Dit kost de Audi RS3 met 400 pk

Auteur: , 70 Reacties

De Nederlandse prijzen zijn bekend.

RS3

De Pk-oorlog gaat door! Bij de zoveelste supercar kunnen we een geeuw niet onderdrukken bij cijfers als 600, 700 of 800 pk. Het maakt immers toch niks meer uit. In theorie knal je in ongeveer drie seconden naar de honderd en in ongeveer tien seconden naar de 200 in al die auto’s, ongeacht welke je uitkiest. Onvoorstelbare cijfers die vrijwel niemand die zo’n auto koopt ooit in de praktijk zal brengen.

Als het puur om cijfer-fetisjisme gaat, doen de getallen van hete hatchbacks mij meer. Toen het allemaal begon met auto’s als de Golf I GTI en Peugeot 205 GTi was een goede 100 pk nog voldoende om gekwalificeerd te worden als hete hatch. Zo’n veertig jaar later zijn we aanbeland bij 400 pk. Dat is namelijk hoeveel vermogen de Audi RS3 weet te peuren uit zijn 2.5 liter grote vijfpitter. Het maakt de C-segment hatch goed voor een nul-tot-honderd in 4,1(!) seconden.

Dat wisten we echter al een tijdje, maar onbekend was nog hoeveel je neer moet tellen voor de dikste A3. Pon heeft die vraag nu beantwoord: de Sportback kost minimaal 79.905 Euro, de sedan 81.205 Euro. Helaas is de RS3 niet leverbaar als driedeurs bommetje. Let wel, voor deze prijzen krijg je de RS3 gewoon met stalen remmen. Je kan ook kiezen voor keramische remmen, maar dan moet je dieper in de buidel tasten. Doe met die informatie wat je zelf goed acht.



70 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Ah de remmen vd RS3, de achilleshiel van het model!
@dromedaris: Inderdaad, een ieder die na het lezen van bovenstaande prijzen denkt; “Oooooh interessant!” zou eerst eens moeten zoeken op RS3 gerelateerde nieuwsberichten hier of op een willekeurig Audi forum en dat meenemen in een beslissing.
@dromedaris: de keramische remmen kosten in NL: €6.512,- (in DLD: €4.500,-)
@dromedaris: overigens is dat probleem met die remmen bij dit nieuwe model opgelost, althans dat zegt Audi.
@ghost: Volgens Audi (PON) is er nooit een probleem geweest.
@dromedaris: Een typisch probleem van een forum, haters blijven over een probleem berichten terwijl de kenners al lang weten dat de rs3 400 hetzelfde remsysteem krijgt als de TTrs 400 waar het remprobleem opgelost is. Dit is geen kritiek maar een vaststelling.
@leeno: valt mij ook op. Ik snap trouwens die bovengemiddelde Audi-haat hier sowieso niet echt…
@bennieokkels: Welkom op autoblog; VAG is troep, BMW en Renault is heilig. Maargoed, de kantoorpikkies die hier rondzwerven zullen er wel verstand van hebben..
@oemplus: Ik ben Audi fan in hart en nieren. Waar iedereen denk ik vooral over valt is altijd die arrogante houding van Pon en zn dealer bedrijven.
@leeno: laat mij toch zagen
@leeno: En dat neem je ons kwalijk? Het zou Audi sieren wanneer ze het probleem uberhaupt eens hadden toegegeven, dan hoef je ook geen kenner te zijn om te weten met welke remmen het wel en niet nog op kan treden.
@madmarky: ik neem niemand iets kwalijk. Het is gewoon veel gemakkelijker om een merk af te zeiken ipv wat opzoekwerk te doen hé.
Nondejus wat een geld zeg! En ik neem aan dat je er nog zo 20k aan opties op kan/moet hangen? Dan kom je qua prijs alweer uit bij een Complete Alfa Romeo Giulia Q…
@trustmeiamanengineer: Mwa daar zit je dan nog een paar duizend van af. En die is dan nog optieloos. Verder een goede vergelijking!
@trustmeiamanengineer: je bent gewoon net zo snel op de 100 als de G30 M550D en ga me nou niet zeggen dat die M550 het sneller doet want je zag carvlogger tegen die M5 generatie F dat hij gewoon zoek werd gereden..
De fijnst klinkende hot hatch, heerlijk die 5cil roffel
Die gaap kan ik ook niet onderdrukken bij het zoveelste Audi pk bericht op Audiblog.
@v6ti: ja ik kan de gaap ook niet onderdrukken bij een gifgroene rs3 die een aardig rijtje supercars z’n achterlichten laat zien en volgens de vele autotests ook nog eens heel goed is door de bochten en daarbij ook nog eens klinkt als geen ander. Poeh, val bijna in slaap…
@87sandyd: heel belangrijk allemaal, ben ik met je eens maar toch voel ik een gaap komen.
@v6ti: hup, terug naar het auroweek forum jij!
@kareljansen: geert wilders is er ook zie ik.
ik zie nog geen configurator voor de RS3…
@TDI-goeroe: Audi.de, kan je los gaan.
@ghost: mooi, in D is ie zo’n 20k goedkoper dan hier, keramische remmerij 4600,-
@TDI-goeroe: 25k zelfs en alle opties zijn zo’n 25% goedkoper. Kudt linkse boomknuffelaars politiek.
@tdi-goeroe: Bij de Duitse 3 (Mercedes iets minder) duurt het altijd erg lang voordat een nieuw model in de configurator verschijnt.
€81.205,- +
sportuitlaat €1.100,- +
Keramische remmen €6.512,- + 280km/u €2.101,-
+ Carbon motorruimte €701,-
+ deursierlijsten carbon 1.120,-
+ comfort pakket €1.763,-
———
+/- 95.000 euro en ik vergeet vast nog de helft.
@ghost: Sper dif ;)
@ghost: Dan zou ik die carbonprullaria al achterwege laten. Voegt niks toe, tenzij je het mooi vindt.
@ghost: een Carbon motorruimte!? Staat een plexiglas motorkap dan ook op de optielijst? :’)
Je schoof nog nooit zo snel met onderstuur door in een A3!
@edge: grappig, maar kijk de reviews en je ziet dat het voor het eerst in de modellengeschiedenis het mogelijk is om wat met het kontje te spelen bij het uitkomen van bochten. Sommige journos lukt het zelfs om nette vierwieldrifts neer te leggen. Alleen jammer van de prijs en de verplichte automaat, anders was ik geïnteresseerd…
@Edge: hahahaha, hou me vast! Beste grap van de week, nee wacht: maand!
Tuurlijk, vermogens tegenwoordig zijn enorm in dit soort auto’s. Maar je praat gewoon over 80-90k voor een formaat Golf auto. Geen kritiek op Audi, BMW en Mercedes doen dat ook. Is toch gewoon bizar. Voor een full options kanon stap je ook in een full options, dikke motor 5/A6/E klasse. Gaat echt nergens meer over vind ik.
@E34M5Touring: Ja maar je kunt het ook zo zien dat dit eigenlijk supercars zijn. Een paar jaar geleden waren het prestaties die alleen een Ferrari kon halen. Een normale 5 serie of a6 hebben die prestaties niet.
@thomasthomas: Nah, dat is enkel in 0-100 tijden ja. Verder leg je het nog steeds af tegen zo’n ding. Maar deze prijzen kruipen aardig dicht tegen een basis M4/C63/RS4 aan. En dan heb je met die modellen toch echt een klap meer ruimte/luxe/duurdere techniek. Denk dat je wel aardig aan de max zit qua prijs met dit soort auto’s hoor.
@E34M5Touring: tja, maar daar vergis je je wel in (stiekem). Zo’n RS3 kost dan standaard €80k, een RS4 gaat dan richting de €110k. Doe een paar opties op beide auto’s, en je zit op €95k & pak ‘m beet €125k. Dat scheelt gewoon al gauw €30k, een Polo GTI met enkele opties dus, of een 2e hands speeltje als een Porsche Boxster S, een mooie E46 M3 of zelfs een B8 RS4/RS5. Voor de prijs van een RS4 kan je dus makkelijk een gloednieuwe RS3 kopen én iets gaafs voor erbij. Ik ben met je eens dat het verschil niet heel groot lijkt (vooral op papier) maar als je even verder kijkt, blijk je gewoon een complete, toffe auto erbij te kunnen kopen van het verschil!
@jobberns: Full options M2 doet rond de 95k. Een basis M4 rond de 97k. Dat is toch niet zoveel verschil.
@E34M5Touring: nee, in dat geval heb je helemaal gelijk!
@E34M5Touring: dat zal je nog aardig tegenvallen om voor 80k veel opties en een dikke motor aan te schaffen..
@kareljansen: Ik zei ook, een full options hot hatch. Dan zit je dichter tegen de ton. Kun je een leuke 540i voor rijden hoor.
Het kan me echt niks schelen, het is nog steeds hetzelfde uiterlijk als de zoveelste leaseslet A3.

Maar ik hoop van harte dat er mensen zijn die hem inderdaad in het groen of geel gaan bestellen. Dan wordt het er wel leuker op.
Dit is geen Hatchback maar een A4-tje op 90 graden.
Niet alleen het vermogen van een sportwagen, ook de prijs van een sportwagen. Toch is dit denk ik het leukste RS model van dit moment. Als ik de eerste rijtesten moet geloven is de RS5 weer bagger.
@dutchdriftking: Tja, bagger zou ik het niet noemen. Je moet er gewoon niet van verwachten dat het een sportieve auto wordt. Het is gewoon een bloedsnelle en comfortabele auto. Daar past alleen dat RS-uiterlijk niet bij. Daarom zou ik vrijwel altijd eerder een S dan een RS kiezen als ik bij Audi ging shoppen.
Mooiste in zn klasse . Heel wat mooier als de A Amg . Daarbij komt dat Audi zich onderscheid met een 4 deurs sedan . En dan dat gezeur over prijzen ; BMW M2 en Mercedes AMG zijn net zo duur of zelfs duurder. Ik zag opYou tube een Audi S3 sedan tegen een Bmw M4 op het circuit ,met de Audi als winnaar. Dat was 310 pk tegen 431 pk . En dan zeuren nog sommige haters over wegligging.
@dijan: Link dat filmpje dan eens. Want dat verhaaltje dreun je al een tijdje op maar je zet er nooit de betreffende link bij.
@e34m5touring: Kijk zelf :Fast car Channel Top gear Trackbattle. En je kent me niet ,maar ik dreun geen verhaaltjes.
@dijan: Whahahhahahahahahahaahhaaha, ik wist dat je met die zou komen. Dat zijn beelden uit een computerspel kerel…. https://www.youtube.com/watch?v=RjaN9Z6w3fw
Doei….
@e34m5touring: Dat je nog het geduld op kon brengen :P
*Myth Busted*
@lekkaah: Daarom vroeg ik ook om de link. Hij roept dat namelijk wel vaker maar altijd zonder de links.
@e34m5touring: Tot zover de geloofwaardigheid van dijan.
@dijan:
http://fastestlaps.com/models/audi-s3-8v
http://fastestlaps.com/models/bmw-m4
Op Hockenheim Short is de M4 8(!!!) seconden sneller. Getest door echte mensen met echte auto’s.
@dijan: Haha dit meen je toch niet he. Op basis van wat beelden uit een computerspel concluderen dat een s3 sneller is als een m4. Haha.
@545e60: als ie een loodgieter nodig heeft belt ie waarschijnlijk Super Mario.
@str8six: Whahahahahahaha! Veeg mij maar op! 👍
@str8six: Helemaal goud deze! Hahaha
@dijan: Mercedes biedt toch ook de CLA 45 aan? Komt ongeveer op hetzelfde neer. Daarnaast biedt BMW weer als enige een coupe aan.
@dijan: ik ken filmpjes waarin een RS4 het toch flink aflegt tegen een M3 op een circuit als het op wegligging aankomt.
@rufctr01: dat mag ik wel hopen, ja! De M3 is fantastisch voor een trackday. de RS4 voor de besneeuwde bergpas.

Eigenlijke enomr complementaire auto’s! ;)
@willeme: ja klopt! Ik heb ook wel met een RS4 gereden, rijdt heel eerlijk best wel goed. En toch heb ik liever een M3, ik vind het gewoon beter, spannender en net iets exclusiever
@dijan: mooi dit. Doei.
Ik ben fan. Ik zou hem bovendien nog even laten chippen naar 500pk en 570Nm én gaan met die banaan :-)
Je hebt ook een 4-cil F-type voor dit geld. 100pk meer maar het is een blijft een A3.
Veel te duur natuurlijk, zeker full-options, ben zelf nog steeds blij met mijn Focus RS die full-options voor 61K voor
@focusrs1:.. Voor de deur stond.
@focusrs1: stond?
@ghost: hij is in het verleden gekocht dus stond ja.
Ik vind het de leukste Audi van het moment en ik zou hem heel graag willen hebben, maar het is gewoon teveel geld. En dat geld ook voor de BMW en de Mercedes. Ook dat zijn erg leuke auto’s, maar je bent getikt als je dat ervoor neerlegt.

Als ik dan toch zo nodig voor een Audi moest gaan, dan zou ik ipv deze een S4 kiezen. Iets langzamer, maar wel meer auto voor dezelfde prijs.
@berlinetta: goeie keus, eventueel nog een chipje en dan is hij ook nog eens net zo snel

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).