Audi geeft de A6 een kleine facelift + nieuwe opties voor A7

Auteur: , 94 Reacties

De A6 draait al enige tijd mee en een opvolger staat achter de schermen dan ook al te trappelen. Die moet nog even wachten, want Audi trekt haar E-segmenter nog één keertje helemaal strak.

Audi A6 2017

Eigenlijk is facelift een te groot woord, zelfs Audi bezigt het niet. We kunnen beter spreken van een modeljaarwijziging, waarbij de auto op een heel aantal kleine details is aangepast. Het exterieur kenmerkt zich door een andere grille, licht gewijzigde bumpers en een wat hoekigere zijskirt. Volgens Audi accentueren de wijzigingen de horizontale lijnen. LED-lampen, die we eerder al op de R8 zagen, vinden nu ook hun weg naar de A6 (rijtest), A7 Sportback (rijtest) en aanverwante S-modellen.

Nieuw zijn ook de twee lakkleuren Matador Red en Gotland Green, die zowel op de A6 als op de A7 Sportback te verkrijgen zijn. De vooralsnog aan de A6 Allroad voorbehouden kleur Java Brown is nu ook te bestellen op de A6 en A7. Verder krijgt de A6 een tweetal nieuwe lichtmetalen wielen, terwijl de A7-koper zelfs drie nieuwe designs krijgt om uit te kiezen. Verder krijg je nu de mogelijkheid om Apple Car Play of Android Auto weer te geven op het MMI-scherm.

De opgefriste A6 en A7 worden deze zomer voor het eerst uitgeleverd, de vanafprijzen zijn ongewijzigd gebleven.





94 reacties

Volgens mij kijken we hier gewoon naar een complete nieuw model van de A6 hoor. Ik zie het verschil met de huidige namelijk niet.
@flutterby: Waarom is er eigenlijk geen rs6 sedan van het type c7? zomaar een vraag.
@ritchie: ik denk dat de mensen die een sedan willen gewoon een RS7 moeten kopen, althans ik denk dat dat de reden is.
@ritchie: audi kwam er achter dat veruit het grootste deel van de rs6-en als avant werden besteld, dus zagen zij de sedan als overbodig (overigens is de a7 een soort van sedan-versie van de a6). Maar dus puur de vraag die sterk gericht is op de avants heeft het verdwijnen van de sedan tot stand gebracht.
@amgsoixanttrois: Nou dan weten we dat ook weer. Thanks!
@ritchie: Het verschil tussen beide auto’s was te groot. Dat willen ze bij Audi niet hebben natuurlijk.
Oogt absoluut niet verouderd, ookal draait de A6 al een tijdje mee. Tussen de Duitse Drie zou dit toch wel mijn keus worden. Benieuwd naar de opvolger!
@misterdrogba: nee joh, lekker een BMW! En dan wel een dikke bmw!
Is dat geen a3? Of een A8? Of een a4? Of een a6?
@drdrift: heel origineel… als je hier een A3 kan terugvinden mag je eens langs Hans Anders.
@misterdrogba: zal het anders verwoorden in jip en janneke taal: audi is als luchtig toetje van mona destijds. Een marketing truc. Minder vla in een pak stoppen en vullen met lucht. Dus minder voor meer geld en dat verpakken in een leuke verpakking. Daar heb ik geen bril voor nodig.
@drdrift: rijtesten geven toch een ander beeld.
@knipperlichtje: zeg ook niet dat ze verkeerd rijden. Heb jarenlang bij mercedes en audi gewerkt.
@drdrift: en waarop baseer je dat als ik mag vragen? Heb je een Audi gereden/in bezit (gehad) of is het gewoon een mening van jezelf?
@misterdrogba: Weet je nog die mop van een olifant in de koelkast stoppen? Deurtje open, lucht eruit en TADA Audi A3.
@flutterby: dat kan je tegenwoordig op vele merken toepassen. Vooral de premium merken. Neem een S klasse deurtje open lucht eruit TADAA E klasse, neem een S klasse twee deurtjes open TADAA C klasse etc…
@drdrift: om het samen te vatten: een te dure Skoda.
@ruudbmw: Bullshit, een SuperB rijdt absoluut niet zoals een A6.
@gillesvda: qua rijden niet. Maar de rest?
@ruudbmw: interieur? Ook niet, uiterlijk? Ook niet
@terminator: voor dat geld wat een A6 kost? No fucking way. En qua uiterlijk is een SuperB beter dan zo een 12 in een dozijn A6. Mijn mening.
@drdrift: misschien moet je eens langs hans anders daar is alleen de prijs anders
@rossi46audi: onderhuids zijn Skoda en Audi identiek.
@ruudbmw: ja en Volkswagen en Seat ook, erg origineel
@gilettelubbers: precies. Dus waarom een Audi kopen? Koop lekker voor 30k een complete SuperB. Heb je precies hetzelfde en een nog mooiere auto ook.
@ruudbmw: dat budget moet je iets oprekken, voor 30k heb je een kale superb met de instapmotor.
@knipperlichtje: voor 26k bedoel je..
@ruudbmw: Skoda Superb 1.4 TSI 125 pk handgeschakeld in Active-uitvoering: €28.890,-. Afleverkosten en metallic lak erbij en je gaat al over de 30k heen.
@knipperlichtje: internet spreekt niet altijd de waarheid. Ik werk naast een Skoda dealert en lever vaak auto’s aan hun af. Kom dus regelmatig over de vloer daar en weet ook ongeveer wel voor hoeveel de SuperB’jes de zaak uitgaan.
@ruudbmw: Jij hebt vast een drukke baan ;)
@flutterby: nee eerder hard voor weinig
@ruudbmw: ik betaal liever iets meer om in een Audi te rijden, zoals veel mensen dat doen
@ruudbmw: “heb je precies hetzelfde”

Nou…..nee
@87sandyd: onderhuids wel. En ik snap iets niet. Ik zie hier in de reacties dat je een BMW 328 bezit en dan ga je opzoek naar een A6 TFSI’tje (baggerblokken). Dat is vloeken in de kerk voor mij. Van dynamisch rijden naar saai rijden.. Zonde man.
@ruudbmw: alle audi’s vanaf de A4 staan op een platform dat niet door Skoda wordt gebruikt. Identiek zijn slechts de A3 en Octavia. Identiek is dan wel rekkelijk gebruikt, een luxere versie met een andere badge à la Lancia Phedra/Fiat Ulysse is het niet.
@knipperlichtje: klopt als een bus. Alleen onderhuids, onderdelen. Precies hetzelfde.
@ruudbmw: ja so what? Een Ford Ka deelt ook het onderstel met een Fiat 500 Een saab 93 met een vectra een grande punto met een corsa. Dus wat is je punt?
@rossi46audi: heb ik het over onderstellen? Nee
@ruudbmw: dan delen ze toch onderdelen klont. Onderhuids zoals jij zegt
@drdrift: Het wordt tijd dat we bij AB ook kunnen downvoten zodat dit soort comments gewoon verwijnen…
Beetje zoals bij Tweakers: Veel plusjes, bovenaan. Veel minnetjes, lekker onderaan laten bungelen.
@kliko: Dan heb je bij Tweakers niet goed opgelet, daar komen dit soort commentaren nog steeds regelmatig voor. En als ze hout snijden krijgen ze gewoon een +1 of +2 en staan ze (bijna) bovenaan.

In dit geval heeft @drdrift gewoon een punt met de opmerking dat de A4, A6 en A8 nogal op elkaar lijken. Ik durf mezelf een redelijk autokenner te noemen, maar ik moet toch altijd even twee keer kijken.
@potver7: tja bij Mercedes hebben we ook hetzelfde verhaal en bij BMW gaat het ook stilletjes aan naar die richting, zelfs Renault heeft een “familiegezicht” ontwikkeld die ze op elk model willen plakken.
@kliko: ik ben bang dat zo’n systeem de mensen die het niet zo op VAG hebben alleen maar in de hand werkt, het zijn over het algemeen de negatieve opmerkingen die veel bijval krijgen. Een positieve reactie krijgt vrijwel altijd fors minder punten.
@drdrift: Ik zie er echt geen Audi A3, A4 of A8 in…

Nu zijn mijn ogen ook niet al te best meer? Ik zie alleen maar een grijze vlek. Denk dat ik maar eens naar Hans Anders moet…
De 5-serie en de E-klasse vind ik nog steeds mooier, en het interieur van de Benz is het mooist van deze 3. Wat zal de 5-serie gaan brengen?
@lekkerlinksrijden: de 5-serie is inderdaad toe aan vernieuwing. Ben heel benieuwd wanneer.
@lekkerlinksrijden: de 5-serie krijgt het interieur van de 7-serie. Verschillen zullen een iets meer asymmetrische styling rondom de pook en iDrive-controller behelzen. De plaatsing van de raambediening zal ook anders ingericht zijn. Meer verschillen verwacht ik niet.
Blijft een mooie wagen. In mijn ogen zo’n beetje het mooiste wat Audi te bieden heeft, samen met de A3 limosine en de A5.

Het mooiste vind ik een S6 limosine, in het donkerblauw. Lichtmetalen velgjes en alu raamomlijsting. Perfecte autobahnridder.
@berlinetta: couldn’t agree more! +1
@berlinetta: Inderdaad een zeer fraai:

http://www.eurocarnews.com/media/pictorials/2378/14725.jpg

Alhoewel ik zo’n A6 Avant BiTDI quattro ook zeer kan waarderen. Een mooi volle uit Duitsland halen, MTM kuurtje, iets foute BBS wielen: ideale wintersportmobiel ;-)
@willeme: Klopt, de diesel is ook een erg fijne reisauto. Zelfs nog de betere keus, maar niet de leukere ;)
@berlinetta: eensch! Zit zelf te kijken naar een a6 2.0 tfsi 252 pk in s-line trim in Duitsland als vervanger voor mijn 328i. Is ff 120 kilogram lichter dan de 528i
@87sandyd: Is de A6 120 kg lichter dan een vergelijkbare 5-serie? Dat is een enorm verschil.
@berlinetta: 1590 kg of 1710 kg. Beide 2wd…scheelt op jaarbasis toch weer 250 ekkies. Tevens is gebleken dat de Audi echt een forse slok zuiniger is.
Ben ik de enige die opvalt dat de eerste versie van dit model veel meer te zien is dan de facelift? De facelift zie je hier erg weinig rijden zie ik. Denk dat de meeste rijders nu voor een PIH gaan ofzo…

Nieuwe model van de A6 zal ook wel een e-tron worden.
@kliko: Ik zie ze beide wel veel rijden. Ik zie vooral de 5-serie vaker rijden.
@berlinetta: Dan zal het wel aan mij liggen. :)
@kliko: Dat is toch ook best logisch? Die is er minder lang.
Gewoon goed
@cla220: Gewoon goed…

Subtiel…

Als ik dat tegen mijn vrouw zeg als ze haar nieuwe outfit showt en vraagt hoe het staat is dat gelijk goed voor een week ruzie.
@moveyourmind: Dat zegt dan meer over jouw vrouw lijkt me..
@ardonjr: Dat betwijfel ik…

Volgens mij heb ik een heel gewone vrouw…
@moveyourmind: haha zeker waar, iets met ongeïnteresseerd ;-)
@moveyourmind: dan had je haar vanaf het begin beter af moeten richten.
Wat mij betreft hoeven ze de A6 de komende vijf jaar nog niet te vervangen. Al sinds de C5 A6 vind ik de A6 het mooiste sedan/wagon model dat Audi in het gamma heeft. De D3 A8 pre-facelift daargelaten.
@Jochempie: Inderdaad. Hooguit het interieur wat opfrissen met die virtual cockpit en een nieuwe infotainmentsysteem en dan kan de wagen nog wat jaren mee.
Nondejus, er zijn ook kleuren beschikbaar! Hier op de parkeerplaats staan alleen maar een zwik zwarte…
@trustmeiamanengineer: dat is ook de favo kleur van een Audi rijder. Of zilver/grijs/wit natuurlijk.
@ruudbmw: gelukkig is het bij bmw anders. Ben blij dat ik een mooie blauwe 3-serie rij. Zie zelf ook alleen maar zwarte en grijze 3/5-series
@trustmeiamanengineer: Want alle mercedes en Bmw rijders bestellen allemaal hun auto in het geel wou je zeggen?
Wat een intens saaie vinexmobiel voor windjack dragers, Audi is echt keihard aan het vertrutten.
Hadden ze er dan niet ff zo’n virtual cockpit in kunnen klappen?
@joostvis: Die komt waarschijnlijk dan in de (R)S variant..
Al ben ik er nog niet over uit wat ik beter vind. Mooie analoge meters of een display..
@ardonjr: Dat lijkt me een aparte beslissing, denk persoonlijk dat ze die sparen voor de nieuwe generatie a6. Het is natuurlijk gewoon een gimmick, maar ik vind het er persoonlijk erg tof uit zien en bij een wagen die is gemaakt voor comfort en luxe vind ik het mooier dan analoge meters. In sportversies en sportauto’s heb ik dan weer liever analoog. Tot zover mijn ongevraagde mening.
Leuk dat het rood en groen van de A4 nu ook op de A6/7 te verkrijgen is. Die misten tot op heden een leuk kleurtje.
@knipperlichtje: Misanorood is al een tijdje te krijgen, alleen niemand die het durft te kiezen op een niet-(R)S model denk ik :)
Ik ben eigenlijk wel blij dat audi niet bij dit model ook dat “traantje” heeft toegevoegd bij de koplampen. Bij de A3 is het daardoor erg achteruit gegaan qua looks. Oude A3 zonder traantje was veel mooier.

Interieur hadden ze wel wat mogen aanpakken, als je het A3 of TT interieur bekijkt oogt dat toch even wat fijner/moderner.
De A6 is toch vrij recent nog gelift? Of was dat alleen de RS6?
@E34M5Touring: Nee ook de A6. Dit is dan ook geen echte facelift, maar mee nog even een kleine verandering om de laatste impuls te geven aan de verkopen.
@berlinetta: Helder, thanks!
@E34M5Touring: staat ook in de tekst, alleen het modeljaar is veranderd, de vorige facelift was vorig jaar dus ook een modeljaar verandering.
@mercedesclk350: ah zo, overheen gelezen. Bedankt!
Een facelift bovenop een facelift? Waarom investeert Audi hier nog in als de nieuwe A6 binnen afzienbare tijd wordt gelanceerd? Overigens jammer dat, behalve de S6 en RS6, alle A6-modellen dezelfde uitlaatpijpen hebben. Vroeger kon je nog de dikke 6 cilinders er van tussen halen. Zelfs de Competition-uitvoering zou een 1,8 TDI/ TFSI kunnen zijn met S-line pakket en dikke wielen eronder. Jammer!
@leaper035t: Tja, de markt bepaalt hè! Een grote groep klanten kan wegens beperkingen van het leasebudget geen dikke motor nemen maar wil wel graag de dikke looks hebben, en dan wordt al snel een S-line optiepakketje aangevinkt.
@Edge: Ja inderdaad, en ongetwijfeld kostenbesparend. Ik zou het nog niet eens zo erg vinden om met een dikke motor rond te rijden zonder op te vallen. Ik ben het sleeper-pincipe wel genegen. Maar alles boven de 300 pk zou toch een subtiele verwijzing mogen krijgen zodat de liefhebbers mee mogen genieten. Zoals BMW met de 35i /50d/ 50i motorblokken doet, andere uitlaatstukken eronder, dan heb je toch net die iets exclusievere wagen…
Ach ja, het is in iedergeval nog absoluut geen verouderd model, hij kan nog wel even mee. Wel ben ik benieuwd naar de opvolger.
Hoewel ik niet echt iets heb met Audi’s vind ik de A6 toch wel een mooie auto geworden. Niet zo druk en over designed als de concurrentie. Maar gewoon een clean en strak design.
Het verschil met de huidige facelift A6 is niet te zien. De grille, voorbumper en zijschorten zien er identiek uit. Om een paar kleurtjes en velgen al een ‘facelift’ te noemen. Wat niet wil zeggen dat dit nog steeds de mooiste E-segmenter is imho. Zelfs de nieuwe E-klasse kan niet op tegen een mooi gespecte A6 S-Line.
Auto met weinig tierlantijntjes. Op zich prima. Maar ik krijg er toch een beetje een ‘meh’-gevoel bij.

Het wordt tijd dat Chrysler de 300 weer met een Lancia badge gaat verkopen (en dan ook meteen de 200, mooie wagens maakt Chrysler tegenwoordig).
Dat had de a6 toch al
Bij de VAG kunnen ze toch niet anders. Echt nieuwe modellen ontwikkelen hebben ze geen kaas van gegeten.
waneer gaat audi een andre voor gevel geven aan de auto altijd de zelf de voor gevel

altijd de zelf de tank
waar betaal je voor als je audi koopt ?????

is dat voor de voor gevel ???????
0f prijs???????????
De koplampen hebben nu wel heel veel gemeen met die van ’n xc90 “hamer van thor”

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).