In beeld: acht generaties Volkswagen Passat

Auteur: , 32 Reacties

De Volkswagen Passat is bijna niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De Duitse bolide is inmiddels toe aan zijn achtste generatie. Reden genoeg om ze allemaal eens naast elkaar te zetten, want is er in 41 jaar tijd wel zoveel veranderd?

Volkswagen Passat B1

Ja en nee. Natuurlijk voldoet de nieuwe B8 helemaal aan de eisen die de gemiddelde bestuurder anno 2014 aan zijn of haar auto stelt. Maar in de basis is de Passat de afgelopen decennia nauwelijks ouder geworden. Hooguit een stukje wijzer. Welke generatie is jouw favoriet?

Volkswagen Passat B1Gallery
Volkswagen Passat B1

Volkswagen Passat B2Gallery
Volkswagen Passat B2

Volkswagen Passat B3Gallery
Volkswagen Passat B3

Volkswagen Passat B4Gallery
Volkswagen Passat B4

Volkswagen Passat B5Gallery
Volkswagen Passat B5

Volkswagen Passat B6Gallery
Volkswagen Passat B6

Volkswagen Passat B7Gallery
Volkswagen Passat B7

Volkswagen Passat B8Gallery
Volkswagen Passat B8



32 reacties

Een mooie B4 in goede staat wil ik nog wel hebben.
Een B6 mag ook, de rest skip ik liever.
Die B3/4 VR6 begint in goede staat zeldzaam en duur te worden. Zelfs in Duitsland. Vind beide als Variant mooier eerlijk gezegd.
De B5 blijft veruit de mooiste. Of die van voor de facelift als V5 Highline (sedan of Variant, mag allebei) of die van na de facelift als, uiteraard, W8.
De rest doet me helemaal nada.
Vind ze allemaal saai, de nieuwste b8 is wel mooi
Als het dan echt moet….. Doe maar een B2.
@roppp: 32b synchro, met zo’n mooi roffelende vijfcilinder!
Ik beeld me bijna dagelijks een wereld voor zonder die saaie hokken, ik noem dat “paradijs”..
@tupperware: ik beeld me bijna dagelijks een wereld in zonder zeikerds, ik noem dat ‘paradijs’..
@tupperware: Dat slaat nergens op.
Ze zijn niet de mooiste, geef ik toe, maar een maat van me heeft er een. Een B6 Variant, 2.0 TDI. Rijden erg fijn hoor, en je kan er echt veel bagage in kwijt. Ze zien er een beetje saai en niksvernieuwend uit maar dat gezeik dat die Passat wegmoet ben ik het echt niet mee eens.
Als ik me niet vergis hebben mijn ouders wel een stuk of vier Passats van de eerste generatie versleten. Wat ik me vooral kan herinneren is de enorm karige uitrusting, er zat echt letterlijk helemaal niks op of aan.

Hoewel, de GL uitvoering had als luxe item een chique plastic afdekdopje op de plek waar de optionele rechterbuitenspiegel had kunnen zitten.

@moveyourmind: Het was ook een Volkswagen hè, geen Audi….
via Android app
Generatie B3 voor mij, is de weerspiegeling van een paradigmaverandering op het gebied van autodesign.
Als ik dan toch Volkswagen zou moeten rijden, doe mij dan maar een Passat B5 sedan van na de facelift. Die zijn echt oerdegelijk. In het donkerblauw graag. Met 4Motion. En een 2.8 V6 of 1.9 TDI. W8 mag ook, maar dan wel met handbak.
waar is de B5 (facelift?)? ongetwijfeld mijn favoriet!
Degene waar ik de meeste herinneringen aan heb: de B2. Die, met een mooi roffelende 5-cilinder, hadden mijn ouders. De mooiste: de B5! Of toch de B8? ;-)
In de familie twee een B3 GL en 2 B4 Vr6’s gehad (daarna gekeken naar een W8, maar dat was toch echt wel een paar stappen te ver!) Bleven prachtige understated auto’s! Ik heb altijd nog een zwak voor de Passat!

De nieuwe ziet er zeker netjes uit, maar toch wel weer wat inwisselbaar.
De B3, nog steeds een leuk model
B2.. 5 cilinder syncro variant met double rainbow.. eh ik bedoel: dubbel dikke dakdragers
B5, the one and only.
Die B3, die reed als een doorgedraaide gehaktbal, wat een stuk vreten was dat zeg.
Zat als een bunker somber dashboard BAH, ik reed er ééntje uit de lease die van een collega was geweest.
en toen die B5, ik zat vol met vooroordelen over mijn B3 ervaring, volgensm ij hebben ze toen ‘de slag’ gemaakt, met die B5, da’s de stamvader, de latere modellen zijn eigenlijk doorgeborduurd op de B5.
Knettergoeie Diesels en in mijn Highline een fantastisch interieur, als je met me meereed begreep je gelijk waarom ik geen Audi of iets anders primijum wilde.
@desjonnies: ik durf te stellen dan de Passat B5 samen met de Golf 4 de beste Volkswagen ooit is. Vooral als facelift een prachtig exterieur, een interieur dat ik nog altijd erg mooi vind, technisch oersterk en echte kilometervreters. Helaas is dit met de komst van de B6 in mijn ogen sterk afgenomen, vooral de 2.0 TDI en 2.0 TFSI hebben qua betrouwbaarheid nooit kunnen tippen aan de voorgaande 1.9 TDI en 1.8 Turbo. Dat zijn veruit de beste blokken die Volkswagen ooit gemaakt heeft en dat ze ook nog eens in (één van) de beste Volkswagens ooit lagen maakte het eigenlijk af. Dat herinner ik me nog sterk van mijn laatste stage, Passats van de zesde generatie hadden bijna altijd wel wat. De Passats van de vijfde generatie waren vrijwel probleemloos. Zelfs als 4Motion. En ik zal de 6-bak van de 1.9 TDI 4Motion die ik een keer mee kreeg nooit vergeten. Wát een fijn ding was dat zeg.
B6! 3.2 V6 4motion highline variant
Genieten!
@thomasboot: ik hou totaal niet van volkswagens . Maar zo een die jij nu noemt kwam ik tegen als variant en ik begon toch te twijfelen
Helaas mist er eentje, de b5 n2!
Ik heb het altijd “net niet” modellen gevonden, buiten de B3 hebben ze het de concurrentie nooit echt moeilijk gemaakt.
B5! Lijkt op een audi, maar dan van volkswagen :D
Waar is de b5 facelift? Dat is m.i. namelijk de mooiste Passat.

Oerdegelijk, netjes design en goed rijgedrag.
Zwarte B6 variant is een mooie auto.
Lijkt wel wat op m’n galant!
De B5, alles klopt aan dat model, en ook nog eens het tijdperk van de dikke motoren. Met de VR5 of W8 en sterke TDI-blokken onderscheide dit model zich van de rest. Er rijden diverse modellen rond met meer dan 5 ton op de teller.
@Tommy2: de vader van een ex-collega rijdt zo’n ijzersterke B5 1.9 TDI van voor de facelift. 330.000+ km op de teller en still going strong. Voor de duidelijkheid, de beste man is bouwvakker, er zitten dagelijks 5 van die gasten in die auto en het ding heeft in zijn bezit nog nooit een spons gezien. Maar gaan dat die doet!
@ej20g: correctie: 330.000+ km hoort 530.000+ km te zijn.
We hebben thuis redelijk wat B5’s gehad. Die V6 de W8 en ook een verdomd snelle diesel. Een van de beste auto’s die we ooit gehad hebben.

De B6 R36 was sneller maar minder kwalitatief. De B7 highline diesel die er nu staat is ook niet half zo premium als de B5.

Ik zou voor die diesel gaan. De W8 was te dorstig en die benzine was amper sneller dan de diesel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).