• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gefacelifte Skoda Kodiaq brengt RS-label terug!

Auteur: willeme, gepost 13 april 2021 om 12:58 – 15 Reacties

Gefacelifte Skoda Kodiaq

Met de gefacelifte Skoda Kodiaq komt de RS weer terug tot leven. Joechei!

De Kodiaq van Skoda is een zogenaamde automotive homerun. Een briljante uitvoering van een vrij eenvoudig gerecht. Zie het als een soort rijdende hamburger. Niet het toppunt van luxe of raffinement, maar wel voor waar voor je geld. Daar zijn wij Europeanen en Nederlanders in het bijzonder immers gek op.

Vernieuwde Skoda Kodiaq

In totaal zijn er al 600.000 Kodiaqs verkocht. Dus het is niet gek dat Skoda niet al te veel van het bekende recept gaat afwijken. De grootste veranderingen vinden bij de voorkant. De grille is nieuw, evenals de koplampen en voorbumper. Nu zijn het uiterlijk van de bumper en grille ook nog eens afhankelijk van de gekozen uitvoering, dus de platte koplampen zijn de meest eenvoudige indicatie dat je te maken hebt met de gefacelifte Skoda Kodiaq.

Gefacelifte Skoda Kodiaq

Kleinste tatoeage

Ook aan de achterzijde is de vernieuwde Skoda Kodiaq eenvoudig te herkennen. Wederom moet je de bumpers laten voor wat is, die zijn anders per uitvoering. De achterlichten zijn ongekend frivool en helemaal nieuw! Zie de frivoliteit een beetje als de kleinste tatoeage op de onderrug van een bevallige doch gereformeerde bibliothecaresse. Het is een klein beetje stout, maar tegelijkertijd heel braaf. Ofzo.

Gefacelifte Skoda Kodiaq

De RS-uitvoering

Vergeeft u ons de vergezochte analogieën op deze dinsdagmiddag. We gaan verder met die uitvoeringen. Want zoals we in de kop én tagline al verklappen: de gefacelifte Skoda Kodiaq komt er ook als RS! Het uitgaande model was al een tijdje uit productie, dit voornamelijk omdat de 240 pk sterke TDI al uit productie was. De vervanger is een 2.0 TSI viercilinder op benzine.

Nu hoopten we stiekem dat de 272 pk sterke unit uit de Superb Sportline erin ligt, maar het is een 245 pk sterk exemplaar. Dat is slechts 5 pk meer dan de oude Kodiaq RS. Qua koppel ga je er 130 Nm op achteruit. Het enige voordeel is dat de gefacelifte Skoda Kodiaq RS met benzinemotor 65,2 kilogram lichter is dan de oude diesel, waarvan 5,2 kilogram komt door het feit dat de DSG transmissie lichter is geworden.

  • Gefacelifte Skoda Kodiaq

Motoren vernieuwde Skoda Kodiaq

Maar het gaat bij de vernieuwde Skoda Kodiaq niet om de RS. Belangrijker zijn de andere motoren. Er is een 1.5 TSI met 150 pk. Deze heeft voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak. Een stapje hoger staat een 190 pk sterke 2.0 TSI. Deze heeft vierwielaandrijving en een zeventraps DSG-automaat. Dan zijn er nog twee diesels, een 2.0 TDI Evo met 150 pk en eentje met 200 pk. Beide krijgen de automaat mee, de 200 pk versie heeft standaard vierwielaandrijving. Qua aandrijving is er keuze uit de Active, Ambition, Style, Sportline en RS.

  • Gefacelifte Skoda Kodiaq
  • Gefacelifte Skoda Kodiaq
  • Gefacelifte Skoda Kodiaq
  • Gefacelifte Skoda Kodiaq

Interieur

Deze hebben niet alleen een afwijkend exterieur, ook het interieur is net even anders. De verschillen van de vernieuwde Skoda Kodiaq zijn zoals verwacht vrij beperkt. Denk aan andere bekledingen en materialen, waaronder ‘vegan’ bekleding. Ja, echt waar: dat is imitatieleer, maar dan hip.

  • Gefacelifte Skoda Kodiaq
  • Gefacelifte Skoda Kodiaq

Oh ja, dat maffe tweespaaks stuurwiel dat geen nut lijkt te dienen, zit nu ook in de gefacelifte Skoda Kodiaq. Althans, in de normale uitvoeringen. De Sportline en RS krijgen een driespaaks sportstuurwiel.

Of alle uitvoeringen ook naar Nederland komen, is niet bekend. Alle prijzen worden later bekend gemaakt.

Ook interessant!

  • vernieuwde Skoda Kodiaq
    Vernieuwde Skoda Kodiaq krijgt superbe trekjes
  • Kodiaq RS Ursus
    Kodiaq RS Ursus heeft 2.0 motor met 545 Nm
  • Prijzen vernieuwde Kodiaq
    Prijzen vernieuwde Kodiaq bekend gemaakt
  • Gefacelifte Skoda Karoq
    Gefacelifte Skoda Karoq is alleen voor petrolheads

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

4x4, benzine, crossover, Diesel, facelift, kodiaq, kodiaq-rs, Skoda, sportline, tdi, tsi

Vorig bericht: « Dit autostoeltje is levensgevaarlijk, aldus de ANWB
Volgend bericht: Hyundai Staria komt naar Europa met 431 Nm »

Lees Interacties

Reacties

  1. meetsysteem zegt

    13 april 2021 om 13:06

    ‘A Poor Man’s Range Rover’

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    13 april 2021 om 13:32

    In dit artikel hebben ze allemaal een leuk kleurtje, in werkelijkheid zijn ze allemaal wit.

    Login om te reageren
  3. lompey zegt

    13 april 2021 om 13:40

    RS label iets te snel geplakt op zo’n suf

    Login om te reageren
  4. SpiderIV zegt

    13 april 2021 om 13:49

    Blijft apart: we zetten auto’s op hoge poten en doen daarna alle moeite om ze sportief te laten zijn.

    Login om te reageren
    • werf76 zegt

      13 april 2021 om 16:13

      Inderdaad. Een hoge auto willen om hem dan te gaan verlagen.

      Login om te reageren
    • Jetlag zegt

      13 april 2021 om 17:14

      Niks aparts aan, het staat gewoon dikker en dat weet jij ook.
      “Sport” is niet per se hetzelfde als “Race”, trouwens, zo is Off-Roading ook een sport.
      Ieder z’n meug… ;-)

      Login om te reageren
      • SpiderIV zegt

        13 april 2021 om 18:54

        @Jetlag: smaken verschillen: dik is niet altijd mooier.

        Login om te reageren
  5. rs001 zegt

    13 april 2021 om 14:05

    Geinig! Alles wat ik eigenlijk stom zou moeten vinden (zgn. “Sportieve” cross-over, niet premium, geen bochtenwonder) en toch vind ik ‘t wel wat… zo’n RS dan…

    Login om te reageren
  6. Pixed zegt

    13 april 2021 om 14:17

    Ik rij momenteel met een Kodiaq, Voorheen had ik een VW Passat. En ik moet zeggen, het verschil is enorm. Comfort, rijgeluiden, lawaai algemeen, de Kodiaq scoort hier echt wel slecht. Een fikse facelift zal daar volgens mij weinig soelaas brengen.

    Login om te reageren
  7. dirkv zegt

    13 april 2021 om 14:40

    Mooie auto en hoewel je in Nederland niet van goedkope auto’s kan spreken lijkt het me wel een mooie deal.
    Die 2 liter TDI lijkt me een nog fijnere optie dan de benzine vRS.

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    13 april 2021 om 14:58

    Skoda zou de mensheid een plezier doen door bij de facelift de kleur Steel Grey niet meer aan te bieden.

    Login om te reageren
  9. mrcabdrivert zegt

    13 april 2021 om 16:19

    Ik weet niet of ik de facelift persee mooier vind, hoop wel dat de gebruikte materialen (hard plastic) van de portieren verbeterd is.

    Login om te reageren
  10. superboertje zegt

    13 april 2021 om 19:22

    Doe mij maar de Peugeot 5008 na de facelift. Eleganter ( als dat kan bij zo’n type auto ) , uniek en tenminste 3 echte zetels als achterbank

    Login om te reageren
    • mrcabdrivert zegt

      13 april 2021 om 20:15

      De 5008 was 4 jaar geleden mijn eerste keus, ik kan ondertussen uit ervaring zeggen dat mijn Kodiaq wel echt 10 x fijner zit voor volwassen op de achterbank.

      Login om te reageren
  11. bernoulli zegt

    14 april 2021 om 09:10

    Blijf dit een mooie bluf-SUV vinden. En fysieke aircoknoppen, altijd +1.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North