Dit luxemerk wist 10 miljoen auto’s te verkopen

Auteur: , 75 Reacties

Niet slecht voor zo'n jong merk.

Lexus LC500 - LC500h '18

Vreemd hoe een automerk meerdere dingen kan betekenen, wereldwijd gezien. Neem Lexus bijvoorbeeld. Het merk timmert sinds eind jaren ’80 aan de weg en hun doel is simpel: de meest onverwoestbare luxe auto’s maken. Dat lukt ze heel erg aardig, want het merk heeft een ijzersterke naam als het gaat om betrouwbaarheid opgebouwd in de loop der jaren. Het heeft ze geen windeieren gelegd: het merk heeft onlangs zijn tien miljoenste auto geproduceerd.

In Europa lijkt het alsof we nog steeds moeten wennen aan het idee van een Lexus. ‘Het blijft een Toyota’, zul je de mensen horen zeggen. Dat zijn overigens dan dezelfde mensen die in een Audi A1 of Mercedes-Benz Citan rijden. In de Verenigde Staten daarentegen sloeg Lexus bijna direct aan en was het een begrip. De eerste Lexus kwam in 1989 op de markt, de LS400. Tegelijkertijd kwam ook de ES250 op de markt, een extra luxe variant van de Toyota Camry. De ES250 was een beetje uit nood geboren, zodat de LS400 niet als enige model in de Lexus showroom zou staan. In de jaren ’90 kwam er een belangrijk aantal nieuwe Lexus modellen bij.

Lexus model range 1995

Opmerkelijk genoeg was Lexus niet vertegenwoordigd op de Japanse markt. Pas in 2006 werd het merk in het land van de rijzende zon geïntroduceerd. Daarvoor werden Lexussen voorzien van een Toyota badge. Denk aan de Altezza (Lexus IS), Windom (Lexus ES), Aristo (Lexus GS), Celsior (Lexus LS), Soarer (Lexus SC) en Harrier (Lexus RX).

Lexus

Het afgelopen jaar was een recordjaar voor Lexus, toen werden er namelijk 698.330 exemplaren van verkocht. Op dit moment richt Lexus zijn pijlen voornamelijk op hybride techniek. Van de 10.000.000 auto’s waren er 1.450.000 uitgerust met een hybride aandrijflijn. Naar eigen zeggen biedt Lexus nu 11 verschillende modellen met hybride techniek aan. Ook past het merk als een van de weinige nog atmosferische achtcilinders toe in hun auto’s.

Lexus LC500h - LC500

Meer lezen? Check hier de ontstaansgeschiedenis van Lexus.



75 reacties

Ze blijven eigenzinnige en betrouwbare auto’s bouwen. Op dit moment nog een buitenbeentje tov de 3 Duitse collega’s, maar over een paar jaar :-)
@supra1981: mja. Dat zeiden we 20 jaar geleden ook. Ik zit nog steeds te wachten tot ze in Europa hip worden.
@supra1981: Lexus staat al in de top 3. Audi komt niet eens in buurt van de kwaliteit en “premium” feel dat Lexus wel levert.
@maxidyne: wat een gelul. Audi is al jaren leider op het gebied van bouwkwaliteit qua interieur en carrosserie.
@sdv: ja wel als je het hebt over de naden tussen de delen. Maar kijk eens een paar jaar later als de weekmakers verdwenen zijn en als alles onder de krassen zit. Dat heeft Lexus en Mercedes veel beter voor elkaar. Bmw doet het niet veel beter overigens.
@aarsgewei: klopt ja, ‘afwerking’ is iets heel anders dan ‘kwaliteit’. Laatst in een A6 meegereden en je lacht je suf: easy entry piept en kraakt als je start, dat kekke inklap navigatie scherm komt piepend en zuchtend uit het dashboard. Overal krassen. Steenslag over de hele voorkant, ook zo’n ding waar Lexus lakken immuun voor zijn, en ga zo maar door. En trots dat ie is op z’n Audi! Stiekem een beetje medelijden met hem…
@svenska_aeroplan_ab: Lexus is naar mijn mening ook niks… 3 dagen lang met enkele hybrid modellen constant mogen rijden (algoed betaald). Wat een oud-dated rommel!
Ik ben geen helemaal geen audi fan (behalve A8, R8 en RS6), maar dat valt me beter te pruimen dan lexus in ieder geval. Als ik moet kiezen: Mercedes, BMW, Audi en dan een elektrische step:-)
@svenska_aeroplan_ab: in de Carbagerun (auto’s ouder dan 20 jaar) beide merken wel gezien maar de voorkeur lijkt daar toch naar de A8 te gaan. Allereerst ivm Quattro maar ook ivm makkelijker verkrijgbaarheid van de onderdelen, sleutelen eraan schijnt toch makkelijker te zijn zonder werkplaatshandboek. Of dat nou kwaliteit an sich is weet ik niet, wel dat ze in deze leeftijdscategorie makkelijker op de weg te houden zijn. Dat is trouwens met meer japanners het geval, bestel een uitlaat voor bv een Passat uit ’98 of één voor een ’98 Legacy, dan ben je voor de subaru veel duurder uit
@sdv: familie lid rijdt ls600 bj 2014 . Ik vind hem iets beter afgewerkt dan audi a8.
@maxidyne: haha Lexus en premium laatst in zo’n ct200h gezeten dat was lachen, zelfs en 3de classe Vag Skoda heeft en beter bouwkwaliteit..
@maxidyne: je bedoeld BMW.
@maxidyne: Als al die plastic Toyota knoppen ziet in zo een Lexus springen de tranen al in mn ogen
Lekker bezig Lexus!
@toyotafortuner: chapeau!
Tijd voor facelift of nieuwe CT200h. Dat model wordt maar matig oud.
@sirprize: Er komt geen opvolger voor de CT200. De UX gaat hem vervangen in de lineup.
@dees: die is €15.000 duurder… Dat kun je toch geen opvolger noemen?
@sirprize: Klopt. Lexus gaat zich steeds hoger positioneren. UX wordt de instap, komt in de hogere segmenten meer en meer bij.
@svenska_aeroplan_ab: jammer, want volgens mij is er best een markt voor een premium hybride in het C-segment. Er rijden tenslotte genoeg CT’s rond (Ja, want goedkoop in de lease, ik weet ‘t).
@sirprize: Klopt, maar dat geldt vrijwel alleen in Nederland…
Nog nooit 1 seconde de behoefte gehad een Lexus aan te schaffen.
Zal wel zo blijven, worden ieder model lelijker.
@cazzo046: helemaal mee eens
@cazzo046: smaak is persoonlijk. Wat jij vindt is niet perse de waarheid.
@sirprize: Dat spreekt voor zich. Of moet volgens jou iedereen ‘ik vind’ voor zijn mening zetten?
@kapitein: dat helpt wel ja 😉
@cazzo046: we vinden ook allemaal jouw vriendin/vrouw niet mooi. Wees blij anders reden we allemaal dezelfde….
@mastemaker: er moet denk ik een ‘be’ voor die ‘reden’. Toch in deze context.
@cazzo046: Gelukkig zijn er 10.000.000 mensen die daar anders over denken ;)
@cazzo046: wacht maar op lc500 cabriolet
@cazzo046: nou zo’n LFA lijkt me wel wat. Ziet er goed uit en die jankende racemotor. Alleen als je er googled komt er een foto bij met die lelijke Schmee ervoor, maar goed kan Lexus ook niets aan doen, ja die gozer bij z’n auto’s weghouden.
Jammer dat er geen leuke, nieuwe hatchback meer is bij Lexus. De CT200h is een veredelde Prius die je niet wilt.
@ghost: zoals een Aldi A3 een verdelde Skoda is en een de MB A-(gebrek aan)Klasse een veredelde Renault is? Bedoel je dat?
@johnwaters: nee.

Ik snap je humor maar een A3 en A kan je nog als diesel krijgen met een fijne 2.0 liter. Bij de CT200h is het of een hybride of niks..zou leuk zijn als er iets zou zijn wat niet hybride is imo.
@ghost: als een CT200h een veredelde Toyota is, dan is dat een compliment. Eigenlijk zeg je dat een Lexus een verdelde versie is van de beste auto’s ter wereld. Hulde!
@johnwaters: het zal wel, als jij nu blij bent, ben ik dat ook.

Enfin, ik noem elke hybride een Prius. Wellicht een goede auto maar ik zou nog eerder een fiets kopen dan dat ik erin zou moeten rijden..
@ghost: Tja dat is Lexus. Diesels doen we niet aan, dat is voor trekkers, en we hebben moooe zuinige verstandoge hybrides. Wil je wat anders? Dan kun je in veel modellen kiezen voor een 3.5 v6 met 300pk of een 5.0 v8 met nog heel wat meer. Geen turbo meuk.
@ghost: De UX?
@dees: mwah die start bij een slordige €45k dacht ik..zie dat niet direct als gelijke met een A3/Golf/A-klasse. Het is dan eerder een concurrent van de Q2/GLA. En wederom geen benzine/diesel-motoren..alleen hybride. Voor mij direct iets wat ik niet wil.
@ghost: in een normaal land is de beginprijs van de UX slechts 10k minder.
@johnwaters: ja maar helaas woon ik in een gek land waar men BPM heft..
@ghost: ik vrees dat je gelijk hebt

https://www.automobile.at/neuwagen/lexus.html

De UX begint hier in 🇦🇹 bij € 36.470

in Nederland bij €36.790 😥
@ghost: sorry ghost dom vsn me wilde idd 44k typen🙄
@johnwaters: In een ander land is de Lexus ook ongeveer even duur als zijn concurrenten. Hier het koopje van de klasse! Vandaag een Jag E-Pace gezien in de showroom. Zeer vergelijkbare auto, kost 85 mille!!! Voor zo’n handtas op wielen!! BPM is daar 18k, op een UX 3k…
Ooit een 1st gen. LS400 gehad ..
Bordeaux rood met gouden logo’s ..
Best een grappig ding voor toen ..
Stuk minder curieus dan een Acura of infiniti ..

Dingen zijn dan ook 100% voor de Amerikaanse markt ontwikkeld ..
@lincoln: maar gouden logo’s zijn al bijna een reden tot kopen!
@davelepeef:

Mezelf kennende gaaf dat achteraf idd de doorslag ..
@lincoln: voor de lager opgeleiden, non-kennismigranten dus.
@ghost:

De verkopende partij accepteerde cash ..
En kreeg geen onsamenhangend onzin verhaaltje over dat huren belastingtechnisch eigenlijk veel voordeliger is ..

En in 2 minuten was de zaak zonder “gezellig” bakkie koffie beklonken ..
@lincoln: in the end is zo’n showroom en kopje koffie ook maar een stukje troosteloosheid van de eerste orde..ik begrijp het helemaal.
@ghost:

Ach ..
De verhuur toko’s van Pon varen wel bij het “vertrouwde gevoel” ..
@lincoln: ik probeer mij te bedenken wat dat gevoel dan moet zijn..het voelt net als vriendschap, als een soort illusie.
@ghost:

Hoop mensen kiezen niet alleen voor een auto ..
Maar moeten ook kiezen van wie ze afhankelijk gaan worden ..

Vergis je daar niet in ..
@lincoln: haha jij snapt het!
@lincoln: oké, dit is misschien wel jouw beste reactie ooit. 1
Echt een top merk, al 10 jaar trotse bezitter van een IS-F welke ondertussen is uitgebreid met een spaghetti spruitstuk en een supercharger. Werkelijk niet kapot te krijgen en ja ik gebruik hem waar deze voor gemaakt is 😂. Voor de liefhebbers; van 0-100 3,4 sec. en top 316 KMH gps, maar van het gas gegaan dus weet het einde nog niet😊.
Matt Farah heeft vorige week z’n LS400 op een miljoen miles gezet. Ding rijdt gewoon door. Ik vind die LS400 van rond 2000/2001 erg netjes. De rest vind ik niet om aan te zien (goed, de LFA was cool, geweldig blok en zo maar geen looker vind ik). Niet mijn ding.
De huidige generatie met de opvallende gril vind ik echt gaaf. Lekker eigenwijs en gedurfd. Dat Lexus hier niet heel erg gewild is zie je trouwens niet terug in de prijzen van de occasions. Die liggen best hoog.
@moveyourmind: Kwaliteit heeft zijn prijs, denk ik dan. Lexus mag zich (gelukkig, denk ik) niet in het bedenkelijke soort populariteit verheugen dat de ‘Duitse Drie’ typisch ten deel valt na een jaartje of 8, maar heeft een andere kopersgroep die toch groot genoeg blijkt om de afschrijving te beperken. Een kopersgroep die wel bereid is om het onderhoud uit te (laten) voeren zoals het hoort in plaats van enkel aftermarket ‘verbeteringen’ door te voeren, waardoor de waardecurve niet na 15 jaar door de nullijn zakt.
Goed bezig! Mijn kopje thee is het niet, maar dat heb ik met de meeste huidige Japanners, Mazda uitgezonderd.
20+ jaar terug waren de Japanse merken voor mijn gevoel veel actiever in Europa.
Uitermate content met m’n GS450h. Heerlijke wagen, superstil, erg rap en daarbij nog -relatief- zuinig ook. 😊
@406_v6: Ditto
@frank2b: is een roze Pokémon.
@ghost: Wist ik niet ….. ik ben te oud voor die pokkemon-scene :)
Onlangs de ES300h F-Sport twee dagen proefgereden. Briljante wagen, en ik vermoed dat zelfs de standaard Business-line al meer dan genoeg te bieden heeft. Interieur is briljant afgewerkt, prachtig gestikt leer en opties te over ook aan boord. Zitpositie voor en achter was goed voor elkaar voor iemand van mijn lengte: 1m90. Prima rijkwaliteiten. Het verbruik was met 6,5 l/100 km gedurende zo’n 400 km stadsritten, binnenwegen en snelweg behoorlijk zuinig te noemen voor zo’n lel van een wagen (1800 kg en langer+breder dan de GS). Een prachtwagen met superinterieur en goede rijeigenschappen in combinatie met matig verbruik…. dat gaat zéker een succes worden in Nederland.

De motorisering was wel wat aan de krappe kant, de motor werd snel in toeren gejaagd. Door de goede geluidsisolatie valt dat gelukkig niet erg op.
@frank2b: Zelf heb ik 2 jaar geleden een weekje in/met een LS460 doorgebracht. Alles was prima voor elkaar in het ding, al vond ik de materiaal/kleursamenstelling in het interieur nogal bijzonder (licht hout… jakkes). Wat voor mij wel echt een dealbreaker zou zijn was die on-waar-schijn-lijk irritante ‘muis’ voor het infotainment. Wàt een pokkeding was dat! In een auto waar verder zò goed over nagedacht is. Onbegrijpelijk.
@vaakbenjetebang: In plaats daarvan is nu een trackpad met feedback geplaatst. Werkte prima en door de goede samenwerking met menuopties op het scherm (je voelt en hoort dat je een optie kiest) erg intuïtief, maar een touchscreen is nog altijd beter.
@frank2b: Touchscreens vind ik zelf ook helemaal kudt ende kleaute. Wat dat betreft is zo’n iDrive-knop voor mij toch wel onovertroffen in een rijdende, bewegende auto.
@vaakbenjetebang: Ieder zijn ding.
Klopt de Nederlandse Wikipedia wel? “Lexus: Bedrijf uit Verenigde Staten van Amerika” https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lexus
@chills: dan heb jij blijkbaar je eigen hoogstpersoonlijke wiki.
Lexus?? Ach…..
En ze zijn nog mooi ook!
Ik heb de Duitse 3 altijd wel wat gevonden, heb er verschillende gehad en met plezier mee gereden. Ik zie graag een mooie A8 of een mooie 7 serie. Jammer dat MB hun design zo heeft omgebouwd dat je bijna altijd een banaan vorm ziet. Maar dat is mijn mening, hoef je het niet mee eens te zijn. Vroeger vond ik Lexus maar niks (qua design) maar heb toch ontdekt dat ze hele goede auto’s maken. Prive en bedrjifsmatig heb ik de Duitse drie altijd top gevonden, maar Lexus heeft toch mijn voorkeur gekregen. Minder opzichtig, kwaliteit en erg comfortabel. Daarom: dit jaar komt er eentje op de oprit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).