
En zo niet, wat wordt het dan wel?
Al enige tijd verkondigen we dat ook Rolls-Royce met een SUV op de proppen gaat komen om ’s werelds rijkaards geld uit de zak te kloppen in stijl door de blubber te laten baggeren. In een wereld waar merken als Lamborghini, Maserati en niet te vergeten frenemy Bentley ook een SUV in het gamma hebben ben je gewoon een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet, zal Rolls gedacht hebben.
Echter, de terrein-Roller komt volgens Rolls-baas Torsten Muller Otvos pas in 2018. Iets wat hem overigens niet tegenhield om de Bentley Bentayga (rijtest) nu al te betitelen als de tweede beste SUV ter wereld. Blijft leuk die onschuldige speldenprikjes die de luxemerken elkaar soms uitdelen. Naast de ‘Cullinan’ zou de Bentayga eruit zien als een Yugo, aldus Torsten.
Maar, misschien moet hij zijn woorden binnenkort inslikken en een stukje ‘humble pie’ eten. Niet per se omdat de Cullinan minder goed wordt dan de Bentayga, maar omdat het geen SUV wordt. Dat is althans de mening van Rolls’ global product communications manager Andrew Boyle. Maar wat wordt de Cullinan dan wel? Boyle zegt daar zelf hetvolgende over:
“We call it a high-sided vehicle. SUV is not necessarily the right thing to call it because it’s not necessarily sports, it’s not necessarily utility.”
Volgens Boyle wordt de Cullinan iets wat nog nooit eerder vertoond is, wat ons wel een beetje nieuwsgierig maakt. Of zou het gewoon marketing-gebrabbel zijn? Wat we in ieder geval al wel weten is dat de SUV Cullinan op hetzelfde aluminium platform komt te staan als de nieuwe Phantom. Een open nieuwe Phantom die hoog op de poten staat en waarvan je de voorruit naar voren toe omlaag kan klappen, dat lijkt ons wel wat. Wat voor contraptie wil jij zien van Rolls-Royce?
UPDATE 10-05-2018: de Cullinan is officieel, alle info check je HIER!
Die foto.. Afschuwelijk..
@ruudbmw: ik vind hem kicken zo. Stel je eens voor dat je die tegenkomt onderweg. Af en toe kom ik een gewone tegen en van afstand is dat net een vrachtwagen. Deze is helemaal angstaanjagend
@ruudbmw: is een test mule, hoeft niet mooi te zijn, enkel functioneel.
Wat voor contraptie wil jij zien van Rolls-Royce?
Gewoon eentje op mijn oprit haha
En ik me maar afvragen wanneer de werkelijke tekst zou beginnen :p
Zou RR hier weer een nieuw segment aan het aanboren zijn? In plaats van de Compacte Cross-overs nu Gigantische Cross-overs?
In het kader van een sloep, of slagschip zo u wilt, doet dit me denken aan een draagvleugelboot
Die achterspoiler zal hij wel een Rolls Royce wel echt nodig hebben he. Die dingen gaan ontzettend snel en hebben veel downforce nodig bij de hogere snelheden.
Tsjonge jonge. Dit is toch geen gezicht?
@viezefreddyw: Edit: Die achterspoiler zal een Rolls Royce wel echt nodig hebben he.
Zo, nu klopt de zin.
@viezefreddyw: Heb eens gelezen hier op AB dat die spoiler erop zit om het zwaardere gewicht van een SUV te simuleren. Alleen vraag ik me dan af hoeveel zwaarder de SUV gaat worden tov de Phantom. Dat is al geen lichte jongen.
@berlinetta: @kilum: Bedankt jongens. Zo leer je elke dag wat bij. Ik kan me alleen niet voorstellen dat een Phantom SUV zo veel zwaarder gaat worden dan een normale Phantom.
@viezefreddyw: Is geloof ik omdat ze met die spoiler het extra gewicht willen simuleren. Het studiemodel dat zo hoog op zijn poten staat moet natuurlijk wel even comfortabel blijven rijden als een echte Phantom.
Die SUV komt er gewoon. Bij Rolls Royce is men gewoon slim genoeg om het SUV label er niet op te plakken, omdat dat tegenwoordig vrij weinig meer te maken heeft met de offroadcapaciteiten zoals dat vroeger bij wagens als de Range Rover, Defender, G-Klasse, Willy’s en Land Cruiser wel het geval was. En door dat te zeggen, gaan de media er ook nog eens over schrijven. Slim hoor.
Het wordt dus een ELV (Elovated luxury vehicle) of een HDPLV (High driving position luxury vehicle)
@w0o0dy: het is een auto van BMW Group, dus de omschrijving zal moeten beginnen met ‘worlds first’ ELV, zoals ze nu bij elk model lijken te doen.
Tipje mijnerzijds naar Rolls Royce, doe vooral waar je goed in bent en blijf af waar de VAG groep slecht in is.
@sbmmaxx: Gezien de verkoopcijfers is VAG heel slecht in het bouwen van SUV’s inderdaad. Kuch
@granlusso: dat wil toch niet zeggen dat het uniek en mooi is. Hoeveel mannen dragen een kruis om hun nek!
@sbmmaxx: Volgens mij haal je nu zelf goed en mooi door elkaar.
@bartteeuwen: het gaat toch om het ontwerp en dat kunnen ze niet goed en vind het daarom niet mooi?
De hele grap is natuurlijk dat Rolls Royce allang en breed een SUV hebben. De Phantom. Alleen heeft dat ding een traditionele kofferbak. Het enige wat ze hoeven te doen is er een een stationwagon van te maken. Klaar is je SUV.
En dan hoeven ze het ook geen SUV te noemen, maar kunnen ze het naar goed Duits gebruik een Shooting Brake Coupe noemen…..
@jaapiyo Je slaat wel een beetje door met je dumpert teksten. Ik zit bewust niet op dumpert omdat ik mij er helemaal kapot aan irriteer. Het hoeft van mij ook niet helemaal 100% serieus. Maar dit gaat wel wat ver.
Word gewoon n SUV.
@dutchdriftking: tuurlijk. De meeste SUV’s zijn ook helemaal niet sportief. Als dat Kia niet stoort waarom doet Rolls Royce daar dan moeilijk over?
Of is het een onbekende Nederlandse rapper / voetballer (lees nietsnut) met een smaak (lees wansmaak)
Volgens mij is het gewoon marketinggezwets. Het wordt gewoon de zoveelste SUV zonder offroadcapaciteiten en dat proberen ze te verhullen met een fancy term waarvan de jurken van de Arabieren zullen bollen.
@berlinetta: Of het wordt een luxe tank met V16 & Rolls Royce grill.
@berlinetta: exactly my thoughts.
Wat ik zo leuk vind aan een SUV als een Range Rover. Is de gedachte dat je in alle luxe ermee door extreme bagger kan rijden. Je er zowel op Savile Row als in de Australische outback geen slecht figuur mee slaat. Je brengt luxe en ruigheid bij elkaar. Natuurlijk wéét ik dat 99% van de kilometers gewoon op asfalt worden afgelegd. Maar het gaat om het idee, het is fictie, gebakken lucht. Waarom zou RR daar niet bovenop duiken? Ze verkopen nu al niks anders.
@pomoek: is idd hetzelfde als in je Veyron alleen maar op de snelweg zitten en niet harder rijden dan 180. Je weet dat hij 400 kan en die wetenschap is genoeg, hoef je het niet ook dag in dag uit te doen.
“We call it a high-sided vehicle”, aldus Rolls’ global product communications manager Andrew Boyle.
LOL. In het Engelstalige gedeelte van het Verenigd Koninkrijk zeggen ze hetzelfde tegen een truck met hoge oplegger, bijv.: “Northumbria Police say the Redheugh Bridge will only be closed to high sided vehicles when the strong winds start. The road is still open to other road users and pedestrians.”
Doe mij dan toch maar die ene jachtmulsanne die kahn gebouwd heeft
Kortom de Rolls Royce SUV die geen SUV mag heten. Ze kunnen er een mooi verhaal van maken maar het word dus gewoon een SUV alleen dan niet sportief en ook niet gericht op off-roaden. Maar dat klinkt niet spannend genoeg.
Is iemand al die vleugel op gevallen? Haha wat is dat voor een ding
@audirick1995: nou, dat zeg je zelf al; een vleugel.
“SUV is not necessarily the right thing to call it because it’s not necessarily sports, it’s not necessarily utility.” Zo, en iedere andere fabrikant weer terug in zijn hok geschopt. Want nuttige zaken zijn voor plebs.
Hmmm een Rolls Royce Allroad? Laat maar komen