Meer pk’s en een nieuwe snuit: de RS3 Sportback kan weer even mee.
Sinds de introductie van de RS3 Sedan in Parijs, was de RS3 Sportback (rijtest) een beetje het sneue broertje. Net wat trager en net wat minder knap, op het schoolplein kwam hij er niet meer aan te pas. Maar nu is hij terug, na wat plastische chirurgie en een goede workout in de sportschool.
En om met dat laatste te beginnen: voortaan beschikt de RS3 Sportback dankzij de nieuwe 2.5 TFSI vijfcilinder over 400 pk. Dat was 367 pk met het oude blok. Ook is er 480 Nm koppel beschikbaar, vanaf 1700 toeren per minuut. Maak je er op de juiste manier gebruik van dan slinger je jezelf naar 100 kilometer per uur binnen 4,1 seconden. Vervolgens stopt de naald pas bij 280 kilometer per uur, tenzij je vergeet Audi te vragen om de begrenzer van 250 af te halen. Uiteraard beschik je over Quattro vierwielaandrijving en een S-Tronic met zeven verzetten. Audi meldt niet of er verbeterde remmen zijn gemonteerd, alleen dat ze 310 mm schijven hebben verstopt achter alle vier 19 inch wielen en dat er optioneel carbon-keramisch besteld kan worden.
Je kan de nieuwe RS3 Sportback ten opzichte van zijn voorganger herkennen aan de herontworpen “blade” in de voorbumper, iets strakkere lichtunits en een opgefrist interieur. De nieuwe RS3 is leverbaar vanaf augustus 2017, de orderboeken openen officieel in april, dan zullen ook de prijzen bekend gemaakt worden.
bitd zegt
Idd meer info over de remmen ajb!? Goede 0-100 tijd, bizar hoe snel eigenlijk.
991gts zegt
4,1… niet normaal.
kennone zegt
@991gts: Software van de bekende opvoerboeren er in en hij gaat onder de 4sec!!
viezefreddyw zegt
Ik blijf me er maar over verbazen wat de auto’s van tegenwoordig aan snelheden halen. In 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u. In een hatchback.
Wat zal de tijd zijn van 100 naar 0 km/u? Oh wacht….
awesome zegt
@viezefreddyw: 4.6 seconden en een setje nieuwe schijven rondom.
viezefreddyw zegt
@awesome: Haha +1!
Silverarrow zegt
@viezefreddyw: Idd. Ruim 15 jaar geleden was een E39 M5 met 400 pk V8 de koning van de powersedans. Die wordt nu voorbij gereden door een 5 cilinder Audi A3.
riri zegt
@silverarrow: Duhh, Er is ook een nieuwe generatie in 15 jaar die jou van alle kanten inhaald :)
Silverarrow zegt
@riri: Denk je dat? Ik zie mezelf meer als de McLaren F1 van mijn generatie (geintje he!). Zeker gezien het feit dat de volgende generatie het verschil tussen inhaald en inhaalt niet weet.
bmwpowerm5 zegt
de rs3 heeft het stokje van de e36 coupe overgenomen als je ziet wat voor volk er in zit
blo3to3t zegt
@bmwpowerm5: eigenlijk wel blij om, zo wordt de E36 een mooie klassieker.
baklava zegt
4,1 sec wauw. 15 jaar geleden waren dat Ferrari/Lamborghini tijden.
Waarom zulk goedkoop ogende velgen trouwens? Lijkt wel of ze van de Halfords komen.
kennone zegt
@baklava: Ze moeten ergens op besparen..
dubcars zegt
@baklava: Zullen we de standaard optie zijn, Audi heeft vast ook mooier schoeisel in het optieboekje
flowdesign zegt
@dubcars:
Mierenneukermodus AAN: Schoeisel zijn banden, niet velgen ;)
Onehp zegt
@flowdesign: Velgen zijn dan… Broeken? Of wiel = schoeisel en banden = zool?
suzikubelona zegt
@flowdesign: Velgen klopt ook niet. Het zijn wielen. Mnm-off.
cossiekiller zegt
@baklava: Smaken verschillen. Een gewone simpele 5-spaak kan mij vaak nog het meest bekoren. Toch beter dan die zwart/half zwart gespoten velgen.Dat ziet er pas goedkoop uit.
imdoctorbob zegt
@baklava: Dat valt best mee. 14 jaar geleden kwam je al rond de 4.5 met een rs4, met vergelijkbaar vermogen. Een Lancer EVO VIII of Subaru rond 2000, zaten ook al onder de 5 seconden met een handbak en minder vermogen.
ds3thp zegt
310mm remmen rondom lijkt mij vrij vreemd daar de vorige set volgens mij ruim meer dan 350mm op de vooras was.
Kan natuurlijk duiden op een nieuwe set remmen, maar lijkt mij vrij stug!
OT: Dit is toch wel één van de auto’s die ik graag zou willen bezitten! Redelijk ingetogen, mooi interieur, genoeg ruimte en gewoon altijd bruikbare power
Onehp zegt
@ds3thp: die 1 moet een 7 zijn vermoed ik – 370mm vooraan (en 310 achter?).
Thomas20vt zegt
@Onehp: Toen Autoblog over de RS3 sedan schreef hadden ze t over 370mm.
http://www.autoblog.nl/nieuws/officieel-de-audi-rs3-met-booty-91538
focusrs1 zegt
Veel te duur, wil niet de bocht door en remt voor geen meter… of was dat alleen bij de vorige…
awesome zegt
@focusrs1: mooi hoe je in 1 comment je eigen verhaal ontkracht. *thumbs up*
focusrs1 zegt
@awesome: meer hoop op verbetering… interpretatie…
vtechlover zegt
@focusrs1: wilt de bocht niet door? Heeft de rs3 geen stuur dan?
gregorius zegt
A! De Audi met ‘pq’ achterlichten. Wie dat ooit goed heeft gekeurd.
flowdesign zegt
@gregorius:
Smaken verschillen. Vind ze iig mooier en wat moderner ogen dan de vorige achterlichten.
Maar als ik heel eerlijk ben vind ik heel de A3-lijn eigenlijk out-dated ogen. Tijd voor een echt nieuwe.
mashell zegt
@gregorius: tja, sexy 69 achterlichten heeft de Giulietta al?
Jochempie zegt
Bij mij in de wijk heeft iemand een Catalunyarode RS3 Sportback… Wat maakt die auto verschrikkelijk hebberig…
87sandyd zegt
Heerlijke auto, wat een geweld!
Dat interieur blijf ik ook porno vinden. (Geen Paay Porno)
vagtroep zegt
@87sandyd: leuk voor je man..
87sandyd zegt
@vagtroep: Dankjewel, ben er ook erg blij mee. Wat was verder je doel hiermee?
rufctr01 zegt
@87sandyd: wat is er zo bijzonder aan dat interieur? Ik vind het behoorlijk saai en niet echt bijzonder.
87sandyd zegt
@rufctr01: Mooi clean en kwalitatief ook van het hoogste niveau. Ik hou van een minimalitisch design.
rufctr01 zegt
Dat zijn serieus rappe tijden. Nu hopen dat alles een beetje heel blijft, dat is niet Audi’s sterkste punt de laatste jaren.
trustmeiamanengineer zegt
Heerlijk blok. Maar blijft verder toch een vrij inspiratieloos karretje.
Onehp zegt
Kan/wil je ervoor betalen, een heel leuke auto voor 97% van de mensen. Die motor :inlove:
Zoek je echter regelmatig de zijdelingse gripgrenzen op is er echter leuker 4wd hatch spul. AMG A45 met Dynamic+ en de Focus RS. Of een oudere STI of EVO.
E34M5Touring zegt
Zijn de voorbanden nog steeds breder dan achter?
dijan zegt
@e34m5touring: Zoals ook bij Bmw ,die dat ook heeft!
E34M5Touring zegt
@dijan: noem er 1. 1 maar.
dijan zegt
@e34m5touring: Ik heb een nieuwe Bmw 320 i coupe gekocht in 2012 ,die had achter bredere banden als voor . Kijk maar in de specificaties.!!!!
E34M5Touring zegt
@dijan: LOL! Ben je nou serieus? Achter breder dan voor is nagenoeg altijd bij RWD. Voor breder dan achter niet. Zelfs niet bij fwd.
Onehp zegt
@dijan: beter lezen…
martijndh zegt
Leuke gezinswagen. Kindjes nooit te laat op school
riri zegt
@martijndh: Jawel want je kan niet meer remmen
soundgarden zegt
Lelijke velgen zeg… dat kan beter audi.
john4545 zegt
Uiterlijk doet me beetje denken aan wat Clarkson ooit zei:”This car looks like it wants to shout: LOOK AT ME! LOOK AT ME! IM A BIG BAD CAR!! WROAARR!! and then when you drive it, you think, what is all that fuzz about?”
Onehp zegt
@john4545: euh, eerder omgekeerd? Jij hebt het over de Civic Type R (al is die sneller op klein circuits dan deze)
john4545 zegt
@onehp: Ja weet ik ook niet meer, het was wel cool. Clarkson is cool
dare2think zegt
Die motor is natuurlijk wel wat deze auto uniek maakt in de grote VAG soep. In mijn ogen maakt dat hem exclusiever dan nogal wat v6’s.
Onehp zegt
@dare2think: Citroen C5 V6 FTW ;)
mrrallycross zegt
Hebben ze het remsysteem al geüpdate?
Dutchdriftking zegt
En toch prefereer ik de sedan. Als het goed is heeft de nieuwe RS3 de remmen van de R8 V10 en zouden daarmee de problemen tot het verleden behoren. Ik ben benieuwd.
Dimglor zegt
@dutchdriftking:
Ja, inderdaad.
Die sedan is gewoon heel geslaagd!
Zal wel een groot deel van de verkopen van de hatch overnemen denk ik zo.
Van de gewone A3 zie je ook heel vaak de sedan rondrijden.
karhengst zegt
@dutchdriftking: De sedan oogt erg gedrongen, de aflopende neus (ja, ongetwijfeld voor de voetgangers…) maakt het er al helemaal niet beter op.
Het model heeft op mij hetzelfde effect als de CLA, bij introductie was ik erg positief, maar inmiddels ben ik van mening dat alleen de 2-Serie echt lekker oogt van de kofferbak-C-segmenters.
toyotafortuner zegt
Leuk kleurtje.
Niks meer dan dat
fastforward zegt
Met zonder remproblemen?
cossiekiller zegt
@fastforward: Volgens Pon en d’Ieteren zijn er nooit problemen geweest ;-)
thomasthomas zegt
Niets zeggen over de remschijven . Ze leren het ook niet, speel nu eens open kaart V.A.G en geef het gewoon toe en verbeter ze zo dat er gelijk de beste remmen onder zitten die verkrijgbaar zijn. Dan ben je pas een goed bedrijf.
mashell zegt
@thomasthomas: dat doet VAG ook wel maar dan heet de auto niet meer Audi RS3 maar Porsche 911.
Onehp zegt
@thomasthomas: of betaal de factuur van de aftermarkets die wel werken…
BaRa zegt
Intussen al met echte sper en bruikbare gewichtsverdeling? Of is het dan toch enkel de motor die indrukwekkend is?
dijan zegt
@bara: Ik heb nu de S3 sedan en kan je zeggen;FANTASTISCH. Alles is erg goed en mooi bij Mijn S3 .
jasbelle zegt
@dijan: U werkt bij Pon?
dijan zegt
@jasbelle: Neen ,ik werk nergens. Maar kan het niet zo zijn dat mensen erg blij met hun huidige auto zijn? Na diverse merken waaronder Bmw ben ik het meest tevreden met mijn auto.
rufctr01 zegt
@dijan: tot je met problemen bij Pon komt te staan.
Maar een echte Audi rijder heeft nooit problemen, hoe slecht ze ook zijn. Want ze denken premium te rijden….?
kermit123 zegt
@rufctr01: beetje jaloers manneke? Blijf jij maar lekker zitten op je fiets??
rufctr01 zegt
@kermit123: ik ben niet jaloers op een Audi rijder. Gewoon een luxe VW, dus geen reden om daar naar te kijken.
dijan zegt
@rufctr01: Heb jij daar dan ervaring mee?? Ik heb vanaf 2000 diverse vag auto s nieuw gekocht zonder enige problemen. Met Pon eenmaal met een Audi kopen stond er een fout in de configuratie,kreeg van pon een extra van meerprijs van 1255 euro GRATIS! Dus is het niet allemaal kommer en kwel met die firma. Je moe niet alles geloven van de vriend van de buurman. Spreek uit ervaring voordat je onzin vertelt. En wat rij jij zelf voor vervoermiddel?
rufctr01 zegt
@dijan: een BMW 530D X Drive.
Hier heb je je klachten:
http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/28-09-2015/hoog-olieverbruik-tfsi-motor/
https://www.anwb.nl/experts/juridisch/vraag/cfd0f3d9-ca48-4d64-b310-954b442d6351/volkswagen-importeur-pon-weigert-100-coulance-bij-probleem-met-distributieketting
rufctr01 zegt
@dijan: google het maar eens. Zeker vwb de remmerij, hoog olieverbruik en distibutiekettingen heeft POM zich aardig van de domme weten te houden.
Oh ja, ik heb een BMW 530D Touring X-Drive.
Nog vragen??
kermit123 zegt
@rufctr01: ohh zo een bmw met een nep quattro.
BaRa zegt
@dijan: dat jij tevreden bent met je S3 geloof ik meteen. Dat het daarom ook een auto is die ik zelf zou kiezen, betwijfel ik. Sportieve aspiraties zijn voor mij moeilijk te rijmen met de verkeerde layout. Maar bon, dat is mijn insteek, ieder zijn ding.
dijan zegt
@bara: Ik vraag ook aan niemand of hij deze auto ook zou kiezen . Kwestie van smaak en ervaring met een merk. Ik heb in 2012 een nieuwe BMW 320i coupe gekocht. Zoveel problemen mee gehad, olieverbruik erg hoog ,veel hoger als al mijn Vag autos ooit hebben gehad.Na 11 maanden ingeruild bij Audi zonder enig probleem.Ik koop nooit meer een Bmw,Zijn nu alle Bmw s slecht?
rufctr01 zegt
@dijan: radar heeft er zelfs een aflevering over uitgezonden. En 1 liter op 350km is geen uitzondering bij Audi
dijan zegt
@rufctr01: Zeurkous, man wat ben jij een akelig mannetje ,zoals al meerdere mensen hebben opgemerkt.
ghost zegt
Deze RS3 in Arablauw en met Carbon keramische remmen wil ik wel. Jammer dat ik ‘slechts’ €60k heb op dit moment. In België was ik er al bijna geweest!
werf76 zegt
Wat nou zo leuk was en is, is dat het helemaal niet aan de remmen lag. Het lag aan de zogenaamde software matige differentieel wat het Vag had ingebouwd. Hierdoor kregen de remmen veels te veel voor hun kiezen.
Zit er nu een echte differentieel in of nog steeds een lapmiddel als de software matige?
Anders kan je de nieuwe remmen ook binnenkort in de prullenbak deponeren.
ghost zegt
@werf76: niet helemaal, dat onder andere maar bovenal aan de software van een regensensor die de remmen droog remt.
sracert zegt
Het blijft een overdreven onaantrekkelijk hok.
martijn11 zegt
Ze hadden er wel wat minder goedkoop uitziende velgen onder kunnen gooien
karhengst zegt
Jammer van het remprobleem, en het niet openlijk toegeven dat hun lapmiddel voor onderstuur een grote faalactie was. Want zeker met die heerlijke 5 cilinder is het toch echt een auto die hebberig maakt. Al betwijfel ik of ik er een M135i (M140i?) voor zou laten staan.
730ld zegt
En over 5000 km trillen de remschijven