Dit rijdt het hoofd design bij Bugatti

Auteur: , 36 Reacties

Achim Anscheidt, designer bij Bugatti, is een man met smaak.

Het mag geen verrassing zijn dat een medewerker van Bugatti in auto’s van het eigen concern rijdt. Achim Anscheidt is al 12 jaar werkzaam als hoofd design bij de ‘Franse’ autofabrikant en het is niet erg efficiënt om een Veyron of Chiron als daily te rijden.

Anscheidt is werkzaam vanuit Wolfsburg en doordeweeks forenst de beste man in een Golf GTI, of maakt hij gebruik van zijn fiets of de trein, aldus de Bugatti-medewerker in een interview. Niet erg spannend allemaal. Wel spannend is het weekendspeeltje van de designer. Op de vrije dagen stapt hij namelijk in zijn Porsche 911 SC uit 1981.

De Porker is gestript om zoveel mogelijk gewicht te besparen. De achterstoelen zijn niet meer, net als de verwarming, de radio en de oorspronkelijke deurhendels. De 911 weegt 820 kilo en volgens de designer stuurt de Duitser als een kart. De getunede boxermotor is goed voor 290 pk en schakelen doet Anscheidt door middel van een heerlijke ouderwetse bak met vijf verzetten.

De bijzondere Porsche is niet het enige pareltje dat in het bezit is van de designer. Ook een Bugatti Type 35 is een project van Anscheidt. Het gaat hier om een lange termijn restauratie die al meer dan 10 jaar aan de gang is. De Bug is voor zo’n 60 procent opgeknapt en dus is er nog een lange weg te gaan. Het complete interview met Anscheidt kun je lezen op de site van Porsche.



36 reacties

Voor iemand die van die gedrochten ontwerpt, heeft die nog best wel smaak.
@macmiller:
Ik zal een zo mogelijk nog simpeler reactie geven op uwes; als de man zijn ontwerp de Cw waarde van een blok beton zou hebben, zal de Bugatti moeite hebben om de 140 te halen.
Dus is hij beperkt in zijn creativuteit.
Doe mij de type 35 maar i.p.v. De 911
Opmerkelijk dat hij zijn 911 wel stript om het gewicht laag te houden maar dat de Chiron droog al bijna 2 ton in de schaal legt.
@kasplant: Het zou erg knap zijn als een designer er zo even 900Kg af kon tekenen.
@torsen: haha :)
@torsen: effe wat gummen toch?
@torsen: dat werkt ook beter met een gum.
De verwarming gestript, als dit correct is dan is dit echt maar een zondags speeltje meer voor in de zomer.
Voor de rest wil ik er ook wel zo eentje.
@jerudo: Die boxer even goed opnaaien en het is snikheet in de cabine zonder isolatie.
Leuk om de verhalen achter ‘grote’ personen uit de branche te horen.
Dat snap ik dan weer niet. Iemand die zo belangrijk is voor Bugatti, iemand die zo verwisselbaar is (zonder een risico te zijn) rijdt een GTI naar zijn werk? Hij houd van snelle auto’s, anders had hij geen Porsche voor het weekend. Waarom dan geen nieuwe 911 of Panamera? Betaald VAG zo slecht, dat een van de belangrijkste personen van Bugatti in een GTI naar zijn werk moet rijden?
@e550: is gewoon heel normaal hoor, sommige mensen willen in het dagelijks leven gewoon iets “normaal” rijden. Kijk maar naar sainz die rijdt een golf, of raikonnen die rijdt een alfa romeo gulietta
@thefmanl: of naar mij, in m’n Golf 4.
@e550: er zijn veel meer dingen die jij nooit zult begrijpen……ik ken een hadjevol zeer welvarende mensen die in hele gewone auto’s rijden terwijl ze makkelijk iets van de bovenste plank kunnen rijden……….misschien dat ze daarom zo welvarend zijn.

Aan de andere kant kom ik mensen tegen die in hele dikke auto’s rijden om vervolgens op zoek te gaan naar 2e hands bandjes omdat ze de eindjes niet aan elkaar kunnen knopen……

Die 911 van Achiem is wel briljant, zo puur en tijdloos, en iets waar hij zeker nog geld op gaat verdienen, dat gaat met een nieuwe 911 niet gebeuren (tenzij het een 911R is)
@slickrick: Dat zij misschien gewone auto’s rijden, is omdat ze niet zo veel om auto’s geven? Deze man werkt nota bene voor het merk Bugatti. Ik kan mij niet voorstellen dat hij het leuker vindt om in een GTI te forenzen dan in een Panamera of 911.
@e550: oh maar er zijn nóg veel meer redenen om niet in een dure auto te rijden als miljonair….weinig interesse in auto’s is vaak niet de reden. Het heeft meer te maken met discretie en uitstraling.
Grappigg hoe de man blijkbaar op twee verschillende manieren tegen autos aan kijkt. Aan de ene kant een gestripte auto met niet bijzonder veel pk’s die rijd als een kart. En aan de andere kant een auto met pk’s in overvloed die ook zwaar te noemen is.
@milieumeneertje: Het ene is zijn persoonlijke smaak, het andere wat zijn opdrachtgever van hem verlangt. Ik ben constructeur voor een bussenfabrikant, maar in mijn garage heb ik toch een iets lichtvoetiger wagentje staan.
De foto’s zijn allemaal wel erg gestyled, maar daar verdient de man dan ook zijn brood mee. Ben geen fan vd hedendaagse Bugatti maar kan zijn werkplek met uitzicht op een iconische auto wel waarderen.
Het lijkt soms of niemand hier de bedoeling van de laatste twee Bugatti’s begrijpt. Het zijn gewoon geen auto’s voor het circuit meer zoals vroeger. Net als een Golf gti waar hij mee naar zijn werk rijdt. Ruim voldoende en mocht meneer zin hebben in wat leuks pakt hij de Porsche. Doe mij die ook maar ipv de Veyron of Chiron. Al is het wel het ultieme reismiddel voor 1000 km snelweg. Maar dat is een Golf gti ook
Filmpje van hem met zijn Porsche is al ouder: http://youtu.be/eAY5fRglsb4
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Geweldig filmpje van hem met zijn Porsche: https://m.youtube.com/watch?v=ugnsf5Kw8So
@crusader: Thx, inderdaad prachtig. Heerlijke wagen!
Leuk om te lezen..
Waarom zou deze ontwerper moeten rijden wat hij ontwerpt? Ik woon als architect ook in een heel ander huis dan ik ontwerp voor mijn opdrachtgevers. VW vraagt een hypercar met overvloed aan pk’s en dan komt er iets als een Veyron uit. Kan me voorstellen dat meneer ooit carte blanche heeft gekregen om eens wat leuks te doen. Wellicht zou er dan iets uitkomen met de specs van z’n prive 911
Hier het bijbehorende filmpje van zijn 911:
http://youtu.be/eAY5fRglsb4
Ik snap dat hij ‘iets van het concern’ rijdt. Maar zou het niet veel gaver zijn (en Frans verantwoord) als de beste man geen Porker in de garage had staan maar een Facel Vega HK 500?
Dat is helemaal geen 911 uit 81. Tenzij hij hem a la Singer van de oude lichtunits en bumpers heeft voorzien. Wel een gaaf ding.
@frederik: het leek mij alle kenmerken van een T te hebben, de raamrandjes, spiegels, motorkleprooster, enz.
Enkel die stuurkolom brengt me aan het twijfelen…
Overigens mooie auto, goeie hoogte icm die wielen.
@frederik:
Als je wat thuis bent in elfjes zal je wel zien dat het koetswerk achteraan de breedte heeft van een G-model (kwam in navolging van de 2.7RS). Zal dus inderdaad om een ombouwprojectje gaan waarbij een G-model de ‘long hood’ en knippers van een vroeg elfje heeft gekregen…
@stijnb: Inderdaad, vergelijkbaar met Singer dus (al gebruiken die de 964 als basis als ik het goed heb).
En de man was vroeger dus een acrobaat/stuntman op een motor.
en nu ontwerpt hij Bugatti’s ?
Dan ben je wat mij betreft een held. Punt.
http://files.porsche.com/filestore/image/multimedia/none/christophorus-issue377-article14-margin-04/normal/4897c993-39eb-11e6-8697-0019999cd470/porsche-normal.jpg
Toch leuk om te lezen dat hij de fijne kneepjes van het vak heeft geleerd van Harm Lagaay.
Grappig dat Bar25 en Katerblau genoemd worden… Man, Man, Man wat heb ik daar mooie tijden meegemaakt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).