Hier, de facelift van de Mercedes A-Klasse

Auteur: , 89 Reacties

Mercedes wilde de primeur bewaren voor de IAA in Frankfurt, maar er waait al een foto van het verse smoelwerk over het internet.

Hier, de facelift van de Mercedes A-Klasse

Mercedes-fans heeft beeld in handen gekregen van een ongecamoufleerde A-Klasse, uitgedost met een nieuw front en dito grille, die nu meer in lijn loopt met de grotere modellen uit het gamma. Ook de bumpervorm is gewijzigd, evenals de koplampen. Verder zijn de kleinere luchtopeningen aan de zijkanten ingekrompen, waardoor de centrale opening verder over de breedte kon worden doorgetrokken. We krijgen er een beetje een S-Klasse-gevoel bij, wat eigenlijk een compliment is voor de nieuwe look van de A-Klasse, die pas sinds 2012 op de markt is.

Zoals gezegd; op de IAA in september zal de vernieuwde A-Klasse zijn debuut maken, waar we ook meer te horen krijgen over de motoren. Én of de A 45 AMG nog extra pk’s krijgt toegestopt.

Ter vergelijking: de huidige gezichten van de A-Klasse.

De huidige gezichten van de A-Klasse
De huidige gezichten van de A-Klasse



89 reacties

Betere facelift dan die van de 1-serie
@gremalibur: inderdaad! Wiens idee was het om de complete achterkant van achterlicht te voorzien? Zeker met M-Sport pakket was het een zeer karaktervolle auto. Nu is het een beetje een saaie auto.
@gtwillem: zonder M-sport ook wel hoor. De pré-facelift met sportonderstel en een Schnitzer-frontlip is wat mij betreft het subtielst. Of het M-performance aërodynamicapakket als je de mistlampen kunt missen…
@gtwillem: ter vergelijk:
M-sport
http://www.andy-burton.co.uk/detailing/2012-04-08 BMW F20 125d M-Sport/P1010754.jpg

M-performance
http://f20.1addicts.com/goodiesforyou/1/f20/geneva/IMG_7304-small.jpg

AC Schnitzer lip
http://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/BMW-1er-F20-ACS1-AC-Schnitzer-Essen-Motor-Show-2011-04.jpg
@e1000bmw523i: de Schnitzer voorkant zou ik kiezen. Ziet er karakteristiek uit. Maar ja, Subaru rijders hebben nu eenmaal een andere difinitie van mooi ;-)
@e1000bmw523i: Ik weet niet hoor maar de facelift vind ik (en volgens mij veel anderen) beter dan voor de facelift. De auto is wat agressiever geworden qua looks en beter in verhouding.
Als je naar de plaatjes hieronder kijkt(weet niet of ze afgebeeld worden anders moet je de link maar even zoeken) is de 1 serie er beter uit gaan zien.

http://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/IMG_0411.jpg

http://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/IMG_0420.jpg
@gremalibur: heb je hem al in het echt gezien dan? Vindt hem er namelijk behoorlijk op vooruit gegaan en alles is beter in verhouding.. Ook al is toegeven zwaar gezien ik de eerste f20 had en nu de a-klasse heel toevallig haha
@gremalibur: meningen verschillen ik zou kiezen voor de BMW 1-serie.
@michaelcorleone: rijdt ook net iets beter door de achterwiel aandrijving ;-)
@kevin82: lekker belangrijk icm met je 3 cilinder pruttelaar. Voor een fijne 6 in lijn ja, maar voor de 1 serie alleen maar marketing
@eelco74: proef ik daar jalozie? Met je kansloze aannames! Had een 2 liter diesel met 143pk en daar ligt toch echt een 4 cilinder in… Daarnaast slaat het nergens op wat je zegt, ook al heeft iemand een 3 cilinder met 90 pk voor mij apart dan merk je als je lekker een bocht door hoekt zeker verschil.. Moeke die boodschappen doet merkt dit inderdaad niet!
@kevin82: Nee hoor realiteit, bovendien matig met sneeuw en gladheid en ook nog eens weinig ruimte door de cardan tunnel en differentieel. En de 1 blinkt al niet uit in ruimte…..

http://static.autoblog.nl/images/wp2010/BMW%201%20Serie%20met%20sneeuwkettingen%20FAIL.jpg
@eelco74: ik rij een 120D ik zal je vertellen dat hij super speels is. Hij is meer tailhappy dan een 3- of een 5 serie.
@robbertz: Yup vanaf de eerste genereatie was de 1-serie al een hele fijne auto. Had toch behoorlijk wat ruimte, stoelen waren goed, strak van binnen en reed netjes.
@michaelcorleone: Ruimte van binnen is echt ruk hoor, maar goed,hij rijdt zeker lekker & speels, mits genoeg motorvermogen ….
@gremalibur: die vond ik eigenlijk best geslaagd eigenlijk!
Nette facelift, toch een van de fraaiste auto’s uit zijn klasse.
Wat doet dit model het goed. Niet teveel aan zitten Mercedes!
Niet veel verschil, wel even lekker strak getrokken! #geslaagd
stuk chiquer! herken ik vaag wat v40?
SRT heeft Oprah gespeeld… You get a bumper, you get a bumper, you get a bumpaaaaaaaarrr!

http://www.autoblog.nl/gallery/SRT/Viper_TA_2013/srt-viper-ta-time-attack-001.jpg
@Jochempie: De link tussen de A-klasse en de Viper snap ik niet helemaal maar toch hulde voor de foto, de nieuwe viper kan ik niet genoeg zien namelijk. #BruutDing
@Jochempie: everybody’s gettin’ a bumper!!!1!!!einz!
Gadver die neus op de blauwe foto is wel heel erg “B-Klasse”
@Donstil: Tuchè
@Donstil: Goh wat verrassend. B is ook gewoon een opgehoogde A.
@stfu: meen je!
Nou wat een facelift, er is zoveel veranderd.
@bmw1: f-a-c-e-l-i-f-t
@bmw1: een geslaagd ontwerp hoeft niet veel te veranderen
Vind het de fraaiste hatch van het moment. Jammer dat er alleen maar van die schraapdiesels te koop staan. Heel af en toe zie je nog is een A200cdi (maar dan zo kaal als Humberto Tan). Een gebruikte 220cdi ben ik nog niet tegengekomen. Ik zou hem best willen als vervanger van Adrie maar niet met die 109pk motor. En die zwaardere diesels zijn, of kaal, of wordt er de hoofdprijs voor gevraagd. Want ik vind hem in vergelijk met een 1 serie of A3 vrij duur nieuw. Zeker omdat je voor een grotere motor fors moet bijbetalen. En dan heb je nog geen strepentrekker. 170pk is niet weinig maar zowel Audi als BMW biedt toch flink zwaardere alternatieven (184pk bij Audi en 190-225pk bij BMW). En een 120d is lang niet zo zeldzaam als een A220cdi.
@E34M5Touring: volledig met je eens! M’n zwager rijd een 109pk diesel versie, fraai uitgevoerd en rijdt prima maar wel een traag ding dan. Nieuw zijn ze inderdaad belachelijk duur. Ik zie ze ook niet bijzonder vaak rijden wat zeker jammer is maar dat zal wel aan de prijs liggen
@E34M5Touring: die 180 CDI is voor mij nu de vervangende auto van de leasemaatschappij. Best een geslaagde auto. Zit prima, stuurt opperbest en het heeft nog een vorm van wegligging. Maar die 109pk sterke motor is een gigantische dooddoener. Traag, lawaaiig en als je een beetje haast hebt best dorstig (ik vind 1 op 13 met een spaardiesel niet bijzonder zuinig). Maar ik heb ook een A250 Sport gereden (voor een weekendje, de STI uitgeleend aan een bevriende Mercedes verkoper). En dat was een waar genoegen. En daarmee reed ik 1 op 11.5…
@gtwillem: Ja ik zit wel vast aan een diesel voor de zakensloep. En met mijn kilometrage, waar ook vrij veel buitenlandse ritten bij zitten, vind ik die motor gewoon niet prettig. Heb er al mee gereden en ik vind het niet prettig. Chippie helpt ook geen donder, red je net 130pk en nauwelijks meer koppel. Ik had m’n hoofd al in een Giulietta maar daar pas ik niet lekker in. En in zo’n A klasse kan ik wel goed zitten. Maar dan wil ik minstens die A200cdi, maar eigenlijk die 170pk. Een 120d chip je naar 220pk ofzo. Dat schiet tenminste op. Wellicht wordt het toch een maatje groter. Op zich staat me dat ook wel aan. Mooie C klasse of 3 serie oid.
@E34M5Touring: probleem is die 1,5 diesel van Renault. Ze hebben er niets tussenin nu wat beetje CO2 vriendelijk is. Heb pas geleden de A en CLA eens van dichtbij bekeken.
@stephane8200: Het zou leuk zijn als ze er een 250cdi bij opnemen oid. Of de huidige range wat upgraden.
@gtwillem: Dat is de “beruchte”Renault motor….
@406_v6: yup.. Zou ik zelf nooit voor kiezen. Wat een kloteblok. Echt Mercedes onwaardig.
@gtwillem: Zal “Jan Schraap, want ik wil een Mercedes leaseslet” weinig boeien, meeste buren hebben géén idee wat er onder de kap zit.
@406_v6: volkomen waar. Absoluut. Maar om mee te rijden is het wel erg matig. Slechte respons op het gaspedaal, nagelend geluid, hoog verbruik bij normale snelheden, weinig koppel wannee je het wilt hebben, ik kan wel doorgaan om dit blok te bashen. De A3 1.6 TDI is een veel fijnere auto.
@E34M5Touring: Misschien even kijken in Duitsland? Daar zijn volgens mij de zwaardere motoren meer in trek dan bij ons.
@germancarsftw: Ja wel is aan zitten denken en je hebt gelijk, daar heb je wel wat meer dikkere motoren maar die zijn vaak weer erg kaal uitgevoerd. En dan moet ik mijne weer particulier verkopen etc. Ik ruil liever in en klaar. Maar goed, wellicht toch maar is overwegen.
@E34M5Touring: Mijn ervaring is juist dat Duitse auto’s váák luxer zijn aangekleed als hier. Dat in combinatie met een “Autobahn fahiges” motor ;-)

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=208448336&scopeId=C&zipcode=&climatisation=AUTOMATIC_CLIMATISATION&isSearchRequest=true&adLimitation=&zipcodeRadius=&features=ELECTRIC_ADJUSTABLE_SEATS&features=NAVIGATION_SYSTEM&features=AUTOMATIC_RAIN_SENSOR&features=CRUISE_CONTROL&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelId=221&pageNumber=1#
@406_v6: Ja ze zijn er wel, ik bedoel er meer mee, als je hier een dikke motor hebt is deze ook vaak full options uitgevoerd. In D zie je ook wel 535i’s (bijv.) met stof, geen xenon, simpele clima etc. Dat zie je hier bijna nooit. Als er dan een dikke motor in ligt zit ie ook vaak vol in de spullen.
@E34M5Touring: dat is toch gaaf? Zou ik zelf nog wel overwege. Stoffen bekleding, handbak, non metallic lak, tomtom op de vooruit, handmatige airco maar wel dik 300pk op de achterwielen (met 17″ wieltjes).
@gtwillem: Ja ik heb liever ook wat spullen als ik toch al een grote motor neem. In D wel is een 1st gen X5 3.0d met handbak, stof en handbediende airco gevonden. Dan hoef ik hem niet hoor. Of een ML230 met vergelijkbare uitvoering. Heb ik NL nog nooit gezien. Over het algemeen is het aanbod luxe en zware motoren in D natuurlijk groter. Maar je hebt daar ook hele rare kale uitvoeringen. Die je dan in NL weer veel minder ziet.
@E34M5Touring: Ja dan snap ik wel dat je liever in Nederland shopt. De Duitsers lijken inderdaad meer waarde te hechten aan motorvermogen dan aan gadgets, terwijl ik hier voldoende A180 cdi’s zie met AMG pakket en allerlei toeters en bellen. Erg zonde natuurlijk om je schraapdiesel zo aan te kleden i.p.v. te gaan voor een groter motorvermogen. Ook valt het mij op dat weinig Nederlandse A-klasses het Comand-pakket hebben, wat natuurlijk een erg dure optie is. Al met al is het nog niet makkelijk om een mooie, sterke A-klasse te vinden. Succes ermee!
@germancarsftw: Ik ben fanatiek Alfa rijder, maar de 159 loopt in zijn laatste jaren en ik moet zeggen dat de CLA SB en de C klasse estate me erg aantrekt. Ik moet ook wel erg wennen aan de “mercedes” wereld, ik had het idee dat het makkelijke zou zijn om een 220Cdi of een 200/220 benzine te vinden. Maar de meeste dealers nemen een 180 die ze met de meest idiote opties uitrusten. Ook bijzonder is dat de CLA SB standaard een handmatige airco heeft (hallo op een auto van 35K ??) en dat de 2 zone clima een optie is.
Overigens kan bijv. MB Den haag ook zoeken in 1 jaar oude auto’s in Duitsland en je helpen met het zoeken naar de juiste versie.

Btw door die bijtellingsregeling zie je bij de Giulietta het zelfde probleem. De 1.4 170pk was met TCT automaat 20%. Daar zijn er genoeg van. De 170Pk diesel met TCT automaat was dat niet (25%) en die is nauwelijks te vinden. Terwijl de diesel echt een klap zuiniger is.
Oudbollig lichte trekjes van een B
Te plomp vooral de neus. Kijk die velgjes er zielig onder staan.
@schellekens006: ik dacht hetzelfde bij het zien van de foto’s, valt in het echt mee maar ligt wel aan de kleur en velgen die je eronder hebt
Ik vind de blauwe net iets agressiever tonen
@rob5nismo:
Lol, dat is dus van voor de facelift, die ik als Mercedes liefhebber trouwens totaal niet zie….
@jrk68: weet ik maar dat hoekige vind ik gewoon mooier
Ik moest toch even 5 keer vergelijken, omdat het verschil zo minimaal is..
Geslaagde facelift. Helemaal in lijn met de Mercedes vormtaal anno nu. Die ik overigens èrg geslaagd vind. Allemaal duidelijk een Mercedes, maar je hoeft je niet af te vragen naar welke Mercedes je kijkt (bij Audi en met name BMW heb ik er zelfs moeite mee).

Ik rijdt nu zelf in een A-klasse (de 325i staat nog steeds bij de garage) en het is best een prettige auto (het is een A180 CDI Ambition) op de futloze motor na. En de vage transmissie.
@gtwillem: en de wat gevoelloze besturing. De te harde onderstel. En het opgesloten gevoel. Oh ja, en de afwerking dat ondermaats is als je vergelijkt met een A3 en 1 Serie. Jahaa, fijne auto hoor.
@stfu: onderstel is zeker niet te hard. De A3 2.0 TDI van mijn broertje is harder geveerd en heeft minder stuurgevoel. En ik vergelijking met de V40 is het een prettigere auto om mee te rijden. Op die motor na dan, dat is wel erg jammer.
@gtwillem: ik vergat nog de totaal gevoelloze en zeer lichte koppelingspedaal. Ik vond de 45 AMG daarentegen wel leuk (mits je de sportuitlaat aanvinkt).
Subtiele facelift kun je wel zeggen, ik heb rijles in eentje met AMG pakket gehad, rijdt best lekker :)
Chille grille
Niemand ziet hier de voorbumper in van de CLA? Koplampen zie ik overigens geen verschil in.
@stfu: is de CLA ook niet gewoon een A klasse met aangeplakte kont? Pas nu de SB er is snap ik waar Mercedes met die rare en veel te dure CLA op uit is.
Blijft een heerlijke auto maar ik ben als bestuurder ook niet geheel objectief ;-)
Oftewel gewoon de koplampen van de GLA gebruiken, ben benieuwd naar de achterkant
Nog altijd oneindig veel mooier dan de rest van zijn Duitse concurrentie
@toyotafortuner: Terwijl de A3 sedan in mijn optiek 1 van de fraaiste en strakste sedans is die je nu kunt kopen. CLA is daar echt een gedrocht naast.
@stfu: in mijn ogen deel ik die mening precies andersom. Waar het bij de A3 lijkt alsof ze gewoon een A4/A6 in de drukpers hebben gegooid vind de CLA een verademing qua design. Uiteraard zie ik dat er CLA een love it or hate it auto is maar ik hou er wel van.
@toyotafortuner: mwoah, de A3 sedan mogen ze echt wel voor de deur parkeren hoor!
Gekscherend zeggen we nog wel eens dat een facelift niet veel meer inhoudt dan een andere lichtunit. De A-klasse bewijst dat zelfs dat niet meer noodzakelijk is. De nieuwe bumper staat ‘m wel, nu kijken of ze achter ook wat hebben gedaan. Leuk kleurtje trouwens!
Neen, voor mij de 1 na facelift.
Vind er niet bijzonder veel aan veranderd!
Ik vind helemaal mooi
Geslaagde facelift! Velgjes op de foto zijn alleen erg klein in verhouding tot de rest van de auto, maar ik vermoed dat hij er al heel anders uitziet met een AMG-pakket met dito velgen. Ga zo door Mercedes!
Misschien een stomme vraag, maar waarom hebben de meeste Mercedessen geen echte ster meer in de grille? Op de shows en persplaatjes hebben ze altijd een mooie glimmende ster in de grille, en als je ze dan in het echt op de parkeerplaats ziet staan zijn het van die geprinte “stickers”.
@Edge: door die sticker kan de afstand tot voorganger gemeten worden voor cruisecontrol enzo.
Bij de s-klasse is er ook zo’n zwart blok in de grille daar de ster er daar bovenop prijkt.
@Edge:
Geen domme vraag hoor, vroeger was het simpel, alleen de sportieve
Mercdessen hadden de ster in de grill, de rest had hem op de motorkap. Nu kan je door de bomen het bos niet meer zien en lijkt het totale willekeur.
Ik pleit ervoor dat alleen de coupé’s de ster in de grill hebben en de rest lekker ouderwets op de neus.
@jrk68: Om vervolgens de verkoopcijfers volledig in te zien zakken? Die ster in de grille heeft Mercedes geen windeieren gelegd. Eindelijk bracht Mercedes auto’s die wat sportiever oogde dan voorheen. Kijk maar eens bij de C-klasse, hoe vaak zie je daar een Elegance/Exclusive uitvoering van rijden met de ster bovenop? Het is wat de markt vraagt.
@Edge: Alle veligheidsystemen zitten daar in gewerkt, mercedes kennende een hele boel
En dan kagen mensen over een facelift bande golf….
Ik zie amper verschil…..
Zoveel beter dan de nieuwe 1 serie van BMW die hebben ze echt verknald!
lelik
Kleine facelift maar toch weer wat frisser gemaakt. De koplampen met al die ‘losse’ LED-lampjes waren ook wel aan verandering toe. Nu net als bij de GLA gewoon een strip. Nu de CLA nog en de drie zien er weer goed uit. Het interieur zal hoogstwaarschijnlijk ook een lichte upgrade krijgen.
Nou nou nou was dat nou echt nodig?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).