Mercedes E-Klasse All-Terrain komt Volvo’s pesten

Auteur: , 56 Reacties

Na jaren van terughoudendheid, is nu ook bij Mercedes het roer om.

Nadat eind jaren ’90 Volvo’s V70 Cross Country concurrentie kreeg van de Audi Allroad Quattro bleef het lang stil bij de andere premiummerken. Terwijl volumemerken de ene na de andere auto hoger op de poten zetten en Audi en Volvo hun gamma langzaam uitbreidden, keken Mercedes en BMW de kat uit de boom. Tot nu, want de Mercedes E-Klasse All-Terrain is hier.

Natuurlijk heeft Mercedes de E-Klasse Estate wat hoger op de pootjes gezet. Dankzij een grotere veerweg (+1.5 centimeter) en grotere wielen (+1.4 centimeter) is de bodemvrijheid een stukje hoger dan bij een reguliere E-Klasse (rijtest). Standaard beschikt de E-Klasse All-Terrain over 4Matic-vierwielaandrijving en een 9G-Tronic automaat. Voorlopig is de E 220 d met 194pk de enige leverbare motor, op termijn komt daar een zescilinder diesel bij.

Uiterlijk herken je de All-Terrain niet alleen aan de grotere bodemvrijheid, natuurlijk zijn er ook spatbordranden in ongespoten kunststof en voor- en achterbumpers die met ‘aluminium’ details bodembeschermers suggereren. Opvallend is ook de grille, die met zijn twee lamellen afwijkt van de rest van het E-Klasse-gamma, maar juist overeen komt met de SUV’s uit Stuttgart.

In het voorjaar van 2017 start de verkoop van de Mercedes E-Klasse All-Terrain.



56 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Man man man man. Als ik dit zie, word ik niet vrolijk.
@p1m: Heb je mooi pech want hij kan overal komen.
@p1m: Acht beter dan die 4pitters van volvo toch??
@kennone: die volvos zien er nog enigzins stoer uit, deze niet
@banaan7: Daar heb je een punt. Dan maar een XC70 tot modeljaar 2014. De T-6 graag
@p1m: die wielkasten!! dat kan toch niet dat zwart. Ik snap het idee maar gatver. Kan toch niet zo op een Duitse premium.
De E-klasse is eigenlijk net wat te elegant om op hoge poten te zetten, mede door z’n schuine daklijn. Vergelijk het een beetje met een S-klasse op hoge poten, daar krijg ik hetzelfde gevoel bij.

Desondanks ziet ie er wel strak uit, en qua 4matic verleden past het eigenlijk prima in het gamma. Het zal gewenning zijn.
@granlusso: S-klasse All Terrain.
We hebben weer een niche!
@rikus: Als ze dan eerst eens beginnen met een station van de luxe sedans (S-klasse, A8, 7-serie). Dan rij je niet meteen een SUV wat sommige niet willen maar heb je wel de ruimte. Als ik zo om mij heen kijk denk ik dat dat nog best een idee is.
@mikkeloentje: voor de leek kun je een S-klasse embleem op de E plakken, en dan ben je er al..
@mikkeloentje: een s-klasse station…. Die gaat hoge ogen gooien in de uitvaard business!

Op een paar Hollanders na, denk ik niet dat iemand op een S, 7 of A8 station zit te wachten.
Best wel dik
Handig voor op de bouwplaats
@wildewesten: super handig!! Die 2,9 cm extra bodemruimte brengt hem niet door plassen waar die anders ook niet doorheen zou komen!
@audir8v10:
een grille met twee lamellen, dat is pas handig in de jungle van borneo.
Vindt hem mooier dan de standaard e klasse
Het staat de auto totaal niet. Een auto als deze E-klasse is er veel te elegant voor ontworpen om een All-Terrain te zijn/worden. Dat doen Volvo met hun Cross-Country’s en Audi met hun Allroads toch beter.

Ik ben sowieso al geen fan van dit soort auto’s, maar bij Mercedes past het gewoon niet..
En dan heeft iedereen te zeiken over de nutteloosheid van crossovers…. dit is pas zinloos (en lelijk)
@shalomleon: Een crossover is anders best nog nuttig. Het zijn gewoon praktische auto’s met een hoge zit. Niks mis mee in mijn ogen.
@shalomleon: het is nog altijd gewoon een iets verhoogde station.. Wat is daar “zinloos” aan?
Nee.. gewoon nee! Dit klopt toch gewoon niet? Ze hebben toch genoeg andere “off road” modellen
….óf is het een C-klasse?
Doe mij dan maar een volvo
Alsof ze nog niet genoeg hoge hokken in het gamma hadden…
K dacht al er zit een addertje onder het gras dat de Benzen zo mooi beginnen te worden…..
Het zat er wellicht aan te komen. Ik denk dat het kwestie van tijd is voor we eraan gewend zijn. ..
Volvo doet het stukken beter, komt ook uit een land waar je zoiets in de helft van het land bijna nodig hebt in de winter, laat die duitsers maar autobahnkreuzers maken, zijn ze veel beter voor
Echt veeeeel liever de Nieuwe: Volvo v90 CC veel straker en mooier!
Neh doe maar niet. Dit heeft Mercedes volgens mij echt niet nodig…
Dat was dan nog wel de enige niche die MB niet had ingevuld. Wellicht de enige reden om ‘ m te maken.
Op de een of andere manier heeft dit een beetje de uitstraling van een instap-versie, in plaats van een extra dik exemplaar. Dit hadden ze wel even wat subtieler mogen doen.
Het artikel suggereert dat Volvo dit segment bedacht. Was dat niet Subaru met de Outback? Bovendien wereldwijd marktleider en de benchmark voor dit soort mobielen.
@woutel: Subaru is geen benchmark. Subaru kan wat veel beters. Subuaru is de enige auto waarmee je een tijdreis kunt maken. Je stapt in en bent hup 20 jaar terug in het verleden.
@mashell: Die Outbacks worden voornamelijk in de USA verkocht, waar betrouwbaarheid en robuustheid hoger in het vaandel staan dan je sleutels trots op de bar gooien. Bovendien ook een heel andere prijsklasse (daar i.i.g)
Wanneer komen de coupé, cabrio en sedan? #bah #viezeniche
Als ze net als bij Audi (uiteraard optie) de spatbordranden in kleur spuiten zou het een heel andere auto zijn.
@golfsyncro86: dat hebben ze nu bij Volvo nog mooier voor elkaar. Daar worden de kunststof randen standaard gesloten in een contrasterende kleur die bij de lak past. Toch net weer wat mooier.
Hoe mooi het standaard Mercedes interieur ook lijkt, dat interieur is over zo’n 10 jaar radicaal anders. Want het is volgens mij echt een ontwerp van deze tijd
Ik heb natuurlijk een zwak voor matzwarte spatborden. Maar ik vind dit erg geslaagd. Nu kun je de verouderde GLE gewoon laten staan.
Wederom lachen de autofabrikanten iedereen driedubbel uit.
Beetje lelijk onbespoten plastic erbij, iets hoger op zn pootjes en hoppaaaa. Cashen maar!

Zoals bij alle merken, al dit soort versies zijn te triest voor woorden. Het verkloot gewoon het hele design van de auto!
@kliko: Na heel wat levenservaring opgedaan te hebben is het mij inmiddels duidelijk en zoals er ook gezegd wordt in de film The Prestige, mensen laten zich graag voor de gek houden
@kliko: Allemaal illuminatie, de grote bedrijven spelen spelletjes met ons, we worden massaal bedrogen. Onze goederen beïnvloeden ons, ons voedsel is besmet, daardoor worden we gehersenspoeld. Bla bla…
@granlusso: Je vergeet er nog eentje: Google == Skynet.
@kliko:
illusie van “veiligheid”, “gevoel van vrijheid”, bla bla, doet het vast leuk op de reclamebureaux. Maar goed, eigenlijk zijn de zelfbenoemde “petrolheads” niet veel anders met hun “merk waarden” en “geluids” gejammer.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
En vergis ik me, of is hij op de laatste foto’s verlaagd? Zou leuk zijn, een verlaagde verhoogde uitvoering. Al met al geen verbetering, deze allroad of allterrain of hoe ze het ook mogen noemen.
@367pk: Ik heb even op de Mercedes site gekeken en blijkbaar zit er luchtvering op. Je kan de hoogte dus aanpassen :)
Nu nog als 63AMG en je laat de concurrentie (letterlijk) stofhappen.
Wat een onzinnige auto.
Perfect voor de stramme senior die de doelgroep is van de E-klasse.
Ik vind m wel aardig. Maar ik wil verdomme een staamde ster op de motorkap. Dat zien veel te weinig bij recente benzen
De e klasse kon je altijd al als terreinuitvoering bestellen (+ 4cm, bodem beplating, 4 matic) alleen waren de looks dan verder normaal. En dat sprak mij persoonlijk meer aan.
Vind ‘m nogal op een Opel insignia lijken.
Ik ben misselijk. Dit is zowel lachwekkend als galomhoogstuwend. Confronterend, laten we het daar op houden.
Vind ’t wel een mooie auto eigenlijk ..
Zeg dan niemand dat deze velgen een kopie zijn van de a6 velgen?
Als voormalig A6 allroad rijder moet ik helaas zeggen dat dit er niet uit ziet

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).