Dit is de snelste Flying Spur ooit: W12 S met 635 pk

Auteur: , 36 Reacties

Bentley geeft een paar plaatjes vrij van hun snelste vlieger, de Flying Spur W12 S.

Vliegende sporen vlogen nog nooit zo snel. Bentley acht de tijd rijp om de instapper van het gamma in het zonnetje te zetten en wat is een betere manier om dat te doen dan met extra pk’s?

De W12 krijgt er ten opzichte van de reguliere W12 tien ‘thoroughbreds’ bij, wat het totaal brengt op 635 trappelende horsies. Daarnaast levert de motor ook twintig extra newtonmeters.

De extra ‘oompf’ is goed voor een topsnelheid van 325 kilometer per uur. Voor de Britten is dit extra speciaal omdat de Flying Spur W12 S hiermee de eerste vierdeurs Bentley is die door de barrière van de 200 mijlen per uur knalt. Iets wat grotere broer Mulsanne (rustgevende rijtest) niet lukt. De acceleratie van nul tot 100 gaat in 4,5 seconden.

Van de powah gaat normaal gesproken net als in sommige moderne snelle Audi’s met een sportdifferentieel zestig procent naar de achterwielen en veertig procent naar de voorwielen om in de buurt te komen van die fijne RWD-balans. Houd echter wel in het achterhoof dat de Flying Spur nog Phaeton-genen (grappige rijtest) onder het blik heeft en een groot deel van het gewicht daardoor rust op de vooras. Verwacht dus niet per se een epische bochtenridder aan te schaffen. Maar goed daar koop je zo’n auto niet voor.

Optisch is de ‘S’ herkenbaar aan veel zwarte details. Een ‘Beluga’-zwarte grille siert het front en aan de achterkant heb je een heuse diffuser voor de nodige (optische) downforce bij tempo 300+. De wielen meten altijd 21 inch en je kan kiezen tussen twee designs met zeven of vijf spaken. Ook de wielen zijn uit te voeren in het zwart, omdat de ‘S’ b-b-b-bad-to-the-bone is.



36 reacties

Vanochtend vroeg een Flying Spur op de snelweg tegen gekomen die me inhaalde. Zag er in mijn binnenspiegel zeer indrukwekkend uit. Groot, breed en imposant. Vind het wel een mooie auto. Vraag me af waarom je zo veel geld meer zou bij betalen voor een Mulsanne. Een Flying Spur is alles wat je zoekt in een limousine. Ter vergelijking; een Mulsanne gaat weg voor iets meer dan €400.000. Een Flying Spur W12 vanaf €290.000. Gigantisch verschil.
@viezefreddyw: omdat het kan, dat is denk ik het enige juiste antwoord. En ook meteen de reden waarom auto’s als deze en de G65 e.d. bestaan.
@dutchdriftking: Dit dus. Twee jaar geleden een Mulsanne richting Cannes gereden. De eigenaar (bekende van familie) de vraag ook gesteld. Zijn antwoord was dat deze auto zo goed bevalt, hij nooit meer iets anders wilt. Tja, als je het geld hebt waarom niet. Ik vind het ook onzin om zoveel geld neer te tellen. Daarentegen houdt het de economie wel draaiende.
@viezefreddyw: Dat is toch ook zo met een Ghost of een Phantom? Waarom? Omdat je wilt laten zien dat je het kan betalen.

Mercedes heeft dat ook met de S63 of S65. Daar zit ook iets van 100k tussen. Voor iets van 30 PK extra, geen hogere top, niet sneller naar de 100. Eigenlijk is de 65 totaal onzin maar het verkoopt toch.
@kilum: dan heb je nog 4 cil extra
@kilum: Het verschil tussen de 63 en 65 is V8 vs V12 en dus een compleet andere loop. De V12 loopt veel rustiger en comfortabeler ten opzichte van de V8.

Je koopt hem niet voor de extra snelheid, maar voor het extra comfort.
@oversoft: Voor het comfort? Waarom dan niet een S600? Zelfde V12 en ook meer klasse. Of anders de Maybach?
@kilum: Omdat AMG? Comfortabeler, maar wel AMG. En omdat er dan AMG op staat. Een V8 en V12 zijn gewoon niet te vergelijken.

Een Maybach is weer een stuk prijziger en niet “sportief”.
@oversoft: S600 Maybach is goedkoper dan een S65. Kijk maar op de website van Mercedes.
@viezefreddyw: Ik meen dat in ieder geval ten tijde van de Arnage er substantieel meer koeien en bomen in het topmodel werden verwekt en ook een evenredig aantal meer manuren, dus dat zou het verschil verklaren. Maar inderdaad, ook in een Flying Spur hoef je je absoluut niet te schamen. Ik zou me zelfs durven vertonen in die ietwat ordinaire oranje versie.
@c6_r: *verwerRkt, koeien verwekken gebeurt doorgaans niet in Bentley’s me dunkt…
@viezefreddyw: Wat ik vandaag zei over de S65, geldt ook voor deze auto. Wat een bazenauto.
@viezefreddyw: Flying Spur kleiner dan de Mulsanne? Nieuw voor mij…
@mercedesclk350: Zo’n 30 centimeter in lengte. Bij sommige activiteiten precies de extra ruimte die nodig hebt op de achterbank. Ahum.
Stukken mooier dan de vorige Flying Spur. Die vond ik te veel lijken op de Continental GT. En dat is geen mooie auto.
Lekker zonder chroom!
Doe mij maar een continental.
Bah, krijgt de ontwerper wel betaald voor zijn baantje binnen de VAG groep? If you pay peanuts you get monkeys ?
Die velgen zijn geen gezicht onder deze auto. Stralen totaal geen klasse uit die Bentley waardig is.
@graafke: wat is deze auto waardig dan een shredder?
Hmm best appetijtelijk moet ik zeggen. Mooier dan de Mulsanne, al heeft die zijn kop niet mee door die vreselijke koplampen.
Ik vind hem eigenlijk wel geslaagd.
Hmm. Zo zonder chrome rond de vensters krijg ik er een beetje een trendline gevoel bij.
Zo met die zwarte accenten in die geweldige kleur vind ik dit echt een prachtige auto. Stijlvol en chique maar tegelijkertijd wel opvallend genoeg voor zo’n duur ding.
Ontzettend mooie auto. Wat mij betreft de mooiste luxe limo die er is. Vooral ten opzichte van de Conti FS vind ik hem echt ontzettend fraai geworden.
Het enige nadeel is dat de techniek ondertussen wel al verouderd is. Een S Maybach biedt denk ik veel meer, maar die vind ik lang niet zo mooi als deze.
Ik weet niet wat het is (heb niet perse iets met met de nieuwe modellen), maar de huidige Flying Spur is prachtig. Vooral in het donker blauw, maar deze mag er ook zijn. Voor de mensen die zich afvragen waarom je deze en de Mulsanne hebt. De laatste is vooral bedoeld lekker achterin te zitten. Terwijl de Spur ook bedoeld is om zelf achter het stuur te kruipen.
Ik vind het maar een ordinaire bak. Voor bepaalde types…
De auto mist elke elegantie, maar ja, die tijd is bij Bentley voorbij.
Zo’n Spur is vele malen mooier dan een Continental GT, met z’n dikke dijen.
Bentleys zijn altijd zooooo mooi als al dat chroom eraf is geschraapt.
Wat is er te zien op foto 4? OT beter zo zonder dat chroom en wat extra umph is altijd goed, wel even andere velgen graag..
Jeetje wat een dikke bak zo eigenlijk, in het oranje!
Een beluga zwarte grill? Een beluga is toch wit.
De Flying Spur blijft een dikke bak.
Ja leuke auto, maar niet bijzonder.
Vind hem er nu al verouderd uit zien eigenlijk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).