• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Van succesvol automerk naar afgegleden glorie

Auteur: RubenPriest, gepost 29 augustus 2025 om 10:56 – 7 Reacties

Vergane glorie? Eigenlijk best zonde hoe het gegaan is.

Ooit was Nissan een vaste waarde in de mondiale top 10 van grootste automerken. Sterker nog, het merk verkocht in de hoogtijdagen ruim meer auto’s dan Suzuki en gold jarenlang als één van de pijlers van de Japanse auto-industrie. Maar die tijden lijken voorlopig voorbij. Voor het eerst sinds 2004 is Nissan uit de wereldwijde top 10 gevallen, daarover bericht Nikkei.

Nissan verkopen

Een harde klap voor het o zo bekende Nissan. Waar hier in Nederland alle Gerda’s nog rustig doortuffen in hun Note en Qashqai, zijn het de Koreanen die de afgelopen jaren een enorme opmars hebben gemaakt. Hyundai en Kia hebben een mokerslag uitgedeeld binnen de industrie en Nissan heeft het nakijken.

In de eerste helft van 2025 verkocht Nissan 1,61 miljoen auto’s. Dat klinkt nog altijd als een indrukwekkend aantal, maar het is 6 procent minder dan vorig jaar en het laagste niveau in 16 jaar. Zelfs Suzuki, jarenlang de kleine broer, wist met 1,63 miljoen auto’s meer te verkopen dan Nissan.

Het contrast met de piekjaren is groot. In 2018 wist Nissan nog 720.000 auto’s in China weg te zetten, inmiddels zijn dat er 270.000. Een keiharde daling van 60 procent. En dat terwijl de Chinese automarkt booming is. Maar vooral met andere merken, Nissan profiteert er totaal niet van.

Ook in eigen land gaat het niet best. De Japanse verkopen zakten met 10 procent naar 220.000 stuks, het laagste niveau sinds. Nou, sinds altijd zo ongeveer. In de VS worstelt Nissan eveneens.

Rode cijfers

Het gevolg van al die tegenvallers laat zich raden: rode cijfers. In het afgelopen kwartaal noteerde Nissan een verlies van 115,7 miljard yen, omgerekend zo’n 785 miljoen dollar. Een jaar eerder was er nog sprake van een winst van bijna 29 miljard yen. Inmiddels begeeft Nissan zich in het vierde verlieslatende kwartaal op rij

Toch geeft Nissan zich niet gewonnen. Later dit jaar komt er in Japan een volledig nieuwe Leaf, de eerste complete modelwisseling in acht jaar. Dat moet de elektrische ambities van het merk nieuw leven inblazen. En dan zijn er nog die gekke rebadge modellen van Renault. Er zit nieuws in de pijplijn, maar is het genoeg voor Nissan om te overleven op termijn?

Ook interessant!

  • Valt de megafusie van Nissan en Honda in het water?
  • Renault wordt buitengesloten van megadeal Nissan
  • Noodlijdend Nissan overweegt drastische maatregel
  • Update voor Nissan Z brengt epische kleur mee!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, japan, Nissan

Vorig bericht: « Dit ooit zo mooie sportwagenmerk moet nu honderden banen schrappen
Volgend bericht: Video: Verdwaalde boer verliest lading »

Lees Interacties

Reacties

  1. JanJansen zegt

    29 augustus 2025 om 11:24

    Zoals elke niet Chinees automerk zal ook de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance keuzes moeten maken om te blijven bestaan in de nieuwe wereldorde. Ik vind dat ze nog relatief laat reageren eigenlijk, maar ja ik behoor tot die stuurlui vanaf de kant.

    Login om te reageren
    • vondick zegt

      30 augustus 2025 om 15:41

      Ik zie eigenlijk een directe link met Carlos Ghosn. Deze man heeft Nissan er destijds bovenop geholpen. En sinds hij weg is, is het afgegleden. Er is geen visie. Dit is ook wat mij zorgen baart bij VW. De vorige CEO had een alles of niets strategie waar ik beel heil in zag. VOL inzetten op nieuwe ontwikkelingen. Hyundai heeft dat destijds gekopieerd en ging vergelijkbare bedragen investeren in software, batterijen en elektrotechniek. VAG is alleen halverwege gestopt, de CEO moest zelfs wieberen, en een veel conservatieve koers werd gevaren. Ja zo kom je er niet. Hyundai/Kia hebben doorgezet. En kijk es: die zijn er nu wel.

      Ophouden met die slappe hap. Laten we hier in Europa weer KNOKKEN. Wat wie hier kunnen gi-gan-tisch. We kunnen zowel de VS en China makkelijk de baas, als we maar weer laten zien wat we waard zijn, in plaats van dat slingerende, slappe, niet-poetsen-maar-lullen gedrag.
      Dan kom ik weer terug op Carlos, die had visie en deinsde niet terug. En ja, er mislukte wel eens wat, maar de lijn naar boven was altijd daar.

      Login om te reageren
      • Jan zegt

        30 augustus 2025 om 22:20

        Leuk verhaal hoor maar waar zou Europa dan mee moeten terug knokken?
        Inmiddels komt bijna alles wat nodig is om een auto te bouwen uit Azië /china.
        En het belangrijkste onderdeel de accu pakketten ook.
        En dan nog het vraagstuk loonkosten.
        Nee die strijd hebben we helaas allang verloren.
        Antiek Europa loopt helaas al jaren achter de feiten aan als het gaat om elektrische auto’s.
        Benieuwd welke autobouwers zullen overleven.

        Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    29 augustus 2025 om 11:43

    Je komt er moeilijk weer uit. Als een Kia 2 miljard kan uitgeven aan het ontwerpen van een nieuwe c segment crossover, en Nissan 1 miljard, welke auto zal dan beter zijn? Ook schijnt Nissan nog steeds last te hebben van te weinig marge. Gingen ze in de jaren 90 ook compleet van naar de klote. Toyota kon de auto’s goedkoper bouwen, maar als Nissan zijnde kon je, ondanks dat de auto’s heel goed waren, niet een hogere prijs vragen dan Toyota, dan verkocht je niks. Dus de marge per auto verdampte.

    In de VS heeft Nissan vooral de reputatie van dramatische kwaliteit (vooral de CVT automaten zijn heel slecht), en ze worden enkel gereden door mensen die hun leven niet op orde hebben, en dit is het enige dat ze konden financieren. Een Altima die half in elkaar gebeukt rondrijdt in een niet al te beste wijk is doodnormaal.

    Login om te reageren
  3. Hawkeye72 zegt

    29 augustus 2025 om 16:07

    Zoals een Amerikaan over onze huurauto zei: a Niessan…. What the f*** when wrong, man?!

    Login om te reageren
  4. DeWitteCondor zegt

    29 augustus 2025 om 16:37

    Ik denk dat Nissan zich op niches moet gaan richten. Wellicht kleine EVtjes, zoals de Leaf en nog een paar pickup trucks en/of lichte vrachtwagens voor Azië en de Americas. Dat konden ze wel. Op andere markten hebben ze de strijd al verloren.

    Login om te reageren
  5. HZW zegt

    29 augustus 2025 om 18:07

    De Nissan GT-R is ook aan zijn einde gekomen en dat was hun Halo car, om mensen naar de showroom te trekken.
    En rebadged Renault’s is ook niet de oplossing om het merk overeind te houden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North