• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De ultieme McLaren-supercar met drie stoelen komt NIET van McLaren

Auteur: Bas Leesberg, gepost 10 juli 2025 om 13:45 – 4 Reacties

Een eerbetoon aan de McLaren F1 GTR Le Mans-winnaar

Eerbetonen doen het goed in de supercarmarkt. De kopers hebben daardoor een speciaal verhaal bij hun nieuwe speeltje dat ook nog eens tot de verbeelding spreekt. Vertel bijvoorbeeld het verhaal van de F1 GTR die in ’95 de 24 Uur van Le Mans won. Als je daaraan kunt toevoegen dat jouw nieuwe auto er een link mee heeft, dan wordt iedereen op de golfbaan meteen zwaar jaloers, nietwaar?

Toekomstige eigenaren van de Lanzante 95-59 kunnen gaan pochen met dit feitje. In maart van dit jaar werd de supercar aangekondigd en kortgeleden kwamen daar wat prikkelende detailfoto’s bij. Nu is-ie helemaal onthuld op Goodwood. Lanzante bouwt een eerbetoon aan de Le Mans-winnaar, omdat het bedrijf de leider was van het raceteam. De naam verwijst dan ook naar het laatste deel van het jaartal en het racenummer van de winnende McLaren.

Lanzante 95-59 is een omgebouwde McLaren

Het Britse bedrijf leende bij de vrienden van McLaren ”een platform” met de bekende 4,0-liter V8-twinturbo en ging aan de slag. Het resultaat is een lichtgewicht supercar met de iconische driezitsopstelling waarbij de bestuurder in het midden zit, zoals de F1 ook had (en straks ook Bentleys hebben). Veelal dankzij koolstofvezel weegt de 95-59 precies 1.270 kilo. Bestel de Lanzante met een speciaal LM30-dieetpakket (denk aan gesmede aluminium velgen, Inconel uitlaatspruitstukken en wat titanium) en de supercar weegt 20 kilo minder.

Achter de carbon monocoque zit de V8 verstopt. Het blok is getuned naar 861 pk en 880 Nm, waarmee de Lanzante de auto is met de krachtigste M840T van allemaal. Voor de beeldvorming: in de Senna GTR LM-circuitauto produceert zo’n zelfde krachtbron 845 pk. Al het vermogen en koppel worden verwerkt door een zeventraps SSG-transmissie.

De koolstofvezel carrosserie is uitgevoerd in de kleur Ueno Grey, precies dezelfde tint als de Le Mans-winnaar in 1995 droeg. De vorm is nog duidelijk McLaren, maar dan op steroïde. Achterop zit bijvoorbeeld een zwevende actieve achtervleugel en de diffuser is heel boos.

Geen circuitmonster

Lanzante wil één ding duidelijk maken bij de 95-59: dit is geen volbloed racer. Alles staat bij dit project in het teken van de bestuurder. De focus lag op gebruiksgemak, vertelt het bedrijf. Daarom moet je er ook comfortabel mee kunnen cruisen en is er plek voor wat bagage. Er zitten meerdere tassen in onder de voorklep. Ga een langere rit afleggen, dan hoeft niet telkens te tanken dankzij een 75-liter benzinetank.

Wat kost de Lanzante 95-59?

Het bedrijf heeft puik werk afgeleverd en wil daar natuurlijk voor beloond worden. Het idee is om er 59 exemplaren van te bouwen. Ze gaan per stuk voor 1,02 miljoen Britse pond exclusief belastingen. Zeg maar 1,2 miljoen euro zonder donatie aan de staatskas.

Ook interessant!

  • Gloednieuwde driezits supercar in de maak
    Gloednieuwde driezits supercar in de maak!
  • De kofferbak van deze supercar kan tijdens het rijden openschieten
    De kofferbak van deze supercar kan tijdens het rijden openschieten
  • Gaan de rijksten ter wereld in de rij staan voor deze heftige supercar?
    Gaan de rijksten ter wereld in de rij staan voor deze heftige supercar?
  • Hier, de beste moderne supercar voor het minste geld
    Hier, de beste moderne supercar voor het minste geld

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

goodwood, goodwood-2025, Lanzante, McLaren, tuning, V8

Vorig bericht: « Dit is officieel de snelst accelererende auto ter wereld!
Volgend bericht: Dit moet de leukste EV ter wereld zijn om in te rijden! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Loek zegt

    10 juli 2025 om 14:18

    Een miljoen voor een auto die (helemaal in deze kleurstelling) geen centimeter extra opzien baart ten opzichte van een 720S/750S.

    Ik begrijp de lol er niet helemaal van denk ik.

    Login om te reageren
    • flow82 zegt

      10 juli 2025 om 15:27

      Precies, dan heb ik liever een GMA T.50. Toegegeven, de T.50 is wel een stuk duurder, maar naar mijn mening ook meer bijzonder dan deze auto.

      Login om te reageren
  2. Exit Luminar zegt

    10 juli 2025 om 16:06

    Ik vind hem wel cool. Beter dan mclaren zelf.

    Login om te reageren
  3. Edge zegt

    10 juli 2025 om 19:22

    Ik vind het een beetje een moeilijke auto. Door die lijnen op de zijkant naar beneden te halen doet het mij een beetje denken aan die broeken met extreem lage taille die vrouwen jaren geleden droegen. Je weet wel, die broeken die zo ontworpen waren hun strings en trampstamps mooi in het zicht waren. En nee, dat is geen compliment, want uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het niet alleen de vrouwen met een goed figuur waren die daarin liepen. Het maakt de auto ook optisch smal en hoog, net iets wat je niet wil zien bij een dikke super- of hypercar.

    Het front vind ik dan wel weer extreem geslaagd. Het is nog steeds typisch McLaren, maar een heel stuk rustiger en cleaner dan het front van de 750S waar deze Lanzante op gebaseerd is.

    Ik vind het ook wel bijzonder dat ze voor die kleine zijraampjes gegaan zijn. Het is overduidelijk een van de knipogen naar de naar de McLaren F1, maar voor een auto waarbij Lanzante zo nadrukkelijk hamert op toegankelijkheid en gebruiksgemak vind ik het een vreemde keuze. Zeker omdat de 750S wel gewone zijramen heeft.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North