Dit is de Volkswagen Passat GTE [7% bijtelling, 215 pk]

Auteur: , 64 Reacties

Volgens mij hebben we hier het ultieme leasetopper-recept voor 2015 te pakken. Maak kennis met de Passat GTE; 7% bijtelling en puike prestaties.

215 pk
De Passat GTE komt in navolging van de Golf GTE. Een plugin-hybride dus, die in tegenstelling tot de Golf vooralsnog niet gepositioneerd wordt langs een GTI en GTD. Onderhuids is de Passat met een stekker niet veel meer dan zijn kleinere broertje. In het vooronder ligt dezelfde 1.4 TSI met 150 pk en 250 Nm als in de Golf GTE. In de Passat wordt die gecombineerd met een net iets sterkere elektromotor, goed voor 115 pk en 400 Nm. Het totaalvermogen komt daarmee uit op 215 pk. Wie het gas volledig intrapt kan mede dankzij de DSG-bak een 0-100 km/u sprint neerzetten in minder dan 8 seconden. De top ligt op een nette 220 km/u.

50 km elektrisch, 1000 km actieradius
Woon-werk verkeer doe je met een beetje geluk volledig elektrisch. Rustige bestuurders zouden in theorie 50 km zonder een druppel benzine kunnen rijden, waarna de 1.4 TSI bijspringt en je de actieradius van 1000 km vol kan maken. De accu die zich bij de Passat onder de achterbank bevindt, heeft een capaciteit van 9,9 kWh. Dat is 1,2 kWh groter dan die in de Golf. Volledig opladen duurt volgens Volkswagen bij een regulier stopcontact 4,5 uur. Een laadpaal op krachtstroom moet het ding in 2,5 uur vol krijgen.

Blauw
De Passat GTE die er komt als sedan en station is te herkennen aan blauwe biezen in de grille, andere bumpers en C-vormige LED-dagrijverlichting. Heel veel sportiever dan een reguliere Passat oogt het niet, zelfs zichtbare uitlaatpijpen ontbeert deze hybride. In het interieur vinden we blauwe sfeerverlichting, blauwe stiksels, blauw accenten en uiteraard gestrooi met GTE-badges.

45g/km en 7% bijtelling
Het allerbelangrijkst voor de zakelijke rijder is natuurlijk dat de GTE wanneer die in de tweede helft van 2015 op de markt komt, slechts 7% bijtelling heeft. Dat heeft-ie te danken aan zijn uitstoot van 45g/km en theoretisch verbruik van 2,0l/100km. Mogelijk krijgen we weer Mitsubishi Outlander PHEV taferelen, want die 7% bijtelling geldt waarschijnlijk niet meer bij levering in 2016. Snel bestellen dus!



64 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Interessante auto. Leuk voor de cijfers want in praktijk wordt er niks geplugint (Is dat een woord?;))
@rolov: dat ligt er aan. Er zijn bedrijven waar het verbruik ook afgerekend wordt met de berijder. Zuiniger betekent geld terug, onzuiniger betekent bij betalen. Dat motiveert mensen wel om in te pluggen.
@stephane8200: idd dan wel ja.
@stephane8200: zoals in mijn bedrijf dus. Wie electrisch rijdt wordt beloond, wie benzinestookt bestraft
@rolov: Ingeplugd, dat is wel een woord.
@rolov: gaaaaap, wat een originele opmerking weer. Veel van die auto’s worden door DGA’s of zelfstandigen bereden en die hebben echt wel baat bij het opladen: die stroom is ook aftrekbaar en voordeliger dan peut. Als je zo’n ding wilt leasen als werknemer dan krijg je echt geen onbeperkt brandstofpasje: eis is doorgaans max 50km woon/werk en een bepaald maximum aan brandstof/maand. Daar baseert de leasemij namelijk het leasetarief op. Val je daarbuiten dan betaalt de baas meer, wat gelijk de incentive is om opladen verplicht te stellen.
@parker:
Oh ja joh?
Ik heb laatst met de hybride Volvo diesel geval (ik weet niet eens welk model het was) een stukje lopen gummen.
Dingen trekken als een lier door die elektro motor die heel de tijd vol vermogen kan leveren.

Maar hij bekende me dat het laadsnoer nog nieuw in het plastic in de kofferbak lag, omdat hij het onzin vond om het ding aan de paal te zetten en de elektro motor oplaad als je remt enz.

Dus denk nou niet dat sikdragende geitewollensokken figuren dit soort voertuigen kopen, ze worden simpelweg gekocht voor de poen.
@desjonnies: klopt, ze worden juist voor de poen gekocht en opladen zorgt voor nóg meer poen.
@rolov: volgens mij is dat echt complete onzin, ik denk dat 90% van de plug in hybrides geplugd wordt
@phevtreb: nou ik weet wel zeker van niet.
@rolov: nou op sommige kantorenparken hebben de hybride rijders ruzie wie bij de laadpaal mag staan.
Toch netjes voor een duracell autotje
In het vooronder ligt dezelfde 1.4 TSI met 150 pk en 250 Nm als in de Golf GTE. In de Passat wordt die gecombineerd met een net iets sterkere elektromotor, goed voor 115 pk en 400 Nm. Het totaalvermogen komt daarmee uit op 215 pk.

150 pk + 115 pk is bij mij na 5 keer rekenen nog steeds 265 pk, toch??
@trucker007: Je mag de 2 vermogens niet zomaar bij elkaar optellen..
@trucker007: het vermogen van beide motoren komt niet gelijktijdig vrij, daarom kun je het niet zomaar bij elkaar optellen
Waarom geen dieselblok ipv benzine? Dat is toch pas echt de ultieme combinatie van verbrandingsmotor en elektrische aandrijving?
@mfacey: dan moet je weer extra betalen omdat het een diesel Is;)
Schitterende auto die het verdiend om veel bestelt te worden. Helaas iets te laat voor mij. Outlander is al bestelt…

Wat kost deze mooie bak en wat is de levertijd/marktintroductie? De rest van de informatie was min of meer al bekend bij de introductie van de normale Passat…
Tweede bestelt is besteld… Autoblog voeg aub een edit knop toe….
@Rossi: Eerste bestelt is ook besteld. En verdiend is verdient.
Lease sletten waarschuwing volgende keer graag.
@norge: Voorspelbare-Norge-reactie waarschuwing in het vervolg graag… Wat is er in hemelsnaam mis met leasen? Iedereen op deze houdt van autorijden, en als je voor weinig geld een auto van 215pk als daily driver hebt, waarom beginnen we daarover weer te zeuren?

Ik vind (deze generatie) Passats echt mooi, dus als ik hem zou kunnen leasen… Meteen!
@norge: je bedoelt dat je van autoblog zonder het te merken bij “leasportal” geland bent? Want dat is inderdaad een beetje raar.
150 115=215?
@cheff6: jij denkt dat autoblog niet kan rekenen. Ik denk dat jij niet kan lezen.
@kvgorp: sorry hoor wist niet dat je kwaad werd. Er staat trouwens nergens in het artikel dat je vermogens niet zomaar bij elkaar op mag tellen, ik kan ook niet alles weten. :)
@cheff6: er staat ook nergens dat je ze WEL bij elkaar kan optellen … dat doe je toch
Ik ben wel benieuwd naar de kofferbak. De Outlander is spuuglelijk, de Volvo en de Audi hebben 280L. Als de Passat dat beter doet hebben we echt een winnaar denk ik.
Ik betwijfel dat zo’n ding effectief beter is voor het milieu dan een reguliere passat 2.0.
Maarja als de politiek verkeerde incentives blijft geven dan krijg je van dit soort machines.
@Hupke: ik denk het wel dat dit effectief beter voor het milieu is. Zeker als je bedenkt dat 80% van de lease-rijders niet meer dan 100km per dag op de weg zit. Met laden op werk en thuis kun je dan elektrisch rijden. Als je dit combineert met incentives zoals een max hoeveelheid brandstof per maand, dan dek je het misbruik ook af. Dit laatste is bij veel werkgevers trouwens al de policy bij plug-in auto’s.

Voordelen:
– Deze auto’s zijn een test-case voor de toekomstige elektrische auto’s, die alleen maar beter zullen worden;
– Minder brandstofverbruik dus minder uitloop van Euro’s richting sjeiks en Rusland;
– Minder CO2 uitstoot.
@Rossi:

Jij gaat er automatisch van uit dat er geen CO2 onstaat bij het opwekken van elektrische energie? En dat op een moment dat zowat ieder land (België noodgedwongen dankzij sabotage) terug van kernenergie overstapt op steenkool en gas.
@Hupke: Dat is het probleem dat we moeten aanpakken, maar zelfs in dit slechte geval is elektrisch rijden nog beter voor het milieu. Volgens onderstaande bron is de CO2 uitstoot per kWh van grijze energie 479.

Als ik hierbij de Outlander als voorbeeld neem die op 10kWh ongeveer 40km (praktijk verbruik) weg komt is de CO2 uitstoot per KM rond de 120 gram.

Dit is altijd nog lager dan een gemiddelde leasebak (eerlijkheidshalve moeten we uitgaan van de praktijk, niet de co2 waardes volgens de fabrikanten) op benzine/diesel. Ik heb dus gerekend met grijze vervuilende stroom, de CO2 per kWH bij wind en zonne-energie zit tussen de 15 en 80. Per km bij de Outlander zou dit uitkomen op 12 gram co2.

Bron: https://www.essent.nl/content/grootzakelijk/duurzaam/CO2-prestatieladder/co2-waarden.html#
@Rossi:

De vraag is dan is die 479 gr CO2 de waarde voor de productie van 1kwh of is dat de waarde voor 1kwh die je uit je stopcontact zuigt. Verder speelt het rendement van het opladen van de batterij nog mee.

En dan kom je ineens verdomd dicht in de buurt van de werkelijke verbruikscijfers.

Als het om kern-energie gaat of werkelijke groene energie zou het verhaal anders zijn.
@Hupke: True, maar dat gaat ook op voor brandstof auto’s. Wat is de Co2 van de productie van benzine/diesel/gas.

Voordeel is dat alle laadpalen in Nederland van groene energie voorzien zijn. Ook maken de meeste bedrijven/consumenten met een elektrische auto gebruik van groene stroom. Hoe dat in België zit weet ik niet.
@Rossi:

Enig idee hoe milieu vervuilend de productie is?

Duizenden goeie auto’s gaan naar continenten als Afrika toe, waar hun eigenlijke leven pas begint en je over dertig jaar nog in het straatbeeld ziet

En de laatste drie decennia hebben we 30% van de wereld grondstoffen voorraad geconsumeerd, omdat iedereen weer het nieuwste modelletje wilde hebben, omdat de koplampjes en de kofferbak veranderd waren.

Dus al dat milieu geneuzel, is dat we ons zelf voor de gek houden.

In Spanje zag ik onlangs nog doodgewoon de Renault 4 rondrijden, is niks mis mee.
die wagen met zijn 845 of 110 cc vier cilinder motortje zonder kat en electronica meuk is volgens mij veel en veel minder belastend voor het milieu, de mensen die ermee rijden hebben immers de aanschaf en productie van een stuk of 7 á 8 auto’s voorkomen .

Maar ja, je hebt dan een lullige 40 pk ipv 215 pk.

Ik vraag me alleen serieus af wat ik in godsnaam met 215 pk in een gewone doorsnee gezinswagen moet, in een land dat volstaat met flitspalen en waar de maximum snelheid 1300 km/h is.

Maar ja, wie ben ik.
@desjonnies: Je hebt een punt, echter heb je nu een probleem te pakken dat je absoluut niet op een elektrische auto kan afschuiven. De westerse wereld koopt immers regelmatig nieuw auto’s (op elektriciteit of op de bekende brandstoffen).

Ander punt wat vaak vergeten wordt is de vervuiling bij de productie van brandstof, olierampen of het affakkelen van olie staat vast nog wel op jullie netvlies. Laat staan het onderhoud, waarbij motorolie wordt gebruikt. Ook het daadwerkelijke verbruik van een brandstofauto is stukken hoger dan de fabrieksopgave. Met deze onderdelen meegerekend is het verschil nog een stuk groter.
@desjonnies: 1300 ? Ik kom terug!
@norge: Hahah ik vertrek :) wil niet worden aangereden :)
Gaat helemaal nergens meer over die nieuwe auto’s, worden alleen maar verkocht als bijtellings lease meuk.

Iedereen weet vooraf dat zo’n bijtellings lease meuk ding never nooit de zuinigheids of uitstoot haalt die in de foldertjes gedrukt staat.

Dit gaat puur en alleen om de Nederlandse staatskas te spekken en de auto fabrikanten in de lucht te houden in een verzadigde krimpende Europese markt.

Nix tegen een Passat hoor, laat dat duidelijk zijn, maar als de regering zich met dit soort zaken gaat bemoeien d.m.v subsidies, loopt het meestal uit op een fiasco.

Eigenlijk draait 90% waar een regering zich teveel mee bemoeit uit op een fiasco.
@desjonnies: huilie huilie
@desjonnies: Gelukkig tempert de crisis de consumptiewaanzin nog een beetje. Maar het is inderdaad niet normaal hoe snel we in het westen goede spullen afdanken, alleen maar omdat we denken dat we aan het nieuwste van het nieuwste status ontlenen. Of omdat we even het geluidsgevoel willen beleven dat een nieuwe aankoop ons voor heel even biedt.

Voordeel is wel dat auto’s van pak ‘m beet 15 jaar en ouder voor een heel schappelijk bedrag te verkrijgen zijn en je ontzettend leuk kan rijden voor weinig geld. Ook qua onderhoudskosten, want goede tweedehands onderdelen zijn voor de meeste merken goed verkrijgbaar en is ook uit milieu-oogpunt gunstig. Al met al zal een oude auto inderdaad niet heel erg veel veevuilender zijn dan een nieuwe.
@desjonnies:
leg eens uit hoe zuinige autos met 7% bijtelling “de staatskas spekken”? qua inkomen heeft de overheid er meer aan dat iedereen in benzineslurpende bakken met hoge bijtelling rijdt…

ik ook overigens ;-)
@desjonnies: wat maakt het uit? Weinig bijtelling…
Weer een mooie auto en zal weer goed verkocht en geleased worden. Tja waarom niet ruimer dan een C-Klasse en 3-serie, veel keuze uit motoren die ook voordelig zijn en het is een fraaie auto.
Ben benieuwd of er ook een nieuwe Passat CC in de planning staat voor de komende tijd.
@jmcclane: Heb je het artikel wel goed gelezen? Nee hé?
@sydney: “Onderhuids is de Passat met een stekker niet veel meer dan zijn kleinere broertje. In het vooronder ligt dezelfde 1.4 TSI met 150 pk en 250 Nm als in de Golf GTE. In de Passat wordt die gecombineerd met een net iets sterkere elektromotor, goed voor 115 pk en 400 Nm. Het totaalvermogen komt daarmee uit op 215 pk.”

Inderdaad dat geldt voor de Passat GTE, ik had duidelijker de ”gewone” Passat erbij moeten vermelden.
De Passat heeft het altijd goed gedaan en zal dat gewoon weer doen en wordt niet alleen geleased, jammer van die imago die aan de auto vastkleeft.
Nee @MrBrown.Die auto is gewoonweg te duur om een ecostroomleaser te zijn en te aantrekkelijk om ‘m gewoon met een diesel uit te rusten.
Mogelijk krijgen we weer Mitsubishi Outlander PHEV taferelen, want die 7% bijtelling geldt niet meer bij levering in 2016. Snel bestellen dus!

Dit is toch nog niet bekend? De nieuwe eisen aan een auto met 7% bijtelling moeten nog bekend worden gemaakt, naar mijn weten.
@tomas_hanedoes: Daar heb je gelijk in, al is het zeer onwaarschijnlijk dat-ie nog binnen een eventuele 7% categorie gaat vallen.
Dit zie je toch veel liever rondrijden dan die spuuglelijke Outlander!
Geldt die 7% ook voor de stationversie? (Of Passat variant zoals VW hem noemt.)
@steef2: iemand?
Goh blauw in de grill waar hebben we dat vaker gezien bij hybrides…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik denk zelf dat de 1.6 TDI gemiddeld een stuk zuiniger is en daar betaal 20% bijtelling voor. Maar ja, als er maar een elektromotor in zit is het allemaal geweldig en super zuinig. En gelukkig komt elektriciteit ook uit de lucht vallen…
http://deventer.transitiontowns.nl/wp-content/uploads/2009/11/Energiecentrale.jpg
@gerjanm: volgens mij zie ik het op die foto juist de lucht ingaan.
@jrsmoke: Met dat plaatje wil ik alleen maar zeggen dat energie opwekken ook slecht voor het milieu is. Het heeft voorderest niks te maken met ‘uit de lucht vallen’.
@gerjanm: nou… bij de NEDC testcyclus waar dat lage verbruik vandaan komt mag je beginnen met een volle accu. Die hybrides rijden dus een groot stuk van de test op de accu’s en maar een klein deel op de verbrandingsmotor. Dus in zekere zin kun je stellen dat tijdens de test de de energie in de accu’s, dus de elektriciteit, uit de lucht komt vallen.
Kleinere motoren betekent niet zuiniger (vergelijkend Brits onderzoek). Met mijn 2 l Passat TDI haal ik gemakkelijk 1300 tot 1400 km met een volle tank. Denk niet dat de 1,6l daar beter scoort. De GTE is dan weer ideaal voor mensen die kortere ritten maken. Stel me ook de vraag waar mensen hun hybride moeten opladen s’avonds als ze op straat moeten parkeren.
En wat gaat naar verwachting ongeveer de prijs zijn van dit model?
Ik dacht dat die hybrids van VW niks mochten trekken. Ik check net de site van VW en de Golf GTE mag 1500kg trekken…. (dus de Passat waarschijnlijk ook).

Dit was ook een groot voordeel van de outlander / v60 en een gemis bij de andere merken.

Nu VW dus ook blijkbaar!
Is er bekend hoe snel deze Passat optrekt wanneer hij alleen gebruik maakt van de elektro motor? Die 8 seconden lijken me niet haalbaar zonder het bijspringen van de normale motor.
@bartm: volgens mij is deze “modus” er niet. Check het testfilmpje van de golf gte door autoblog maar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).