Alfa brengt Giulietta facelift en Giulia ‘GTA’ naar Genève

Auteur: , 56 Reacties

Het zit ons DNA om teveel te verwachten. Het zit in het DNA van Alfa om teleur te stellen.

Als autoliefhebber moet je een zwak hebben voor Alfa Romeo. Althans, dat wil de legende. Je bent niet een echte petrolhead zonder dat er ooit een Alfa Romeo voor de deur heeft gestaan. Het merk is echter al jaren aan het aanklooien. De Mito en Giulietta kunnen vanuit de showrooms rechtstreeks naar het museum. Met de Giulia kwam er dan eindelijk een kentering. Een compleet nieuwe Alfa Romeo die eigenlijk best goed is. Hetzelfde geldt voor de Stelvio. Het zijn niet de leiders in hun klasse, maar een prima alternatief als je iets origineels zoekt dat goed rijdt. Nu deze modellen een tijdje in de showrooms staan, kijken we even verder. Zo af en toe lekken er een paar PowerPoint slides waarop te zien is wat Alfa Romeo van plan is.

Niet dat het er overigens ook van komt. Meestal valt het zwaar tegen. Waarschijnlijk vallen de verkopen van de Giulia en Stelvio nogal tegen, waardoor het even duurt voordat het merk zijn kracht kan vinden om meer modellen aan de range toe te voegen. Betreft de toevoegingen: er gingen twee geruchten afgelopen week. Eentje was van een Alfa Romeo crossover op basis van de Jeep Renegade. Het andere gerucht was dat Alfa Romeo meer nadruk gingen leggen op de link naar de autosport. Het merk heeft dit jaar natuurlijk een Formule 1 team en dat mag wel een beetje uitgebuit worden.

Alfa Romeo Racing

Alfa Romeo Racing
Dat gebeurt dan ook op de Salon van Genève. Stel je er helaas niet te veel van voor: er komt vooralsnog geen hypercar van Alfa Romeo. De Giulia Quadrifoglio Alfa Romeo Racing is voorzien van koolstofvezel Sparco racekuipen en een met alcantara bekleed stuurwiel. Je kunt ze eenvoudig herkennen aan de kleurstelling die gelijk is aan de ‘C38’-kleurstelling. Standaard krijgen deze snelle bronskleurige lichtmetalen velgen, 19″ voor de Giulia en 20″ in het geval van de Stelvio. Om zescilinder biturbo van Ferrari origine een beetje beter te laten klinken, is er een Akrapovič uitlaatsysteem gemonteerd. Om de boel in het gareel te houden, zijn koolstofvezel remmenschijven standaard. Volgens Alfa Romeo zijn de Alfa Romeo Racing modellen een stukje sneller, niet vanwege meer vermogen, maar vanwege het lagere gewicht. Dat komt mede door een dak van carbon in het geval van de Giulia Quadrifoglio Alfa Romeo Racing. Op zich logisch dat ze die naam gebruikt hebben, maar hoort een extra lichte Alfa Romeo niet GTA te heten?

Alfa Romeo Racing

Turismo Internationale
Alfa Romeo maakt tegelijkertijd bekend dat de ‘Ti’-badge gaat terugkeren. Deze badge heeft al tal van fraaie Alfa Romeo’s gesierd. Normaliter stond Ti voor luxe en sportief aangeklede modellen en dat is in dit geval niet anders. Er komt een Giulia Veloce Ti en Stelvio Ti. Beide maken gebruik van de 2.0 viercilinder motor met turbo, goed voor 280 pk. In beide gevallen is vierwielaandrijving standaard. De Ti-modellen onderscheiden zich door veel luxe, velgen in het bruin (!) en gele remklauwen. Er was overigens al een Amerikaanse Giulia Ti, die meer lijkt op onze Veloce modellen.

Alfa Romeo Stelvio Ti '19

Giulietta krijgt nóg een facelift
Verder krijgen we van Alfa Romeo te horen dat we op de beurs wederom een vernieuwde Giulietta kunnen aanschouwen. De auto heeft al twee facelifts achter de rug, dit is derde. Wat er gaat veranderen aan de Giulietta is nog niet helemaal duidelijk. Er staan drie Giulietta’s op Genève: een Giulietta Executive en Giulietta Veloce. Deze komen volgens Alfa Romeo vooralsnog niet naar Nederland. Wel krijgen we in Nederland de standaard Giulietta en de Giulietta Sport. Ook kondigt het merk uit Arese een nieuwe kleur voor de Giulietta aan: Verde Visconti.

Alfa Romeo Giulietta Executive '19



56 reacties

Leuk met de Jong of Dolberg op je dak misschien.
Eigenlijk zou er gewoon een compleet nieuwe Giulietta moeten komen. De GTA klinkt erg interessant!
facelift omdat een vervanger voor de Giulietta nog wel even gaat duren en een facelift een goedkope optie is.
Ze hebben denk ik bij Alfa eindelijk door hoe belangrijk een model in dit segment is
@dees: laat je niet foppen. Dit zou zogenaamd al de tweede facelift zijn, maar de bumper is gewoon 1 op 1 uit te wisselen met die van de allereerste Giulietta uit 2010. De grille is weer iets anders en er is een gekleurd lijntje maar meer dan een modeljaarupdate mag je dit niet noemen. Het begint een beetje een zielige boel te worden daar in Milaan…
Tieft eens effe 20 verschillende modellen op de Giorgio platform ..
VAG MB en BMW doen niet anders ..

En rap een beetje ..
Heerlijke kleur dat Verde Visconti.

Doe mij maar een Stelvio Q in die kleur met een bruin leder interieurtje. Dan klopt ie helemaal!
Ik krijg een kringloopwinkelgevoel bij de Guiletta.
@johnwaters:

VAG heeft 30 modellen op het MQB platform staan ..
Allemaal faceliften van elkaar ..
@lincoln: meer
Die kleur verde visconti was in 2017 al aangekondigd, dat was dacht ik op de beurs van Genève met een Stelvio
Had ik helaas toch ongelijk met mijn Kimi-handtekening en de wit gespoten stabilisatorstang. Zelfs die 20 pk extra komt er niet van, wat een armoede.

Oh wacht eens even, die speciaaltjes zouden van Sauber komen natuurlijk! Er is nog hoop.
@gandini:

Toen was het nog een leuke opmerking .. nu met deze wetenschap is het nog een soort van droevig ..
@lincoln: Je hebt helaas nog gelijk ook…
@lincoln: nee. Kenniseconomen. Dat is lachen.
Heb net even op “Verde Visconti” gegoogeld.

Valt me vies tegen van Alfa Romeo. Beloven ze met een nieuw model te komen, blijkt het nog het meest weg te hebben van een soort van opgewarmd oud lijk.
Ja! Een facelift! Wat een goed idee, dat gaat de verkopen echt een boost geven. Sjongejongejonge. Ik hoorde berichten over een compleet nieuwe met wellicht achterwielaandrijving terwijl BMW voor de 1-serie naar FWD gaat. Dus ik was al helemaal blij. Sowieso met een nieuwe Giulietta en dan helemaal met RWD! Een mini Giulia, Yes please!

Nee hoor, faceliften jullie nog maar een paar keer. Goed idee. Gelukkig komt de basis van de auto alleen maar uit 2010.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@rbloem: lees de eerste zin eens na
Lijkt me verstandig als ze met deze facelift de binnenkant eens recht gaan trekken, lijkt nu wel of in de jaren 80 stapt…..
Allemaal gebakken lucht dus weer. Zijn we wel gewend.
@viezefreddyw: wel mooi vormgegeven lucht 😉
Ik wil nog steeds wel een Stelvio voor de deur hebben staan, natuurlijk er zijn betere/goedkopere auto’s, maar kom op, wat ziet de Stelvio er goed uit. Hetzelfde geldt voor de Giulia.
Wat een geklootviool daar bij Alfa Romeo. De Giulia en Stelvio zijn prima maar best prijzig en dus niet succesvol. En nu is het nieuws een tweede facelift van een 9 jaar oud model. Geen coupe, zelfs geen kleine SUV, geen nieuwe motor (al zal de Giulietta wel de “nieuwe” 1,33 van Fiat krijgen en dat is prima) gewoon een neusje van de Giulia oop de Giulietta..

#ontslaAlfa’sontwikkelchef!
@w0o0dy: Hadden ze van bij de start met een handgeschakelde 1,6 l gekomen, had het waarschijnlijk anders uitgezien.
Veloce Ti is reeds een jaartje te verkrijgen in Duitsland. Is een Veloce met Quadrifoglio interieur.
Wat een matig velgdesign op die Giulietta…

Verder goed bezig natuurlijk, kan best nog wel een decennium mee die kar…
@C6_R: qua design zeker wel!
@C6_R: zal ook nog zo lang moéten meegaan waarschijnlijk
Die nieuwe Visconti kleur is geniaal op de guilia
Zozo, een nieuwe kleur! Kosten noch moeite worden gespaard!
Toch wel errug teleurstellend dit…na alle bombarie over een nieuw model in Genève komt men met een actiemodelletje van de giulia/stelvio en een nieuwe kleur voor de giulietta. Wat ik mij dan ook oprecht afvraag is wat de productontwikkelaars van alfa, die de briljante giulia en stelvio van A tot Z hebben ontwikkeld, in hemelsnaam al 3 jaar aan het doen zijn?!? Als alfist en Stelvio rijder baart mij dit wel enige zorgen..
@panigale: Jij rijdt in ieder geval alvast een Stelvio.. ik moet het nog doen met een Giulietta.. en daar komt maar geen nieuwe van. De Giulia is buiten bereik en de Stelvio is niets voor mij (ben niet zo van de SUV/Crossover dingen) .. een nieuwe hatchback of station (hallo opvolger van 159) zou fijn zijn.. maar nee.. helaas.
De Giulia Quadrifoglio Alfa Romeo Racing – dus de Giulia Q-ARR! Arrrrr…
Op het event werden anders wel interessante dingen aangekondigd. Een 6C met Quadrifoglio aandrijving.
Een ‘mini’ Stelvio of hoge Giulietta, net hoe je ‘t wilt noemen. En een 8C met hybride technieken.

Jeep gaat ook met nieuwere modellen en elektrificatie komen. We gaan ‘t zien!
De liefde voor Alfa zit diep, maar wordt wel al jaren flink op de proef gesteld. De 5-deurs Mito, de nieuwe GTV en Spider: diverse keren door FCA aangekondigd, nooit gekomen. Nu is de basis wel heel smal, terwijl het verbreden van de range toch niet zo lastig moet zijn. Op basis van de Giulia is een coupé- en een SW-versie zo gemaakt. Opvolgers van de Mito en de Giulietta horen er gewoon te komen, Alfa heeft ook volume nodig. FCA is een dolend concern.
@willeme
Ga je huiswerk maar eens beter doen.
Alleen maar negatief terwijl er ook meer nieuws komt dan alleen wat jij zegt hier.
@hans_kreeft: Negatief? Alfa Romeo komt toch écht zelf met dit nieuws ;-). Daar kunnen wij niet heel erg veel aan veranderen. Dat de Giulietta een opfrisbeurt krijgt en geen opvolger is toch ook hoogst opmerkelijk? De verkopen van de Giulia en Stelvio vallen tot nu toe wat tegen. Daar kan ik ook niet zo veel aan doen.

Als Alfa Romeo liefhebber (ik heb er zelf eentje voor de deur staan) heb ik het beste voor met het merk. Voor mij voorlopig geen ander merk. Maar ze maken het zichzelf behoorlijk lastig.

Overigens, dat negatief klopt niet helemaal: elke scheet van Alfa wordt hier echt breed uitgemeten. Vorige week nog twee berichten aan gewijd ;-)
@willeme: Hoe gaat het met jouw 159? Op een forum het een en ander van gelezen en ben wel benieuwd.

Die van mij heeft net een kuurtje gehad van Squadra. Wat een heerlijke auto is het nu!
@viezefreddyw: Het is een work in progress. De auto stond bij een schadebedrijf voor onderdelen. Een kennis had ‘m gekocht om zijn eigen 159 mooier te maken (motorkap, voorschermen). Het is gewoon een grijze Sportwagon in Distinctive uitvoering, niets bijzonders. Totdat we een rondje gingen rijden. Die motor voelde erg goed aan. Mijn vriendin maakt erg veel kilometers, dus een grotere auto met dieselmotor was zo’n gek idee nog niet. Ik kon het ding voor een schijntje overnemen.

De motor is erg fijn, getuned door Squadra naar 160 paarden en 360 Nm. Verbruik is met stevig doorrijden 1 op 15,75. Valt mij niets tegen. De koppeling, het vliegwiel, koppelingscilinder en drukgroep zijn vervangen door nieuwe, originele, exemplaren. Kostte net zo veel als de hele auto mij gekost heeft. Ik heb uit Engeland velgen laten overvliegen: 19″ Prodrive velgen, speciaal voor de Brera S. De banden (Bridgestone S001) zijn nu ook binnen. Binnenkort komen er nog nieuwe Eibach Pro veren en Bilstein B6 dempers onder. Ook piept er een draagarmrubber, die moet ook even vervangen worden. In de zomer wil ik er graag nog lederen bekleding laten inbouwen. Het alcantara wat er nu in zit is prima, maar nieuwe bekleding doet wonderen voor het interieur. Om het af te maken, komen er nog wat onderdelen van Novitec op: voorspoiler, sideskirts en knipperlichten aan de zijkant. Dan nog even een grote beurt en hij is klaar voor een roadtrip naar Italië!

Hoe bevalt jouw 159? Ik zag dat je een hele fraaie witte Sedan in Ti hebt, met de juiste motor! Dat zal wel fantastisch rijden!
@willeme: Kijk, klinkt als een leuk projectje. Verbruik is echt super, daar kom ik helaas niet aan. Moet sterk mijn best doen om de 1 op 13 te halen… Maar goed, boeit me eigenlijk niet.

Klopt inderdaad, een witte Sedan met volledig TI pakket en dus de 1750 motor. Ik heb nog niet eerder een witte 159 sedan zien rijden wat ik weer leuk vind. De auto bevalt me echt uitstekend. Had wel een klein dingetje met koppeling en vliegwiel maar dat is keurig opgelost door de zaak waar ik hem gekocht heb. Na de Massimo tuning bij Squadra is het echt een prettige auto geworden.
@viezefreddyw: Wat had je dan met de koppeling? Bleef het koppelingspedaal hangen? Dat had ik namelijk ook. Is in principe alleen de koppelingscilinder, maar die zit in het transmissiehuis. Als ze dan toch de boel openhalen, kun je het beste alles vervangen. Als je dat bij de koop hebt bedongen, heb je een topdeal eruit gehaald!
@willeme: Nee, ik had last van een slippende koppeling. Het vliegwiel was ook beschadigd. De koppeling en het vliegwiel is kosteloos vervangen. Topservice wat mij betreft. De auto rijdt nu top.
Overigens is het niet zeker dat er GEEN primeur zal staan in Genève. Maar bevestiging dat er WEL een nieuw model staat is dit helaas ook zeker niet.
@w0o0dy: Volgens de geruchten komt er echt nog wel groot nieuws aan. Waarschijnlijk heeft FCA ervoor gekozen om het kleinere nieuws nu alvast te presenteren. Dit nieuws zou anders ondersneeuwen tussen alle primeurs. Waarschijnlijk wordt het de kleine crossover, onder de Stelvio. Een soort Audi Q2 tegenhanger. Misschien niet de Alfa waar de liefhebber op wacht, maar wel eentje die zorgt voor betere verkoopcijfers.
@willeme: eerlijk gezegd is ieder model die de verkopen echt gaat opstuwen meer dan welkom op dit moment. Bizar dat er niet meer werk gemaakt wordt van het “aan de man brengen” van de Giulia en Stelvio…. Heb je eindelijk iets goeds… Waarom schreeuwen ze het niet van de daken?
@w0o0dy: Geen idee. Ik ben het volledig met je eens. Echt raar dat ze niet komen met een GIulia met 1.6 T en een handbak, een Sportwagon, iets met een 48v-motor en nog wat actiemodellen. De basis van de Giulia is echt wel goed: minimaal op het niveau van de Jaguar XE en BMW 3 Serie.
@willeme: de nieuwe 1.33 turbo met multi air II levert 180 pk en Max 285 Mm koppel.. zelfs die motor kan in de Giulia nog best meekomen… Waar blijft die dan?
@w0o0dy: bij FCA moet iets eerst 1,5 jaar op de planning staan 🥴
Komt geen 1.3 in de giulia maar een 1.5 die 200 pk zal leveren en ook hybride zal gebruiken
Stap nog steeds met veel plezier in de Mito centenario.
Zo Alfa! Lager gewicht door carbon dak. Heeft de “gewone” quadrifoglio dat ook niet?
@geertvn: Ja dus… volgens mij is de Q-ARR niets meer dan een Q met volledige opties en een speciale livery. Zou dus net zo snel moeten zijn, tenzij er een aantal details missen aan de beschrijving in ‘t artikel.
@geertvn: carbon dak standaard IPV als optie op de Q?
@w0o0dy: nee,is geen optie op de q. Het dak niet gespoten in koetswerkkleur (carbon zichtbaar) is een optie.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).