Scoop! De superhatch uit Affalterbach in een nieuw jasje, en met nieuwe specs.
Ruim een maand nadat we de eerste beelden van de vernieuwde A-Klasse toonden, hebben we de hand weten te leggen op beeldmateriaal van Mercedes’ kleinste in zijn meest sterke uitvoering. De A45 AMG krijgt een nieuwe voorbumper die breekt met het oude design. De luchtinlaten aan de zijkanten zijn nu met met elkaar verbonden door een ‘middenstuk’, wat we ook bij de S63 AMG Coupé zien. De dubbele vin aan de zijkant alsook de achterspoiler zit er niet standaard op, gelukkig. Die zijn onderdeel van de Edition 1-uitvoering.
Op het folderblaadje met specs lezen we dat het 4-Matic aandrijfsysteem uiteraard weer van de partij is, en er een AMG Dynamic Plus pakket met sperdiff, ride control en een racestand op de optielijst komt te staan. Het meest opvallende is dat Mercedes de grens van de turbogeblazen 2.0 viercilinder nog niet heeft bereikt, want het vermogen gaat van 360 naar 381 pk. In een hatchback. Verrückt! We hebben een flauw vermoeden dat een bepaalde vijfcilinder hatchback uit Ingolstadt het daar zeer moeilijk mee gaat krijgen.
De facelift van de gewone A-Klasse wordt in september uit de doeken gedaan. Niet lang daarna zal de A45 AMG volgen.
thezwart zegt
Jullie vergeten te vermelden dat De A45 AMG S 400 trappelende paarden krijgt ;)
jobberns zegt
Ben niet echt een Mercedes-man, maar ik moet toegeven dat 381 pk best indrukwekkend is, en dat de optische verbeteringen wel mooier zijn…
Dutchdriftking zegt
Natuurlijk eventjes de RS3 overtreffen. Gelukkig vind je tegenwoordig op elke straathoek wel een tuner die de fantastische 5 cilinder over de 400pk grens kan trekken.
schellekens006 zegt
@dutchdriftking: Aan de overkant van die straathoek zit bijvoorbeeld Brabus die kan je AMG45 weer over de grens van een gechipte RS3 heen trekken….Dag Audi!
SimonMc zegt
@schellekens006: Brabus haalt hier 400 pk uit. Kameraad van me heeft dit laten doen…tenzij ze weer een upgrade hebben natuurlijk.
mashell zegt
@SimonMc: die kameraad heet toevallig Rupsje Nooitgenoeg?
SimonMc zegt
@mashell: Nee, maar zou eigenlijk best een goeie naam voor hem zijn :) .
gtwillem zegt
@schellekens006: er zit meer rek in de RS3 dan in de A45. Bij de vorige RS3 en TTRS zijn er zat voorbeelden die redelijk betrouwbaar over de 500pk gaan. Daarbij klinkt de vijfpitter magistraal, en de A-klasse ziet er een beetje lullig uit, de Audi is wat strakker. Dus ik zou toch voor de RS3 gaan ;-).
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: precies!
MaartenD zegt
@gtwillem: de a-klaasse ziet er wat lullig uit? haha, maargoed, iets met smaak en niet te twisten…vind de a klasse velen malen mooier dan de bmw 3 serie en de saaie a3
gtwillem zegt
@maarten020: ik heb een beetje een rare smaak. Het feit dat de snelwegen vol lijken te staan met (CL)A’s, betekent dat mijn mening niet gedeeld wordt ;-).
awesome zegt
@gtwillem: jawel hoor, maar de A leasen is goedkoper dan een A3. We willen wel premium rijden, maar niet betalen is het motto…
OT: die flapjes op de voorbumper zijn wel over de top. Vraag me trouwens af wat de resultaten zijn als je daar een voetganger mee schampt. Amputatie van het onderbeen?
lamborgfan zegt
@awesome: plastic wat afbreekt..
awesome zegt
@lamborgfan: denk je? Dat stukje blijft wel zitten tot 250 km/u maar breekt af als je een voetganger aanrijd?
dgk1993 zegt
@awesome: die flapjes zitten ook op de huidige A45 als je een optie aanvinkt zoals het aërodynamica pakket of edition 1 pakket dacht ik.
MaartenD zegt
@gtwillem: gelukkig is de audi a3 een zeldschame verschijning op de snelweg ;-) vind de a3 3deurs trouwens nog best okej ,maar ik zie voornamelijk de “stationwagen” versie van de a3 langsrijden die ik een stuk minder aantrekkelijk vind. De CLA vind ik overigens een misbaksel
gtwillem zegt
@maarten020: persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van de A3 sedan, dat vind ik best een nette auto. Mooier dan de CLA, in elk geval.
MaartenD zegt
@gtwillem: de a3 sedan vind ik zelf ook best een leuke verschijning, vind alleen hert front van een audi zo eentonig, als er een audi achter mij rijd weet ik nooit of het een a1,2,3,4,5,6,7,8 is
rossi46audi zegt
@schellekens006: alsnog blijft 5cilinder vetter dan zo mekkerende 4cilinder
kevin82 zegt
@rossi46audi: inderdaad en dat rare lelijke hikje met schakelen heeft die Audi ook niet wat die a45 wel heeft.. Die audi is echt oorporno!!!!
rossi46audi zegt
@kevin82: audi 5cilinder is altijd oorporno
jrk68 zegt
@dutchdriftking:
Dan heb je meer aan een olieboer op elke straathoek.?
e1000bmw zegt
@jrk68: Mwah, Aldi/Lidl is voor dat doel goed genoeg…
Dutchdriftking zegt
@jrk68: haha, ze blijven leuk:P
johanhummer9 zegt
@jrk68: oja die kende we nog niet
jrk68 zegt
@johanhummer9:
Je bent nooit te oud om te leren.?
Joerek zegt
@jrk68: de 5 cilinder heeft totaal geen olieprobleem. Jammer joh
autobart zegt
@Joerek: Ja ach, erg genuanceerde uitspraken doet die beste meneer meestal toch al niet… Waar door hem in het verleden velen bestempeld werden als zogeheten ‘VAG-fanboys’ is hij eerder een ‘VAG-basher’, want de Volkswagen Group is echt niet de enige met problemen bij direct ingespoten turbo-benzinemotoren… Sprekend over bijvoorbeeld de nieuwe Golf GTI, dan kun je gerust zeggen dat dat probleem is opgelost.
jrk68 zegt
@autobart
??
Op enig gevoel voor humor zullen we je nooit betrappen hè….?
ablogjunk zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pikkie zegt
Ondanks het geringe aantal veranderingen oogt hij wel lekker!
larsdbs9 zegt
Hebben die dubbele vinnen aan de zijkant van de bumper wel zin? Geeft het wel meer downforce aan de voorkant? Verder bizar! Maar toch blijft er de vraag in mn hoofd hoe lang dit goed gaat
scottishcarspotter2000 zegt
Een soort van Keira Knightley met psychische problemen, te zot voor woorden maar wél lekker ?
jipino zegt
@scottishcarspotter2000: Keira Knightley vergelijken met een lelijke hot hatch met overgewicht. Niet doen! Als je dan toch een Keira Knightley vergelijking maakt, doe het dan met iets van een Caterham of een Donkervoort ofzo.
dromedaris zegt
@jipino: jij toont aan dat smaak toch wel echt heel persoonlijk is.
jorden zegt
@jipino: heeft ze dan anorexia?
jipino zegt
@jorden: Nog net geen anorexia nee, maar ze is wel erg dun en dat is deze A-klasse met z’n dikke reet met die puistachtige rode achterlichten niet.
jrk68 zegt
De ultieme HyperHatch nu nog beter, zou de nattedroom van elke hatchfan moeten zijn.
jipino zegt
@jrk68: Ik wil geen olie op het vuur gooien hoor, maar ik denk dat je met een Golf GTI net zo veel plezier hebt als met deze Mercedes.
jrk68 zegt
@jipino:
Als jij dat denkt dan laat ik je in die waan, ik ben de beroerdste niet.?
jipino zegt
@jrk68: Eigenlijk was het vooral een slap excuus om een olie grap te maken
w0o0dy zegt
@jipino: dan gooi ik de olie wel… De Leon 280 en de Civic type -R zijn vilgens de journo’s beide leuker dan deze AMG 45 en zijn die eigenlijk snel zat. Daar komt bij dat de Honda een echte handbak heeft…. En beide kosten een heleboel euro’s minder.
lamborgfan zegt
@w0o0dy: Journo’s zijn pessimisten
Rob zegt
@jrk68:
Sorry, de Renault Clio 182 Trophy is toch ietsje meer (zeg maar ongeveer een miljard keer meer) mijn hatchback nattedroom..
jrk68 zegt
@Rob:
Touché, al zou ik liever de 200pk nemen, die vind ik qua model mooier.
Misschien had ik er hyperhatchfan van moeten maken, nu krijg ik straks terecht alle hothatchfans op m’n nek.
Rob zegt
@jrk68:
Hehehe, het is je vergeven ;-)
Maar de Clio 200 boven de 182? De 200 is inderdaad mooier om te zien ja, maar ook zomaar 200kg zwaarder… Oeps!
Neemt niet weg dat het gewoon een heerlijke auto is. Alleen zou ik sowieso voor de 182 gaan als ik de keus had. Wel erg zeldzaam in Nederland….
jrk68 zegt
@Rob:
Zoveel!!!!
Dan hou ik het wel bij mijn tupperware collectie ?
gtwillem zegt
@jrk68: de 182 Trophy is wel een hot hatch van het zuiverste water met een laag gewicht, dikke recaro’s (zelfde als in de NSX Type R en RS4), Speedline velgen en Sachs remote reservoir dempers.
e1000bmw zegt
@jrk68: nadeel van de Clio RS 200: AU-TO-MAAT. Tenzij je de vorige generatie bedoelt…
jrk68 zegt
@e1000bmw523i:
De handgeschakelde atmosferische 2.0 graag, ik heb niet zoveel met vijfdeurs hatchbacks.
Zelf uit de Kids en mijn schoondochter kan geen kinderen krijgen, althans, dat hoop ik nog even voor m’n zoon.
w0o0dy zegt
@jrk68: wat doet dit gebakje (oké 3000 calorieën per 100 gram gebakje) op de Nurburgring? Ik denk dat de Civic type R leuker is voor de echte stuurmannen.
Overigens zou ik de Focus RS ook nog maar niet aan de kant gooien.
w0o0dy zegt
@w0o0dy: ter onderbouwing van de capaciteiten van de Type R.. Dezelfde tijd als de 360pk AMG 45 op Landow (Autocar test dacht ik).
w0o0dy zegt
@jrk68: http://fastestlaps.com/tracks/llandow_1450.html
Who’s the boss? Ik zou zeker de Type R kiezen boven alle andere hothatches tenzij de nieuwe Focus RS laat zien dat die NOG beter is. (en de Honda is natuurlijk wel een beetje in het nadeel door fwd als je naar de sprinttijden kijkt.. maar 0-100 doe ik persoonlijk toch eigenlijk nooit met stopwatch.
mrrallycross zegt
@w0o0dy: ga er maar vanuit dat die focus echt heel goed is. Anders hadden ze al lang specs vrijgegeven. Ze zorgen gewoon dat al de concurrenten uit zijn ontwikkeld en dat zij dan een beter versie neerzetten
SimonMc zegt
AFfalterbach ! Foei !
neal zegt
als je wel eens een site als Speedhunters.com leest om ook eens wat auto’s te zien die NIET standaard uit de fabriek rollen, dan zie je dit soort “canards” wel meer verschijnen, zeker in het ‘Time Attack’ circuit. Maar ja, dat zou wel heel erg ver buiten de lijntjes gekleurd zijn voor het meerendeel van het volkje hier.
Terug naar AutoGids dus voor weer een groot pak saai autonieuws met enkel standaard
af-fabriek-gruize-muis modellen!!!
henkhupelschoten zegt
ik ga nu vloeken in de kerk maar autoweek had het zelfs over een mogelijke 400 pk sterke A45 AMG S, maar mijn god! dit snoepje moet ik hebben, alhoewel hoop ik ook dat de huidige a45 snel in prijs gaat dalen, misschien is hij dan wel het overwegen waard!
michaelb zegt
@henkhupelschoten: Wow! Autoweek heeft het een keer niet over hybrides?
gt500eleanor zegt
In welk segment staat deze auto nou dan? Voor mij blijft dit gewoon een A segmenter, dus dat zijn fors veel pk’s
berlinetta zegt
@gt500eleanor: Het aantal pk’s verandert niks aan het segment waarin een auto valt dus dit is en blijft inderdaad een A-segmenter. Wel eentje die het Ferrari’s van 10 jaar oud knap lastig maakt.
Ik blijft de M135i toch nog steeds de lekkerste hatch vinden, zeker na de facelift. Deze komt toch echt zeker op een mooie tweede plek te staan. Wat een kanon.
W115 zegt
@berlinetta: Een A klasse is toch juist een C- segment wagen?
gt500eleanor zegt
@w115: dat is de C classe toch?
mashell zegt
@gt500eleanor: nee die zit in het D segment.
A segment Up!, B segment Polo, C segment Golf, D segment Passat, E segment E klasse, F segment S-klasse.
berlinetta zegt
@mashell: Ah nja dan is het een C-segmenter. Ook goed.
philipf zegt
Nog dikker dan de vorige!
trustmeiamanengineer zegt
Leuk voor de voetballers van Ajax.
Doe mij maar een 308 GTi 270, vast veel meer lol mee te beleven.
lambo4all zegt
Had wel op iets meer verandering gehoopt met de facelift, niet dat de A er al verouderd uit ziet maar toch! Verder is dit natuurlijk een pocket rocket van de hoogste plank.
De RS3 de extra 10 duizend euro totaal niet waard vind ik (veel mensen vergeten dat een A45 59.000 is en een RS3 68.000, zo gelijkwaardig in prijs zijn ze dus niet).
de 5cilinder is lekker maar het wrx-achtige gevoel dat de 4cilinder in de A45 oproept is dat ook.
Als we het uiterlijk meenemen dan ga ik helemaal voor de A45.
bartsmit zegt
Een 308 GTI haalt z’n pk’s uit een 1 punt 6 en dat betekent een groot turbogat. Tegen de 5 pitter van Audi kan niks op in dit segment.
henkhupelschoten zegt
@bartsmit: De rijtesten zullen het bewijzen..
ds3thp zegt
@bartsmit: ga jij eerst maar eens even de rijtesten kijken en lezen voordat je zulke onzin neer zet! De RCZ R heeft exact hetzelfde blok en die heeft allerminst last van een Turbogat en trekt in één streep door tot de begrenzer bij 6850tpm
Er is tegenwoordig genoeg techniek en kunde voor handen om ook uit kleine blokjes genoeg vermogen te halen zonder in te hoeven leveren bij lage toeren!
Dat de 2.5 5 cilinder al bij 1400tpm zijn max koppel heeft is gewoon bizar, maar 500tpm later heeft het blok van de GTI dat ook….
lamborgfan zegt
@ds3thp: Dan weet je ook dat die bak korte bak verhoudingen heeft waardoor die in één streep doortrekt en dat je “normaal” rijden erg snel beu bent.. (Want irritante drone van hoge toeren)
Iets wat je vaak in nederland toe wordt gedwongen. Erg jammer want die RCZ smoelt nog steeds erg lekker
ds3thp zegt
@lamborgfan: deze bakverhoudingen zijn inderdaad aan de korte kant, maar niet heel extreem!!
Bij 120km/h draait het blok net iets minder als 3000tpm
Bij een Megane RS is dit ongeveer 2800tpm en bij een Golf GTI iets van 2700tpm
Ter vergelijking, de oude Clio RS 2.0 draait dan ongeveer 3500tpm
MAB zegt
Rs3 all the way, mercedes heeft nog steeds een 4 pitter dus kan zoveel pk hebben als die wil maar komt niet in de buurt.
mashell zegt
@MAB: de één hecht waarde aan het aantal paardekrachten en de ander hecht waarde aan het aantal cilinders.
jrk68 zegt
@mashell:
..en dan heb je nog mensen die voor de rijeigenschappen gaan, die hoeven geen prehistorische 5 cilinder voor de vooras, die willen meer dan alleen rechtdoor.
De Focus RS uitgezonderd maar Ford weet nu eenmaal wel hoe ze goed sturende auto’s moeten maken.
tvr1974 zegt
Tja de techniek staat niet stil.. Alhoewel mijn 2 wieler 1.0 zonder turbo alweer een paar jaar oud is en over de 200pk gaat.. 0-200 km/h onder de 7.5 sec doet en bij 299 loopt mijn teller niet meer verder..
Specs zijn leuk maar niet iedereen wil je in zo’n auto laten rijden.. Ik zie af en toe mensen achter het stuur en denk dan manmanman..
lamborgfan zegt
@tvr1974: U denkt aan Rob Geus?
Rob zegt
Mercedes lelijkste eendje nu nog lelijker… Hulde.
En leuk joh, die miljoenmiljard péékáás. Daar kun je wel mee aankomen in de kroeg of op de tennisclub…..
MaartenD zegt
A-klasse blijft nogsteeds de mooiste auto in zijn klasse
pickleweasel zegt
Ja, doe mij maar de m135i en dan getuned. In mijn ogen een betere auto.
Rob zegt
@pickleweasel:
De motor tjoenen??
Waarom, is ie niet snel genoeg ofzo??
Of moet je perse meer péékáás hebben als deze AMG??
prop zegt
Tja en dan komt Audi volgend jaar ook met de A3 facelift – zo blijven we doorgaan
De A45 is een duurbetaalde S3 concurrent. Voor de RS 3 als overtreffende trap zal ook de de 400 pk AMG op papier weinig verandering brengen
http://youtu.be/eTb26QNnIKU (autobild vergelijkingstest – beide sedan versie)
lamborgfan zegt
@prop: Vergeet niet dat de A-klasse veel meer “hardcore” is afgesteld dan de CLA. Die is meer voor daily use. Dat zal het 1 en ander verklaren
prop zegt
Dit was even een recente test maar de hatchback tests hebben geen ander ordeel. Autovisie en autoweek unaniem bijv. Ze pakken de 1-serie ook mee en wint het als ultieme rijders maschine uiteraard maar die ligt er snel genoeg uit binnen kort met zn dwarsgeplaatse 3 cyl FWD strategie
BaRa zegt
… ook na de update blijft de A een lelijk hok. Auto’s moeten ook aan de buitenkant emotie losmaken. Faal. Next!
fataleke zegt
@BaRa: Dat doet ie dan toch best goed, hate it or love it. I ets wat bij jou klaarblijkelijk richting de hate it gaat :)
tdu2zonda zegt
Ziet er super uit!!
Het is wel grappig, ik heb een paar maanden geleden een photoshop gemaakt van een A45 met de bumpers van een E63 en de koplampen van de S63 Coupe en ik moet zeggen dat ik er niet ver vanaf zat haha. Alsof ze bij Mercedes weten wat je photoshopt :P
richman zegt
Liever de nieuwe rs3 met een 5cilinder en een pracht van een geluid
toyotafortuner zegt
Zo in het rood oogt ie wel erg lekker!
Alhoewel, ik kies in dit segment nog altijd de Civic Type-R. Al is het steeds meer een schim van vroeger.
Pordon zegt
Facelift maakt m weer net wat frisser. Ziet er goed uit. Als ik de spoiler en de flapjes weg denk. Welke hatch er beter is maakt me niet uit. Ik zal met alle drie de duitse hatchs erg gelukkig zijn. Qua looks ga ik voor deze A-klasse.
reggie-boy_rood zegt
Wat een prachtige wagen is het. Goeie concurrent van audi
mrB zegt
Is de a klasse nu al toe aan een facelift?! Voor mijn gevoel is die echt pas net op de markt. Anyways, ik word er nog steeds niet warm van een de 45 versie is nog steeds te schreeuwerig.
amgc63 zegt
Focus RS anyone?
amgloverr zegt
bye bye RS3
mrrallycross zegt
Ik zie niet echt verschil eerlijk gezecht