Dit is ‘m dan: de allerlaatste Mitsubishi Lancer Evo

Auteur: , 36 Reacties

Mitsubishi bracht eerder dit jaar al een uitzwaaimodel uit voor de Japanse markt, met deze versie neemt de iconische sedan afscheid van de rest van de wereld.

Treurige tijden. De Subaru WRX is nog maar een schim van zichzelf, en de ultieme tegenhanger loopt officieel op zijn laatste benen. De Japanners hebben vandaag de Lancer Evolution Final Edition aangekondigd. Een laatste hoera voor de bijna 25 jaar oude en tien generaties tellende supersedan, waarvan er nog 1.600 worden gemaakt.

De Final Edition is gebaseerd op de Lancer in GSR-trim, en komt met een 2.0-liter viercilinder turbomotor die 305 pk en 415 Nm levert. Het bochtgedrag is verbeterd dankzij Bilstein-schokdempers met Eibach-veren. Het remwerk wordt verzorgd door tweedelige Bremboschijfjes, verstopt achter de Enkei-velgen met een donkerchromen finish.

Je herkent de FE aan zijn zwarte dak, het zwartgespoten middengedeelte van de bumper, Final Edition-badges en het feit dat hij hier in Nederland nooit het asfalt zal raken. De auto wordt hier namelijk al even niet meer geleverd.

Herinneringen ophalen aan tien generaties Lancer Evo kan in dit topic en met deze video.



36 reacties

De laatste der Mohikanen.
@martinus: neen, de laatste Evo
@pikkie: toch gek je zou toch zegge dat EVOlutie altijd door gaat .. … Blijkbaar niet dus weet wat geleerd
@dewitt: na evolutie komt revolutie, dus ik ben benieuwd
Ahhh :(
Eeuwig zonde, die rode Evo met Tommi Makkinen achter het stuur. Briljant!
Toch vond ik de 9 de laatste echte. Nog met het 4g63/64 blok. Heb zelf de III gehad. En deze was in standaard trim sneller dan de Evo X.
@kennone: Kenonne! Dat is snel!

Een van de weinige auto’s waar bij ik schreeuwige spoilers van accepteer.
@kennone: Eens hoewel ik de keuze voor een aluminium blok in de Evo X wel enigszins snap. Het heeft natuurlijk wel bepaalde voordelen ten opzichte van een cast-iron blok.

Tegelijkertijd was de onverwoestbare 4G63 motor misschien wel het grootste pluspunt van de hele auto.
#BringBackThe90s
@daffaa: Dat klinkt als een fout house feest.
@daffaa: dus ik mag niet meer bestaan van jou? lekker dan…
Wat een heerlijke wagen blijft dit toch! Ik zou graag nog een keer zoiets willen bezitten.
dit is nou zoiets wat ik dan wel is zou willen als eerste autotie… maar dan generatie 3 ofzo met een onderhoud achterstand van 15 jaar zodat ik dat zelf kan doen.
Haha die middenarmsteun die zo treurig naar beneden hangt, dat is het toch echt niet… Voor de rest echt een beest van een wagen.
veel duitse onderdelen in een jap zeg, doet me ergens aan denken..
Triest nieuws voor de Jappenliefhebbers als ikke. RIP Lancer Evo 1992-2015.

T blijft toch een gave wagen. Dat ie niet meer gemaakt zal worden, is alleen maar meer reden voor mij om er ooit een te bezitten. Maakt me niet uit welke, maakt me niet uit dat de X misschien minder gaaf is dan zijn oudere broers.
Ja net een kromme pik.
Een hele grote, Yes Please van mij!!
Jammer, einde van een tijdperk. Maar het is wel een beetje een uitgestorven segment. Vroegah, toen gras nog groen was en seks nog vies, hadden de Evo’s en de STI’s al rond de 270-280pk. Dat was zo rond halverwege de jaren 90. Dus op het niveau van de M3 (E36 3.0: 286pk) en 911 (993 3.6: 270pk). Maar dan voor een fractie van de prijs.

Eind jaren 90, begin 2000, waren ze op hun top. De Impreza Coupe WRX STI Spec-C Type-RA, P1 en 22B STI en van de Lancer had je de VI RS/GSR Tommi Makinen Edition. Rallykannonen die met gemak veel duurdere auto’s wist bij te houden. Op zich logisch: leeggewicht van rond de 1200kg en vermogen van ‘rond de 280’. Vaak over de 300 op de rollenbank… Een Porsche 996 zat ook op 300pk. Een Boxster op 204.

Na de eeuwwisseling werden ze al iets volwassener. Interieur werd zowaar iets aandacht aan besteed en ze boden ook meer comfort. Maar nog altijd ijzersterke rijdersauto’s. De met name Duitse concurrentie kreeg meer en meer vermogen terwijl de Japanners op de 300pk zaten (M3: 343, S4: 344, C32: 354). Van die generatie was de Impreza WRX STI Spec-C Type RA-R de meest begeerlijke, en van de Lancer de Evolution IX GSR MR (de Engelse FQ-360, graag).

Maar terwijl het Japanse duo zwaarder werd en qua vermogen er niets bij kreeg, bleef het stijgen bij de Duitsers. Een 911 begint pas bij 350pk, de M3 zit er over de 400 en de C AMG zit zelfs over de 500… Dus zitten ze een segment lager, tussen de CLA45 AMG, RS3, Golf R en Focus RS. En daarin redden ze het ook niet, temeer omdat de lage prijs niet meer zo laag is. En zeker niet in Nederland: dankzij de BPM boete waarbij Subaru verzude vals te spelen, kost een aangeklede STI tegenwoordig 86 mille…

Kortom, zonde dat het voorbij is, maar dit zat er al langer aan te komen. Gelukkig zijn ze wel in redelijke aantallen gebouwd. Daarbij zijn ze behoorlijk robuust en betrouwbaar. Oh, en je vrouw en kinderen kunnen mee: want in basis zijn het prima functionerende gezinsauto’s. En dankzij de 4WD en elektrische gadgets zijn ze altijd en over snel: heel snel. Vergeet een E92 M3: ga je financieel kapot aan. Zoek een mooie IX en geniet van de geneugten van de rallyauto voor op de straat ;-).
@gtwillem: Ik heb de nieuwe WRX in de States toch veel zien rijden, meer dan ik verwachtte gezien de nieuwe styling. Best een net ding in het echt. Geluid is niet meer wat het geweest is vind ik. Maar dat is wel op te lossen.
@E34M5Touring: klopt, in de States zijn ze er nog wel gek op. In tegenstelling tot hier komen de Subaru’s daar altijd goed uit in de vebruiksmetingen, gek genoeg…

Ze zijn robuust en hebben 4wd: dat kunnen ze daar wel waarderen.

Daarbij is het een soort links liberaal statement. Subaru US begon al in de jaren 90 met sponsoring van bekende homoseksuele sporters. Dus een Subaru met ‘Trump’ stickers zul je niet snel zien, maar met ‘Hillary’ des te meer ;-).
@gtwillem: In Australië worden ook nog veel Impreza’s verkocht. Maar goed helaas is er bijna niks meer over van de Japanse jaren 90 sportauto’s. De Impreza, dit laatste model Evo dus en de Infiniti opvolger van de skyline.

Jammer want het is misschien wel mijn favoriete auto era. Ben overigens erg benieuwd naar de nieuwe Mazda RX7 (?).
@gtwillem: Enig idee waarom er van de IX geen FQ400 versie is gekomen, aangezien die er volgens mij wel waren van de VIII en de X. In zeer gelimiteerde oplage en ik dacht alleen in Engeland, maar toch. Niet genoeg belangstelling ?
@corrado16v: klopt. Van de VIII GSR MR was er in Engeland een FQ-400. Deze werd door Mitsubishi UK en CCC getuned. De 400 was erg snel, maar dankzij een loeder van een turbo had het blok nogal last van turbogat. Bij de IX GSR MR FQ360 hebben ze alle wijzigingen van de 400 doorgevoerd, behalve de turbo. Vermogen was alsnog ruim 365pk. De VIII 400 had overigens flink meer dan 400pk: zoals je kon zien in TopGear wist Clarkson met gemak een Murcielago op het circuit bij te houden en in Car Magazine accelereerde de Mitsubishi sneller dan de Pagani Zonda C12S 7.3…

Met de X kreeg de EVO een nieuw blok, welke ook prima opgevoerd kon worden en het turbogat was aanmerkelijk minder.

De 400 modellen werden in kleine aantallen verkocht, want ze waren duur. Heel erg duur: 50.000 pond. Dus niet alleen net zo snel als een M3, maar dus ook net zo duur.
@gtwillem: Mooie feitjes hoor, een aanvulling op het artikel. Wat gaat Mitsubishi eigenlijk doen in de toekomst op sportief gebied? Gaan ze nog wat moois op de markt brengen? Vind het ontzettend spijtig en zonde dat auto’s als deze niet meer gebouwd gaan worden. Een mooie Lancer EVO, het lijkt me schitterend te bezitten. Snel, mooi geluid, ruim, vrouwtje voorin en kids achterin plus bagage. Na een mooie bergweg baas hebben gemaakt picknicken met de spoiler als tafel. Heerlijk lijkt het me.
@viezefreddyw: hmm misschien wel die heerlijke FTO herintroduceren. Met zijn mivec v6….. Dreamcar
Ik vind het een lelijk hok maar dat zal wel weer aan mij liggen…
Al die klote milieuregeltjes killen alle liefhebbers auto’s. Echt jammer dit
Maar waarom is de huidige wrx maar een schim van de oude? Alleen omdat ze nu geen rally meer rijden ofzo?
@agera: nee, omdat ze in verhouding tot de rest van het wagenpark niet meer extreem zijn. Vroeger was een 555 bijzonder en een STI extreem. Tegenwoordig trekt elke V60 hybrid je eruit bij het stoplicht.
Tsja, einde van een tijdperk, niesende waste-gates, gillende vier-cilinders, auto’s die door ontwerpers van broodroosters waren getekend en die er door alle erop geschroefde Tupperware aan spoilerts en skirts zo mogelijk nog gruwelijker uitzagen !

Maarreee oooooooooow iedere echte auto liefhebber, hoort dit ooit gehad te hebben, het hoort bij je opvoeding een dikkert van een straatversie van een rallykanon.
Vaak leuker dan sex en na een dolle rit rol je er ook uit en wil je maar één ding : Slapen, omdat het ding alle energie uit je heeft gezogen !

Voordeel is dat je niet over profetische gaven hoeft te beschikken om te weten dat de prijzen nu al keihard aan het stijgen zijn.
Waar je ze twee jaar geleden (in Engeland het mekka !) voor kocht, die prijzen zijn reeds ver-twee of verdrievoudigd
Waarom? Omdat deze wagens symbool zijn van een tijdperk en de Japanners echt op de kaart hebben gezet als producenten van goede wedstrijd auto’s in de oude wereld !

En omdat ze gewoon knetter goed zijn, zat ik bij een Lancia Integrale altijd met één oor naar de motor te luisteren, zo’n Jap, die doet het gewoon, net een trouw hondje !
De Intergrale had 364 metertjes voor van alles wat, mijn Impreza heeft er maar eentje: de temperatuur meter !
@desjonnies: er is niks wat je als autoliefhebber persee gehad moet hebben. Net zoals er niks is wat je ‘geen liefhebber’ maakt als je er wel fan van bent.

Voor de rest een leuk verhaaltje hoor ;-).
Zowel een wrx als een STI gehad en altijd waardering gehad voor EVO’s.
Nu vele jaren later lees ik dus dat ze gaan stoppen met de EVO maar ik denk dat er tzt echt wel weer iets leuks komt maar wat “milieu en consument” vriendelijker. Deze auto is niet gebouwd om als een GTE of andere hybride verder te gaan dus zullen ze die moeten ontwikkelen.. Die dan natuurlijk weer alles en iedereen achter zich laat voor een betaalbaar bedrag.. Alleen met de specs van de Tesla ligt de lat hoog.. Hoewel de wegligging daarvan nog te wensen over laat op een bochtige ring oid.. Dus let’s wait and see
:(
Technisch tot in de puntjes uitgedachte auto’s, neem de wrx (sti):

Boxerblok met laag zwaartepunt,
Lange versnellingsbak achter het center van de voorwielen,
Brandstoftank voor/boven de achteras,
Een echte 4wd,
Super zicht als bestuurder dankzij een dunne a stijl en geen compleet kozijn om de ramen.

Daarnaast nog 2 feitjes,

Dankzij het ontbreken van dat bovengenoemde kozijn is het ook meteen een veelvoorkomende leenauto, vooral in de UK.

En de prijs van een nieuwe sti is ongeveer 50/50, de helft naar Japan en de andere helft wordt besteed aan een Rembrandt of aan een beter WiFi netwerk in een azc.


Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).