
Hier, de mooiste nieuwe Audi in jaren in vorm van de e-tron GT en Audi RS e-tron GT. En nog maatschappelijk verantwoord ook.
De Audi e-tron GT is al een tijdje onderweg en eindelijk is de lancering hier. Niet langer truttige teasers of gecamoufleerde flauwigheid. Gewoon de auto’s zoals ze straks bij de dealer komen te staan. Meervoud? Ja, er zijn twee modellen in vorm van de e-tron GT en de RS e-tron GT.
Audi omschrijft de nieuwe elektrische auto als een echte gran turismo. Het is een vierdeurs coupé met vloeiende lijnen. De Duitse autofabrikant heeft behoorlijk uitgepakt met deze twee nieuwe modellen. Het is in feite het visitekaartje voor elektrificatie, met name voor Audi Sport. De e-tron (die elektrische SUV) was een leuke eerste poging, maar hier krijgen we het pas echt warm van.
Maten en uitrusting
De Audi e-tron GT is bijna 5 meter lang en bijna 2 meter breed. De verschillen tussen de RS en de ‘gewone’ versie zitten hem in het vermogen en uitrusting. Matrix LED koplampen zijn standaard op de RS e-tron GT, voor de normale GT moet je bijlappen als je deze lampen wenst. Beide elektrische auto’s hebben vierwielaandrijving en een tweetraps transmissie op de achteras. De RS heeft standaard een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel op de achteras, dit is optioneel op de gewone e-tron GT. Ook standaard op de RS en optioneel op het andere model zijn driekamer luchtvering en adaptieve demping. Een optie op beide modellen is vierwielbesturing. Eveneens een optie zijn carbon keramische remmen. De velgmaten beginnen bij 19-inch en lopen op tot en met 21-inch.
Audi e-tron GT prestaties
In het geval van de e-tron GT hebben we het over 476 pk en 630 Nm koppel. De RS e-tron GT doet er nog een schepje bovenop. Namelijk 598 pk en 830 Nm koppel. Lekker. Met launch control of de boost functie krijg je tijdelijk nog meer vermogen. Met de e-tron GT is dat tijdelijk 530 pk en met de RS is dat 646 pk. Laatstgenoemde kan dan in 2,5 seconden naar 100 km/u accelereren. De topsnelheid van de e-tron GT is 245 km/u, de RS loopt 250 km/u en dat is een begrensde top, aldus Audi.

Voor wat sensatie in de cabine kun je extra geluid door de speakers laten knallen met de Audi Drive Select. Een grappig detail is dat het geluid niet alleen in het interieur, maar ook aan de buitenkant voor omstanders te horen is. Over het interieur gesproken. Standaard in elke variant is een 12.3-inch Audi Virtual Cockpit en een 10.1-inch MMI touch display.
De nieuwe elektrische Audi heeft een accupakket met een netto energiecapaciteit van 86 kWh. Standaard laden gaat met 11 kW, later komt ook 22 kW beschikbaar. Snelladen kan tot maximaal 270 kW. Dat betekent dat je in het gunstigste geval in vijf minuten 100 kilometer kan laden. De actieradius van de e-tron GT is 488 kilometer (WLTP).
Op het moment van schrijven is nog niet bekend wanneer de Audi e-tron GT bij de dealer staat. Een prijs komt eveneens op een later moment. De Porsche Taycan gaat vermoedelijk een belangrijke concurrent voor deze Audi zijn. En dan is er natuurlijk ook nog de Tesla Model 3. Het is in elk geval evident dat je niet hoeft te rekenen op subsidie voor deze elektrische auto.
Absoluut de mooiste audi sinds jaren. Weg die belachelijke grill die bij de meeste nieuwe modellen voor minimaal de helft dicht zit. Echt een mooi ding geworden, ik denk dat ie er in het echt nog toffer uit ziet dan op de plaatjes.
@Johanneke: mooiste Audi en mooiste EV van het moment!
En de motor(en) zijn eindelijk goed gepositioneerd! ;)
yeah zeker. stukke beter dan die porsche EV
Zeker mooi, ik zal mijn baas eens aankijken; in de spiegel.
@meetsysteem: LOL dan hebben we dezelfde baas! Denk dat de mijne nog even in z’n Kangoo blijft verder tuffen. Maar mocht ik….. dan deze graag (de RS welteverstaan)
@mp014: Huh? Dus als jij in de spiegel kijkt zie je @meetsysteem? :-)
Haha. scherp.
Jammer dat ‘meetsysteem’ dan wel een palindroom is maar niet in de spiegel gelezen kan worden, anders krijg je mǝǝɈƨγƨɈǝǝm
Gulli, je maakt me blij 😁
Prachtig! Duizend x mooier dan A7.
kan al niet wachten op de sound van de versie met de 4.0 V8 oftewel het typische RS blok…of wacht, die komt niet en klinkt zoals de buurmijn zijn Renault ZOE…
@Jantje_555: gelukkig kan jij genieten van het geluid uit je eigen 4 cilinder auto…
dan heb je het mis want ik rijd met een 6 cilinder, RWD en manueel :)
Daar kon je in 2014 echt nog de blits mee maken 👍
@piebepost: nog steeds hoor, niet zo misgunnen
@piebepost: nu nog steeds hoor. Mooie 6 in lijn, handgeschakeld en achterwiel aandrijving. Wat mijn betreft het summum.
@Jantje_555: Een beetje met een staaf in je hand zitten roeren (terwijl je er waarschijnlijk ook nog eens opgewonden van raakt). Handgeschakeld is zo gay.
Voor een dagje circuit is handgeschakeld leuk, 99 % van de tijd niet, mi.
Erg mooie coupé. Ze zijn wel goed bezig bij het Volkswagenconcern. Audi heeft mooie electrische auto’s, de ID range van Volkswagen heeft het in zich om een succes te worden (als de kinderziektes eruit zijn, maar dat komt vast wel goed) en de Taycan is net als deze Audi ook een erg begeerlijke auto.
Het lijkt wel of dieselgate een heel erg goede uitwerking heeft gehad op het tempo waarmee ze met electrische auto’s komen.
@Redactie: Wel jammer dat jullie alleen de foto’s van het grijze en blauwe exemplaar plaatsen. De nieuwe Audi Exclusive-kleur Babypoepbruin had toch ook wel even benoemd mogen worden
Voor de geinteresseerden, foto’s hier: https://www.autoexpress.co.uk/audi/audi-e-tron-gt/354252/new-2021-audi-e-tron-gt-arrives-rival-tesla-model-s-pictures
@Edge: eew dat had mij bespaard mogen worden. In het blauw beter
@edge: copyright ;-). Dat zijn niet de persfoto’s die beschikbaar zijn gesteld (wellicht Audi UK of specifiek foto’s van AutoExpress, dan zit er copyright op. We kunnen niet zomaar alle foto’s van het net plukken en die gebruiken.
Voor de goed boerende mesthandelaar
Wat een prachtige auto. Gezien de vorm van de nieuwe EQS van MB en de aankomende i4 laat Audi op dit vlak de concurrentie heel erg ver achter zich. Audi is een van de weinige merken op dit moment dat elektrisch rijden wel interessant maakt.
Ik ben geen Audi fan, verre van (meer BMW minded, en anders gewoon Volkswagen of Skoda, Audi vind ik op zijn zachtst gezegd overrated). Maar dit ding is wel godvergeten lekker zeg. Goeiendag!
Taycan met een andere koets?
@atrak: absoluut. Maar dat doet niks af aan de auto.
Echt veel mooier dan een Taycan.
Eens, die lijkt wel te ‘lief’ oid, kan het niet helemaal plaatsen. Dit ziet er serieuzer en gemener uit mijns inziens.
Indrukwekkende specs! Maar dan zit men te zeuren over de grill van de BMW 4, dat die lelijk is?!Het doet mij bij de Audi denken aan de klem die de tandarts op je mond zet en je lippen helemaal uit elkaar trekt, allesbehalve een smakelijk gezicht.
Dit is wel heel erg lekker om te zien, de mooiste Audi by far
Echt heel mooi. De mooiste elektrische auto van dit moment wat mij betreft, met afstand.
Zonder ontiegelijk dikke frontoverhang en alles…
Bye bye BMW…
Hoe kan zo’n Audi nou heet zijn? Is er dan officieel al eentje uitgebrand dan?
Fraaie Audi maar minder fraai dan het orgineel van Porsche die toch subtieler en tijdlozer is. Denk dat Porsche nu na het publiceren van deze foto’s nog meer Taycans gaat verkopen. Prijsindicatie Audi va €102.000,- en €140.000,-…
Mmmm … techniek is dezelfde wat een pluspunt als verkoopargument is.
Toch af en toe je Porsche bril afzetten Charles :-)
Gelukkig dat smaken verschillen, het zou saai zijn, iedereen in een Taycan …..
We hebben reeds lang genoeg naar dat Amerikaantje moeten kijken, niet!
@maison:
Uiteraard is dat smaak. Wel vind ik dt er bij Audi minder verloren is gegaan van concept naar productiemodel. Van Mission-E naar Taycan lijkt het wel alsof Porsche ‘m twintig centimeter smaller moest maken. Beide zijn echter bijzonder gave wagens!
Eerst las ik je Taycan-lovende verhalen steeds op AutoWeek en nu hier… We weten nu hier ook dat jij een Porsche rijdt en dat dat het beste is. Dit is totaal geen persoonlijke aanval, maar misschien is het goed om soms de Porsche-bril even af te zetten, zoals @dwfc ook aangeeft. :)
Kostprijs Duitsland volgens AMS:
138.200
99.800
Maar “zonder” toeters en bellen
@dwfc: dat is een hoop geld voor een prachtige auto met lelijke velgen….
Ik hoopte dat mijn geluid kapot was maar dat werkt helaas prima 🙄
En gewicht ?
2800kg..
Mooie wagen, voor mij mooier dan de Porsche. ik had graag iets meer range gezien.
Mooie wagen maar de Taycan is mooier. jammer dat het interieur zo lelijk en druk is.
Jammer dat het interieur niet mee ontwikkeld is. Ziet er uit al Audi ipv future Audi
Ik werd helemaal wild toen ie het tankklepje opende. Wat een stopcontact zeg. Pfieww
Het beste interieur van de markt, nu eindelijk in een stukje hardware dat ook echt state-of-the-art is. Het is wel lastig om géén Taycan in de proporties en specificaties te herkennen. Dat zou betekenen dat er nog aardig wat potentieel is voor tuners, de Taycan Turbo S heeft immers 761 pk.. Een Model 3 mag dan de helft kosten, met dit ding zie je meteen waar dat naartoe is gegaan.
Nu heb ik zelf de genoemde Model 3 Performance maar dat is geen partij voor deze schoonheid hoor, schitterend, persoonlijk vind ik hem een stuk mooier dan de Porsche
@mcshine: kijk dat waardeer ik nu echt! Iemand met een tesla die gewoon realistisch is. Ik zie deze etron eerder als concurrent van de model S, persoonlijk zou ik ook dan kiezen voor de Audi hoewel die “nieuwe” S in plaid + toch wel weer de standaard hoger zet vwb range en acceleratie, wauw! Maar sjezus wat is deze etron gaaf, zowel van buiten als van binnen 👍🏻👍🏻
Leuk en dik: Ja
Nuttig: Nee
Wat een fraai interieur. Daar verbleekt die Tesla meuk toch bij.
Tesla uiteraard wel maar de Porsche of een andere Audi? Geen klimaat schermpje (wat de andere Audi’s boven de A4 wel hebben), geen armsteunen, het ziet er goed maar toch niet helemaal courant uit.
Auto’s worden ook allemaal steeds groter gemaakt. 5 meter lang en bijna 2 meter breed. Een stand langsparkeervak is 4,80 x 1,80 breed. Houd een beetje speling langs de trottoirband en je steekt een cm of 25 uit op de rijweg.
Volgens mij moet je in de VS als je auto meer dan twee meter breed is ook 3 van die lampjes in het midden van de grille of boven je voorruit hebben, net als je wel eens op pickups ziet. Zou dat ook voor personenauto’s gelden?
https://www.autotrader.com/car-news/heres-why-some-trucks-have-those-little-orange-lights-roof-272501
Hij is fijn hoor! Wel even de omlijsting van de grille in carrosserie kleur doen, en de grille zelf juist in een contrasterende kleur. Zou hem af maken.
Geweldige auto! Waarom de Tesla 3 hier genoemd is mij niet helemaal duidelijk, dan eerder de S. Wel vreemd dat Audi niet gelijk met een ‘instapper’ komt. De Taycan is nu goedkoper dan de Etron GT.
Moddervet ding! Ik vind ‘m gaaf.
Mooiste EV, maar daar is het ook mee af, want tis en blijft een EV, en daarbij direct inferieur tegenover de ICE, ik wacht de eerste LS swap al af!
Inferieur in welk opzicht? Stink gassen, geluiden, restwarmte, vibraties? Dat zeker maar qua prestaties en vloeiend rijden is een EV elke verbrandingsmotor voorop.
Daar dacht ik ook aan, een V8 erin. Dat maakt hem dan wel af.
Die is mooi zeg! Ik neem mijn woorden terug van dat het productiemodel wel al zijn pluimen zou verliezen.
@maatje: klopt inderdaad dat de Audi fors is qua afmetingen (en gewicht) maar groter dan een parkeervak…. dat klopt niet echt: de afmetingen van een parkeerplaats in Nederland: personenauto, afmetingen voor haaks en hoekparkeren: 4,5 m x 2,4 m. afmeting voor langsparkeren: 6 m x 2,5 m.
De Audi steekt dus alleen een halve meter uit bij haaks- en hoekparkeren. Daar heb ik met mn snoek (lengte 481 cm) trouwens ook “last” van ;-)
Jeetje, deze Audi e-tron GT is echt een hele gave auto om te zien! Vooral het voor-aanzicht en het zij-aanzicht. Laag, breed, imposant 🙂 Ook een heel fraai interieur en daarbij de opmerkelijke keuze om niet langer leer aan te bieden vanwege milieu- en dierenwelzijn afwegingen. Een flinke stap voor Audi, denk ik. Ook de prestaties zijn al bijna op Tesla niveau. Waar de (goedkoopste) Tesla Model S Long Range in 3,2 seconden naar de 100 km/u katapulteert, blijft de (goedkoopste) Audi E-tron GT er met z’n 4,1 seconden niet ver achter. Ook de topsnelheid is nagenoeg gelijk (Tesla 5 kilometertjes sneller). Ook het snelladen doet de Audi goed! De Audi kan met 850 km/u laden! Mooie cijfers. De Tesla doet het weliswaar sneller (1010 km/u), maar de Audi kruipt wel in de richting van Tesla. Maar waar Audi wel punten laat liggen en echt aan de bak moet, is het bereik. Waar deze Audi een wltp-bereik heeft van 488 km, heeft de (goedkoopste) Tesla Model S al een wltp-bereik van 663 km.
Tot slot moet ik Charles (opnieuw) gelijk geven. Hoe gaaf deze Audi er ook uitziet, ik vind de Porsche Taycan toch nog steeds het summum van design: de auto met de grootste “x-factor” ;-)
@Smurfmobiel, @Juul…😉 , wij zijn het wel vaker eens he?!👍 De Taycan heeft een heel clean en tijdloos design, de Audi is veel drukker van voren en vanachter met zijn Mega achterlichten…. gelukkig dat smaken verschillen!😉 Audi of Porsche? Dealerorganisatie van beiden is ook wel verschillend…
Yep, precies! Met name die drukke achterkant…. Dat onderdeel had ik al bewust vermeden en mij vooral geconcentreerd op wat ik wél mooi vind aan deze (overigens ook heel fraaie) Audi. Neemt niet weg dat de Taycan inderdaad een veel tijdlozer en cleaner design heeft. De Taycan zou denk ik -vanwege dat rustige en evenwichtige design- best wel eens een klassieker van de toekomst kunnen worden terwijl ik die kans bij de Audi als wat kleiner inschat. Niet dat dat wat uitmaakt voor degenen die de auto nú rijden natuurlijk ;-) groetjes, Juul
Juul, fraai en tijdloos strak P design is op de lange termijn altijd beter. Kijk maar naar de 911, al 8 generaties en ruim 50 jaar op de markt. Vraag me ook af wie er een Audi gaat kopen als je ook een Porsche kunt kopen. De serviceorganisatie van de laatste is iig top!👌