
De Kia EV5 heeft een prijs!
2025 is het jaar van Kia, zoveel is inmiddels duidelijk. De afgelopen jaren was het nog close met Volkswagen, maar nu maken de Duitsers geen schijn van kans. Het grote succesnummer van Kia is de EV3, en vandaag maakt de grote broer van dit model zijn opwachting in de prijslijsten.
Dat is de EV5, die je kunt zien als een grotere versie van de EV3, maar vooral ook als een kleinere versie van de EV9. Met een lengte van 4,61 meter is de EV5 ietsje korter dan een EV6, maar de EV5 is wel een stuk hoger.




Dit even voor de context, maar het gaat vandaag om de prijs. De Kia EV5 is verkrijgbaar vanaf €44.495. Er is vooralsnog maar één aandrijflijn, dus dat is lekker makkelijk. Je krijgt altijd 217 pk en een 81,4 kWh accu. Die is goed voor 530 kilometer WLTP-range. Let op: met de 19 inch wielen daalt de range met 10 kilometer, en met het GT-Line-pakket heb je maar 505 kilometer range. Voor de caravanrijders: de EV5 mag 1.200 kg trekken, dus je caravan moet niet te groot zijn.
In principe zit je dus goed met de instapversie van €44.500. Deze heeft standaard adaptive cruise control, parkeersensoren en stoelverwarming voor. Voor de zakelijke rijders is er de GT-Line Business Edition à €45.995, die lekker in de opties zit. Het belangrijkste voordeel is echter dat deze nog dit jaar geleverd wordt, zodat je 17% bijtelling kunt pakken. De andere uitvoeringen worden pas vanaf januari geleverd.

Is de Kia een beetje een goede deal? Daarvoor moeten we de concurrentie erbij pakken:
- Citroën ë-C5 Aircross (213 pk, 520 km range): €39.490
- Skoda Enyaq (205 pk, 434 km range): €42.990
- Opel Grandland Electric (213 pk, 520 km range): €43.999
- Kia EV5 (217 pk, 530 km range): €44.495
- Kia EV6 (170 pk, 428 km range): €44.995
- Tesla Model Y RWD (299 pk, 500 km range): €45.990
Zoals je ziet is de EV5 niet meteen de grote prijspakker in zijn segment. Dat is de ë-C5 Aircross, die vergelijkbare specs biedt voor €5.000 minder. En dan is er ook nog de Model Y, die nauwelijks duurder is.
Ook interessant: de EV5 is vrijwel net zo duur als een EV6. De EV5 heeft echter beduidend betere cijfers. Dat is eigenlijk een no-brainer. Dat geldt niet ten opzichte van sommige andere concurrenten, maar toch zullen we deze auto vast nog veel gaan zien in Nederland. Alleen al omdat het een Kia is.





Totaal uitgekeken op design Kia, allemaal hetzelfde, verouderd ook snel m.i.
De enige écht belangrijke vraag wordt niet beantwoord…. Wat kan ie trekken?
Goeie, heb het erbij gezet. 1.200 kg.
Een caravan trekken met een EV….. lijkt me een leuke klus voor Wouter.🤣🤣
Met een EV en caravan van 1200KG in het hoogseizoen naar Zuid Frankrijk.
Ik kan niet wachten, heb nu al lol
Die lol vergaat je bij de snellader waar je moet laden, met de caravan er achter niet bij kunt en je de caravan niet kunt afkoppelen. Waarschijnlijk is dit al bij een Fastned in Nederland. EV rijden is caravan op marktplaats en Google rent-a-tent.
De EV6 kan sneller snelladen maar moet het voor de rest afleggen tegen z’n jongere zusje?
Achterin de EV6 zit je echt beroerd. Je vloer is veel te hoog t.o.v. de bank. Met twee tieners is dat niet te doen.
In dat geval zou ik altijd €5000,- extra neerleggen voor de EV6 met 84kwh batterij. Betere actieradius en nog belangrijker, veel sneller laden.
Zou ik niet zomaar doen. €5000 is serieus geld. Ik zou de afweging laten afhangen van hoe vaak je snel laadt. Want als je er met langzamer snelladen een uur langer over doet op vakantie en je gaat elke zomer op vakantie dan ben je in vier jaar dat je de auto hebt op de heen- en terugweg in totaal 8 uur langer onderweg, als je daarmee €5000 bespaard zijn dat de meest rendabele uren van je leven.
Ik rij 50 tot 60k per jaar dus in mijn geval is het een no-brainer. Daarnaast is de EV6 ook net iets minder lomp vormgegeven dus zou de EV6 ook wat dat betreft mijn voorkeur genieten. Al moet ik zeggen dat ik met de huidige designtaal KIA überhaupt helemaal links laat liggen.