Yes, de atmoferische V8 blijft nog even

Auteur: , 38 Reacties

Toch nog goed nieuws voor petrolheads.

Lexus LC500 '17

Toyota is lekker bezig. Nog niet zo lang geleden was het het merk dat na de iconische drie-eenheid (MR2, Celica en Supra) en een paar halfgare T-Sport modellen met, eh, helemaal niets sportiefs op de markt kwam. Nu zijn er in korte tijd leuke auto’s bijgekomen: denk aan de Toyota Yaris GRMN, GT86 en natuurlijk de nieuwe Supra. Ook bij het luxemerk van Toyota, Lexus, zien we een dergelijke tendens. Denk aan de RC F en LC500.

Lexus LC500 '17

Beide auto’s zijn leverbaar met een atmosferische V8. Dat is bijzonderder dan het lijkt, want er zijn niet meer veel merken die dat doen. Legendarische motorenbouwers als BMW, Porsche, Mercedes-Benz, Ferrari, Maserati, Lamborghini en dergelijke schroeven turbo’s op hun achtcilinders of in sommige gevallen vervangen ze de V8 door een geblazen V6.

Lexus doet dat nog niet. Dat zou je kunnen zien als luihuid of dat ze de techniek er (nog) niet voor hebben. Niets is minder waar. IN een interview met het Amerikaanse Carbuzz liet Lexus design-chef weten dat de atmosferische V8 een heel bewuste keuze is en dat de V8 zonder beademing nog even onder ons zal blijven.

Lexus RC-F Track Edition '19

Mori laat weten dat de episch klinkende V8 heel erg belangrijk is voor de enthousiastelingen. De extra uitstoot kunnen ze compenseren met andere auto’s uit de range die vaak uitgerust worden met hybridetechniek. Hybridetechniek lijkt ook eerder een optie voor een snellere LC-F. Volgens Mori moet die auto zijn karakter behouden, maar wel veel meer vermogen leveren. Op dit moment levert Lexus de V8 in de nieuwe RC F (467 pk), RC F Track Edition (472 pk) en de LC500 (477 pk). Hier levert de RC F’slechts’ 457 pk, hoogstwaarschijnlijk dankzij hoofdverdachte, de heer W.L. Te P.



38 reacties

Juist, V8 voor de liefhebber. En hybrides voor de niet-zo-die-hard. Want die hybrides zijn ook erg snel bij Lexus.
Iets anders wordt vaak niet meer geleverd, omdat dat alleen maar een langzamer en minder efficient alternatief zou zijn.

Overigens worden deze V8 motoren onder een bepaald toerentaal alsnog op het Atkinson dieet van de Prius gezet. Ben benieuwd hoe zuinig dat is in de praktijk.
@fanboy: En tja, ervaring met turbo hebben ze al jaren, maar ze doen er steeds minder mee. Ze zetten het ook maar zelden in uit oogpunt van zuinigheid, want dan kun je beter de hybride versie hebben.

(En in Japan heb je trouwens ook veel sportieve hybrides, zoals bijv. Toyota Crown RS. Dat kennen we hier dan weer niet)
@fanboy: Turbo läuft, turbo säuft. Mensen gaan toch doortrekken tot de turbo flink meewerkt anders schiet het niet op. Zeker bij autobahn snelheden lijkt een atmosferische motor een stukje zuiniger te lopen
@5cilinder: 1 op 7…
@fanboy: het voordeel van hybride is dat je het uitlaattraject met rust kunt laten en het mooie geluid dus kunt behouden. Ook heb je geen last van een turbogat. Ik hoop dat hybride (of E-turbo) het binnenkort vaker mag overnemen
@gulli: Inderdaad. Bij Lexus zit daar dan wel een CVT saus overheen.

Dat wil zeggen. Neem bijvoorbeeld een Lexus GS450H, leuke V6 met leuk geluidje, kun je nog uitlaat aanpassen.
Als je die op zijn staart trapt dan is het net alsof hij 1 lange versnelling naar de 100 heeft (en daar zit je na 5 seconden op). Daarna blijft hij gewoon hoog in de toeren bezig tot topsnelheid is bereikt.
Maar goed, het spirited driving op leuke wegen of onder de 100 levert nog steeds geluid op.
@fanboy: Lexus hybrides erg snel? Die zien er snel uit ja 😂

Zag laatst een RC300h rijden, zocht op wat voor vermogen en wat die 0-100 doet: 8,6 s. Schaap in wolfskleren.
@dennisn52b30: Lexus GS450h. Dan moet je wel een M5 meebrengen om sneller te zijn
@fanboy: Volgens mij doet die Lexus 5 komma zoveel naar de 100. Snel, dat zeker. Maar niet bizar snel.
@berlinetta: Nou, ze gaan vrij consistent in 5 seconden naar de 100. Maar specs zijn lager, soms tegen de 6, bij een lege accu.
Maar in de praktijk loopt het dus heel hard, en hebben de gebruikers ook geen moeite om anders spul eruit te rijden of bij te houden (zoals een 550i bijvoorbeeld)
Daarbij komt dat door de inrichting van de eCVT, het ook een tussensprint koning is. Dan moet je een auto meebrengen die een hoop meer pk heeft en al in de juiste versnelling staat wil je sneller zijn.

Maar goed, hij is niet opgewassen tegen een M5 of RS6 enzo lijkt me. Het is ook geen GS-F.
In het verleden zag je dat ze ook een (tamme) V8 versie hadden, bijvoorbeeld GS 460. Maarja, die was dan langzamer en verbruikte meer.
@dennisn52b30: Ik had zo’n wagen te leen en die is rete traag inderdaad. Veel toeren maar weinig actie.
Hulde voor Lexus. Het gamma bestaat momenteel ook uit een line-up van schitterende wagens!
@dutchdriftking: Ze maken helaas ook nog altijd van die “pijn aan je ogen” SUVs. En toch nog wel wat wagens waar je spontaan een gaap reflex bij krijgt.
@mashell: Ach, noem eens één écht mooie SUV.
@dutchdriftking: Stelvio?
@lekkerlinksrijden: een F Pace is oké, een Velar is vooral dik, maar absoluut geen écht mooie wagens.
@lekkerlinksrijden: voor een SUV oké, maar vergelijk hem eens met de Gulia….
@dutchdriftking: dan is die wat lager en iets goedkoper
@dutchdriftking: de meeste SUV’s zijn inderdaad niet echt mooi, maar die van Lexus zijn simpelweg spuuglelijk
@qwerty1234: hmm ik vind het nog wel meevallen.
Mooi nieuws toch? doe mij maar zo’n lekkere RC-F met NA V8. Mag dan wel minder snel zijn dan de concurrentie, maar daar krijg je een mooi geluid voor terug.
Ik blijf het mooi vinden dat ze de beide uitersten op motorengebied aanbieden. De hypermoderne, zeer vernuftige, geavanceerde, übercomfortabele (multi-stage) Hybrids en deze lekkere ‘ouderwetse’, racy V8’en!
Topmerk! :)
Ha, Toyota en niet de techniek hebben om een turbo erop te schroeven.
@dees: Ha, Toyota en de techniek hebben om niet een turbo erop te schroeven.
@dees: Zoals hierboven gezegd, weten ze echt wel maar doen ze niet. Verdiep je in historie van het merk.
@dees: Ha, Toyota, hadden 27 jaar geleden al de techniek om turbo’s op (benzine) motorblokken te schroeven en na 27 jaar en 330.000 kilometer werkt ie nog steeds prima.
Goed bezig daar bij Lexus!
Geniaal dat het merk wat toch altijd een beetje bekend stond als de geitenwollen sokken keuze (hybrides, schoon, saai, etc) nu gewoon zo’n beetje de enige is met een lekkere ouderwetse ordinaire dikke bulderende V8…
Oke, nou ze mogen nog even blijven, voor die 75 auto’s per jaar die men verkoopt bij Lexus.
@ghost: er gaan ook minder mensen naar een sterrenrestaurant dan naar de Mac Donalds…
@svenska_aeroplan_ab: BOOOOM!! 🙌🏽
@svenska_aeroplan_ab: dat denk je, maar ik belde onlangs de Librije en ze hadden pas plek in Augustus, kan ik bij McDonalds toch niet zeggen..

Maar ik snap wat je zegt hoor, heb je zeker een punt, denk alleen niet dat Lexus in die zin heel lang blijft bestaan. Net als Infiniti. Het slaat niet aan in NL. Tenzij er nog een EV uitkomt die onder de €50k blijft en leasetopper wordt.
@ghost: Lol, Lexus is 1 van de sterkst groeiende merken in Europa! NL hoort daar niet bij nee, onze ‘doe maar gewoon cultuur’ is daar vooral debet aan. We zijn nu eenmaal een Volkswagen/ Opel land wat betreft autocultuur… Maar wat het bestaan van Lexus betreft: https://newsroom.lexus.eu/lexus-achieves-5th-consecutive-year-of-sales-growth-in-europe/
Die LC500 is echt een droom om te zien. Deze week voor het eerst op de weg gezien. En was niet enige die stond te gapen!
Breng die V10 uit de LFA alsjeblieft ook maar terug.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).