• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is ‘m dan: de allerlaatste Mitsubishi Lancer Evo

Auteur: ricardo, gepost 5 oktober 2015 om 18:23 – 36 Reacties

Afbeelding Dit is ‘m dan: de allerlaatste Mitsubishi Lancer EvoAfbeelding Dit is ‘m dan: de allerlaatste Mitsubishi Lancer EvoAfbeelding Dit is ‘m dan: de allerlaatste Mitsubishi Lancer EvoAfbeelding Dit is ‘m dan: de allerlaatste Mitsubishi Lancer EvoAfbeelding Dit is ‘m dan: de allerlaatste Mitsubishi Lancer EvoAfbeelding Dit is ‘m dan: de allerlaatste Mitsubishi Lancer EvoAfbeelding Dit is ‘m dan: de allerlaatste Mitsubishi Lancer EvoAfbeelding Dit is ‘m dan: de allerlaatste Mitsubishi Lancer Evo

Mitsubishi bracht eerder dit jaar al een uitzwaaimodel uit voor de Japanse markt, met deze versie neemt de iconische sedan afscheid van de rest van de wereld.

Treurige tijden. De Subaru WRX is nog maar een schim van zichzelf, en de ultieme tegenhanger loopt officieel op zijn laatste benen. De Japanners hebben vandaag de Lancer Evolution Final Edition aangekondigd. Een laatste hoera voor de bijna 25 jaar oude en tien generaties tellende supersedan, waarvan er nog 1.600 worden gemaakt.

De Final Edition is gebaseerd op de Lancer in GSR-trim, en komt met een 2.0-liter viercilinder turbomotor die 305 pk en 415 Nm levert. Het bochtgedrag is verbeterd dankzij Bilstein-schokdempers met Eibach-veren. Het remwerk wordt verzorgd door tweedelige Bremboschijfjes, verstopt achter de Enkei-velgen met een donkerchromen finish.

Je herkent de FE aan zijn zwarte dak, het zwartgespoten middengedeelte van de bumper, Final Edition-badges en het feit dat hij hier in Nederland nooit het asfalt zal raken. De auto wordt hier namelijk al even niet meer geleverd.

Herinneringen ophalen aan tien generaties Lancer Evo kan in dit topic en met deze video.

Ook interessant!

  • Evo winnaar crasht Evo in recordtempo. Uiteraard.
  • Tiff Needell veilt unieke Mitsubishi Evo's en rallyauto's
  • Video: Mitsubishi overschat terreincapaciteiten
  • Mijn Auto: Lamborghini Huracán EVO van Husham
    Mijn Auto: Lamborghini Huracán EVO van Husham

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

evo, evo-X, lancer, Mitsubishi

Vorig bericht: « Opel Astra 1.6 Turbo: rijtest en video
Volgend bericht: Flinke schade aan Porsche 911 GT3 RS door ontwerpissue »

Lees Interacties

Reacties

  1. martinus zegt

    5 oktober 2015 om 18:25

    De laatste der Mohikanen.

    Login om te reageren
    • pikkie zegt

      5 oktober 2015 om 18:30

      @martinus: neen, de laatste Evo

      Login om te reageren
      • dewitt zegt

        5 oktober 2015 om 19:42

        @pikkie: toch gek je zou toch zegge dat EVOlutie altijd door gaat .. … Blijkbaar niet dus weet wat geleerd

        Login om te reageren
        • sanderm3 zegt

          5 oktober 2015 om 20:50

          @dewitt: na evolutie komt revolutie, dus ik ben benieuwd

          Login om te reageren
  2. jensgib zegt

    5 oktober 2015 om 18:30

    Ahhh :(

    Login om te reageren
  3. str8six zegt

    5 oktober 2015 om 18:32

    Eeuwig zonde, die rode Evo met Tommi Makkinen achter het stuur. Briljant!

    Login om te reageren
  4. kennone zegt

    5 oktober 2015 om 18:33

    Toch vond ik de 9 de laatste echte. Nog met het 4g63/64 blok. Heb zelf de III gehad. En deze was in standaard trim sneller dan de Evo X.

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      5 oktober 2015 om 18:48

      @kennone: Kenonne! Dat is snel!

      Een van de weinige auto’s waar bij ik schreeuwige spoilers van accepteer.

      Login om te reageren
    • reistje zegt

      5 oktober 2015 om 19:03

      @kennone: Eens hoewel ik de keuze voor een aluminium blok in de Evo X wel enigszins snap. Het heeft natuurlijk wel bepaalde voordelen ten opzichte van een cast-iron blok.

      Tegelijkertijd was de onverwoestbare 4G63 motor misschien wel het grootste pluspunt van de hele auto.

      Login om te reageren
  5. daffaa zegt

    5 oktober 2015 om 18:37

    #BringBackThe90s

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      5 oktober 2015 om 19:43

      @daffaa: Dat klinkt als een fout house feest.

      Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      6 oktober 2015 om 09:06

      @daffaa: dus ik mag niet meer bestaan van jou? lekker dan…

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    5 oktober 2015 om 18:37

    Wat een heerlijke wagen blijft dit toch! Ik zou graag nog een keer zoiets willen bezitten.

    Login om te reageren
  7. gwnbmw zegt

    5 oktober 2015 om 18:42

    dit is nou zoiets wat ik dan wel is zou willen als eerste autotie… maar dan generatie 3 ofzo met een onderhoud achterstand van 15 jaar zodat ik dat zelf kan doen.

    Login om te reageren
  8. humpyourdog zegt

    5 oktober 2015 om 18:43

    Haha die middenarmsteun die zo treurig naar beneden hangt, dat is het toch echt niet… Voor de rest echt een beest van een wagen.

    Login om te reageren
  9. henkhupelschoten zegt

    5 oktober 2015 om 18:55

    veel duitse onderdelen in een jap zeg, doet me ergens aan denken..

    Login om te reageren
  10. toyotafortuner zegt

    5 oktober 2015 om 18:56

    Triest nieuws voor de Jappenliefhebbers als ikke. RIP Lancer Evo 1992-2015.

    T blijft toch een gave wagen. Dat ie niet meer gemaakt zal worden, is alleen maar meer reden voor mij om er ooit een te bezitten. Maakt me niet uit welke, maakt me niet uit dat de X misschien minder gaaf is dan zijn oudere broers.

    Login om te reageren
  11. ter zegt

    5 oktober 2015 om 18:56

    Ja net een kromme pik.

    Login om te reageren
  12. dailydriver zegt

    5 oktober 2015 om 18:58

    Een hele grote, Yes Please van mij!!

    Login om te reageren
  13. gtwillem zegt

    5 oktober 2015 om 18:59

    Jammer, einde van een tijdperk. Maar het is wel een beetje een uitgestorven segment. Vroegah, toen gras nog groen was en seks nog vies, hadden de Evo’s en de STI’s al rond de 270-280pk. Dat was zo rond halverwege de jaren 90. Dus op het niveau van de M3 (E36 3.0: 286pk) en 911 (993 3.6: 270pk). Maar dan voor een fractie van de prijs.

    Eind jaren 90, begin 2000, waren ze op hun top. De Impreza Coupe WRX STI Spec-C Type-RA, P1 en 22B STI en van de Lancer had je de VI RS/GSR Tommi Makinen Edition. Rallykannonen die met gemak veel duurdere auto’s wist bij te houden. Op zich logisch: leeggewicht van rond de 1200kg en vermogen van ‘rond de 280’. Vaak over de 300 op de rollenbank… Een Porsche 996 zat ook op 300pk. Een Boxster op 204.

    Na de eeuwwisseling werden ze al iets volwassener. Interieur werd zowaar iets aandacht aan besteed en ze boden ook meer comfort. Maar nog altijd ijzersterke rijdersauto’s. De met name Duitse concurrentie kreeg meer en meer vermogen terwijl de Japanners op de 300pk zaten (M3: 343, S4: 344, C32: 354). Van die generatie was de Impreza WRX STI Spec-C Type RA-R de meest begeerlijke, en van de Lancer de Evolution IX GSR MR (de Engelse FQ-360, graag).

    Maar terwijl het Japanse duo zwaarder werd en qua vermogen er niets bij kreeg, bleef het stijgen bij de Duitsers. Een 911 begint pas bij 350pk, de M3 zit er over de 400 en de C AMG zit zelfs over de 500… Dus zitten ze een segment lager, tussen de CLA45 AMG, RS3, Golf R en Focus RS. En daarin redden ze het ook niet, temeer omdat de lage prijs niet meer zo laag is. En zeker niet in Nederland: dankzij de BPM boete waarbij Subaru verzude vals te spelen, kost een aangeklede STI tegenwoordig 86 mille…

    Kortom, zonde dat het voorbij is, maar dit zat er al langer aan te komen. Gelukkig zijn ze wel in redelijke aantallen gebouwd. Daarbij zijn ze behoorlijk robuust en betrouwbaar. Oh, en je vrouw en kinderen kunnen mee: want in basis zijn het prima functionerende gezinsauto’s. En dankzij de 4WD en elektrische gadgets zijn ze altijd en over snel: heel snel. Vergeet een E92 M3: ga je financieel kapot aan. Zoek een mooie IX en geniet van de geneugten van de rallyauto voor op de straat ;-).

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      5 oktober 2015 om 19:17

      @gtwillem: Ik heb de nieuwe WRX in de States toch veel zien rijden, meer dan ik verwachtte gezien de nieuwe styling. Best een net ding in het echt. Geluid is niet meer wat het geweest is vind ik. Maar dat is wel op te lossen.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        5 oktober 2015 om 19:28

        @E34M5Touring: klopt, in de States zijn ze er nog wel gek op. In tegenstelling tot hier komen de Subaru’s daar altijd goed uit in de vebruiksmetingen, gek genoeg…

        Ze zijn robuust en hebben 4wd: dat kunnen ze daar wel waarderen.

        Daarbij is het een soort links liberaal statement. Subaru US begon al in de jaren 90 met sponsoring van bekende homoseksuele sporters. Dus een Subaru met ‘Trump’ stickers zul je niet snel zien, maar met ‘Hillary’ des te meer ;-).

        Login om te reageren
    • reistje zegt

      5 oktober 2015 om 20:06

      @gtwillem: In Australië worden ook nog veel Impreza’s verkocht. Maar goed helaas is er bijna niks meer over van de Japanse jaren 90 sportauto’s. De Impreza, dit laatste model Evo dus en de Infiniti opvolger van de skyline.

      Jammer want het is misschien wel mijn favoriete auto era. Ben overigens erg benieuwd naar de nieuwe Mazda RX7 (?).

      Login om te reageren
    • Corrado16v zegt

      5 oktober 2015 om 20:09

      @gtwillem: Enig idee waarom er van de IX geen FQ400 versie is gekomen, aangezien die er volgens mij wel waren van de VIII en de X. In zeer gelimiteerde oplage en ik dacht alleen in Engeland, maar toch. Niet genoeg belangstelling ?

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        5 oktober 2015 om 22:27

        @corrado16v: klopt. Van de VIII GSR MR was er in Engeland een FQ-400. Deze werd door Mitsubishi UK en CCC getuned. De 400 was erg snel, maar dankzij een loeder van een turbo had het blok nogal last van turbogat. Bij de IX GSR MR FQ360 hebben ze alle wijzigingen van de 400 doorgevoerd, behalve de turbo. Vermogen was alsnog ruim 365pk. De VIII 400 had overigens flink meer dan 400pk: zoals je kon zien in TopGear wist Clarkson met gemak een Murcielago op het circuit bij te houden en in Car Magazine accelereerde de Mitsubishi sneller dan de Pagani Zonda C12S 7.3…

        Met de X kreeg de EVO een nieuw blok, welke ook prima opgevoerd kon worden en het turbogat was aanmerkelijk minder.

        De 400 modellen werden in kleine aantallen verkocht, want ze waren duur. Heel erg duur: 50.000 pond. Dus niet alleen net zo snel als een M3, maar dus ook net zo duur.

        Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      5 oktober 2015 om 20:32

      @gtwillem: Mooie feitjes hoor, een aanvulling op het artikel. Wat gaat Mitsubishi eigenlijk doen in de toekomst op sportief gebied? Gaan ze nog wat moois op de markt brengen? Vind het ontzettend spijtig en zonde dat auto’s als deze niet meer gebouwd gaan worden. Een mooie Lancer EVO, het lijkt me schitterend te bezitten. Snel, mooi geluid, ruim, vrouwtje voorin en kids achterin plus bagage. Na een mooie bergweg baas hebben gemaakt picknicken met de spoiler als tafel. Heerlijk lijkt het me.

      Login om te reageren
      • almera-ga16det zegt

        5 oktober 2015 om 21:43

        @viezefreddyw: hmm misschien wel die heerlijke FTO herintroduceren. Met zijn mivec v6….. Dreamcar

        Login om te reageren
  14. matzwart zegt

    5 oktober 2015 om 19:08

    Ik vind het een lelijk hok maar dat zal wel weer aan mij liggen…

    Login om te reageren
  15. arii zegt

    5 oktober 2015 om 19:15

    Al die klote milieuregeltjes killen alle liefhebbers auto’s. Echt jammer dit

    Login om te reageren
  16. agera zegt

    5 oktober 2015 om 19:30

    Maar waarom is de huidige wrx maar een schim van de oude? Alleen omdat ze nu geen rally meer rijden ofzo?

    Login om te reageren
    • mrs250 zegt

      5 oktober 2015 om 19:40

      @agera: nee, omdat ze in verhouding tot de rest van het wagenpark niet meer extreem zijn. Vroeger was een 555 bijzonder en een STI extreem. Tegenwoordig trekt elke V60 hybrid je eruit bij het stoplicht.

      Login om te reageren
  17. desjonnies zegt

    5 oktober 2015 om 19:46

    Tsja, einde van een tijdperk, niesende waste-gates, gillende vier-cilinders, auto’s die door ontwerpers van broodroosters waren getekend en die er door alle erop geschroefde Tupperware aan spoilerts en skirts zo mogelijk nog gruwelijker uitzagen !

    Maarreee oooooooooow iedere echte auto liefhebber, hoort dit ooit gehad te hebben, het hoort bij je opvoeding een dikkert van een straatversie van een rallykanon.
    Vaak leuker dan sex en na een dolle rit rol je er ook uit en wil je maar één ding : Slapen, omdat het ding alle energie uit je heeft gezogen !

    Voordeel is dat je niet over profetische gaven hoeft te beschikken om te weten dat de prijzen nu al keihard aan het stijgen zijn.
    Waar je ze twee jaar geleden (in Engeland het mekka !) voor kocht, die prijzen zijn reeds ver-twee of verdrievoudigd
    Waarom? Omdat deze wagens symbool zijn van een tijdperk en de Japanners echt op de kaart hebben gezet als producenten van goede wedstrijd auto’s in de oude wereld !

    En omdat ze gewoon knetter goed zijn, zat ik bij een Lancia Integrale altijd met één oor naar de motor te luisteren, zo’n Jap, die doet het gewoon, net een trouw hondje !
    De Intergrale had 364 metertjes voor van alles wat, mijn Impreza heeft er maar eentje: de temperatuur meter !

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      6 oktober 2015 om 00:37

      @desjonnies: er is niks wat je als autoliefhebber persee gehad moet hebben. Net zoals er niks is wat je ‘geen liefhebber’ maakt als je er wel fan van bent.

      Voor de rest een leuk verhaaltje hoor ;-).

      Login om te reageren
  18. tvr1974 zegt

    5 oktober 2015 om 19:50

    Zowel een wrx als een STI gehad en altijd waardering gehad voor EVO’s.
    Nu vele jaren later lees ik dus dat ze gaan stoppen met de EVO maar ik denk dat er tzt echt wel weer iets leuks komt maar wat “milieu en consument” vriendelijker. Deze auto is niet gebouwd om als een GTE of andere hybride verder te gaan dus zullen ze die moeten ontwikkelen.. Die dan natuurlijk weer alles en iedereen achter zich laat voor een betaalbaar bedrag.. Alleen met de specs van de Tesla ligt de lat hoog.. Hoewel de wegligging daarvan nog te wensen over laat op een bochtige ring oid.. Dus let’s wait and see

    Login om te reageren
  19. philipf zegt

    5 oktober 2015 om 23:05

    :(

    Login om te reageren
  20. swid zegt

    6 oktober 2015 om 05:21

    Technisch tot in de puntjes uitgedachte auto’s, neem de wrx (sti):

    Boxerblok met laag zwaartepunt,
    Lange versnellingsbak achter het center van de voorwielen,
    Brandstoftank voor/boven de achteras,
    Een echte 4wd,
    Super zicht als bestuurder dankzij een dunne a stijl en geen compleet kozijn om de ramen.

    Daarnaast nog 2 feitjes,

    Dankzij het ontbreken van dat bovengenoemde kozijn is het ook meteen een veelvoorkomende leenauto, vooral in de UK.

    En de prijs van een nieuwe sti is ongeveer 50/50, de helft naar Japan en de andere helft wordt besteed aan een Rembrandt of aan een beter WiFi netwerk in een azc.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North