Krachtigere Audi SQ5 TDI Plus maakt tuners overbodig

Auteur: , 64 Reacties

Audi's 313 pk-sterke SQ5 met TDI-blok word in grote getale door tuners onder handen genomen. Dat kunnen we zelf beter, moeten ze hebben gedacht, en dus komen ze met een krachtigere Plus-versie.

Onder de kap van Audi’s eerste S-model met dieselmotor, welke in 2012 werd geïntroduceerd, gaat een 3.0 V6 met twee turbo’s schuil. Met 313 pk heeft Audi zeker niet het uiterste uit het blok gehaald, waar tuners als ABT en B&B handig op in sprongen met setjes om het vermogen op te krikken.

Audi wil zich niet te veel kaas van het brood laten eten en komt daarom nu met de SQ5 TDI Plus. Deze heeft 340 pk en 700 Nm (dat was 650 Nm). Daardoor is het sprintje naar de honderd nu in 5.1 seconden geklaard, wat gek genoeg niet sneller lijkt te zijn dan wat de gewone SQ5 TDI klaarspeelt. De topsnelheid is eveneens begrensd op 250 km/u, waarmee dit Plus-pakket vooral in de kroeg tot zijn recht lijkt te komen.

Opvallen doe je vooral als je voor 12.000 Duitse euro’s de tot 100 exemplaren gelimiteerde SQ5 TDI Plus met ‘Audi Exclusive Selection Macaw Blue’-pakket bestelt. Je krijgt dan het kekke blauwe kleurtje dat je op deze plaatjes ziet en bijpassend Nappa-leer, afgemaakt met zwarte aluminium sierlijsten. Vanaf oktober staat de SQ5 bij de Duitse dealers, eind dit jaar staat ie ook in Nederland.



64 reacties

Goede toevoeging dus..
Is de SQ5 Plus met Macaw Blue nou beperkt tot 100 stuks of de SQ5 Plus in het algemeen?
Maar vreemd dat er geen verbeterde prestaties zijn, niet een typfoutje in een persbericht van Audi?
@granlusso: Ja, dat Audi Exclusive pakket dus, never mind!
Hij gaat er dus alleen nóg meer olie door verbruiken…
@s62b50: facepalm… ’t is een diesel, die rijdt op olie!!
@dick1980: conclusie: alle audi’s rijden op olie
@s62b50: ha-ha
@s62b50: 2013 belde, hij wil z’n grap terug
-edit: nu al aan ’t bier?-
@s62b50:

Ik begrijp m niet helemaal of doel je op bovengemiddeld oliegebruik wat een aantal jaar geleden bij bepaalde motorenseries van de VAG speelde zoals diverse andere ‘premium’ merken daar ook ooit te pas en te onpas mee te maken hebben gehad?

Als we nou 5jr geleden leefden kon ik je post wellicht als grappig beschouwen.
@s62b50: Je ziet het, meeste haters zijn te oliedom voor woorden; trolloooolololol
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@dick1980: en het is niet ‘de … pakket’ maar ‘het … pakket’.
@dick1980: en “het model, DAT in 2012 werd geïntroduceerd”.
@dick1980: ‘welke’ is ook correct.
@gtwillem: inderdaad, mooi zelfs. Maar dat stond er eerder natuurlijk niet. ;-)
@dick1980: ‘De’ slaat natuurlijk op SQ5 en niet op pakket. ;)
@dizono: objection sustained, your honour… iets te snel geschoten! ;-)
@dick1980: Tja, wij schrijven ook snel om jullie het nieuws te brengen, dan schiet er wel eens wat tussendoor ;)
@dizono: ach, ik als ‘grammar-nazi’ probeer alleen maar te helpen! :D Keep ‘m coming!
@dick1980: zeiksnor
Ik lees gewoon lekker over die dingetjes heen, zolang de feiten maar juist zijn
Een standaard chipje op de 313pk versie doet al 380pk. Niks spannends, dus.
Man wat een onzin weer dit… Wéér een versie erbij, zit niemand op te wachten.
@mazdarx: Niemand zit er op te wachten en iedereen wil hem hebben.
@mashell: so true
@mashell: gratis, om hem daarna direct te verkopen.
Voor veel teveel geld 27 louzy pk-tjes erbij. Of gewoon even naar JD met dat hok voor een fatsoenlijke upgrade. Nou, 3x raden wat de mensen gaan doen. Wat een facepalm dit van Audi zeg. :'(
@borrelnoot:
Die 12000 euro is voor het gelimiteerde pakket, met de kleur, speciale zetels en een paar opties… Van de gewone plus staat hier geen prijs vermeld…
En verkopen zal het wel, anders zou Audi dit model niet op de markt brengen.
@borrelnoot: JD is een heel goede tuner, maar een automerk als Audi moet voldoen aan veel meer eisen dan JD. Dus de vergelijking gaat niet helemaal op.
@gtwillem: Is het soms ook niet dat de fabrieksgarantie komt te vervallen als je naar bv JD of dergelijke garage gaat om iets aan je motor te laten veranderen?
@Dimglor: ja. Die vervalt dan. JD neemt het dan over.

JD heeft echt een goede naam in tuningland, maar een SQ5 optimaliseren voor een klant in Nederland is wat anders dan zorgen dat de auto in de meeste landen van de wereld onder alle extreme condities uitstekend functioneert. Daarom houden de fabrikanten veelal een marge aan, om aan de veilige kant te zitten. En juist met die marges spelen chiptuners.

In Nederland kan het ook niet zo veel kwaad. De wegen zijn perfect, benzine is van hoge kwaliteit, met onderhoud zijn we stipt, perfecte temperatuur en luchtvochtigheid.
@gtwillem: is JD betrouwbaar genoeg om een occasion A4 b8 met de 2.0 tfsi naar een peekaatje of 275 (stage 1) te helpen zonder al te veel technische problemen achteraf of weet je daar niet genoeg vanaf?
@jobberns: motoren zijn net als vrouwen: ze willen allemaal uniek zijn, maar vertonen daardoor grote overeenkomsten. Een motor past zich altijd aan aan de omstandigheden, daardoor moet je elke motor per stuk bekijken.

Dat gezegd hebbende, de 211pk sterke 2.0 TFSI is over het algemeen buitengewoon goed te kietelen. Waar je bij de Golf GTI en B7 A4 30-40pk eruit kon halen na een tuning kuur, is bij deze 2.0T 270-280pk haalbaar.

Mijn moeder heeft een A5 2.0T met ABT kuurtje, en die levert 275pk. Koppel 400nm. Dus ik neem aan dat JD dit ook met gemak kan halen. Meer zou kunnen, maar daarvoor moet je meer gaan vervangen (grotere turbo, luchtfilter, uitlaat, oliekoeler) en dan is 350pk goed haalbaar. Echter, de kosten stijgen harder. Een relatief eenvoudige ingreep als chiptuning (eigenlijk by-pas module) kost tussen de 800-2000 euro. Als je de hardware als turbo gaat veranderen kom je al gauw op 7-10 mille.

JD heeft in de autobranche een uitstekende naam. Ze weten daar heel goed wat de marges zijn en kennen de motoren van haver tot gort.
@gtwillem: Ah oke, ik heb goeie dingen gehoord over JD, dus dan zal de betrouwbaarheid wel kloppen

Over kloppen gesproken, klopt het dat de 180 pk-versie helemaal hetzelfde blok is als de 211 pk, maar met iets andere software dat het vermogensverschil verklaart, waardoor JD het 2.0 tfsi blok aangeeft op de site met ‘180-210 pk -> 260 pk’?

Wat betreft ABT: het grote voordeel lijkt me het behoud van de fabrieksgarantie, maar het nadeel is toch wel echt de prijs. Waar JD €699 vraagt voor (wat ze beweren) de upgrade van 180-211pk naar 260, vraagt ABT doodleuk €1900 voor 275 pk… Lijkt me wel heel veel geld als je voor heel veel minder dan de helft al 260 pk krijgt, maar het kan zijn dat ik me vergis, haha!
@jobberns: de 180pk versie was een terug getunede 211. Dus in basis hetzelfde. Logisch dat ze beide naar hetzelfde vermogen gaan.

Het prijsverschil is wel aanzienlijk. Persoonlijk heb ik erg goede ervaringen met Abt, en met name die garantie is erg prettig.
@gtwillem: Ah oke, bedankt voor alle info! 😄👍🏻
@jobberns: Geen idee hoeveel pk’s je A4 nu heeft, maar vanaf hier kom je zelf vast een stuk verder: http://www.jdengineering.nl/audi-a4-b8-2011-tot-heden-chiptuning-jdengineering/
De site geeft ook goed weer hoe ze te werk gaan. Succes!
Kunnen ze dit blok ook in de A3 hangen? RS3 TDI ofzo? Lijkt me heerlijk! En dan meteen in de S4 TDI.
@dutchdriftking: in de A3 past ie niet. Maar in de A4 zou het moeten kunnen. In Nederland is een SQ5 een diesel maar in andere landen kun je kiezen voor deze diesels of de 3.0 TFSI (uit de S4, maar dan met 354 paardjes).
Hmmm… zet ze maar eens naast elkaar op een dragstrip, en een S4 en miss wel een RS3.

Ik ruik namelijk bescheiden cijfers die andere modellen bedreigen
@lamborgfan: in mijn A6 BiTDI (313pk, niet gechipt) maakte ik ze in DLD allemaal het leven zuur! Die TDI is zo krachtig (combinatie redelijk veel PK’s maar veel meer koppel dan in de benzine-motoren), dat je gewoon niet te lossen bent – vaak zelfs veel sneller van de lijn bent. Pas als de PK’s écht gaan tellen ontstaat er een verschil, maar dan zit je al gauw boven de 200km/u, en daar heb je hier in NL niet zo heel veel meer aan… En in DLD trouwens ook steeds minder!
@dick1980: een tijdje geleden met een A6 BiTDI gereden: heerlijk auto! Korte meeting op het bedrijventerrein met een paar BMW jongens, die een M550d hadden meegenomen (de BiTDI was er nog niet zo lang) zodat ze konden laten zien hoeveel sneller de BMW was. Dat viel vies tegen: de Audi bleef steevast in de kont hangen, en ook op hoge snelheid hield de Audi het redelijk bij. Meest ontuisterend: me mijn Soeb had ik het al lastig op de sprint. Boven de 140 werd ik gewoon gelost.
@gtwillem: Heheh, zo heb ik laatst een S5 lopen trollen (die trok het juist niet; was onverwachts grappig) met mn BiTurbo diesel; 100pks minder, maar tot ~210km/h doet het koppel inderdaad wonderen en klap je overal achteraan …
@dawwg: true that! Ik heb zelfs in DLD wel eens een duimpje-omhoog gekregen van een 997 GT3 RS, en de Focus ST (die moest lossen en er later weer bijkwam, ghehe).
@dick1980: Dat is inderdaad een super motor. Maar met een kuurtje bij JD wordt hij nog fijner!
@dutchdriftking: ik heb ’t inderdaad overwogen, maar heb uiteindelijk (in november 2014) een XC90 T8 besteld, want een full-option BiTDI ging toch pijn doen in de (25%) bijtelling…
@dick1980: Zulke dure auto’s kopen, maar de bijtelling niet willen ophoesten?
@bsxc2: wanneer je een auto 2e-hands koopt (de A6) voor zeg 60% van de nieuwprijs, betaal je toch bijtelling over de (Nederlandse!) nieuwprijs. Dat is de prijs inc. BTW en BPM, welteverstaan, wat ook al belastingen waren – welkom in Nederland. De auto wordt geactiveerd op de balans en is daarmee een aftrekpost geworden op de BV. Helaas wordt de bijtelling over het prive-inkomen geheven (dat was in de eenmanszaak wel anders, waar de bijtelling nooit hoger werd dan de werkelijke kosten). Dat leverde een nogal forse verhoging op van de kosten bij de overgang naar een BV. Uiteindelijk was een XC90 leasen tegen 14% (naar nu blijkt zelfs 7%) over vier jaar goedkoper dan de A6 privé doorrijden en de afschrijving privé nemen – helaas woon ik te dicht bij mijn opdrachtgevers om het kilometers declareren interessant te maken. Het verschil in kosten op jaarbasis is ongeveer een zomervakantie én een wintersportvakantie. Elk jaar weer. Dat heeft dus niets te maken met “de bijtelling niet willen ophoesten”, dat noem ik bewust met de eigen portemonnaie omgaan.
@dick1980: Het is wel naaiend dat je met een eenmanszaak bijtelling betaald. Maar goed. Dan snap ik de keuze wel.
@dick1980: Mooi verhaal Dick, ik snap je situatie helemaal!
De A6 privé zullen maar weinig ondernemers doen. De keuze voor de Volvo is duidelijk, maar die kost maandelijks toch ook wel een hele berg moet ik zeggen.
Dacht Toyota bij de 2JZGTTE ook zeker ;)
Dit kleurtje staat hem eigenlijk wel goed. Ik vind hem wel erg laag, waardoor hij een beetje lijkt op een MPV of vergrote-hot-hatch.

Ben wel benieuwd hoe het rijd. Ik reed ooit met een V10 tdi touareg mee. Die motorisch ongeveer de zelfde specs heeft, ook al is die dan groter en zwaarder maar ik vond de ervaring erg tegenvallen.
@reistje: BiTDI is een hele andere belevenis. Veel vlottere reactie (want kleine turbo pakt al bij 700RPM op), veel lichter en voelt veel dynamischer aan, en (omdat de Touareg zo log is) veel sportiever overall gevoel. Komt verrekte dicht bij een S-ervaring in de buurt… totdat je uitstapt en de motor hoort ratelen als een tractor! ;-)
@reistje: Die V10 TDI Touareq woog 2500 kg mede dankzij dat enorm zware blok. Daardoor waren de meeste prestaties er alweer uit… In de Phaeton kwam ie veel beter tot z’n recht.
@E34M5Touring: mijn broer heeft de Phaeton V8, die weegt 2300kg, ik denk dat de V10TDI niet lichter is…
Deze gaat Abt toch ook weer chippen dus dat is water naar de zee dragen voor Audi…
@schellekens006: In hoeverre is dat water naar de zee brengen? De 3.0 BiTDI heeft dezelfde marges als de 313pk versie. Het is niet zo dat Audi de motor even chipt en dat dat het dan is. Dus ja, deze zal ook door ABT, Oettinger, MTM, BB Engineering en JD gekieteld kunnen worden. Maar gezien de marges kan dit betekenen dat je nog meer vermogen krijgt dan een gechipte 313, 320 of 326 versie.
mooie toevoeging, niet de 0-100 acc maar de tussensprintjes zullen zeker nog wat rapper gaan
Een dikkere versie van de dikkere versie van de q5.
Allemaal leuk en aardig, maar de Q5 heeft de uitstraling en ruimte van de extra praktische Golf. De Sportsvan, zoals ik ‘em moet noemen van Volkswagen. En die kun je tegenwoordig ook met stoere bumpers krijgen!

Maar die kost je de helft, als het niet meer is…… Heb je 150 diesel pk’s. Komt ie goed van zijn plek mee. Meer heb je niet nodig in je kinderen + labrador vervoerder.

Ergo, ik snap helemaal niks van dit ding. Echt helemaal niks.
Die V10 TDI is hopeloos verouderd naast dit blok, maar wel legendarisch.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).