Gisteravond vond in Berlijn de onthulling van Volkswagens troef in het D-segment plaats, de achtste generatie Passat. Met dit model moet vanuit Wolfsburg de komende acht jaar de concurrentie van het lijf worden gehouden.
De nieuwe Passat, bij de introductie als sedan en Variant beschikbaar, breekt de trend van immer uitdijende modellen: met 4,77 m lengte is hij fractioneel korter (2 mm) dan zijn voorganger. Dat laat mooi wat ruimte erboven voor de nieuwe Phaeton. Geheel volgens de moderne trend werd de auto wel breder en lager: hij is 1,46 m hoog (-1,4 cm) en 1,83 m breed (+1,2 cm). De wielen staan wel een stuk verder naar buiten: de wielbasis bedraagt 2,79 meter (+7,9 cm).
Motoren
Alle motoren hebben directe inspuiting, turbotechnologie, start/stop en regenereren remenergie. Het exacte motorenscala wordt deze later deze maand bekend gemaakt, maar het accent komt op 20% bijtellers te liggen, waarbij de Passat wordt geholpen door een gewichtsreductie van ongeveer 85 kg. Dieseltopper is de 2.0 TDI biturbo met 240 pk, 500 Nm en 4MOTION, een flinke sprong van de 170 177 pk die de sterkste dieselmotor nu levert.
De dubbel geblazen topdiesel doet 0-100 in 6,1s, haalt een topsnelheid van 240 km/u en heeft een normverbruik van 5,3 l/100 km.
Plug-in (7% bijtelling)
In de tweede helft van 2015 komt er een plug-in hybride-uitvoering, met een systeemvermogen van 211 pk. De vraag is of dit dezelfde aandrijflijn als de Golf GTE en Audi A3 e-tron is, met 1.4 TSI, of niet. In ieder geval betekent plug-in in de Passat 7% bijtelling, en dus onvermijdelijk een hoop reuring in het broekje van de prijsbewuste leaserijder.
LED-lampskes
Elke nieuwe Passat heeft LED-achterlichten, voor LED-hoofdverlichting moet je een Passat Highline bestellen. In het interieur doet het digitale dashboard (optioneel) zijn intrede. VW noemt dit Active Info Display, en het geeft weer wat de bestuurder wil: van snelheid, toerental, navigatie-info, of informatie over het radiostation waar je op dat moment naar luistert. Vanaf medio 2015 hoeft kijken op je tellerpartij niet meer per definitie, dan komt er een head-up display beschikbaar.
Uiteraard is de nieuwe Passat ook uit te rusten met het volledige gamma aan assistentiesystemen, van Trailer Assist tot Park Assist tot Side Assist, Rear Traffic Alert, City Emergency Braking, en ga zo maar door. Het enige dat je nog wel zelf moet doen is de auto bedienen, want autonoom is de Passat nog niet. Als de B9 uitkomt ligt dat wellicht anders.
Connectiviteit
Via MirrorLink kan de nieuwe eigenaar los met allerlei Android-apps, daarnaast komt ‘real-time’ verkeer-/weer-/parkeerinfo beschikbaar, maar ook Google Maps en meer. Passagiers kunnen hun gagdets verbinden via de WiFi-hotspot. Met een speciale app en een tablet kan je dan zelfs het complete infotainment bedienen.
Dan de hamvraag: ‘wanneer kan ik er één bij de dealer ophalen?’ Dit kan aan het einde van het jaar. Vanaf eind november 2014 wordt de Passat B8 uitgeleverd. Een volledige gallery, met sedan, Variant, en R-Line uitvoeringen, is toegevoegd. Een trailer met bewegend beeld staat op autojunk.
“Elke nieuwe Passat heeft LED-achterlichten, voor LED-hoofdverlichting moet je een Passat Highline of hoger bestellen.”
Een Highline is het hoogst haalbare… hoger dan Highline is er niet…
@tomv: Nog wel :) Het zal me niet verbazen als VW binnenkort Vignale gaat op de Passat en er nog een uitrustingsniveau boven plaatst.
@tomv:
Online?
@tomv: Heb ’t even gecheckt. VW Nederland zegt dat dit niet gaat gebeuren. Zal de tekst even aanpassen.
@sir_smokalot: Oke, ik denk zelf dat het standaard wordt voor de Highline, en optioneel voor de Comfortline. We zullen zien.
Eigenlijk helemaal geen lelijke auto, best mooi zelfs!
@reactief: Op zijn minst net. Het is eraan te zien dat ze Giugiaro hebben binnengehaald.
Precies wat je kan verwachten van Volkswagen, keurig net ontwerp, maar geen echte verrassingen. Gaan we veel zien.
Wel valt me op dat de lijnvoering van de submerken van VAG steeds dichter naar elkaar kruipen. Neusjes zijn natuurlijk flink verschillend, maar verder…
Keurige auto om te zien, wat we gewend zijn van Volkswagen.
De Passat wordt steeds mooier om te zien.
Is de kofferruimte bekend?
“In de sedan bedraagt de inhoud nu 586 liter (+21 l) en in de Variant is 650 liter beschikbaar (+47 l). Door de achterbank neer te klappen komt dat op maar liefst 1.780 l.”
@sir_smokalot: Fors! Moest ook wel na de introductie van de Golf station.
Ziet er weer netjes uit, neus is weer een beetje anders dan de rest van de vloot. Helaas zal vanaf nu elke facelift dit front voeren tot alles weer identiek is.
Interieur ziet er erg mooi uit, werpt de Passat weer terug in de ‘misschien lijst’ voor een lease slet.
Hmm over de looks kan ik nog geen mening vormen, enthousiasme is het dus in ieder geval niet.
Het spannendste van de auto vind ik de nieuwe versie van de 2.0 TDI, een flinke vooruitgang.
(Had de 2.0 TDI niet meer dan 170pk? Ik dacht dat hij ergens vorig jaar een update had gehad?)
@reistje: Ah, 177 inderdaad. In mijn hoofd zat ‘ie nog op 170.
Die neus is erg mooi, doet me een beetje denken aan het enige mooie van een Mitsubishi galant. En een 2.0 TDI met 240 pk? Naissee
Mooi man. 4.77meter auto…
Ziet er helemaal niet verkeerd uit, alleen die chrome “booskijker” kan (nog) niet bepaald mijn enthousiasme wegdragen.
Ook wel jammer dat ‘en profile’ bekeken, de grille niet in lijn met de koplampen staan, had het geheel wel iets agressiever gemaakt.
Al met al, denk ik dat VW weer een hele nette auto heeft neergezet, die we veel zullen tegenkomen…
Hopen dat er weer een CC versie komt. Maar dan wel zoals de eerste serie. Want bij die facelift versie hebben ze de meeste schwung dr wel uitgemept. Vind dat een net model! Beetje een budget CLS.
2.0 biturbo TDI with 240 pee kai and 500New’n me’er?? WTF?? FTW!!
Beetje off-topic. Maar LED verlichting is toch niet verplicht ofzo? Ik kan namelijk geen nieuw geleverde auto zonder bedenken… en ik ben er geen fan van.
@redneckdarian:
Denk dat je led als dimlicht/grootlicht verwart met led dagrijverlichting
Ik ben nooit fan van de Passat geweest, maar ik vind deze toch best mooi.
@snorrie11: Ik ook niet, maar vind dit wel een mooie bak! Alleen dat interieur zit er dan weer zo ‘goedkoop’ uit.
@fabfabhouse: het interieur goedkoop uiterlijk? Kijk eerst eens in een BMW… Dan ziet dit er niet goedkoop uit!
@jipp:
Eerlijk gezegd vind ik over het algemeen het interieur van de vw’s saai en simpel/goedkoop ogen…zelfs bij de audi’s is het om te huilen.
-edit: nutteloze bijdrage-
Prima bak eigenlijk;
Vraag me af wat ie gaat kosten: een 2.0 TDI 240pk, R-line (is dat dan met Highline?), panorama dak, alle connectivity opties, de goede stereo en dan dit mooie leer (of het bruine leer met de stiksel, misschien zelfs wel met het ruitjes-patroon stiksel). Zal niet zo ver van een vergelijkbare A4 afliggen toch?
Enige nadeel wat ik nu nog zie aan dit ding: het logo!
@gregorius: kom je wel op 60 rooitjes uit verwacht ik..
Mooie snuit!
Biturbo helemaal lijp dat ding zal wel lekker weg trekken..
By by tsi
Mooie strakke bak! Ik zie er wel wat BMW DNA in..
@XRI6:
DNA? ga je dan ook vaag lullen over “designtaal”?
Die 2.0 TDI met 500 Nm lijkt me stiekem erg lekker.
Prima auto die je alles kan bieden wat je maar te wensen hebt. Maar dan heb je het ook wel gezegd.
Doe mij die biturbo maar
Waarom doet dat frontje me toch denken aan een Dacia?
Is dit enkel de EuroPassat, of wordt de USPassat ook vervangen door dit model?
En voor wanneer de verlengde versie?
6,1 sec naar honderd, dat is wel serieus snel.
@bennyblisto: dat is inderdaad snel! Voor een 2 liter nog wel, mijn 530d lci doet er 6.8 seconde over met een 3.0 235 pk 500 nm, enkel turbo,
Maar zelfs een 535d e60 286 pk 580 nm doet er 6.4 sec over, dan is deze VW ECHT snel!
@isobmw:
de nieuwe 525d (4 cyl 218pk) doet het in 6,9s en is ca. 250kg zwaarder… verschil zit in de bak denk ik…
2002 – 1.9 TDI 130 pk
2104 – 2.0 TDI 240 pk
Da’s nogal een sprong zeg.
Zou die 2014 motor ook vier-en-een-halve ton kilometers meegaan?
@desjonnies: 1.9 TDI 150pk bestond ook toch?
@KaCh1ng: oei blijkbaar alleen op de golf*
@desjonnies:
ach, maar 0.7843pk/jaar erbij …
@desjonnies: er kan een boel gebeuren in 102 jaar…
Die achterlichten van de Variant lijkt sterk op de achterlichten van de Audi A8.
Wat mij eigenlijk tegenvalt is de innovatie van de Duitse auto industrie.
dit hoor je in Duitsland ook zeggen, Fransen innoveren, Duitser beheren.
Uiteraard zal dit kwalitatief helemaal in orde zijn, maar behalve mijn verbazing dat ze 240 pk uit een 2 liter Diesel weten te peuteren en een hiep hiep hoera 85 kilo gewichtsreductie hebben weten te bewerkstelligen, is er niets innoverend aan.
Geen zonnepanelen op het dak of andere slimme oplossingen.
Het doet een beetje denken aan de GM politiek met Opel, altijd maar doorborduren op hetzelfde concept en op een dag, ja op een dag, heb je hopeloos verouderde producten, omdat de rest van de wereld je heeft ingehaald.
Trouwens, VW is begin zeventiger jaren door een zelfde politiek toen bijna morsdood geweest, hun geluk was toen dat ze -net als een bank- niet failliet konden gaan door de zgn Volkswagen wet.
@desjonnies: Ik ben inderdaad benieuwd wat er over pakweg 5 jaar aan de hand is met bijv. de opvolgers van de 508, Laguna en andere segmentgenoten qua innovaties.
@desjonnies:
Zonnepanelen op het dak zou bullshit zijn. Dat is verwaarloosbaar qua opbrengst, net zoals het recupereren van trillingsenergie van de wielen en dat soort fabeltjes.
240pk uit een 2.0 diesel, maar hoeveel KM gaat die meegaan en wat zal dat ding verbruiken, dat vraag ik me af.
@Hupke: heel weinig…
…op de testbank :-)
De nieuwe skodas lijken steeds meer op de VW modellen van de laatste generatie, goed dat VW een andere kant op gaat. Duidelijk overeenkomsten met de grille van de sportsvan. Een ding is zeker je hoeft je niet te schamen passat te rijden.
Zie ik nou goed dat de randen om de wielkasten heen concaaf zijn? Iemand die weet waar dat goed voor is?
Beetje 3 serie neus
@de sjonnies: je statement zonder onderbouwing is geen fluit waard. Al helemaal niet je zogenoemde zinnetje over innoveren en beheren. Waarin innoveren de Fransen tov de Duitsers?
@gearhead:
desjonnies is een wandelende encyclopedie, enorm veel respect voor zijn mening. Maar in deze uitspraakt lijkt het toch of hij 20 jaar achter loopt. De Fransen innoveren al jaren nietmeer. De hele auto industrie word daar geleid vanop het Champs Elysées en is bijgevolg op sterven na dood.
Ik ben eens benieuwd hoe lang het gaat duren voordat die zwaarste diesel hier voor de deur staat.
Doe maar een Mazda 6
@koektrommel:
Toch wel de mooiste in z’n klasse vind ik.Vond het eerst maar niks de 6 maar in het echt toch een bijzonder mooie wagen…zeker in dat bordeaux rood.