Premium. Het is het toverwoord om een auto te verkopen. Of er nu een driecilinder onder de kap ligt of V8 maakt niet meer uit. Zolang je het dashboard maar kan knuffelen en er veel opties mogelijk zijn. En het allerbelangrijkste: een logo waar we allemaal hebberig van worden.
Uiteraard is premium een marketingterm. Voeg waarde toe en vraag er extra geld voor. Zo simpel is het. De huidige Ford Mondeo is tegenwoordig ook te bestellen als ‘Vignale’. De naam van de eens zo roemruchte designer en coachbuilder Alfredo Vignale. Meneer was verantwoordelijk voor talloze schitterende auto’s op basis van Lancia’s, Alfa Romeo’s, Fiats en zelfs een heuse Ferrari en Tatra. @Dizono zal ze een keer met jullie doornemen.
De reden van de Vignale variant geeft al aan wat er mis met de huidige Mondeo: het dashboard is iets minder mooi en qua rijden is de Mondeo er niet op vooruit gegaan. Niet dat het een slechte auto is, integendeel. Maar de voorheen zo verfijnde Mondeo is nu een stukje Amerikaanser. Hadden ze dus beter anders om kunnen doen. En het grappige is, dat heeft Ford dus ook gedaan.
In de jaren ’80 leverde Ford USA de Ford Tempo en de Ford Taurus als middenklassers. Echter in Europa had Ford de belegen Ford Taunus vervangen voor de bijzondere Ford Sierra. Deze kwam er in diverse smakelijke uitvoeringen waaronder de XR4 en natuurlijk de legendarische RS Cosworth. Maar dit mocht niet zomaar een Ford worden. Deze auto moest een stukje hoger gepositioneerd worden. Premium dus. En als je meer Premium wilt rijden dan een Ford in de VS, dan kon je tot voorheen kiezen voor Mercury.
Echter, Mercury was niet echt passend en Lincoln al helemaal niet voor zo’n sportieve Sierra. Gelukkig was Bob Lutz er nog. Meneer Lutz was mede verantwoordelijk voor de BMW Motorsport divisie en was al enige tijd een Hoge Oom bij Ford. Zijn visie was om aan te haken bij de Duitse merken. In de VS werden Duitse merken als ‘premium’ ervaren. Ford heeft ook Duitse auto’s. Simpel rekensommetje. Er kwam dus een nieuw merk, genaamd Merkur. De Duitse vertaling voor Mercury.
Het eerste model was de Merkur XR4ti. Ford kon de naam Sierra niet gebruiken vanwege het feit dat General Motors in de VS de rechten had voor die naam en gebruikte voor de GMC Sierra. De Merkur XR4ti leek op de Sierra XR4, maar week op een paar essentiële punten af. Denk aan andere velgen, verlichting en bumpers. Technisch gezien waren de verschillen interessanter. Normaliter gaan de Amerikanen voor de dikkere motoren. Niet bij Merkur, in plaats van de 2.8 V6 koos Ford voor een 2.3 Turbo, die ook te vinden was in de Mustang. Er waren nog meer overeenkomsten met de Mustang SVO: de maten. Ze waren bijna even groot. Tevens was de XR4ti er alleen als 3-deurs fastback. Ze werden allemaal bij Karmann aangepast voor de US markt. Genuine German Import.
De 2.3 Turbo leverde ongeveer 175pk en dat was behoorlijk wat in 1985. Net zoals de prestaties: 0-100 km/u in slechts 7,8 seconden is nog altijd een prima waarde, evenals de topsnelheid welke op 210 km/u lag. Dit is wel als er gekozen werd voor de handgeschakelde vijfbak, want de 3-traps automaat haalde alle snelheid eruit.
De Merkur XR4ti werd niet eens slecht ontvangen, eigenijk. De pers was er redelijk over te spreken. Echt een succes is het helaas niet geworden. De XR4ti kreeg nog een paar tussentijdse wijzigingen, maar het mocht niet baten. In 1988 kreeg de XR4TI zelfs gezelschap van de Merkur Scorpio. Inderdaad, een Ford Scorpio met Merkur logo. Verder niets aan gewijzigd. De Scorpio moest het opnemen tegen de Audi 100, Mercedes E klasse en Volvo 760. Opmerkelijk was dat alleen de 5-deurs versie, iets waar Amerikanen niet heel blij mee zijn (de Saab 9000 CSE was niet echt een verkoopknaller). In tegenstelling tot de XR4ti was de Scorpio voorzien van een V6.
In 1989 was het hele avontuur al weer voorbij. Het werd te duur om de auto om te bouwen naar US specificatie, daar de Deutschmark nogal sterk was en er niet veel animo voor was. Het echte nekschot was de verplichte airbag regeling in de VS, iets waar de opvolgers van de Sierra en Scorpio van werden voorzien.
Dus een mislukt idee? Nou, nee. Waar Ford zijn iets luxere divisie heeft moeten opdoeken, heeft GM nog steeds Buick als iets luxer maar niet het meest luxe merk. Kijk even naar het gamma van Buick en je ziet meteen hoe het komt: de Encore, Verano, Regal en Cascada. De Mokka, Astra sedan, Insignia en Cascada. Uit Duitsland. Hoe premium.
lincoln zegt
Zoooo .. helemaal vergeten ..
Leuke opfrisser ..
2.3 turbo .. mooi sterk Amerikaans blok ..
Werd ook in de 87er thunderbird gebruikt ..
Calimero zegt
Kende ik wel. Ik heb van beiden modellen destijds de brochures nog gehad.
Vanwege de Amerikaanse luchtmachtmilitairen op de vliegbasis hier vlakbij mijn woonplaats in het echt wel eens een Merkur Scorpio zien staan. Net zoals bv verschillende Pontiac Le Mans versies ( ander merk, ik weet het maar min of meer een soortgelijk verhaal als bv een Eurpese Ford onder een andere merknaam in de VS op de markt zetten want die Le Mans was eigenlijk een Kadett E in hatchback en sedanversie)
str8six zegt
Huurrrrrrdduuurrrr Merrrkkuurrrrr
toyotafortuner zegt
Ken m wel. Maar oudere “Europese” Fords zijn nooit echt mijn kopje thee geweest. Zo’n Sierra vind ik maar enigzins ielig overkomen.
potver7 zegt
Hahaha weer een leuk geschiedenislesje. Vraag me trouwens wel af waarom volgens de ‘puristen’ anno 2016 een Mustang met 2,3-liter viercilinder geen echte Mustang kan zijn…
willeme zegt
@sjaterantekomen: Om met Mathijs van Nieuwkerk te spreken: verklaar je nader ;)
sjaterantekomen zegt
@willeme: u spreekt met een aanname, lijkt mij voldoende.
Niks ten nadele van uw verdere bijdragen met invulling met vele gewaardeerde kennis.
boxer74 zegt
Arghhhh Bob Lutz… Ik schiet nog altijd in een pijnlijke kramp vol ingehouden woede als die naam lees. Dé inhalige harteloze man die feitelijk verantwoordelijk is voor de teloorgang en uiteindelijk het einde van die Zweedse parel met schitterende legacy, SAAB… ( sorry, blijkbaar toch een diep onverwerkt trauma bij mij. Prettig weekend!)
lincoln zegt
@boxer74:
Heb jij ooit een nieuwe Saab gekocht ??
boxer74 zegt
@lincoln: toevallig wel Lincoln, nadat ik mijn classic 900 S Scarabe Cabrio tegen een muur geparkeerd had. De laatste pre-lci Saab 9-5 in België. Een nieuwe 2005 2.2 Tid SportCombi in Vector Sport uitvoering, in smoke beige ( heerlijk kleur) met beige lederen interieur en ( echt!) Carbon OEM dashboard. Getrokken tot 340.000 km, wachtend op het welles nietes verhaal van de NG 9-5 SportCombi. Maar al had ik nooit een nieuwe Saab gekocht , ik begrijp het venijn in uw vraag niet ??Iedere automobiel liefhebber zou het verdwijnen van Saab moeten betreuren, Bob Lutz een ass vinden, en ja… Don Quichotte Victor Muller ergens een kleine sympathieke onhandige held. Mag ik nu ?
lincoln zegt
@boxer74:
Mooi .. Bob Lutz heeft er veeeeeeeel meer gekocht ..
Maar dan ook echt veeeeeeeel meer ..
En idd .. autoliefhebber MOETEN ..
achterlijk volk zal altijd moeten ..
boxer74 zegt
@lincoln: hahaha, rustig jongen, rustig.
Ik neem het jou niet kwalijk, misschien was je nog een ukje en heb je het niet kunnen volgen; maar je lult maar wat.
En oh ja, Bob blijft een total ass!
sracert zegt
Ik vond vroeger de Mercury Mustang een mooie auto. Dat was het “premium” model van de Ford Mustang.
carmasterr zegt
@sracert:
Grappig genoeg heette die dan weer Capri.
GielMK1 zegt
Jarenlang heeft Ford “Ghia” als meest luxe variant van een model gehad. Weet iemand waarom het nu “Vignale” is ?
lincoln zegt
@gielmk1:
Omdat ze ooit de naam en ontwerpstudio gekocht hadden en het niet hebben kunnen verkopen ..
Of gewoon niet wisten dat het nog in de boeken stond ..
Typische lompe Ford actie dus ..
Niet de eerste en ook niet de laatste ..
sracert zegt
Mercury Capri
tarquesh zegt
Nog nooit van Merkur gehoord sinds nu ik het artikel gelezen en gezien heb.
Vignale ken ik dan wel van naam. De Mondeo waar je als een prins word behandeld door Ford medewerkers.
Wel vind ik die Merkur Siera wat lijken op een AMC Pacer. De uit ballans zijnde gladde ontwerp met de gekunselde derde ruit op zij.
nasty zegt
@tarquesh: dit van die betere behandeling bij de dealer heb ik inderdaad ook al vaak gelezen. Wat houdt dit juist in? Dat ze je kop koffie nog eens bijvullen als die leeg is, of krijg je dan rondleidingen ofzo?
prop zegt
Prima artikel! Echt mega interessant om zo diep op een specifiek unieke auto in te gaan
dedokter zegt
Bij vignale moet ik steeds denken aan de remake van gone in 60 seconds. Waar de inspecteur binnenkomt bij Otto en zich verbaasd over de drugs dealer auto omdat er zulke mooie auto’s staan waaronder een fiat vignale.
dedokter zegt
@dedokter: Nerd
e1000bmw zegt
Merkur…ik moet dan toch echt aan scheermessen denken…
e1000bmw zegt
Dit dus: https://www.thebackyshop.co.uk/system/pictures/1070/original/Merker_Vision_2000_Butterfly_German_made_solingen_traditional_razor.jpg
E34M5Touring zegt
In een van de afleveringen van Top Gear USA rijdt Tanner Foust met zo’n XR4Ti. Heb wel eens gekeken of ik er 1 kon vinden in de US maar ze zijn echt zeldzaam. In feite gewoon een Cosworth ‘light’. Leuk artikel!
Design_Driven zegt
Mijn complimenten voor een zeer interessant stuk. Komt echt maar zeer zelden voor dat ik een stukje auto-geschiedenis niet ken. Wist wel dat deze modellen ook in de VS verkocht waren. Heb ze er zelfs wel eens gespot. Maar wist niets van dit sub merk. Erg tof! Keep them coming
sjoerd95 zegt
Ik kende Merkur wel. De XR4Ti werd inderdaad omgebouwd bij karmann maar de Scorpio liep gewoon naast de Ford Scorpio in Keulen van de band. In Den Haag heeft jaren een Merkur XR4Ti op CD platen gereden. Helaas nooit op de foto kunnen zetten.
Een leuk stukje over een leuk merk in ieder geval!
autodrop zegt
Leuk stuk @willeme ! Wellicht leuk om eens een (zaterdagspecial) artikel te wijden aan de Mustang in al zijn generaties? Ben gek op dat ding en waarschijnlijk ben ik niet de enige haha.
GielMK1 zegt
Die Merkur/XR4i hebben hetzelfde derde ruitje als de Ford Probe concept van 1981
http://oldconceptcars.com/wp-content/uploads/ford_probe_iii_concept_2.jpg
davelepeef zegt
@GielMK1: daar is de Sierra überhaupt op gestoeld
mrrallycross zegt
Haha een 3 traps automaat….
pinut187 zegt
Merkur, had er indd nog nooit van gehoord. Thanks weer wat geleerd.
hans75 zegt
heb rond 1996 een half jaar gewerkt/gewoond… had daar een collega die 3 merkurs had.. veel in meegereden, want het reed wel beter dan de Avis-huurbakken die ik daar had (totdat ik zelf een Alfa Milano kocht).. heb vanuit nederland ook diverse Sierra onderdelen naar hem moeten opsturen die hij daar niet kon krijgen… sweet memories
elemento zegt
Ford scorpio was wel.mooi auto. Maar bij de tweede model waar ook koninklijke huis mee reed was lelijke auto