• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het gaat niet zo lekker met Lotus

Auteur: RubenPriest, gepost 30 augustus 2024 om 09:05 – 25 Reacties

Het gaat niet zo lekker met Lotus

Lotus levert veel minder auto’s af dan ze zelf hadden gehoopt in 2024.

Aan het begin van een jaar zet je doelstellingen als bedrijf. Die wil je halen of zelfs te overtreffen. En als het tegenvalt dan hoop je dat je er net onder zit. Lotus had ook doelstellingen voor 2024, maar gaat deze bij lange na niet halen. Erger nog, het komt niet eens in de buurt.

Lotus in 2024

Met de Emira, Eletre en de gloednieuwe Emeya heeft de autofabrikant een degelijk portfolio opgebouwd. Nu nog mensen die de auto’s daadwerkelijk kopen. Op dat vlak is er werk aan de winkel. Lotus verwacht dit jaar 26.000 auto’s af te leveren. Deze doelstelling is veel te ambitieus, zo blijkt uit voorlopige financiële cijfers over het eerste halfjaar. Lotus leverde slechts 4.873 auto’s af tot nu toe.

Daardoor is het merk genoodzaakt om de verwachtingen bij te stellen voor de rest van 2024. Ze grijpen meteen hard in door de verwachtingen bij te stellen naar 50% minder leveringen dan begroot. Lotus mikt nu op 12.000 afleveringen voor 2024. Als echter de leveringen net zo verlopen als de eerste zes maanden van dit jaar gaat Lotus ook die 12k niet halen.

In een statement zegt Lotus de verwachtingen onder andere bijgesteld te hebben naar aanleiding van de Europese importtarieven op in China gebouwde auto’s. Dat lijkt een slap excuus. In het eerste halfjaar waren die tarieven nog niet van kracht en ging het ook al niet jofel met leveringen.

In de maanden april-juni 2024 noteerde Lotus een nettoverlies van 202 miljoen dollar. In dezelfde periode in 2023 was er ook al sprake van een verlies van 193 miljoen dollar. Desondanks werd er een omzet van 225 miljoen dollar behaald in het tweede kwartaal. Met rap tempo vliegt het geld er nu uit bij Lotus. De vraag is of het merk van Geely genoeg in huis heeft om het tij te kunnen keren. (via Autonews)

Ook interessant!

  • Kopers Lotus Emira met AMG-motor moeten even wachten
  • Helaas: de Lotus Emira moet wijken voor een EV
  • Gespot - Rotterdam maakt kennis met de nieuwe Lotus Eletre
  • Lotus Emira leuk aankleden doe je met Vorsteiner

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Lotus

Vorig bericht: « BYD Seal 06GT komt de ID.3 GTX slopen
Volgend bericht: Een kartbaan in je achtertuin, mag dat? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    30 augustus 2024 om 09:21

    Ik zou Lotus willen voorstellen de nieuwe modellen ook allemaal van een ICE aandrijving te voorzien.
    Iets met ‘markt trends’ en zo.

    Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      30 augustus 2024 om 10:10

      👍🏻

      Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    30 augustus 2024 om 09:22

    Boeiend, Lotus bestaat voor mij toch niet meer sinds ze communistisch zijn geworden. Maakten vroeger bijzondere auto’s. Zijn nu eigendom van Winneh the pooh en zijn enge vriendjes. Jammer.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      30 augustus 2024 om 11:02

      Pas op Johanneke, die opmerking kost je zomaar 500 social credits!

      Login om te reageren
  3. harrie zegt

    30 augustus 2024 om 09:32

    Hee wat gek zeg, sinds we ons kernwaarden overboord gekieperd hebben en te dure generieke sjineese EV’s verkopen gaat het niet zo lekker meer.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      30 augustus 2024 om 09:52

      Exact dat. Lotus gaat het zo niet redden. Ik had veel liever gezien dat ze de route hadden gevolgd die Ariel is ingeslagen – proberen zo licht mogelijke sport EVs te bouwen. Het kan dus wel.

      Eigenlijk ging het bij Lotus vanaf de Exige V6 al de verkeerde kant op.

      Login om te reageren
  4. ghost zegt

    30 augustus 2024 om 09:36

    Ik heb een paar maanden terug gekeken voor een elettre. De verkoper was een oude bekende van mij van Mercedes en zei letterlijk: “ik wil er geen 1 aan je verkopen, dan kom je nooit meer terug”.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      30 augustus 2024 om 09:43

      Wat was de onderbouwing ervan? Of was dit het hele verhaal?

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        30 augustus 2024 om 09:50

        Its a piece of shit. Paar minuten googlen en je hebt genoeg onderbouwing.

        Login om te reageren
        • PunicaOase zegt

          30 augustus 2024 om 10:10

          Best jammer, want ik zie er bij mij in de wijk regelmatig een rijden en ik vind em wel heel gaaf om te zien..

          Login om te reageren
        • audirs3 zegt

          30 augustus 2024 om 10:57

          @DeWitteCondor ik kom op totaal andere conclusies. De by far snelst ladende EV ooit, ook in de praktijk, hele goede range, super snel. Wat is er mis mee?

          Login om te reageren
        • maotje zegt

          30 augustus 2024 om 13:11

          Plaats eens een link dan? Want ik vind niks op google.

          Login om te reageren
      • Robert zegt

        30 augustus 2024 om 10:03

        @maotje: als die Eletre net zo in elkaar is gezet als de oude Lotus modellen van ‘vroegâh’, dan is de typering van @dewittecondor een hele rake. Wat een prestatie op zichzelf is, want dat betekent simpelweg dat de Chinezen niet alleen de merknaam, maar ook het arbeidsethos van de Britten hebben overgenomen. Je verwacht het niet.

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          30 augustus 2024 om 14:23

          @robert
          Als je de filmpjes op youtube moet geloven zitten ze nu veel beter in elkaar dan toen het in britse handen was.

          Login om te reageren
    • Wicos zegt

      30 augustus 2024 om 10:32

      Da’s genieten voor die man. Fijne baan zo.

      Login om te reageren
  5. kniesoor zegt

    30 augustus 2024 om 10:04

    Zeg maar gerust: het gaat klotus.

    Login om te reageren
  6. Joris24 zegt

    30 augustus 2024 om 10:18

    “In de maanden april-juni 2024 noteerde Lotus een nettoverlies van 202 miljoen dollar. In dezelfde periode in 2023 was er ook al sprake van een verlies van 193 miljoen dollar. Desondanks werd er een omzet van 225 miljoen dollar behaald in het tweede kwartaal.”

    Ik snap de samenhang tussen nettoverlies en omzet niet. Dat wil echt precies niks zeggen. Verder wat hierboven al meermaals gezegd is, het veel te duur verkopen van een generieke chinese auto is niet bepaald een succesformule. Hoop dat de importtaksen ze uit hun lijden verlossen.

    Login om te reageren
  7. Allison Burgers zegt

    30 augustus 2024 om 10:19

    Echt heel gek. Als je in de markt bent voor een bakbeest die richting de 3 ton gewicht gaat, dan is Lotus toch het eerste merk waar je aan denkt.

    Login om te reageren
  8. Roadster1976 zegt

    30 augustus 2024 om 10:21

    Alle EV’s van 140k plus doen het nu wat minder toch? Recencies van de Eletre zijn erg goed. En over China. De laatste 30 jaar lieten we alles produceren in China. En nu is een auto een probleem?

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      30 augustus 2024 om 10:33

      Ja

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      30 augustus 2024 om 11:04

      Ja, want mensen zijn bang dat de Chinese overheid meekijkt en op afstand je remmen uitschakelt als je tijdens het rijden kritiek uit op Xi of de Oeigoeren aanhaalt.

      Login om te reageren
  9. Wicos zegt

    30 augustus 2024 om 10:33

    Misschien moeten ze gewoon berekenen hoeveel kilo auto ze hebben verkocht. Dan gaat het weer geweldig.

    Login om te reageren
    • Allison Burgers zegt

      30 augustus 2024 om 22:06

      Haha, reactie van de dag!

      Login om te reageren
  10. William zegt

    30 augustus 2024 om 12:01

    Die Eletre en Emeya vind ik indrukwekkende apparaten. Ogen stukken beter dan dat ICE sportwagentje uit Engeland. En ook beter dan een Purosangue. Prijs – kwaliteit verhouding van de Eletre basis is prima. Dat ze maar 4 dealers in Nederland hebben kan wel nadelig zijn.
    Garantie ook erg goed:
    https://www.lotuscars.com/nl-NL/lotus-warranty/eletre

    Login om te reageren
  11. ericc zegt

    30 augustus 2024 om 13:49

    Binnenkort neemt een Brit de rechten van de naam Lotus terug over en bouwen ze opnieuw circuit-straat-auto’s!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North