• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is Lotus’ nieuwe 4.8 liter V8

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 september 2011 om 15:34 – 30 Reacties

Nieuwe Lotus V8, klik voor groot


Een dikke V6 in een Exige? Welja. Maar het kan groter. Nadat ze Toyota de deur uit hebben gewerkt pakken ze motorontwikkeling gewoon zelf aan. De volgende stap? Een hele dikke 4,8 liter V8, speciaal voor in de 2013 Esprit. Lotus leek geen grappen te maken toen het de intentie uitte om het de gevestigde supercar-orde moeilijk te gaan maken. Woop woop!

Zojuist trok Lotus via Facebook de lakens van deze forse powerplant. We weten nu hoe hij er uit ziet, nu willen we hem alleen nog horen. Lotus zelf is er enthousiast over, maar da’s een open deur: je zegt als restauranthouder ook niet dat je eten niet te vreten is. Hij schijnt echter ontwikkeld te zijn door degene die voorheen bij AMG verantwoordelijk was voor de techniek. Hij heeft daar o.a. de 6.2 liter V8 ontwikkeld. En dat belooft veel goeds.

De voorlopige specs: een blokhoek van 90 graden, een cilinderinhoud van ca. 4800cc, en een vermogen van meer dan 570 pk @ 9000rpm (dat klinkt me als 458 in de oren), en meer dan 620 pk in turbo-uitmonstering voor de R-modellen. Wat er daadwerkelijk van waar gemaakt gaat worden leren we in de loop der tijd, evenals hoeveel er van het Esprit concept, zijn eerste ontvanger, overblijft.

Ook interessant!

  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Nieuwe Lotus Emira met AMG motor, zwaar en duur!
  • Deze nieuwe Lotus werd pas na 7 jaar (!) verkocht
  • Marktplaats Lotus
    Deze oude Lotus op Marktplaats heeft bijna geen kilometers

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Lotus, Techniek, V8

Vorig bericht: « Vrouw steekt haar vinger in een Kahn Vesuvius
Volgend bericht: Autoblog Video: IAA Frankfurt 2011 (deel 5) »

Lees Interacties

Reacties

  1. royd zegt

    15 september 2011 om 15:37

    En dat allemaal in een licht sportwagentje?

    Leuk voor op het circuit!

    Login om te reageren
    • Ruben00 zegt

      15 september 2011 om 15:39

      @royd: De oude wogen zo’n 1300kg, wel licht maar niet zoals de elise, exige enzo.

      Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      15 september 2011 om 15:45

      @royd:

      Die wordt nu vanzelf zwaarder…

      Login om te reageren
  2. kaasboerin zegt

    15 september 2011 om 15:41

    Kijk, dat is nog eens vooruitgang, lekker bezig Lotus! :)

    Login om te reageren
  3. EFB zegt

    15 september 2011 om 15:42

    @Ruben00:

    Dat wegen ze nog steeds hoor…

    Login om te reageren
  4. bozewolf zegt

    15 september 2011 om 15:50

    Ik ben wel benieuwd naar de turboversie. Wat ze hebben kunnen doen mbt toerenbereik en gasrespons. Zijn daar geen amateurs bij Lotus dus zou best wel eens iets heel fijns kunnen worden.

    Login om te reageren
  5. Alwood zegt

    15 september 2011 om 15:53

    woopwoop! dat de heren sportwagenfabrikanten nog maar lang door mogen gaan met het doorontwikkelen van atmosferische blokken :D

    Login om te reageren
  6. spykerboy zegt

    15 september 2011 om 16:07

    nice. die wil ik wel lepelen in mijn E36 ;) zal denk ook wel een licht blokje worden lotus zijnde…

    Login om te reageren
  7. pininfarina zegt

    15 september 2011 om 16:17

    Damn! Nice! Altijd respect voor sportwagenfabrikanten die hun eigen motoren ontwikkelen!

    Login om te reageren
  8. ramshoek zegt

    15 september 2011 om 16:38

    570 pk voor de atmosferische versie.
    620 pk voor de turbo.
    Da’s geen fors verschil…

    Wel een leuk blok!

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      15 september 2011 om 16:54

      @ramshoek:

      Het moet nog rijdbaar blijven, je kunt “makkelijk” 700pk eruit trekken. Maar dan wil ik niet weten wat voor turbo-lag je krijgt.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        15 september 2011 om 16:58

        @jack_abarth: Dat is natuurlijk ook zo, maar dan nóg vind ik het niet zo super veel, maar er staat dan ook ‘meer dan 620pk’ dus we weten ’t nog niet. :)

        Login om te reageren
    • luc2000 zegt

      15 september 2011 om 17:36

      @ramshoek: 50pk jonguh, daar kun je wel 2 volkswagens mee aandrijven!

      Vergeet niet dat ze nog wat pk’s over moeten hebben om wat speciale versies te maken, in 2020 ;)

      Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      15 september 2011 om 18:37

      @ramshoek: Ik gok dat het verschil tussen de N/A en de turbovariant ook niet zozeer zit in het piekvermogen, maar meer in de vermogensopbouw. Die turbovariant heeft waarschijnlijk (heel) veel koppel bij lagere toerentallen, terwijl je dan n/a blok altijd flink door zult moeten halen om er de gang in te houden.

      Login om te reageren
  9. Sciurida zegt

    15 september 2011 om 17:00

    Nice! Maar wat weegt ‘ie? Ik bedoel voor een merk als Lotus is dat eigenlijk de belangrijkste eigenschap (toch?).

    Login om te reageren
  10. jelmer zegt

    15 september 2011 om 17:29

    Eigenlijk had ik verwacht dat ze een ‘Hayabusa V8’ zouden gebruiken. Kleine motor, weinig gewicht, veel kracht en relatief goedkoop. Radical gebruikt ze onder andere.

    http://www.h1v8.com/

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      15 september 2011 om 18:38

      @jelmer: Da’s een heel mooi blok, maar volgens mij wel met relatief weinig koppel. Daardoor heel geschikt voor een ultralight als de Ariel Atom, maar minder voor wat zwaardere auto’s.

      Login om te reageren
      • DeShompies zegt

        15 september 2011 om 18:46

        @dondeboer: En moet ook na 30 uur doortrappen gereviseerd worden in de Radical. Niet echt voor een auto die ook op de weg gebruikt wordt.

        Login om te reageren
  11. Sm0keGun zegt

    15 september 2011 om 17:31

    die lotus (opel/vauxhall) omega was wel een staaltje kunst hoor … 377 pk in die tijd en toen ook werelds snelste sedan …

    Login om te reageren
  12. Esprit_de_Flandre zegt

    15 september 2011 om 18:11

    Wat een prachtfoto. Ergens in een hoekje van de fabriek…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 september 2011 om 19:04

      @Esprit_de_Flandre: een tonnen kostende proefstand bedoel je?

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        15 september 2011 om 21:13

        @mashell: And yet… Ugly.

        Login om te reageren
  13. mashell zegt

    15 september 2011 om 19:06

    Lotus heeft al een eeuwigheid geen motor meer gemaakt. Hebben ze dit klusje net als McLaren aan Ricardo uitbesteed, zou wel zo verstandig zijn.

    Login om te reageren
    • NicoLauda zegt

      15 september 2011 om 20:32

      @mashell: Maar dat betekend niet dat ze de kennis niet meer hebben of niet meer ‘bij’ zijn.

      McLaren heeft zelf geen motoren gebruikt, maar gebruikte motoren ontwikkeld door BMW en Honda.

      Lotus bouwde en modificeerde zelf motoren.
      Die kennis en know-how is gewoon in Norfolk gebleven, en zoals in het artikel staat ook van buiten aangetrokken (o.a. Die gast van AMG).

      Ik vind het wel een beetje jammer, ik begon net te wennen aan het idee van een Lexus LF-A motor.
      Maargoed, het zal wel weer een pareltje worden..

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      15 september 2011 om 21:16

      @mashell: Of ze hebben een Proton-draaiertje genomen, en het wat gekieteld…

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      15 september 2011 om 21:37

      @mashell: Lotus Engineering heeft enkele jaren geleden nog motoren ontwikkeld voor Proton en ze hebben twee jaar geleden nog een tweecilinder onthuld die als range extender gebruikt kan worden.

      Daarnaast zal die dude van AMG ook nog wel de nodige kennis meegenomen hebben.

      Login om te reageren
      • kungfupanda zegt

        16 september 2011 om 01:41

        @robbie:
        Heeft Lotus ook niet het patent op de variabele verbrandingsruimte?

        Anyway, kennis zullen ze genoeg hebben want ze gaan ook al motoren leveren aan Indycar-teams volgend jaar.

        Login om te reageren
  14. lincoln zegt

    15 september 2011 om 20:38

    Lotus = stoer ..

    althans .. was friemel-meuk .. wordt stoer ..

    Login om te reageren
  15. tvr1974 zegt

    16 september 2011 om 13:21

    570 pk… Was dat ook niet het aantal dat de Ferrari 458 heeft?? Ben benieuwd of Lotus het wel lukt om ook niet door Nissans ingehaald te worden…

    Login om te reageren
  16. bigcar zegt

    16 september 2011 om 19:19

    moter is nu wel in orde (denk ik), maar toch vind ik die wagens niet echt mooi, als lotus daar iets aan zou willen doen.. zoals verdwijnen van de markt ofzo ? :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North