Dit kost de Audi SQ5 TDI plus* [340 pk – 700 Nm]

Auteur: , 51 Reacties

U zocht een power-SUV met acceptabele buitenmaten?

Dit kost de Audi SQ5 TDI Plus [340 pk - 700 Nm]

Da’s mooi, Audi heeft ‘m voor je in het gamma én vanaf heden hangt er een prijskaart aan. Neem 96.360 ekkermannen mee en de kale versie zonder ook maar één optie staat bij je op de oprit. Voor dat geld krijg je zoals vermeld 340 pk en 700 Nm, een sprintje van 0-100 km/u in 5,1 seconden en een afgeregelde top van 250 km/u.

Het verbruik van de SQ5 TDI plus bleef op de cyclus hangen op een puike 6,6 l/100 km. Naar verluidt krijg je de stadssleutel van Ingolstadt en een plaatsje in de Raad van Commissarissen bij VAG als je dat cijfer ook daadwerkelijk weet te realiseren, dus dat wordt de komende tijd invoegen met 68,5 km/u.

De 3.0 biturbo V6 TDI is gelinkt aan een achttraps automaat, permanente vierwielaandrijving is natuurlijk standaard. Verder is de ‘plus’ te herkennen aan hoogglans zwarte accenten voor omlijsting van ramen en grille, spiegels, deurgrepen, ‘diffuser’ en spoiler. De Arablauwe lak is exclusief voor de plus, dan weet u dat.

Verder kreeg ook de gewone SQ5 TDI een update. De normale versie ging van 313 naar 326 pk en mag mee naar huis voor 88.990 euro.

*plus wordt in dit verband zonder hoofdletter geschreven, zo blijkt uit het persbericht.




51 reacties

Staat deze ook op Marktplaats?
@gop1: zodra het zover is komen we bij je terug ;)
@gop1: de blauwste Audi van Marktplaats
@gop1: Staat sinds een uur op Marktplatski.bgr

Leverbaar op speciale bestelling, in zijn geheel of in onderdelen…
@moveyourmind: Hoeft niet per se via het internet. Kan ook gewoon al in Nederland, het schijnt jetcars te heten?
@max038: jetcars verkoopt schadevrije autos met Nap plus accessoires voor 50 euro extra:)
Ik heb helemaal niks met VAG, maar man, wat een fijne kar is dit!
Waarom zou ik geen A6 Avant BiTDI kopen? Dat is zon ongeveer de fijnste ruime powerdiesel van het moment. Deze Q5 is duurder, zwaarder, krapper en langzamer…
@gtwillem: klopt helemaal. Ziet er ook nog beter uit.
@gtwillem: Niet de M550D?
@olivier420: de A6 3.0 BiTDI is de tegenhanger van de BMW 535d, de M550d heeft op het moment geen concurrentie.
@knipperlichtje: Klopt. De M550d is flink duurder en nauwelijks sneller dan een BiTDI in real life. Geen een auto die dat na doet ;-)
@gtwillem: Badum tsss! Heerlijk!
@gtwillem: constructieve bijdrage: de M550d rijdt veel rustiger en relaxter dan een BiTDI. Daarbij is de bouwkwaliteit beter en zijn de exploitatiekosten lager van een M550d.

Geen vooringenomen houding qua merk, maar je kan stellen dat ik ervaring heb :-).
via iPhone app
@m550d: maar dat geld al helemaal voor de BMW 535d, die je tenminste kan krijgen zonder die ‘sportbumpers’ en M-velgen. Leuk op een 2-serie, maar op een 5 hoeft het van mij niet zo. De 535d zal dan wellicht de beste keuze zijn ;-).

Ik heb de M550d en A6 BiTDI beide gereden (op dezelfde dag) en beide zijn bijzonder indrukwekkende auto’s. Beide zijn ook sneller dan mijn Impreza…

‘Betere bouwkwaliteit’ ben ik niet met je eens. Ongeveer gelijk, ik vond de Audi wat mooier qua interieur, de BMW had de meeste gadgets. Leer vond ik wel mooier bij de Audi. MMI is beter te bedienen, met iDrive kun je meer. Maar veel verschilt het niet.

De zes-in-lijn loopt stiller dan de V6, maar het geluid van die V6 is zeker niet verkeerd. Sterker nog, klinkt gewoon beter dan de BMW.

Echt een topauto, die BMW, maar ik zie de meerwaarde niet. Want hoe je het ook went of keert, hij is flink aan de prijs. Aan je naam te zien is duidelijk waar jouw voorkeur ligt. ;-).

Ik zou dolgraag over een paar jaar een mooie 550d of (vind ik leuker) Alpina D5 willen opspeuren op mobile.de, maar nieuw zie ik de toegevoegde waarde niet.

@gtwillem: Een 535d Touring zonder de AWD zou ik ook een betere optie vinden dan de 550d. M-pakket hoeft er niet op, wel een instelbaar onderstel. Een mooie diepblauwe kleur met cognackleurig interieur. Dan heb je wat mij betreft een mooiere auto dan de 550d die ook nog eens goedkoper is.

De A6 BiTDi is ook een erg goede keuze. Voor snelwegkilometers zal deze zelfs nog wat beter zijn dan de BMW. Maar toch gaat mijn voorkeur uit naar laatstgenoemde.
via iPhone app
@berlinetta: de A6 BiTDI is de ideale wintersportmobiel. De 535d de beste allrounder (idd zonder 4wd). Leuke outsider voor @henkhupelschoten: je kan bij Brabus nog de E350 D6 laten samenstellen, 300pk/650nm in een dikke Combi heeft ook wel wat :-).
@gtwillem: een heel hondenasiel + 300 soepele pk’s, klinkt goed! heb alleen geen E-klasse.. ;)
@olivier420: nope. Persoonlijk zie ik de meerwaarde daarvan niet in.
@gtwillem: je vergeet de belangrijkste reden waarom mensen deze kopen: je zit hoger. En dat is precies waarom een SUV’s heerlijk zijn om af en toe mee te rijden.
@e550: Dan toch liever een A6 Allroad met 330pk TDI
Blijf het een lelijk hok vinden, maar dat blok moet heerlijk zijn. Komt ‘ie ook in de A6? Hoewel, als ik een echte Duitse powerdiesel wil, zou het nog steeds een M550d Touring worden.
@trustmeiamanengineer: M550d klinkt indrukwekkend op papier, maar ik zag laatst een praktijkvergelijking met een BiTDI en dat verschil was minimaal.
@TDI-goeroe: de M550D is een BMW en is imo toch echt mooier!
@trustmeiamanengineer: helemaal mee eens, alhoewel de nieuwe 750d ook wel weer echt dik wordt
Hebben!
Hopelijk heeft hij betere stoelen. Ik de standaard stoelen heeft een gemiddelde Amerikaan nog geen zijdelingse steun.
lees ik nou goed, dat je voor 14 pk plus wat kleuraccentjes ruim 7000,- neer telt?
JD helpt je 326pk zo richting 400 voor pakweg 1/10 van dat geld
Volgens mij kan je voor €96.360,- ook wel een leuke auto kopen toch?
@C6_R: Ja genoeg. :)
Leuke specs en een mooie kleur…

Én toch is het geen bijzondere auto, gewoon omdat er al zo ontzettend veel Audi’s rondrijden. Op zich is het natuurlijk een hele prestatie dat Audi dat bereikt heeft, maar de exclusiviteit is er ook een beetje vanaf…

Ik zou voor de Jaguar F-pace gaan als ik in dit segment mocht shoppen. De 3.0 diesel mag dan maar 300 pk hebben, 40 minder dan de Audi, maar dat is al gruwelijk veel. En anders de Volvo XC90, daar is vast en zeker ook een snelle versie van. Nu is Volvo ook niet het meest exclusieve merk, maar Volvo pretendeert dat ook niet te zijn.
Oh, jullie vergeten het lekkerste: het sportdiff. Dat voegt meer ‘Spass’ toe dan die paar paarden. Als je van overstuur houdt, tenminste.
@eaudi:
Overstuur in een verhoogde hatchback? Waarom zou je dat willen?
@Rob: haha, zo had ik het niet bekeken. Maarruh: die mensen zijn er wel hoor. Ben ook wel eens lekker dwars gegaan met een Q7 V8. Nuttig? Nee, geheel niet. Leuk? Jazeker.
En al die mensen maar zeuren over onderstuur en vage besturing. Wss nooit geprobeerd.
@eaudi: Met het optionele diff is de wegligging zoals deze hoort te zijn eigenlijk, echt oversturen is daar niet bij. BMW rijders noemen dat neutraal onderstuur ;-)
Als ik een power SUV zocht, ging ik absoluut niet naar audi. De Q5 is nog steeds een dodelijk saaie wagen…
@toyotafortuner: gewoon een Forrester STi maar doen dan? :)
@awesome: Ja, waarom ook niet? Veel leukere keus
Audi’s worden duurder bij elk nieuw bericht in de media. Op de Audi prijslijst staat voor de Audi SQ5 TDI plus 6 cil. 250 kW/340pk Tiptronic met besteelcode 8RBSEA € 92.990 + € 1.320,06 afleverkosten vermeld.
@stephanotis: + 100 voor de geniale woordspeling
@moveyourmind: ging per ongeluk, maar wel expres laten staan ;)
Een van de weinige hybrides met diesel en dat is de meest logische. Veel power en toch een verbruik binnen de maten. Hopelijk gaat VW ook in die richting maar dan meer met betaalbare wagens. De GTE’s zijn wel tof maar zou toffer zijn met bv een 2l TDI.
@speedie: Uuhh dit is geen hybride hoor.
@speedie: Dit is geen hybride.
@retsok:
Ja sorry mannen, had moeten vermelden dat ik hierbij zijn broertje de Q7 e-tron bedoelde.
Ik snap deze auto’s dus echt niet. Ik kan mij geen enkele situatie bedenken waarin ik zou denken; ‘hé, doe mij maar een Audi SQ5 turbo diesel plus.’

Geen enkele situatie.

En ik ben een keer in de situatie geweest dat het volstrekt logisch was dat ik een flipperkast kocht (en het ook deed). Dus ik kan wel zeggen; een hele prestatie van Audi dit hok. Echt, hulde.
Honderdduizend voor een hok zonder 1 enkele optie? Helemaal gek geworden. Kijk die achterklep. Gewoon erop geplakt. Dan 1000x liever een volle xc90. Ook nog meer pk’s. Audi = marketing en geen goed product. Blijft een vw voor veel te veel geld. Voorsprong door techniek. Haha…
nu het bekend is dat “plus” niet met hoofdletter is, zal ik bij deze bekend maken dat ik em toch maar niet zal kopen
De SQ5 was leuk… Totdat de Porsche Macan op de markt kwam. Daar helpt ook geen plus met een kleine p nog mee.
Liever een Macan S.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).