Waarom deze mislukte F1-coureur een absolute baas was

Auteur: , 14 Reacties

Ook de mindere goden maken kans op een felbegeerd plekje in de Autoblog Hall of Fame, maar daar moet je wel iets bijzonders voor doen!

Waarom deze mislukte F1-coureur een absolute baas was

De naam Hans Heyer zal bij weinig F1-fans een belletje doen rinkelen. Desalniettemin heeft deze Duitser een onuitwisbare indruk gemaakt tijdens de Grand Prix van Duitsland op Hockenheim in 1977. Voor de race probeerde Heyer zich te kwalificeren met de Penske-Ford. Geen heel rappe auto, ook geen barrel, het zat er een beetje tussenin. Heyer ontbeerde echter de nodige ervaring en het lukte hem dan ook niet om een plekje op de startgrid te bemachtigen. Voor ieder ander einde oefening, maar niet voor Heyer!

Vlak na de start kwam het tot een crash tussen Clay Regazzoni en Alan Jones. Heyer bedacht zich geen moment en met hulp van enkele bevriende baancommissarissen sneakte de gewiekste coureur de pitstraat uit om alsnog de baan op te rijden alsof er niks aan de hand was. In alle consternatie had niemand door wat er gebeurde en pas toen na negen rondes de versnellingsbak van de Penske kaduuk ging, begreep de raceleiding wat er aan de hand was en kreeg Hans alsnog een zwarte vlag.

Heyer werd gediskwalificeerd en hij mocht de volgende race niet bijwonen. De Duitse Grand Prix werd dan ook het enige F1-avontuur van de coureur, die verder actief was op Le Mans (met onder anderen Toine Hezemans) en in de toerwagenracerij. Toch vinden we het een bijzonder puike actie. Jammer dat zulke fratsen tegenwoordig niet meer voorkomen in de F1.



14 reacties

Haha goed bezig, DNQ, DNF en BFD (gediskwalificeerd)
@mrbasa: dqf is gediskwalificeerd, als we het dan toch op fia termen houden…
@gwnbmw: als we toch gaan mierenneuken is het DQ niet DQF ;)
Icoon uit het DRM tijdperk, veel successen geboekt met team Zakspeed en Lancia, voor eeuwig verbonden met zijn jagerhoedje.
De Penske-Ford was geen rappe wagen, maar ook geen barrel.
Om er vervolgens na 9 ronden de brui aan te geven wegens een versnellingsbak issue.
De ironie!
Volgens mij was het een ex-Penske en was hij in geschreven als een ATS .
Hans Heyer reed ook in de eerst door AMG gebouwde race auto. De 300 SEL 6.8 oftewel de oer AMG. Hiermee heeft hij in 1971 diverse successen geboekt. Nooit geweten dat hij ook in de F1 heeft gereden. Leuk artikel !
En de enige foto die er nog van over is, heeft een zodanig heftige JPEG-compressie dat het er gewoon niet uit ziet… ?
@potver7: RTL GP magazine heeft er een item van gemaakt incl. Foto’s.
Precies zoals onze Max eigenlijk.
Hans Heyer had meer succes in de toerwagens, o.a. in een door Zakspeed geprepareerde Ford Escort mk2. Dik uitgebouwd zoals eind jaren ’70 gebruikelijk was, heerlijk! Het team werd gesponsord door Mampe halb und halb, die je ook op deze F1 wagen zie.
@escort77:

kort filmpje: https://m.youtube.com/watch?v=3BI_mUcOLng

Zoek zelf maar even op historische gp2 en gp5 beelden ?
Wat een baas. Ik ben hier toch om rondjes te rijden. Dan doe ik dat ook
Ha indd een mooie bazenactie.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).