• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de nieuwe stadsauto van Gordon Murray en Shell

Auteur: Dizono, gepost 22 april 2016 om 07:54 – 41 Reacties

Afbeelding Dit is de nieuwe stadsauto van Gordon Murray en ShellAfbeelding Dit is de nieuwe stadsauto van Gordon Murray en ShellAfbeelding Dit is de nieuwe stadsauto van Gordon Murray en ShellAfbeelding Dit is de nieuwe stadsauto van Gordon Murray en ShellAfbeelding Dit is de nieuwe stadsauto van Gordon Murray en ShellAfbeelding Dit is de nieuwe stadsauto van Gordon Murray en ShellAfbeelding Dit is de nieuwe stadsauto van Gordon Murray en ShellAfbeelding Dit is de nieuwe stadsauto van Gordon Murray en Shell

Shell Concept Car
De ontwerper van de McLaren F1 heeft in samenwerking met Shell dit zuinigheidswondertje gecreëerd. Maar wie wil er in rijden?

Shell wilde graag een eigen conceptcar waarmee ze willen laten zien wat er nog mogelijk is met fossiele brandstoffen. Ze besloten dit concept niet volledig zelf te ontwikkelen, maar sloegen de handen in één met Gordon Murray. Je zult hem vooral kennen van zijn ontwerp voor de McLaren F1, maar zo’n zes jaar terug ontwierp hij ook al eens een slim stadswagentje, de T25.

Deze Shell Concept Car is een doorontwikkeling van die T25, waarbij de veel gestroomlijndere carrosserie als eerste opvalt. De luchtweerstand daalde van 0.37 tot 0.29 Cw, een flinke afname. Vrijwel elk onderdeel van de T25 is onder de loep genomen en lichter gemaakt waar mogelijk, waardoor het gewicht nog eens 80 kilo lager ligt op 550 kilo. Daarbij is praktische realiseerbaarheid niet uit het oog verloren, de Shell Concept Car moet vooral laten zien wat vandaag al mogelijk is qua techniek.

Achterin ligt namelijk een 660cc-driepittertje uit een Smart en ook het motorblok ontkwam niet aan de nodige aanpassingen. Denk aan nieuwe zuigers, kleppen, maar ook nieuwe smeermiddelen om minder interne wrijving te krijgen. Tijdens een eerste praktijktest haalde de conceptcar ruim 1:45 met een snelheid van 72 km/u. Niet slecht voor een wagentje dat plaats biedt aan drie personen, waarbij de bestuurder naar goed Murray-gebruik uiteraard in het midden zit.

Autojunk

Ook interessant!

  • Gordon Murray komt deze maand met nieuwe V12 supercar!
  • Video: Gordon Murray Automotive T.50 schreeuwt het uit
  • Video: Gordon Murray T.50 V12 laat weer van zich horen
    Video: Gordon Murray T.50 laat z'n V12 horen
  • Video - Gordon Murray gaat het circuit op met de T.50

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

carbon, concept, gordon-murray, lucht, shell

Vorig bericht: « Gallery: Oekraïeners maken een W222 van je W221 S-klasse
Volgend bericht: Audi geeft de A6 een kleine facelift + nieuwe opties voor A7 »

Lees Interacties

Reacties

  1. imaginenl zegt

    22 april 2016 om 07:59

    Loremo deed zoiets al in een interessantere koets voor 4 personen. Zie even niet wat hier revolutionair aan is.

    Login om te reageren
  2. Jochempie zegt

    22 april 2016 om 07:59

    Murray zegt vóór de 1-minute marker “while minimizing energy use”. Waarom zit er dan een verbrandingsmotor in, die een rendement heeft van ongeveer 30%? Je kunt zeggen wat je wilt over elektrische auto’s, maar hun motoren zijn 3X zo zuinig met energie.

    Dat energie goedkoop is in de vorm van fossiele brandstoffen, doet daar niets aan af.

    Login om te reageren
    • Author zegt

      22 april 2016 om 08:02

      @Jochempie: zou Shell er iets mee te maken hebben? ;)

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        22 april 2016 om 08:07

        @MauritsH: Er komt dit jaar een mooi boek uit van Gunter Pauli, genaamd “Cockroach vs. Panda”, om te illustreren welk van de twee overleeft in het zakenleven: de aanpasser of degene die zich beroept op externe vormen van bescherming om te kunnen overleven. Spoiler alert: het is de kakkerlak ;)

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      22 april 2016 om 09:21

      @Jochempie: de motoren wel ja. Maar een verbrandingsmotor verbruikt rechtstreeks van de bron. Een elektromotor heeft een aparte energiebron nodig die ook nog een beperkt rendement heeft. Die 3 keer is dus zwaar overdreven.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        22 april 2016 om 09:34

        @lekbak: Ik denk dat je een en ander met elkaar verwart: zowel de elektrische auto als de auto met verbrandingsmotor rijden allebei op zonne-energie. Het verschil is dat de auto met verbrandingsmotor gebruik maakt van een zonne-energie buffer die in een paar miljard jaar is opgebouwd, en die we nu bijna verbruikt hebben. Dus als we het hebben over welk voertuig direct van de bron tapt, is het de elektrische auto die aan een zonnepaneel hangt.

        Daarnaast heeft zowel de verbrandingsmotor als de elektromotor een aparte bron nodig: de verbrandingsmotor verbruikt brandstof, de elektromotor verbruikt stroom.

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      22 april 2016 om 09:22

      @Jochempie: Je moet natuurlijk wel gelijke energiedragers met elkaar vergelijken. Ruwe olie moet eerst verwerkt worden tot benzine en een elektra voor de elektro motor moet ook opgewekt, meerdere malen omgezet en getransporteerd worden.

      Deze auto met brandstof motor kan je in ieder geval wel mee naar zuid Spanje rijden. Of je het wil is een anders verhaal, maar met een elektrische aandrijflijn kan het praktisch niet. Ook hebben de meeste mensen geen mogelijkheid om thuis of op het werk hun auto op te laden en publieke laadpalen zijn duur. Bij sommige betaal je meer als een euro per KwH.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        22 april 2016 om 09:37

        @flutterby: Zullen we dan ook uitrekenen hoe efficiënt de zon is geweest in het creëren van de biologische materie die gedurende miljoenen jaren lang tot een eindigende energiebron is geworden? Phoe, dan blijkt een zonnepaneel met een rendement van 25% en een auto met een rendement van 90% opeens bijzonder efficient!

        Login om te reageren
  3. rocky zegt

    22 april 2016 om 08:01

    Geinig wagentje (vooral omdat ie zo scheel kijkt hahaha)

    Login om te reageren
  4. perry_snijders zegt

    22 april 2016 om 08:02

    Ik moet even aan het uiterlijk wennen. Aan de andere kant: op de McLaren F1 was ik ook niet op slag verliefd.

    Login om te reageren
  5. martijn11 zegt

    22 april 2016 om 08:04

    Nee gewoon niet

    Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    22 april 2016 om 08:04

    Het antwoord op de vraag die niemand stelde: De Shell concept car.

    Login om te reageren
  7. denniss00 zegt

    22 april 2016 om 08:09

    McLaren F1, komt verder ook goed overeen met dit broodtrommeltje! Gadverdamme!

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      22 april 2016 om 08:57

      @denniss00: Nouja, ik zie het wel hoor. Zelfde indeling met de bestuurder in het midden en de passagiers schuin erachter, allebei maar één ruitenwisser en een toegangsdeur die niet als een normale deur scharniert.

      Login om te reageren
      • terminator zegt

        22 april 2016 om 09:06

        @Edge: en wielen

        Login om te reageren
  8. goodolddays zegt

    22 april 2016 om 08:31

    Die Gordon Murray is gewoon een oude dwaas

    Login om te reageren
  9. singer911 zegt

    22 april 2016 om 08:35

    Doe mij maar een twizy

    Login om te reageren
  10. Carreza zegt

    22 april 2016 om 08:36

    Als we hierin moeten gaan rijden, bewijst dat volgens mij alleen maar dat er geen toekomst meer is voor fossiele brandstoffen…

    Login om te reageren
  11. dwersbongel zegt

    22 april 2016 om 08:48

    Leuk dat ze laten zien wat ze kunnen, maar hier zit toch niemand op te wachten?

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    22 april 2016 om 08:49

    Tja, leuk voor de KEI-car, ik ben blij dat ik deze niet heb.

    Login om te reageren
  13. berlinetta zegt

    22 april 2016 om 09:00

    Dit kleine stadsautootje (ik neem aan dat hij daarvoor bedoeld is) leent zich juist perfect voor elektrische aandrijving. Je gaat hier toch geen lange afstanden mee rijden en je zal er ook niet de snelweg mee op gaan.

    Leuk dat Shell hiermee wil laten zien hoe zuinig een verbrandingsmotor is, maar ik zie de toegevoegde waarde van dit autootje niet in.

    Login om te reageren
  14. Gulli zegt

    22 april 2016 om 09:08

    Ik ben maar eens op internet gaan zoeken naar wat de beste man naast de McF1 nog meer heeft gemaakt maar ik kom alleen maar hele lelijke kleine koekblikjes tegen. Natuurlijk heeft hij op Formule 1 gebied heel veel belangrijks gedaan, maar op het gebied van design is de McLaren duidelijk een eendagsvlieg van de man gebleven.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      22 april 2016 om 09:25

      @Gulli: de man ontwerpt producten die ontzettend goed zijn in wat ze moeten doen. Dat is echt enorm knap. Vraag hem om een supercar te ontwerpen en hij komt met de F1, laat hem een formule 1 auto verbeteren en hij maakt de snelste auto van het veld, geef opdracht tot een energie zuinig stadsautootje op benzine en hij komt met een ding wat bijna 1 op 50 rijdt in de praktijk.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        22 april 2016 om 09:54

        @lekbak: Mee eens, de man is een genie, maar op het gebied van estetisch verantwoorde auto’s is alleen de F1 goed uit de verf gekomen als je het mij vraagt. Verder is het allemaal prachtige techniek in een bedroevend jasje.

        Login om te reageren
  15. Edge zegt

    22 april 2016 om 09:11

    Ik zie het nut hier niet van in als ik heel eerlijk ben. Ik snap dat het van Shell komt en er daarom een verbrandingsmotor in moet liggen, maar ik sluit me bij @jochempie aan dat iets elektrisch was veel logischer geweest. We hebben het hier over een auto met een top van 74km/u. Niet bepaald een snelwegridder dus. Dit is echt zoiets dat je huurt wanneer je als toerist ergens in een stad bent en niet aangewezen wilt zijn op zo’n stadsbus of iets dergelijks. En voor de afstanden is een klein elektrisch accupakket meer dan voldoende.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      22 april 2016 om 09:33

      @Edge: Waar staat dat de top 74km/u is? Het enige dat ik in het artikel lees, is dat het verbruik bij een snelheid van 72km/u 1:45 is. Aangezien er een (aangepaste) Smart-motor gebruikt wordt in een auto met een lager gewicht en lagere luchtweerstand dan die Smart, neem ik aan dat de topsnelheid wat hoger ligt dan die van een Smart.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        22 april 2016 om 10:24

        @potver7: Excuus, het is nog vroeg en de koffie heeft overduidelijk zijn werk nog niet gedaan. Ik weet niet waarom, maar blijkbaar interpreteerde ik het zinnetje als “een verbruik van 1:45 en een top van 72km/h”. Die 74 zal dan wel een typo zijn.
        Toch zal het ondanks die vroege typo/misinterpretatie van mij geen snelwegridder zijn. De T27 en T25 hadden beide een topsnelheid van 105km/u, dus het lijkt mij sterk dat deze wagen met dezelfde motor ineens veel harder loopt.

        Login om te reageren
        • potver7 zegt

          22 april 2016 om 11:26

          @Edge: De T.25 en T.27 hadden inderdaad een topsnelheid van 105. De T.27 was overigens electrisch, dus had bepaald niet dezelfde motor ;)
          Op de site van Gordon Murray Design heb ik inmiddels teruggevonden dat deze Shell Concept Car een topsnelheid heeft van 156 km/u, maar is begrensd op 145 km/u. 0-100 km/u gaat in 15,6 seconden – en met drie personen aan boord ongetwijfeld een stuk langer.

          Login om te reageren
  16. wickedtheg zegt

    22 april 2016 om 09:11

    Hier zit echt niemand op te wachten

    Login om te reageren
  17. dragonforce zegt

    22 april 2016 om 09:15

    Zou uit de speakers de geluid uitkomen van de mclaren f1?

    Login om te reageren
  18. Vanquish zegt

    22 april 2016 om 09:34

    Ik zou als “legende” mijn naam hier niet aan durven verbinden als ik Gordon was.

    Login om te reageren
  19. freeze zegt

    22 april 2016 om 09:35

    Bij het zien van de foto bij het artikel dacht ik dat er een nieuwe Cars film zou komen!

    Login om te reageren
  20. moveyourmind zegt

    22 april 2016 om 09:38

    Best wel een geslaagd ontwerp…

    …voor een bedrijf waarvan de core business bestaat uit mensen vol proppen met kauwgom, gehaktstaven en Red Bull…

    En ook wel een logische stap, het vreetpaleis met de schelp op het dak heeft in een ver verleden ook op een gegeven moment de stap gewaagd om naast vet- en suikerbommen ook brandstoffen te gaan verkopen. Met als enige reden ervoor te zorgen dat de mensen met de auto naar de Shell zouden gaan zodat de verleiding nog groter zou worden om tassen vol met versnaperingen mee de winkel uit te slepen…

    En nu dus auto’s. Ding ziet er niet uit, maar dat boeit niet. De vetgemeste cliëntele ziet er na jarenlang schransen ook niet meer uit…

    Login om te reageren
  21. potver7 zegt

    22 april 2016 om 10:01

    Voor al diegenen die vinden dat ‘niemand hierop zit te wachten’: het is een concept car, het is dus een auto om ideeën op te doen, technieken te testen en daarna door te ontwikkelen.

    Niemand zal beweren dat het een schoonheid is, ook Murray en Shell doen dat niet. Dat is namelijk helemaal niet het doel van dit concept. Hier gaat het puur om mobiliteit: wat is de meest efficiënte manier om 3 personen te vervoeren in een auto met verbrandingsmotor.

    Afgezien van het uiterlijk zijn er nog wel meer dingetjes aan te merken op dit ontwerp en de presentatie:
    – Geen informatie over de bagageruimte.
    – Door de deur/dakconstructie worden de stoelen nat als je bij regen in- of uitstapt
    – Het is een concept voor een stadsauto (wordt ook in het filmpje zo genoemd) maar op de foto’s zie je ‘m alleen over mooie slingerende wegen door glooiend heuvellandschap rijden.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      22 april 2016 om 12:57

      @potver7: “het is een concept car, het is dus een auto om ideeën op te doen”

      Wat voor wereldschokkende ideeën worden hier dan wel mee opgedaan?

      Een motor uit een Smartje, bestaat al, weliswaar met aanpassingen, maar dat kan Daimler gerust zelf. En verder zijn er genoeg Japanse blokjes van die grootte.

      Een lage luchtweerstand, dat is ook al een vakgebied op zich, hebben we Shell dus niet voor nodig.

      Lichte materialen, daar is iedere fabrikant aan bezig.

      Nee, ze mogen het gerust concept noemen, ik noem het een nutteloos marketing projectje…

      Login om te reageren
  22. baasbas zegt

    22 april 2016 om 10:07

    Het lijkt me absoluut hi-la-risch om met 2 maten te kijken of we dit ding onder de 1:5 kunnen trappen

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      22 april 2016 om 10:25

      @baasbas: Moet wel lukken, maar dan moet je wel zelf zwaarlijvig zijn en twee zwaarlijvige vrienden meenemen.

      Login om te reageren
  23. sracert zegt

    22 april 2016 om 10:29

    Brabham BT series!, = Gordon Murray and Bernie natuurlijk. AB toch

    Login om te reageren
  24. fastshifter zegt

    22 april 2016 om 11:35

    En hiermee denkt Shell mensen ervan te weerhouden een Tesla te bestellen?

    Ik krijg weer een beetje dat Nokia E72 vs iPhone gevoel.

    Login om te reageren
  25. tjwh zegt

    22 april 2016 om 11:50

    Nou maar hopen dat het interieur waterbestendig is, want bij het instappen tijdens een regenbui wordt je hele auto zeiknat van binnen.

    Login om te reageren
  26. Esprit_de_Flandre zegt

    22 april 2016 om 12:52

    Als je dan toch zo’n klein licht ding maakt, is elektrisch de enige logische keuze. Shell wil natuurlijk benzine verkopen, maar dit projectje is verspilde moeite…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North