Dit is de Peugeot 308 GTi van je dromen

Auteur: , 46 Reacties

Serieus.

We kennen de Peugeot 308 R Hybrid, de ziekste 308 die er gewoon had moeten komen. Zover is het helaas nooit gekomen, maar je kunt altijd nog gaan voor de 308 GTi. Coureur Massimo Arduini is in bezit van zo’n 308 GTi en heeft er een absoluut beest van weten te maken.

Het is een one-off Peugeot geworden met een uiterlijk dat doet denken aan de 308 R Hybrid. De Peugeot van Arduini is verbreed, heeft een puike diffuser en rolt op Michelin Pilot Sport Cup 2’s voor ultieme grip. Die grip is nodig, want de voorwielaangedreven hatchback is lichtelijk gekieteld met onder meer een verbeterde intercooler en uitlaatsysteem. De 1.6 turbomotor levert nu 302 pk, 30 pk meer in vergelijking met een reguliere GTi. Om het toegenomen vermogen goed de baas te kunnen zijn op het circuit zijn de standaard remschijven vervangen voor Brembo 340mm schijven en stuitert de Peugeot wat meer dankzij een KW-schroefset.

Die 30 pk meer vermogen maakt geen wereld van verschil, maar wél als je serieuze kilo’s van het gewicht gaat snoepen. De auto van de Italiaanse coureur is flink gestript en de hatchback weegt slechts 1.155 kg. Helaas zijn er meer specificaties niet vrijgegeven, want ik kan me zo voorstellen dat dit een geweldige gooi- en smijtauto is geworden.



46 reacties

Dit is een peugeotje dat af is! Wat een dikke bak is hij geworden.
Ik had wel graag wat pics van het interieur gezien of er daar nog veel van over is.
Dit lijkt tenminste op een GTI. In productie nemen!
@baklava: maar dan met uitgeklopte wielkasten in plaats van tupperware opsmuk. Ja, hij oogt lekker dik, maar die voorste schermen zijn lelijk en die diep verzonken deurgreep op achterdeuren zijn ook niet om aan te zien.
@vroaaar: en dat achterlijk kleine stuurtje .. wat een horror zit positie is dat toch zeg. Hoop dat dat ook is aangepakt 😂
@bischero: nee man, ik wil nooit meer iets anders dan dat PlayStation-stuurtje wat er in zit. Je bijna alle bochten zonder overpakken met je handen op kwart voor drie. En je weet dat je hem omlaag moet zetten en er overheen moet kijken naar je klokkenspel?
@user888: ik hoef ook niet over te pakken .. Passat met adaptieve stuurbekrachtiging (of hoe dat ook heet). En de zit positie is naar mijn smaak veel beter.
@bischero: niemand hier die de achterste deuren overbodig en lelijk vind??
@kennone: jup die zijn heel lelijk🤮
@kennone: jawel! En als ze nou slim waren geweest, hadden ze de auto in die befaamde rood-zwarte two-tone gespoten en de overgang daarvan precies gelegd waar het stuk tupperware op de achterdeur is geplakt.
Leuke auto. Maar Peugeot van m’n dromen bestaat nniiettt
@gilettelubbers: Jij wordt zelfs van een 205 t16 niet een beetje wild?
@kapitein: als je daar niet warm van word is er echt iets aan de hand
@kapitein: moet zeggen dat die iets voor m’n tijd waren. Dat is wel een leuk model. Al ken ik Peugeot vooral van storingen op vier wielen.
@gilettelubbers: meerdere Peugeots gehad, 309, 306, 406 (3x); zelden zulke probleemloze auto’s gehad. M’n Honda na de Peuzen was verre van probleemloos. 😡
@gilettelubbers: ik ook niet echt, maar als iemand me een 404 cabrio geeft ga ik niet zitten zeuren hoor :)
@gilettelubbers:
Smaak is niet een ieder gegeven.

https://www.classicargarage.nl/archief/peugeot-504-coupe-1978
@desjonnies: ja mooi hoor. Maar ik kan me mooiere oldtimers bedenken
@desjonnies: afgelopen vrijdag werd ik op de A2 nog ingehaald door zo’n schoonheid, bruin metallic…zo ongehoord mooi!!
@desjonnies: dit is en blijft een schoonheid! Heel soms kom je er nog eentje tegen, dan moet ik toch glimlachen en ben ik jaloers!
Wat een ubercool ding!
Geen rolkooi?
Gaaf ding zeg!
Ik heb een hekel aan Franse auto’s maar deze zit er wel dik uit. Maar wees maar niet bang dat Peugeot deze in productie gaat maken.
@evdw: Dat is jammer, want Franse auto’s hebben absoluut hun kwaliteiten! Sommigen zijn zelfs erg goed :-D
@willeme: moest lachen, wij hebben er 3 gehad en ben nog altijd naar de kwaliteiten aan het zoeken(saxo, 206gti en een 207hdi)
@chrisvis: leuke rij-ijzertjes! Met name die Saxo’s waren geweldige auto’s om te rijden. 206 GTI ook, trouwens. Fijne onderstellen. Sportief zonder plankhard te zijn. Vond ik altijd wel goede eigenschappen van die auto’s.
@chrisvis: Als je er drie koopt zullen ze ongetwijfeld kwaliteiten gehad hebben. Waarom zou je er anders drie kopen?
@viezefreddyw: 3 x is scheepsrecht?
@techniekmeneer: of omdat het gewoon goed is.
@rufctr01: Ik dacht al waar blijf je toch!
@techniekmeneer: dat dacht ik bij jou ook!
@viezefreddyw: Ze zijn niet zo heel duur he, zeker niet 2e hands.
Het is jammer dat Peugeot niet meer de pittige wagens uit de 80/90’s maakt. Tussen de bedaagde en saaie sedannetjes zaten natuurlijke geweldige bommetjes, zoals de GTI’s, GTI-16’s, T-16’s, XSI’s en Rally’s. Het zou mooi zijn als Tsavalaris weer eens wat gewaagds op de weg zet, maar dat zal er wel niet meer in zitten.
Dir uitgeklopte wielkasten geven hem een heerlijk aanzien. Bouw er nog 24 zo en begin er een merkencup raceklasse mee, zou ik zeggen.

Anders zou dit ook wel een verrijking kunnen zijn voor de WTCR.
@rrrobert: volgens mij komt dit uitbouw setje zo van de 308 R Cup of TCR af.
Deze is netjes zelfs de verbreding hebben ze mooi gemaakt en dat zie je niet vaak
Vind Peugeot over het algemeen 3x niks maar dit is wel erg gaaf! Wat een bommetje!
Die kunnen ze zo in productie nemen.
Fransen..

Eindelijk snappen ze wat dik is, gaan ze het alleen aan 1 persoon geven.

Faith in the French still shit.
@ghost: Coureur Massimo Arduini is in bezit van zo’n 308 GTi en heeft er een absoluut beest van weten te maken.

Massimo Arduini is een Italiaan.
Gaaf ding zeg! De Fransen kunnen heel goed GTI-tjes bouwen. Alleen jammer dat dit de enige is….
270pk of 300pk is leuk is een hoop auto’s. Maar dat het uit een 1.6 moet komen is gewoon niet zo’n lekker gevoel.
@gregorius: jij hebt liever een zware 3.2 liter met twee keer zoveel cilinders? Ja dat wil ook wel. Rechtdoor dan
@gregorius: een 2.5 5cilinder of boxer zou ook mijn voorkeur hebben
Een vervolg aan wat T16 geschiedenis

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).