
De grenzen van de natuurwetten zijn nog steeds niet bereikt.
Het is natuurlijk gekkenwerk om een auto sneller dan 2 seconden van 0 naar 100 km/u te laten accelereren. Dat is niet eens meer leuk. Toch kunnen hypercarfabrikanten het niet laten. We naderen de grenzen van de natuurwetten, maar toch heeft Rimac weer een nieuw record weten te vestigen.
Rimac is met de nieuwe Nevera R naar het testcircuit van Papenburg gegaan en heeft daar alle records aan gruzelementen gereden. Het is nu officieel de snelst accelererende straatauto ter wereld, met een 0-100-tijd van 1,72 seconden. Dat is echt krankzinnig snel. Ter vergelijking: een Bugatti Chiron doet 2,4 seconden over de sprint naar de 100 km/u.




Dit is niet de enige recordtijd die de Rimac genoteerd heeft. De auto deed ook 0-200 in 3,95 seconden, 0-300 in 7,89 seconden en 0-400 in 17,35 seconden. Snel weer tot stilstand komen kan ook: in 25,79 seconden kan de auto de 400 km/u aantikken én weer tot stilstand komen. Denk daar maar eens aan als je de volgende keer 30 Seconds speelt.
Qua topsnelheid is de Rimac Nevera R niet de snelste auto ooit, maar wel de snelste EV ooit. De auto noteerde een topsnelheid van 431,45 km/u. Om dit alles te bereiken heeft de Nevera R 2.136 pk. Aerodynamische aanpassingen zorgen voor 15% extra downforce ten opzichte van de normale Nevera.

Als je graag in 1,72 seconden van 0 naar 100 km/u wil sprinten, dan mag je €2,3 miljoen overmaken naar Rimac. Er worden slechts 40 exemplaren gebouwd. Normaal zouden we zeggen ‘wees er snel bij’, maar elektrische hypercars lopen niet zo hard. Wie weet bestelt Perridon er eentje, want die verzamelt naast Bugatti’s tegenwoordig ook Rimac’s.





Alleen op het circuit word je er af gereden door een porsche gt2 of gt3 met een derde van het vermogen. EV’s zijn super, maar niet voor motorsport. Want eigenlijk kunnen ze alleen hard rechtdoor.
we laten even buiten beschouwen dat je door slimme aansturing van de motoren in het wiel, de linker of rechter wielen harder kunt laten draaien in een bocht.
Ik hoop het wel, dat je snelheidsverschil hebt in de wielen als je de bocht door gaat. Anders ga je heel snel de vangrail in.
Wat een onzin. Veel EV’s zoals de Model S Plaid en Ioniq 5N laten zien dat ze prima uit de voeten kunnen op het circuit, zelfs langere circuits als de Nürburgring.
Voor een auto die alleen hard rechtdoor kan, is het dan best knap dat de “niet R-versie” de Nordschleife in ongeveer 7 minuten doet. Dat zijn heel wat bochten voor een auto die alleen hard rechtdoor kan.
Niettemin is het vrij zinloos om tienden van seconden van de 0-100 km/u acceleratie af te snoepen. Op een gegeven moment is reactietijd gewoon veel belangrijker. Nog even los van het feit dat het verre van comfortabel is, zoals het artikel al aanhaalt. Een setje banden gaat zo ook hooguit 1000km mee :P
Ongeacht of je er nu voor bent of niet…0 naar 300 in minder dan 8 sec!!! 25 jaar geleden had je al een snelle auto als ie dat deed naar 100 per uur.
Ik dacht eerst dat je overdreef, een 911 uit die tijd zit daar namelijk ver onder. Maar bv een BMW 320i of Golf GTI zitten rond die waarde. Nou is de vraag of dat snelle auto’s zijn, waar begint dat?
Had zelf in die periode een gti en die deed 8 sec naar 100…porsche lag toen buiten bereik😅
Volgens mij is dat nog sneller dan een straaljager die van een vliegdekschip wordt afgeschoten met een katapult…
Serieus eng lijkt me dat. Maar zeer indrukwekkend, dat wel!
Het komt niet eens in de buurt. Een katapult lanceert een jet naar dik over de 250 km/u binnen 2 seconden.
Technisch heel knap, maar dat is het dan ook wel zo’n beetje.
Helemaal gelijk!
Op welke andere manier zou dit nog knap moeten zijn dan?
Vraag: hoeveel g-krachten onderga je als je in 1,72 seconden versnelt van nul naar honderd kilometer per uur
ChatGPT zei:
Om te berekenen hoeveel g-krachten je ondergaat bij een versnelling van 0 naar 100 km/u in 1,72 seconden, gaan we als volgt te werk:
Stap 1: Snelheid omrekenen naar m/s
100 km/u = 100 ÷ 3.6 = 27,78 m/s
Stap 2: Versnelling berekenen
Versnelling a = Δv ÷ Δt = 27,78 m/s ÷ 1,72 s ≈ 16,15 m/s²
Stap 3: Versnelling omzetten naar g-krachten
De zwaartekrachtsversnelling g is ongeveer 9,81 m/s²:
16,159.81 ÷ 9.8 ≈ 1,65g
Als je in 1,72 seconden van 0 naar 100 km/u versnelt, onderga je ongeveer 1,65 g aan versnelling (in de richting van de rug in een auto).
(ChatGPT kan fouten maken. Controleer belangrijke informatie.)
Vandaar de meloen-test die je op Youtube al ziet. De acceleratie is natuurlijk niet zo lineair. Maar altijd ruim boven 1g en dus genoeg om de verticale enkele ‘ g’ te weerstaan, ofwel gewichtsloosheid. Geen snoep eten tijdens het rijden want die vindt zijn weg naar het achterst mogelijke puntje ;)
@dare2think je wordt niet gewichtsloos, omdat de versnelling loodrecht op de zwaartekracht staat. Wat wel gebeurt, is dat je meer naar achter wordt gedrukt door de versnelling dan naar beneden getrokken door de zwaartekracht. De effectieve kracht zal dus een hoek van tussen de 45 en 90 graden maken met de verticaal.
Daar heb je natuurlijk helemaal geen ChatGPT voor nodig, kan prima met Google of DuckDuckGo tegen 1/10 van de energiebelasting, met hetzelfde resultaat.
Ongeveer hetzelfde effect als de versnelling van deze auto. je kunt er een paar seconden langer over doen en spaart dan een gigantische hoeveelheid energie.
En voor beide technieken geldt: reteknap dat het allemaal kan, maar de bedrijven erachter zijn vergeten zich af te vragen of het wel zinvol is die technieken los te laten op de mensheid.
Nuttelo anti llm reactie
@potver7, je hebt gelijk. O nee, toch niet.
Als ik nu een willekeurige zoekopdracht geef in Google, dan is het eerste antwoord geen (betaald) zoekresultaat meer, maar een (door Gemini geschreven) AI antwoord. Of ik nou wil of niet. Tenzij dat ergens een kwestie is van een vinkje uit te zetten wat by default aan staat, maar die optie heb ik nog niet actief bestudeerd.
Zoek ik via DuckDuckGo (die overigens de Bing zoekmachine van Microsoft als basis gebruikt) dan krijg ik de mogelijkheid om via Duck.ai een keuze aan AI bots anoniem aan het werk te zetten.
Of gewoon opletten tijdens natuurkunde op school…
Technisch gezien maakt niet niet heel veel uit hoor snel je naar de 100 accelereert: de energie die je verbruikt is de kinetische energie die je wint. Sterker nog: als je het sneller doet, kreeg je minder afstand af en verlies je minder energie aan rolweerstand en luchtweerstand. Alleen de elektrische verliezen zullen groter zijn: meer stroom = meer warmte = meer verlies.
Tragisch dat we hier chatgpt voor gebruiken, zelf uitrekenen is sneller.
De “gewone “ Rimac verkoopt al niet, laat staan dat ze er 10 van verkocht krijgen.
Nu nog een Bugatti logo erop, en het verkoopt als een malle.
AB heeft de smaak te pakken. Niet slechte.
Ik ben alleen bang dat we dan gek worden. Ben toch Marokkaan met Joods Berbers bloed, dus dat maakt het enigzins moeilijk voorspelbaar. ;)
431,45km/u. Dat is sowieso al een waanzinnige topsnelheid, maar met zo’n grote achtervleugel erop is het alleen nog maar meer indrukwekkend. Ik vraag me af hoeveel sneller deze aandrijflijn nog zou kunnen als Rimac à la Koenigsegg Jesko Absolut iets minder agressieve aerodynamica en een stel aerodiscs op de wielen monteert. Zou het record (455,3km/u gemiddeld over runs in beide richtingen van de SSC Tuatara) dan in gevaar komen?