Dit is de oudste Audi van Marktplaats

Auteur: , 51 Reacties

Het is een Audi 100 en hij komt uit 1980. Lijkt eigenlijk wel een beetje op een Passat uit die dagen...

Op 15 februari 1980 is deze Audi 100 C2 voor het eerst op kenteken gezet en volgens de gegevens van de RDW heeft de auto in al die tijd maar twee eigenaren gehad. De APK is nog geldig tot zeven september van dit jaar. Volgens de verkoper schakelt de auto nog lekker en rijdt ‘ie perfect.

Onder de kap huist een vijfpitter. Nu kan je die bij Audi tegenwoordig alleen nog vinden in een aantal RS-modellen, destijds was het een vaste waarde bij het merk. De 2.1 liter grote unit liet ooit 115 pk los op de voorwielen. Mogelijk komt ‘ie daar nog steeds bij in de buurt want de verkoper claimt dat de motor perfect start en loopt, zonder gekke geluiden. Als dat dus maar goed gaat met die binnenwielen bij het enthousiast uitaccelereren van een bocht.

Tsja, er zit wel wat roest aan maar dat moet je als koper op de koop toenemen, net als de lichte gebruikssporen op de achterbank. De vraagprijs van de voorganger van de 100 C3 is 1.000 Euro en biedingen worden serieus genomen. Ga jij met deze over-overgrootvader van de huidige A6 C7 aan de haal?



51 reacties

Zeldzaam!!!!! Een mooie Audi, niet specifiek dit exemplaar
1980? Lijkt wel 1890 van binnen
@peug206: ..voor Christus
@peug206: zei ik gisteravond ook tegen me vriendin, vond ze niet zo leuk…
@les3vents: hahaha HELD!!1!
Dit is één van de grootste redenen waarom ik meer een liefhebber ben van merken als Jaguar, Mercedes en BMW. Volgens mijn idee zijn dit merken met een mooiere historie en zijn er vele mooie klassiekers te vinden. Bij Audi begon voor mij de mooie jaren pas in begin jaren ’80 met onder andere de oer Quattro. Een parel als deze: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=283920872

Helaas zijn ook deze auto’s explosief in waarde gaan stijgen.
Been there, done that.

Zwakke punt -naast de roest- is de hydrauliek. De hoofdremcilinder, de remaccumulator (‘die Bombe’), de servopomp en het stuurhuis, allemaal gaan ze vroeg of laat stuk. Vervanging of revisie is mogelijk, maar prijzig en die ‘Bombe’ was een paar jaar terug nergens meer te koop -en ook niet te reviseren.

Maar ondanks alle sores die ik met mijn aude(…) liefde had, mis ik die vijfcilinder-grom nog steeds. Karakterbak puur sang.
@RRRobert: ze zijn ook zeer gevoelig bij lichte aanrijdingen (ook de audi 80 en 100) de distributie riem zit helemaal vooraan en bij een kleine aanrijding kon dit de motor helemaal verneuken.
Leuk ding, als eerste auto bijvoorbeeld, maar dan liever eentje in een iets betere staat. Dat interieur is toch wel érg verwaarloosd helaas!
@jobberns: Lijkt me verschrikkelijk als eerste auto. Met name de schaarste met onderdelen en de roest is iets waar je dan rekening moet houden. Nee, deze Zwiebelringen laat ik staan.
Dit is wel een leuk ding:

http://img.automobile.de/modellbilder/Audi-100-29720_beliebte_oldtimer_11_3.jpg
@cpp1: De rechtse?
@reistje: stond er iets links van dan..ow wacht
@cpp1: da’s een C1
@RRRobert: je meent ‘t..
@cpp1: ik denk dat de linker er na al die jaren er beter uit ziet dan de rechter ?
http://s844.photobucket.com/component/Download-File?file=%2Falbums%2Fab4%2FOudelut%2F58000533301313678986315.jpg

Tover hem om tot zoiets, en je hebt een uniek wagen.
Ja die Polen kunnen er wel wat van.
Breng dat ding toch naar de sloop. Dit te gevaarlijk om nog mee te rijden.
Kijk, dat bedoel ik. Audi heeft helemaal geen historie – en wat ze hebben is kunstmatig.
Ditmaal een Passat met premium badges (en een andere kont). En erg degelijk is het ook niet.
Op papier hebben ze wel geschiedenis: elk van die ringen brengt een merk binnen, per slot van rekening. Maar op Horch na stelt dat ook niet zoveel voor, en is het allemaal al lang van de weg.
Een Volvo of Mercedes uit 1980 wordt nog niet serieus genomen als auto op leeftijd, want er rijden er genoeg rond die dubbel zo oud zijn en een serieuze km-stand hebben. Deze heeft nog geen 5000 km / jaar gereden, en ziet er alsnog afgeleefd uit.
Zet daar een W123 of W126 naast uit die tijd. Of (mijn) 245.
@mout:
Geen historie…, het ontstaan van het merk is juist razend interessant…. Ga me er ooit nog eens echt in verdiepen…. Vooral benieuwd naar de rol van Mercedes.

En de Auto Union Streamliner is zelfs vandaag de dag een indrukwekkende en weerzinwekkende machine.
http://www.audi.com/corporate/en/company/history/models/auto-union-16-cylinder-streamliner-racing-car-typ-c-1937.html
@Rob: Nja. Zeg je dat dan ook van SsangYong, BYD of Tata?
Audi is een beetje opgeraapt op de manier waarop Mercedes dat met Maybach probeert, of Jaguar ooit met Daimler deed.
En ja, hoewel ik meer van de Horch ben, is die auto union zonder meer bijzonder. Maar er is echt helemaal geen beginnetje van het DNA van die merken doorgedrongen in de anonieme Duitse dozen waar Audi zijn reputatie op bouwt.
@mout:
Wel, het leuke aan Audi is dat het voor mij een beetje vaag allemaal is. Ik ben erg benieuwd hoe de lijntjes nu exact liepen vlak na de vorming van Auto Union.

En ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat Audi voortborduurde op wat DKW was begonnen. Was de eerste Audi dan ook niet een DKW? En oja, een DKW was de eerste auto met de welbekende BMW-nieren (zelfde carrosseriebouwer ging later BMWs bouwen), maar dat geheel terzijde ;-)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/31/1934_DKW_F4_IHLE_Roadster_pic09.JPG
@mout: een Passat met premium badges?! Een Passat B1 was niks meer dan een Audi 80 B1 als hatchback of stationwagon. Net zoals de Polo zijn leven begon als Audi 50. Daarnaast hebben de afzonderlijke merken van Auto Union wel degelijk een rijke historie, waarbij de voorwielaandrevrn F-modellen van DKW bijzonder belangrijk zijn geweest. BMW’s vooroorlogse historie is eigenlijk ook pas interessant vanaf midden jaren 30, daarvoor namen ze een fabrikant over die Austin Sevens in licentie bouwde, Dixi. En ondanks de schitterende 328’s, was BMW ook niet eg innovatief zoals Mercedes en Auto Union dat waren.
@mout: Kijk jij zou nou eens wat verder in je geschiedenisboekjes moeten duiken voordat je blaat. Dan had je misschien kunnen weten/begrijpen dat Volkwagen altijd heel veel modellen heeft geleend/gejat van de merken die zij onder zich had. Denk maar aan de VW K70 (NSU), de Polo (Audi 50), en ja de VW Passat (Audi).

Verder is dit ding dus gewoon zeldzaam en het meer dan waard om op geknapt te worden, maar dat gaat er toch niet helemaal doorkomen denk ik.
Wat moest Audi van ver komen zeg. Het interieur is niet om aan te zien.
Voor 450 euro mooie carbagerun auto.
Doe dit eens van bmw en/of mercedes?
Een Audi 100 Poeh Poeh mijn vader kocht er in 1979 1tje nieuw. Nooit een slechtere auto gehad, mankementen, bekleding scheurde gewoon, roesten?? gewoon doorrotten na 3 jaar al !! Hij kwam van Fiat en dit was zijn slechte aankoop ever dat ben ik nooit vergeten.
Alleen voor de hele echte fan. Ik vind er niet veel aan eerlijk gezegd.
Een Audi van voor Audi premium was. Ik zie op de motor na geen toegevoegde waarde t.o.v. een Passat uit die tijd. Een BMW, Mercedes, Volvo of Jaguar uit die dagen heeft toch bakken meer uitstraling.
@mgmgb: Geloof het of niet, dit was toch echt wel een klasse hoger dan een Passat…

Die had toentertijd niet eens een rechterbuitenspiegel, geen middenconsole, slechts gedeeltelijk bekleding op de zijpanelen. Én waar wel bekleding zat was dat goedkoop skai. Hoofdsteunen waren zelfs op een luxe cl niet aanwezig, evenmin een middenarmsteun op de achterbank. En de wieldoppen waren nog kleiner als bij deze Audi, slechts de naaf was voorzien van een plastic kapje.

Al is het geen eerlijk vergelijk, deze Audi is full options uitgevoerd en heeft zelfs een secondewijzer op de klok en heel luxe raamslingers die in een op de carrosseriekleur afgestemde tint zijn uitgevoerd…
@moveyourmind:
Maar dat zijn allemaal zaken die je toen óók gewoon op een Kadett kon bestellen. Volkswagen deed zijn naam duidelijk nog eer aan.
@mgmgb: Inderdaad, en de Japanse merken hadden het gewoon standaard aan boord. Over Opel gesproken, de Senator was in die tijd een superdeluxe auto in vergelijking met deze Audi.

Tja, en de Engelse merken, die waren een klasse apart. Ik geef ook de voorkeur aan een Jaguar uit die tijd. Of een Rover Vitesse 3500 Vandenplas.
Ook niet even de moeite nemen om de auto te wassen voor de advertentie fotos..
Leuker dan de gemiddelde Audi van nu, maar niet helemaal mijn ding. Plus, hij is wel erg uitgewoond.

Misschien slechts €250 ,- waard.
Oudste Audi op Marktplaats?

http://link.marktplaats.nl/m1055878820

http://link.marktplaats.nl/m1054529070

http://link.marktplaats.nl/m1058249719

Vooruit,?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=88230 het zijn DKW’s.

Dan deze, die is ook nog een paar jaar ouder:

http://link.marktplaats.nl/m1061805629

Er?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=88230 is een ‘Oldtimers’ merkgroep op MP die niet op merk gesorteerd is.
Die vijf cilinder had wel een hele mooie sound.
Deze is wel erg uitgewoond zeg.
Garantie tegen doorroesten was er zeker toen nog niet
Ik heb zelf ook zo’n audi in de garage staan alleen dan roestvrij, van de eerste eigenaar en met de in mijn ogen de leukere 5E met 136pk. Toch is het elke keer weer genieten.
Was een schitterende auto. Mijn vader kocht de CD 5D versie in 1979. Wat een verschil met de Volvo’s en Mercedessen die hij voordien had! Hier zat tenminste een motor in, en had uitrusting die je enkel op een S van die tijd vond. Ik zal nooit de bijkomende kussentjes vergeten in dezelfde velours als het interieur. Om hem te mogen proefrijden moest mijn vader voordien wel bewijzen dat hij de auto kon betalen! Heb er zelf ook mee gereden na 1985 (auto had meer dan 300.000 km) en iedereen was verbaasd over de uitrusting! Mis mijn vader en zijn auto’s
@fulvia1967:
Dingen waren in de top uitvoering bijna Japans compleet uitgerust, vriend had een 200 Automaat; maar wees eerlijk, er was niet mee te rijden met al dat vermogen op de voorwielen en de motor voor de vooras !
Maar net als u ben ik die chique kussentjes nooit vergeten !
Evenals het voor toen meer dan uitstekende elektrische schuifdak, compleet tochtvrij !
Wat een waanzinnig lelijk ding is dit
Meestal slijt de bestuurdersstoel met meest.Bij deze Audi de achterbank.Toevallig van een pooier geweest?Haha.
Vies ding
De 2 eigenaren die de RDW opgeeft zijn van de afgelopen 9 jaar, zie de toelichting bij de gegevens op ovi.rdw.nl
Valt mee qua oud toch, mijn (oudste) Audi is 8 jaar ouder.
Dit was een van mijn eerste auto’s, lang geleden. Vijfcilinder met 115pk inderdaad, in essentie een golf blok met een cilinder extra eraan geplakt. Ik had een luxe versie, donkergroen metallic lak met een bruin met groen pluche interieur. Groot metalen schuifdak, mistlampen in de bumpers en mooie, beetje “kroonkurk” achtige lichtmetalen velgen. Het was een supercomfortable cruiser, ook dankzij de 5-pitter en de 3-traps automaat. Toen ik hem wegdeed was hij wel in een heel wat betere staat dan deze, hier zou ik echt geen cent meer voor geven of in gezien willen worden.
Wat een lelijk ding zeg. Ook toen hij nieuw was trouwens.
Een en al jeugdsentiment voor mij. Mijn vader heeft er ook zo een gehad. Witte knippers en brede achterlichten…dus een 5-cilinder. In mijn vaders geval was het een diesel met 5 poten…GL 5D FL-68-JY.

Jammer van de roest. Ik zou hem anders best graag willen hebben.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).