
De Maserati MCPura is nieuwe Italiaanse wijn in oude zakken.
In de aanloop naar Goodwood kondigde Maserati een “nieuw MC-hoofdstuk” aan. Gaat Maserati zichzelf soms opnieuw uitvinden, zoals Jaguar heeft gedaan? Daar waren sommige mensen in de reacties bang voor, maar vrees niet: Maserati blijft voorlopig hetzelfde. Misschien wel iets teveel hetzelfde…
De Maserati MCPura – zoals de nieuwkomer heet – komt ons namelijk héél bekend voor. Het is dan ook een facelift van de MC20, waarbij de marketingafdeling in al hun wijsheid heeft besloten dat de auto een nieuwe naam nodig heeft. Een beetje zoals de facelift van de DB9 opeens Virage ging heten.




Met een nieuwe naam verwacht je op z’n minst een grondige facelift, maar dat is het zeker niet. Zo zijn de koplampen en achterlichten gewoon ongewijzigd gebleven. De verschillen moet je zoeken in de voor- en achterbumper. Die zijn iets anders vormgegeven, maar dat zie je eigenlijk pas als je de MC20 en de MCPura naast elkaar zet.
Het interieur is ook een gevalletje ‘zoek de verschillen’. Uit het persbericht blijkt dat het stuur nu afgeplat is en dat er meer alcantara is gebruikt. Optioneel kun je nu ook lampjes op je stuur krijgen die aangeven wanneer je moet schakelen. Deze feature is overgenomen van de GT2 Stradale.




Dan zullen we nog even opsommen wat er veranderd is aan de aandrijflijn: niks. De Nettuno V6 levert nog precies net zoveel power, namelijk 630 pk en 730 Nm. Daarmee tik je in 2,9 seconden de 100 km/u aan en kun je blijven planken tot 320 km/u. Op zich prima, de pk-wedloop slaat toch nergens op.
Al met al hebben we het gevoel dat er weinig budget was voor deze facelift. De naam is nog de meest schokkende wijziging. Verder zien we eigenlijk geen enkele reden om de bestelling van je Maserati MC20 te annuleren. Om op een positieve noot te eindigen: ze hebben de MC20 in ieder geval niet verpest. Het is gewoon nog steeds een hele geile bak.





De MacPuura, nu, van 100 procent puur rundvlees
Ferrari gaf de Roma een nieuwe naam, dan kan Maserati natuurlijk niet achter blijven.
Het blijft ook met de nieuwe naam wel een erg gave auto.
De 20 in MC20 stond natuurlijk voor hoeveel mensen dat ding ook daadwerkelijk kochten per jaar, wereldwijd.
Dus ja, als je het dan Puro noemt, kan je dat er niet meer vanaf leiden.
Maar goed, je maakt een ‘Alfa Romeo TT’ en je wil het verkopen voor de prijs van een 911 GT3. Dan kan je snappen dat het een lastig verhaal gaat worden.
Waarom zou je in hemelsnaam aan een dertien in een dozijn Porsche denken als je ook in een machtige Maserati MC20 kan rijden. Ondanks wat elke internet idioot loopt na te praten zakt de prijs héél weinig op de tweedehands markt.
Vrij simpel Duitse degelijkheid tegen over Stellantis kwaliteit en service. Een Porsche onderdeel kan ik binnen de 48 uur in huis hebben. Een Maserati onderdeel wordt zelden binnen de week verzonden. Als een onderdeel bij een nieuwe Porsche versleten is dan regelt de dealer een nieuw onderdeel. Heb je dit voor bij Maserati moet de dealer het vaak opsturen naar Italië in de hoop dat hij toestemming krijgt om het te mogen vervangen. Als je een nieuwe wagen van enkele 100k koopt en hij staat 3 weken bij de dealer omdat hij in het eerste jaar slijtage heeft op zijn voor ophanging is het de laatste keer dat van dat merk koopt. En zo’n nieuws verspreid zich snel binnen de groep die zo’n wagens kan betalen.
Pure nonsens, je kan ook verzonnen verhalen rondstrooien uiteraard.
Goed verhaal…
Als ze nou zorgen dat ze die dingen verdomd goed in elkaar schroeven dan zou elke rijkaard er een moeten kopen. Meer van zulk fraais graag. En dat Stellantis het laat bestaan…
Leuke kleur interieur maar meer ook niet.
Na 5 jaar is deze wijziging dus geen wijziging. Genoeg lekkers om toe te voegen, maar dit is niks.
Een naam die ook lelijk combineert. Puur exclusief of puur sportief of puur GT2. Puur staat voor uitgekleed, kaal of de basis. Lastig combineren.
Ooit was er het concept Maserati Alfieri uit 2014. Goede naam. Plus heritage. Weg met MC. Die deed het goed op de MC12, om die machtige 12-cilinder in die prachtige jas.
Nieuwe namen of goede oude namen recycleren: Alfieri, Tridente, Shamal, Merak, Sebring, Khamsin, Kyalami of Barchetta.
De basis van de MC20/Pura is zonder meer goed qua ontwerp. Nu nog beter variëren, zoals Porsche wel doet met de 911.