
Alles moet zonder uitstoot.
We kennen natuurlijk al Formule E, de – op papier – uitstootloze variant van Formule 1. Uiteraard is Formule 1 niet de enige sport die draait om uitstootloos autosporten. Ook de rallysport draait nog om auto’s waar een vrolijk brullende uitlaat nog steeds een groot deel van de sport is. Ook daar moet maar eens verandering in komen. Opel doet alvast voor hoe het moet.
Dat wisten we al, maar nu worden er afbeeldingen van de Corsa-e Rallyauto gedeeld omdat hij druk in ontwikkeling is. Het elektrische rallykanon bevat in principe dezelfde hardware als de reguliere Corsa-e. Dat betekent 100 kW aan rauwe kracht (136 pk). Klinkt als weinig, maar de auto is ook nog gestript. En bovendien is het aantal Nm (260 stuks) genoeg en ongeveer evenveel als zijn voorganger, de Opel Adam Cup.
Opel kijkt vooral naar de lange duur van de rallyauto. Daarom zijn twee Corsa-e’s momenteel op volle toeren aan het rijden. De batterijen moeten onder druk even goed kunnen presteren als een auto op benzine met een tank. Het idee is dan ook om zo weinig mogelijk concessies te nemen vergeleken met de Opel Adam Cup.

De tests gaan nog even door voordat de Corsa-e daadwerkelijk de rallywereld een elektrisch poepje kan laten ruiken. Overigens is die 100 kW aan kracht nog niet bevestigd, dat getal wordt wellicht nog hoger.





Kom, doe een elektromotor erbij om 4wd te krijgen, en meer vermogen.
Ik kijk en luister toch liever naar die oude Kadettjes, zeker de C Kadett.
Liever een Kadett E in rallytrim dan deze Corsa E.
Het enorm lekkere geluid van een benzinemotor die tot het uiterste getergd wordt is voor mij toch een wezenlijk onderdeel van het spektakel.
Oh… Ik dacht dat ze daarvoor de Opel CROSS land op markt hadden gebracht ; )
@edward330d: je had de grap ook met “Opel Crossa” kunnen maken…
@mashell: had hem voor jouw bewaard.
Wat sneu..
..kanon…(gniffel?)…
136 pk en 2nogwat NM. Is dat de boodschappen klasse rally ofzo?
ik zie toch heel veel meer verkeersdoden door het toenemen van al die EV’s op de weg, bij mens en dier.
Voor al die grappige reacties hier. Het gaat niet om de pk’s of de topspeeds, het gaat bij rally om de acceleratie. Je zult op bochtige bosweggetjes maar heel zelden topsnelheden halen. Hoe snel je door bochten heen komt is veel belangrijker. Vele jaren terug kreeg Raymond Baumschlager ongeveer dezelfde reacties toen hij in de Janner Rally in zijn thuisland Oostenrijk met een Golf Diesel aan kwam zetten. Hij was dat seizoen misschien niet de snelste, maar stond door zijn constante tempo wel overal op het podium. Think different jongens, think different.
@Alex_79: gewicht en betrouwbaarheid is ook heel belangrijk, daar draagt zo’n elektrisch systeem niet aan bij