Er is weer het een en ander veranderd.
De Mitsubishi ASX heeft er wellicht nooit uitgezien als het populairste kindje van de klas, de auto is door de jaren heen wel degelijk regelmatig over de toonbank gegaan. Sinds zijn introductie tien jaar geleden is de auto 1,3 miljoen maal verkocht. Netjes. Zodoende acht Mitsubishi de tijd rijp voor een facelift. De opfrisbeurt volgt slechts twee jaar nadat de ASX voor het laatst onder het mes ging.
Het tienjarig bestaan van de ASX wordt door de Japanse autofabrikant gevierd met een facelift die de naam daadwerkelijk waardig is. De compacte SUV volgt het designconcept van ‘impact en impuls’. Het is lastig dergelijke termen serieus te nemen bij een crossover van dit kaliber, maar aangezien de neus van de ASX vrij heftig onder handen is genomen, zien we het door de vingers. In vergelijking met zijn voorganger spreekt het in ieder geval meer aan, iets dat vooral te danken is aan de verschillende hoeken in de bumper en de benadrukte koplampen. De achterzijde is echter weer zo pikant als bloem. Binnenin de auto heeft Mitsubishi een nieuw 8″ infotaimentsysteem geplaatst.
De vernieuwde Mitsubishi ASX komt aanvankelijk op de markt met een tweeliter benzinemotor, die verbonden kan worden aan een handgeschakelde vijfbak of een automatische versnellingsbak met zes verzetten. De auto zal tevens besteld kunnen worden met voor- of vierwielaandrijving. De ASX heeft overigens ook een aantal nieuwe veiligheidssystemen gekregen, zoals Forward Collision Mitigation. De Mitsubishi staat binnenkort in Genève.
Waarom komt dit wel op de markt, en wagens welke er daadwerkelijk toe doen halen het productiestadium nooit… Toch jammer.
@dutchdriftking: omdat dit in de VS enorm goed verkoopt.
@detroitv8: Hou die gedrochten dan ook daar
@dutchdriftking: zoals?
@ghost: Iedere concept van Jaguar, Alfa Romeo en Bentley.
@dutchdriftking: Omdat de ASX wèl verkocht raakt…
nette auto
Dat interieur… de kelder van Josef Fritzl is nog gezelliger
@123bat: Valt best mee met een gezellig Ben Saunders muziekje erbij.
@123bat: Ach joh, maakt toch niks uit. Dit is geen auto die spannend moet rijden of luxe moet aandoen, het is een no-nonsense crossover voor mensen die een auto als vervoermiddel zien en verder niks met vierwielers hebben. Voor die mensen zijn de blauwe knoppen op het touchscreen al spannend.
Is dit de geestelijk opvolger van de Colt in het huidige tijdsbeeld? Niet bijzonder, waarschijnlijk prima auto, maar vanwege de hype nu hoger op de pootjes.
Alleen Australiërs zijn helemaal weg van deze auto, voor de rest verkoopt ie nauwelijks nog in andere markten
Leuke auto, wel apart dat ze alleen een handbak leveren..
@peekaas: voor nu *
Ik vind het zeker een verbetering vooral de achterlichten zijn er enorm op vooruit gegaan
De reden dat ik niet voor een Mitsubishi ben gegaan als opvolger van mijn colt zijn de motoren. Moesten ze nu afkomen met een 1.3 benzine met turbo erop, nee een atmosferische 2l met een vijfbak. Niet dat de kennis niet aanwezig is bij Mitsu
@mathieus: maar stukken zul je nooit gehad hebben want de colt is super betrouwbaar
@cthijs: Op het laatste was de abs defect maar reed na 210000km nog steeds fantastisch. De wegligging was supergoed. Daarvoor had ik een lancer uit 1997, ook met 1.3 benzine. Veel plezier mee gehad in de sneeuw.
Wow. Wat een modern, smaakvol interieur!