• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit kost de Skoda Octavia RS iV met 245 pk

Auteur: RubenPriest, gepost 19 januari 2021 om 11:01 – 23 Reacties

Dit kost de Skoda Octavia RS iV met 245 pk

Dankzij een plug-in hybride aandrijflijn heeft Skoda de Octavia RS iV scherp in de prijslijst kunnen zetten.

De Skoda Octavia RS iV beleefde zijn digitaal debuut in Genève in 2020, bijna een jaar geleden. Daarna was het nogal stil rondom het model. Kregen we in Nederland überhaupt deze RS? Eindelijk is het verlossende woord gesproken, want binnenkort kun je de Octavia RS iV bij de dealer bewonderen. Als de lockdown voorbij is natuurllijk.

Dat de Octavia RS iV alsnog in de prijslijsten opduikt is stiekem geen verrassing. De Cupra Leon, Golf GTE en Audi A3 als plug-in hybride zullen ook immers in Nederland verkocht gaan worden. Deze Octavia RS iV maakt gebruik van hetzelfde recept als de andere genoemde VAGgenoten. Dat betekent een viercilinder benzinemotor, gekoppeld aan een elektromotor en een 13 kWh accu. Het systeemvermogen bedraagt 245 pk en 250 Nm koppel.

Skoda Octavia RS iV achterkant

De eerste Octavia RS als plug-in hybride sprint in 7,3 seconden naar honderd kilometer per uur. De topsnelheid bedraagt 225 km/u. En dan kun je ook nog eens 60 kilometer volledig elektrisch rijden. Op papier dan, in de praktijk zal dat 40 á 45 kilometer zijn.

Skoda Octavia RS iV

In Nederland brengt Skoda het model als Business-uitvoering op de markt. Dat betekent 18-inch velgen, RS-bumpers, Full LED matrix koplampen, extra donker getinte ramen achter en een zwarte afwerking van grille en buitenspiegels.

Skoda Octavia RS iV  combo

Prijzen voor de nieuwe Skoda Octavia RS iV beginnen bij 42.390 euro voor de hatchback. De combi is er vanaf 43.790 euro. Bestellen kan vanaf vandaag. In maart zullen de eerste leveringen plaatsvinden.

Ook interessant!

  • Skoda Octavia Sportline
    Skoda Octavia Sportline is RS-Light met 190 pk
  • Skoda Enyaq Coupé iV
    Skoda Enyaq Coupé iV direct als RS, kijk maar
  • Deze Skoda Octavia kan 365 km/u
  • gefacelifte Skoda Kodiaq
    Gefacelifte Skoda Kodiaq brengt RS-label terug!

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, Hybride, octavia-rs, plug-in, Skoda, station

Vorig bericht: « Video: Bugatti Chiron Pur Sport mag los in de bergen
Volgend bericht: Licht aangepaste BMW X5 is bijna perfect »

Lees Interacties

Reacties

  1. tjorque zegt

    19 januari 2021 om 11:19

    250Nm koppel daar ben ik niet zo van onder de indruk. Die heb ik nu ook al zonder elektromotor.
    Op de Belgische site staat 400Nm dat “trekt” er meer op ;)

    Vreemd genoeg kost hij op de Belgische site net zoveel als in Nl. Dat had ik niet verwacht.

    Het belangrijkste minpunt is wel het grote verlies in kofferruimte van 150 liter.

    Login om te reageren
    • stefan1207 zegt

      19 januari 2021 om 11:27

      En op een andere Belgische site staat 370 Nm, misschien dat ze ’t zelf bij VAG nog niet goed weten. Een sprint van 7,3 seconden en 225 km/u zijn ook niet echt prestaties om mee uit te pakken voor iets dat de naam ‘RS’ draagt vind ik, en daarmee de prijs eigenlijk te hoog. Mijn auto, die nieuw hetzelfde kostte, van een ‘premium’ merk is en in zijn model de ‘instapper’ is, doet het beter.

      Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      19 januari 2021 om 11:30

      https://www.skoda.nl/nieuws/sportieve-plug-in-hybride-skoda-octavia-rs-iv-business-nu-te-bestellen/

      250 Nm, aldus Skoda hier

      Login om te reageren
      • Rudy zegt

        19 januari 2021 om 13:21

        Zal wel 250Nm voor de verbrandingsmotor zijn, rest van het koppel is elektrisch. Eea zal gecombineerd wel rond de 400Nm uitkomen.

        Login om te reageren
    • stefan1207 zegt

      19 januari 2021 om 18:53

      Ik heb het verschil tussen Belgische en Nederlandse versie gevonden: in NL is het een 1.4-motor met elektrische hulp, in België is een een 2-liter zonder elektrische hulp – die ook sneller is.

      Login om te reageren
      • Stijnson zegt

        19 januari 2021 om 22:57

        @stefan1207: er zijn 3 versies van de RS. De PHEV zoals die hierboven geboemd wordt. De normale benzine en de diesel (NL krijgt de laatste 2 niet en moet t doen met de PHEV versie

        Login om te reageren
      • bbfix zegt

        19 januari 2021 om 23:25

        @stefan1207: dan lijkt het me dat de 2.0 motor een stuk voordeliger is om te bouwen dan de 1.4 met elektro-shizzle

        Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    19 januari 2021 om 11:24

    Gelukkig heeft ie zwarte plastic vlakjes op de achterbumper links en rechts. Zonder dat prachtige premium ogende zwarte plastic had ie maar 235pk gehad namelijk.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      19 januari 2021 om 11:40

      Erg jammer dat je voor de duurste motorisering vastzit aan de goedkoopste look. De Style met 150kW vermogen oogt een stuk fraaier zonder het budget plastic.

      Maar goed dit is een Business versie, een chromen randje zal de bijtelling wel verhogen met een cent of twee.

      Login om te reageren
  3. dalmore zegt

    19 januari 2021 om 11:47

    Dit krijgt al een RS logo? Meestal krijg je bij VAG wel meer met zo’n logo. Lijkt eerder een RS-line

    Login om te reageren
    • invictus66 zegt

      19 januari 2021 om 13:01

      Was ook mijn eerste gedacht, vooral omdat het een hybride is. In de praktijk rij je dus met een electrische auto van zo’n 115pk of een zware benzine van zo’n 150pk, beide niet erg spectaculair. Ok, je kan ook met een wagen met 245pk rijden, maar dit wel maar voor zo’n 30km.

      Login om te reageren
      • ty5550 zegt

        19 januari 2021 om 19:03

        Klopt niet, de 60 km rijbereik waar je naar verwijst is het puur elektrische rijbereik. In de standaard actieve hybride modus zal hij beide (volledig elektrisch en hybride) door elkaar gebruiken en heb je 245 pk en zeker ook een erg degelijk rijbereik. Enkel als je bewust de auto op full electric zet ben je gelimiteerd tot het beperkte elektrische rijbereik en de pk van de elektrische motor (dacht 115). De auto gaat in hybride ook steeds wat reserve laten in de batterijen laten zodat je de prestaties kunt benutten. Wat niet wegneemt dat de 245 pk te nuanceren is met het extra gewicht van de auto. Maar al bij al is het een erg fijne auto met desgewenst 900 km rijbereik en best vlotte prestaties.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 januari 2021 om 13:08

      RS bij Skoda is equivalent met GTI bij VW en dit is gewoon een GTE.

      Login om te reageren
    • torsen zegt

      19 januari 2021 om 13:38

      Waarom niet. Er zijn minder snelle RS modellen geweest in het verleden.
      Met als uitblinker de Fabia RS TDi met 130pk 0-100 in 9,5s.

      Login om te reageren
  4. mashell zegt

    19 januari 2021 om 13:09

    Rode lak, panorama dakje erbij, klaar. Eigenlijk is het gewoon een goede aanbieding.

    Login om te reageren
  5. JanJansen zegt

    19 januari 2021 om 13:27

    Ding weegt meer dan de maan. Om daar nou een RS badge op te plakken is wel erg optimistisch

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      19 januari 2021 om 14:16

      De maan is natuurlijk gewichtsloos, zo is het makkelijk.

      Login om te reageren
      • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

        19 januari 2021 om 18:39

        De maan weegt 7,35×10^22kg
        Dus bijna net zo veel als deze Škoda.

        Login om te reageren
        • retetikker zegt

          19 januari 2021 om 19:10

          Massa != gewicht

          Login om te reageren
    • lpgbarrel zegt

      20 januari 2021 om 13:17

      @JanJansen: misschien wel een plek waar deze RS tot zijn recht komt..

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    19 januari 2021 om 15:12

    Niet de mees spannende auto, maar een fijne leasebak lijkt mij.

    Login om te reageren
  7. vpowert zegt

    19 januari 2021 om 16:42

    Hoe is de acceleratie eigenlijk als de accu leeg is? Is dan je elektro power ook direct weg of is met een beetje regenereren dat zo weer op peil om veel vol te accelereren?
    Misschien moeten we Wouter vragen om het even te testen.

    Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      19 januari 2021 om 19:09

      @vpowert: dan gaat ie nog steeds in 6.8 sec naar 100. In onderstaande filmpje testen ze het rond 1 minuut.
      https://youtu.be/bpKN-mJnjQM

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North