• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit merk gaat koppel als badge op auto’s plakken

Auteur: RubenPriest, gepost 14 maart 2019 om 09:54 – 48 Reacties

Dit merk gaat koppel als badge op auto


Creatief, dat zeker.

Cadillac gaat autojournalisten helpen met het verstrekken van technische informatie over de auto. De achterkant van toekomstige Cadillac-modellen worden een soort spiekbriefje. De Amerikaanse autofabrikant is van plan het koppel als badge op auto’s te plakken.

De eerste auto met de nieuwe badge is de 2020 XT6. Volgens Cadillac President Steve Carlisle is daar een reden voor. De baas is van mening dat koppel het beste de performance van een auto weergeeft. Daarbij maakt hij de vergelijking dat we van verbrandingsmotoren langzaam naar (volledige) elektrische auto’s gaan. Pk’s zeggen dan niet zoveel over de kracht, maar koppel wel. In de VS zullen ze er ongetwijfeld geen reet van begrijpen, want in de Amerika’s gebruikt men geen Nm koppel maar pound feet of torque. Carlisle geeft echter aan dat Cadillac een internationaal merk is en daarom is gekozen voor newtonmeter. Overigens krijgen de V-modellen om wat voor reden dan ook niet de nieuwe badges.

Ga je nu niet blindstaren op de badge van Cadillac-modellen vanaf modeljaar 2020. Het afgebeelde aantal newtonmeter hoeft namelijk niet overeen te komen met de werkelijkheid. Zo heeft de 2020 XT6 met zijn 3.6-liter V6 de beschikking over 375 Nm koppel, maar krijgt de auto een 400-badge. Cadillac zal altijd afronden naar boven om ronde getallen weer te geven. Mocht een motorblok bijvoorbeeld 463 Nm hebben, dan oogt dat zo raar op de achterkant van een auto. In dat geval zal er een 500-badge opgeplakt worden.

Volgens Carlisle moeten klanten zo in één opslag kunnen zien met wat voor power ze te maken hebben. Waarschijnlijk hebben veel onwetende consumenten geen idee wat Nm koppel betekent. In dit geval betekent het hoe hoger het getal, hoe krachtiger het model. (via Detroit Free Press)

Ook interessant!

  • Video: automobilist wil auto rammen, gaat zelf nat
    Video: automobilist wil auto rammen, gaat zelf nat
  • Ook deze smartphonemaker gaat elektrische auto's maken
  • Mijn Auto gaat weer van start, geef je nu op!
  • Porsche gaat voor het eerst auto's buiten Europa maken
    Porsche gaat voor het eerst auto's buiten Europa maken

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

badge, Cadillac

Vorig bericht: « Volkswagen kijkt naar eventuele verkoop van merken
Volgend bericht: Koop de Hamann Evoque van een Nederlandse voetballer »

Lees Interacties

Reacties

  1. gregorius zegt

    14 maart 2019 om 10:00

    Paar 2.0 & 3.0 diesels in de lineup gooien en het lijkt gelijk al heel wat!

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      14 maart 2019 om 11:02

      @gregorius: Leuk, totdat Rivian dit ook gaat doen..

      Login om te reageren
  2. berlinetta zegt

    14 maart 2019 om 10:02

    Wat een onzin dit. Hun grootste markt zal er dus geen klote van begrijpen en ze houden ook nog iedereen voor de gek met verkeerde cijfers. Ben benieuwd wat ze bij Cadillac hebben gerookt om dit te verzinnen.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      14 maart 2019 om 10:05

      @berlinetta: ik denk dat ze samen met Elon jointjes hebben gerookt.

      Login om te reageren
    • str8six zegt

      14 maart 2019 om 10:22

      @berlinetta: naja, bij Mercedes doen ze hetzelfde: 4.0 V8 die ze 6.3 noemen? Bedacht op oktoberfest denk ik zo.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        14 maart 2019 om 10:36

        @str8six: Zelfs toen ze een 6.2 V8 nog hadden, sloeg die ’63’ al nergens op. En dat terwijl het zo makkelijk kan zijn bij AMG. Noem een model x20 AMG of x 40 AMG. Die V12 vliegt er toch uit dus dat hoeft niet meer.

        Login om te reageren
      • nautique206 zegt

        14 maart 2019 om 12:58

        @str8six: 18i op een 1.5? Zo zijn er veel merken die er een aparte logica op na houden

        Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      14 maart 2019 om 10:25

      @berlinetta: Vorig jaar verkocht Cadillac wereldwijd een kleine 280.000 auto’s. Meer dan 96% hiervan werd in Noord-Amerika en China weggezet, de rest van de wereld krijgt de kruimels, waarbij het Midden-Oosten nog de grootste korrels opzuigt. Europa daarentegen is met 579 exemplaren goed voor precies 0,2 procent van alle wereldwijde verkopen. Dit gaat over het jaar 2015, maar het zal niet veel beter gaan met de verkopen buiten de USA

      Login om te reageren
      • wceend zegt

        14 maart 2019 om 11:35

        @lekkerlinksrijden: klopt maar amerikanen kopen eerder een auto met een faux europees tintje. Het aantal nm vermelden ipv fpt vind ik dus een slimme keuze

        Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      14 maart 2019 om 13:04

      @berlinetta: Zullen ze wel begrijpen hoor. Meer = beter. Makkelijk…

      Login om te reageren
    • gokartmozart zegt

      14 maart 2019 om 16:31

      @berlinetta: wat boeien die badges zowieso nog want er klopt niks meer van. Niks erop ziet er ook beter uit

      Login om te reageren
  3. appeltaartislekker zegt

    14 maart 2019 om 10:10

    Ja, hier zaten we echt op te wachten.

    Login om te reageren
  4. dondeboer zegt

    14 maart 2019 om 10:14

    Zit me nu af te vragen wat echt nuttige info zou zijn. Pk-gewichtsverhouding? 0-100-tijd?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      14 maart 2019 om 10:23

      @dondeboer: Misschien moeten ze een uitdraai van een dynorun op de achteruit plakken.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      14 maart 2019 om 11:03

      @dondeboer: live CO2 uitstoot.

      Login om te reageren
  5. erwh zegt

    14 maart 2019 om 10:20

    Koppel zegt (ook bij brandstofmotoren) een stuk meer over de dagelijkse driveability dan pk’s (=koppel x toerental) dus eigenlijk is dit helemaal niet zo vreemd.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      14 maart 2019 om 11:00

      @erwh: het zegt niks over de drivability. Zelfs een Honda s2000 heeft een heel respectabel koppel voor een 2.0 atmosferisch.

      Login om te reageren
  6. Onehp zegt

    14 maart 2019 om 10:31

    Cijferinflatie.
    Koppel in Nm is natuurlijk een hoger getal dan de pk’s (XT6 V6 = 310PK)

    Maar ik vind dat vermogen een betere indicatie is. De correcte eenheid is, uiteraard, Watt (W). 310pk = 227941 W.

    Dat zal mooi staan op de klep. En iedereen weet, hoe groter cijfer, hoe beter…

    Login om te reageren
  7. Edge zegt

    14 maart 2019 om 10:34

    Ach, Cadillac probeert er tenminste nog iets van logica in te verstoppen. Dat heb ik liever dan Audi met hun onnavolgbare 40, 45, 50 en 55

    Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      14 maart 2019 om 10:49

      @edge / @autoblog:
      Wilde 18 keer op het plusje klikken. Zie echter maar 1 extra plusje verschijnen (…).

      Login om te reageren
      • autoblogger zegt

        14 maart 2019 om 11:02

        @ramshoek: klopt, iedereen mag max 1x stemmen.

        Login om te reageren
      • ukbob zegt

        14 maart 2019 om 12:02

        @ramshoek: heb f geholpen; staat nu op 18 plusjes!

        Login om te reageren
    • tjorque zegt

      14 maart 2019 om 13:06

      @edge: zouden die getallen bij Audi niet de virtuele extra piemellengte (in mm) zijn die je krijgt (of nodig acht te hebben)?

      Ik vraag het me ook al even af…

      Login om te reageren
  8. cossiekiller zegt

    14 maart 2019 om 10:53

    Een koppel is toch bijna altijd maar 2?

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      14 maart 2019 om 10:54

      @cossiekiller: zoals @wouter zou zeggen : KOPPELS KOPPELS KOPPELS!

      Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    14 maart 2019 om 10:53

    Aantal KW is wellicht beter?

    Login om te reageren
  10. lebeaunl zegt

    14 maart 2019 om 10:54

    Extra vreemd, daar ze in de US volgens mij met foot pound (ft-lb) als measurement unit rekenen in plaats van Nm ? Dus dan is 463 Nm = 341 ft-lb = 400 als aanduiding?

    Login om te reageren
  11. ramshoek zegt

    14 maart 2019 om 10:56

    Dus samengevat:
    Vind je koppel Cool dan kies je voor Cadillac.
    Is vermogen van belang dan kies je Jaaaaaagggg.
    Ben je vooral geïnteresseerd in wat mensen van je vinden, dan leg je nonchalant je Audi A4 35 TFSI sleutels op de bar en antwoord je desgevraagd dat 35 staat voor 350 kiloNewtonWatt…

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      14 maart 2019 om 11:03

      @ramshoek: En als liefhebber zeg je dat je ooit een Alfa Romeo hebt gehad of ooit nog wil kopen.

      Login om te reageren
  12. BaRa zegt

    14 maart 2019 om 11:37

    Ik las de titel en dacht: maar wat als dat koppel uit elkaar gaat? Bleek dat het dus niet “Henk” en “Ingrid” waren, die de autofabrikant op de achterkant ging plakken.

    Login om te reageren
  13. juniorclk zegt

    14 maart 2019 om 11:38

    Dus 401 word naar boven afgerond 500?

    Login om te reageren
  14. i4 zegt

    14 maart 2019 om 12:07

    Koppel/gewicht ratio zal een betere indicatie zijn.. maar links of rechts om wil ik geen aanduiding op mijn auto. Of je snel bent zien ze snel genoeg )

    Login om te reageren
  15. nopetrolnofun zegt

    14 maart 2019 om 12:13

    Koppel zegt niks maar dan ook helemaal niks. Waarom is een A6 C7 BITDI met 313 pk en 650 nm dan niet sneller dan een A6 C7 3.0 TFSI met 300 pk en 440 nm? Zo zijn er nog tal van voorbeelden op te noemen, ook met benzineauto’s. Ja een atmosferische motor zonder turbo kan onderin wat koppel missen, maar bij accelereren schakel je toch terug waarbij je op vermogen rijdt.

    Login om te reageren
    • bitd zegt

      14 maart 2019 om 12:19

      @nopetrolnofun: de diesel is wel sneller naar de 100 en top weet ik niet, maar zonder begrenzer en klein chippie loopt de diesel 282 op gps

      Login om te reageren
    • Homer55 zegt

      14 maart 2019 om 12:38

      @nopetrolnofun: ik heb liever 100pk en 300nm dan 150pk met 200nm bij 5000 toeren. Eerste rijdt toch relaxter.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        14 maart 2019 om 12:55

        @homer55: Ligt ook wel een beetje aan het type auto vind ik.

        Login om te reageren
      • nopetrolnofun zegt

        14 maart 2019 om 14:43

        @homer55: Ik absoluut niet, vreselijk die blokken die hoog in de toeren moe zijn.

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        14 maart 2019 om 14:52

        @homer55: koppel is wel degelijk onzin. Ik rij namelijk liever in een auto met 170nm bij 3000rpm dan een auto met 225nm bij 5500rpm.

        Jij rijdt een 190 toch? Het perfecte voorbeeld dat het benoemen van koppel regelrechte onzin is: een Honda s2000 heeft een hoger koppel dan een 190E 2.3. Terwijl die 2.3 motor een beresterke motor is wat trekkracht betreft.

        Login om te reageren
    • Onehp zegt

      14 maart 2019 om 12:39

      Misschien direct goed doen, en internationaal een goedgekeurde performance indicator op alle auto’s. Kun je mooi vergelijken en is het onnodig om stomme straatraces te doen.
      Toen ik dagelijks een gt86 reed werd ik uitgedaagd o.a. door RS5 en een GT-R. Snap ik echt niet dat die hun modellen niet kennen. Die RS5 pak ik nu wel, maar niemand die mij uitdaagd in de grijze familiebak. Gelukkig maar.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        14 maart 2019 om 14:53

        @Onehp: ja maar, een gt96 is toch een vet snelle reesauto?!?!

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          14 maart 2019 om 15:21

          @lekbak: ik leer erg traag, maar begin te begrijpen dat hoe een auto eruit ziet, en in mindere mate hoeveel lawaai ie maakt, voor ruwweg 98,4572% van de bevolking bepaald hoe snel ze denken dat ie is. Dwz van traag tot heel, heel en heel snel. Zó snel (strekt armen uit)… Bij nader orde, badge is niet nodig, er zij al genoeg (valse) KPI’s…

          Login om te reageren
  16. Jantje_555 zegt

    14 maart 2019 om 13:05

    had audi beter ook gedaan

    Login om te reageren
  17. geelbarrel zegt

    14 maart 2019 om 16:21

    In China BYD personenautos gezien met aanduiding als 3.5S. Wel vreemd als daarna een kleiner model ziet rijden met 4.9S . Blijkt het te betekenen hoe snel ie op 100 km/uur zit. Wel gaaf

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      14 maart 2019 om 16:29

      @geelbarrel: elektrische?

      Login om te reageren
      • geelbarrel zegt

        14 maart 2019 om 16:44

        @Onehp: hybride.. zoek maar op BYD Tang 4.5s. Nette wahen, dikke brembo’s etc niks mis mee

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          14 maart 2019 om 17:00

          @geelbarrel: dank. Ziet er bekend uit, elektrische broertje(?) in een veel sneller gezelschap:
          https://youtu.be/q-QVKMOD_hU

          (ja ik keek voor de Model 3, echt snel ook op circuit dus…)

          Login om te reageren
  18. E34M5Touring zegt

    14 maart 2019 om 16:33

    Tja, dit is niks nieuws. Oldsmobile gaf altijd een torque rating op als typenummer. Zo is de Olds 455 geen 455Ci maar 455 poundsfeet torque. Zo bijzonder is dat dus niet.

    Login om te reageren
  19. krauwbak zegt

    14 maart 2019 om 18:18

    “30 centimeter” achterop plakken

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North