
Sergio Marchionne hoeft ook de komende maanden niet op een houtje te bijten, want de Italiaan heeft wederom een flinke vrachtwagen nodig om al zijn verdiende euro’s naar de bank te brengen.
2014 was een roerig jaar voor Marchionne, die Lancia de nek omdraaide en Luca di Montezemolo wegstuurde als CEO van Ferrari. We hoeven echter geen medelijden met hem te hebben, want de grote baas van Fiat Chrysler trekt inmiddels ook aan de touwtjes in Maranello en boerde onlangs alle sores heel behoorlijk.
Wat zeggen we: hij boerde zelfs een stuk beter dan in 2013, toen hij ‘slechts’ 3,6 miljoen euro kreeg uitbetaald voor zijn werk. De 62-jarige Marchionne incasseerde het afgelopen jaar namelijk liefst 6,6 miljoen euro aan salaris. Voor de minder snelle rekenaars onder ons: een toename van 83 (!) procent. Tel daarbij op dat hij een bonus van 24,7 miljoen euro kreeg voor het leiden van de fusie van Fiat en Chrysler en je begrijpt waarom Marchionne lachend door het leven gaat.
Overigens valt het inkomen van onze Italiaanse vriend in het niet bij zijn investeringen als CEO, want de komende vijf jaar pompt hij 48 miljard euro in Jeep, Alfa Romeo en Maserati, zodat Fiat Chrysler de strijd aan kan gaan met Volkswagen en BMW.
“zijn investeringen”…….
Goh, en hij is meteen een pak en das gaan dragen!
@sabrerator:
Welnee, die foto is gewoon bewerkt joh..
Hij is lekker bezig en dat mag beloond worden.
@KwamTochMaarTochNiet: mwah. Lancia is naar de galemiezen.
FIAT gaat naar de galamezien als mainstream autobouwer.
Alfa gaat tot zover naar de galemiezen maar naar verluid komt er dan nu in de zomer kennelijk toch echt een soort modellenoffensiefje aan dat al jaren beloofd wordt door Serge, eerst zien dan geloven wat mij betreft.
Maserati verkoopt lekker(der dan voorheen) maar als we eerlijk zijn vooral op emotie want als we eerlijk zijn zijn die ghibli en QP op 300 basis niet zo goed als de concurrentie qua product.
Ferrari gaat als een speer maar dat doen tegenwoordig alle luxe en vooral dure producten, mooi voor het concern dus maar Sergio’s verdienste…nee. En zijn plannen om het merk verder uit te melken lijken mij dubieus, klinkt als korte termijn winst lange termijn merkwaarde vernietiging.
Dus voor zover het Italiaanse deel aangaat doet Ome Serge het helemaal niet zo tof, het enige wat hij achteraf gezien heel goed gedaan heeft is Chrysler voor een prikje kopen van de Amerikaanse staat, dat is de redding gebleken van het concern mede doordat de Amerikaanse economie weer is aangetrokken sinds de overname. Geluk of visie? In ieder geval had een partij als PSA misschien ook wel Chrysler kunnen overnemen maar hebben ze dat niet gedaan, dus die mag Sergio dan hebben, maar ik vraag me af waar de echte nieuwe top producten blijven, want naast de 4C is er wat dat betreft nog steeds helemaal niks (hij heeft alleen met wat bestaande platforms geschoven, Dart op Alfa platform daar, Masers op 300 platform plus de mislukte Lancia’s en FIAT Freemont hier). Uiteindelijk zullen ze toch écht nieuw spul nodig hebben.
Dus het percentage in dalende verkopen staat gelijk aan het stijgende salaris van Ome Sersj. Best een prestatie van formaat!
@gtwillem:
De ironie..
Eigenlijk best triest als.je er over nadenkt.
@gtwillem: veel van het salaris komt natuurlijk door het succes van Jeep/Dodge/Chrysler… En die groeien als kool qua aantallen.
Hij schijnt het waard te zijn, hij bepaalt immers niet zijn eigen salaris.
Hij zal zich het salaris van Di Montezemolo ook wel opgeeist hebben.
Op welke manier heeft hij 6,6miljoen “verdiend”? Het is nou niet echt dat die iets vernieuwende heeft gedaan. Fiatgroup heeft zoals vermeld in alle voorgaande mediaberichten nou niet echt super gescoord, alleen maar gegrabbel in de marge zoals ze zelf zeggen.
@jpoers: gebrabbel in de marge, je kwalificeert je eigen “bijdrage” denk ik.
Och al die rooie rakkers meteen met de hakken in het zand. Goede bestuurders kosten geld, vraag en aanbod verhaal. Net als dat hun de pispaal zijn als het slecht gaat terwijl je niks hoort als het goed gaat. Vrij simpel dat iemand van een dergelijk bedrijf zo’n som geld verdiend.
@mikkeloentje: absoluut waar. Bestuurders op dat niveau zijn schaars, en dat mag wat kosten. Het zijn enorm grote ondernemingen waarbij enorme verantwoording komt kijken.
Het enige wat mij verbaasd, is dat zijn salaris dermate gestegen is terwijl de prestaties niet navenant zijn.
@gtwillem: je lult. De Fiat Chrysler Group doet het als totaal gigantisch goed. Dat jij zo beperkt bent om te denken dat de wereld na de Nederlandse grens stopt, is meer jouw probleem.
@roppp: ze doen het tijdelijk goed. Heb je wel vaker met merken/concerns met een relatief beperkt modellengamma. Nieuw model komt, verkopen stijgen met tig procent. Dus de fluctuatie kan over een beperkte periode goed zijn. Maar tot consolidatie heeft dit helaas nog niet geleid.
Ik zeg niet dat hij met 100k bedankt moet worden, maar helemaal in lijn met de prestaties staat het niet helemaal.
@gtwillem: Chrysler van het faillissement gered.De schulden van de groep laten afnemen, herfinancieren.. Nieuwe modellen, nieuwe motoren, nieuwe automaten, Alfa Romeo laten herrijzen… De beste man doet nogal wat en werkt/vliegt zich het apelazerus
@w0o0dy: Chrysler laten herrijzen…euhm nee dat heeft de amerikaanse economie gedaan. En ik geef GTwillem grotendeels gelijk, nu lijkt de move om Chrysler te kopen briljant en de vlucht vooruit voor FIAT en misschien was het überhaupt wel de enige move die ze konden doen om het concern groot genoeg te maken om overlevingskans te hebben maar het kan nog steeds over 10 jaar net zo goed weer een loden last zijn, vraag dat maar aan de jongens van Mercedes (Daimler).
En voor wat betreft Alfa; vooralsnog staat er een kleine auto op een sterk verouderd platform, een C segmenter dat marginale getallen doet en normaal de helft van zijn leven gehad zou moeten hebben en de 4C, wat welliswaar een briljant karretje is maar natuurlijk niet echt getallen doet waar de schoorsteen van kan roken. Ik sta vooraan in de rij te juichen als er later dit jaar echt een prachtige nieuwe RWD D segment en/of E segment Alfa in de showroom staat die niks met de Chrysler 200 en liefst ook niks met de 300 te maken heeft maar gezien de beloftes van Serge uit het verleden; eerst zien dan geloven
@jaapiyo: zonder de motoren en versnellingsbakken die Fiat heeft geleverd en het C-platform+ de nodige aanpassingen was er geen Dart, geen nieuw Chrysler 200, zonder Fiat geen Renegade, geen diesels die goed genoeg zijn voor de Jeep Cherokee, en Voyager. Geen moderne V6 voor de diverse grote modellen (die was ontwikkeld maar de fabriek om die te bouwen was er niet).
Ja Alfa dat is NU nog niet veel. Maar de plannen zijn er, de Giulia die voor een groot deel af was is vrijwel helemaal de prullenbak in gegaan en men is overnieuw begonnen. Het rwd platform is nieuw en moet een hele vloot aan modellen gaan dragen met enorme aantallen afzet (voor Alfa’s begrippen) met een redelijke marge onderaan de streep.
@w0o0dy: welk gedeelte van Alfa Romeo laten herrijzen mis ik?
Zo lang ik huilende Alfa dealers ken die bij een vergeelde poster van een 156 staan is er helemaal niks herrezen. Stilstand is achteruitgang. Andere merken slaan Alfa helemaal knock-out. Ja, er komt ooit een nieuwe 156… Maar los van een ongetwijfeld prachtig design zal het qua techniek en ‘gadgets’ achterlopen op de concurrentie. 0,2 liefhebbers kopen/huren hem 98,8 niet. Niet direct de Passat of 3 of A4 of C afbranden. Ex-alfa liefhebbers kopen/huren gewoon een 6 of een optima of een etc etc etc.
En zo gaat er meer verdwijnen in de toekomst. Die hele markt gaat op de schop. Maar daar hoef je geen nostradamus voor te zijn.
@eklasse: je doet nu alsof Alfa ooit succesvol us geweest. Het is nooit anders dan kommer en kwel geweest. Ze zijn de jaren 70 en 80 doorgekomen, omdat ze van de Italiaanse staat waren die toen de markt nog dicht hield voor Aziatische auto’s. Fiat verkocht toen zelf ook 60 à 70% van haar producten in Italië zelf. Toen de markten open gingen, werd Alfa verkocht aan Fiat en ook hen is het nog niet gelukt. Ze hebben iig wel de kwaliteit omhoog gekrikt.
@roppp: Dat is dus een kwestie van perspectief, doordat de Amerikaanse markt goed is aangetrokken en door bijvoorbeeld Ferrari’s reputatie stevig te gelde te maken ten koste van de exclusiviteit rolt het geld binnen. Aandeelhouders blij!
Liefhebbers van Italiaans erfgoed daarentegen zullen niet heel blij zijn dat Lancia kapot is, Fiat geen volle portfolio meer heeft en Alfa.. tja.. Alfa..
Ik hoop echt dat ik het mis heb, maar het ziet er voor mij naar uit dat we over een paar jaar ervan spreken dat Chrysler FIAT heeft overgenomen en de focus totaal in America ligt.
@gtwillem: Slechte prestaties zorgen wel voor meer druk en waarschijnlijk meer uurtjes op kantoor. In goede tijden kan iedereen bestuurder zijn, alleen in slechte tijden blijven alleen de beste boven water. En er staat niet bij hoe zijn salaris is opgebouwd. Misschien heeft hij wel 2 miljoen in aandelen gekregen die hij een bepaalde tijd niet mag verhandelen. Zodat hij nog meer betrokken is in het bedrijf omdat hij deels eigenaar is. Kortom te weinig info om er een “mening” op los te laten, wanneer je iets van kennis hebt hierover.
@mikkeloentje: goede argumentatie, dat mag ik wel. Je hebt zeker een punt. Misschien heeft Marchionne het ondanks alles de schade enorm weten te beperken. Ik heb inderdaad niet de inzage in de volledige ins
@mikkeloentje:
Bestuurders kunnen hun eigen salaris bepalen, omdat er altijd wel wat uitschieters omhoog zijn krijg je dus een opwaartse spiraal om “marktconform” te blijven. Het heeft dus helemaal niets met vraag en aanbod te maken.
Daarbij vind ik het altijd zeer curieus dat mensen die zelf niet rijk zijn het opnemen voor de rijken ipv van hun eigen belangen.
@super: Haha kennelijk heb jij er vrij weinig verstand van. Weet je wat een raad van commissarissen is? Grootste onzin die ik in tijden heb gehoord, die reactie van jou.
@mikkeloentje:
De raad van commissarissen is een clubje zakkenvullers die een beetje directeur in zijn achterzak heeft zitten..
Ooit gehoord van het fenomeen Old Boys Club..?
Zorg nu maar dat je daar tussen komt en je kostje is gekocht..
@super: Oh en wat precies vind jij nou curieus?
En het meest aparte…. zulke kerels hebben 0,0 passie voor auto’s!!
@venividivici: tja met pure passie is het tegenwoordig heel moeilijk, auto rijders zijn veranderd voor 90% is het gewoon een vervoersmiddel en voor de overige 10% is het bewust kiezen voor een merk.
En heeft ie ook nog eens een auto van de zaak…
Behoorlijk Autoweek niveau, de negatieve reacties hier. Hij heeft trouwens een integrale in de schuur staan, maar dan heb je idd geen passie voor auto’s.
@gamma81: Dit was dan ook meteen je laatste keer op Autoblog dan… Misschien is Autovisie wat voor je?!
@venividivici: Zijn daar reaguurders dan? Ik vind de filmpjes van AW nog best aardig (voor op het toilet, zeg maar), maar die van AutoVisie vind ik, ehhh, iets minder…
@gamma81: dat hij geen passie heeft voor auto’s zou ik zeker niet willen zeggen. Privé schijnt hij een paar interessante auto’s te hebben, waaronder die Integrale.
Maar hij heeft wel een paar merkwaardige beslissingen gemaakt die wellicht niet allemaal even goed te rijmen zijn met van wat aannemelijk betere beslissingen zouden kunnen zijn. Met andere woorden: de merken in dit concern hebben een bepaalde emotionele waarde en merkbeleving die er niet geheel uit lijkt te komen.
@gtwillem: Waar ik hier best moe van wordt, is dat zeker 75% nog nooit in een Alfa Romeo gereden heeft.Het prencentage die er überhaupt eentje heeft gehad ligt nog veel hoger.
@sydney: dat ben ik met je eens. Ik heb een tijd gewerkt bij een Alfa Romeo dealer, zelf een GT 1.9 diesel gehad.
Ik zat bij Alfa nog in de tijd van de 147, 156 (GTA op mijn eerste werkdag!), 166, Spider
@gtwillem: @AB: waarom wordt er maar een gedeelte van de tekst weergegeven en niet de gehele tekst die ik getypt heb? iPhone kwaaltje?
@gtwillem: Apple hè
@sydney: waar heb je zelf in gereden dan? Ik heb als “erbij” nog een duetto (incl. brulpijp voor kenners)
Mijn zondagen met zon kunnen niet beter worden
@Bisazza: Mito,Guilietta,Spider,159..
@gtwillem
Denk dat, nee weet zeker dat de afgelopen jaren niet de gemakkelijkste waren, om in welke sector dan ook, succesvol te kunnen opereren. Ben een Lancia liefhebber, en het gaat me aan het hart dat dit merk nagenoeg niet meer bestaat, maar feit is dat de consument in die klasse alleen nog oog heeft voor de Duitse 3.
Ik denk dat als Marchionne andere keuzes had gemaakt, ook Fiat en Alfa nu niet meer bestonden.
Daarnaast vraag ik me nog steeds wat voor zware bestuurlijke functies de negatieve reaguurders hebben, dat ze een oordeel kunnen velllen over de beslissingen van een topman van een onderneming van dit kaliber.
@gamma81: alle reaguurders hebben bekleden topfuncties bij alle grote spelers in de automotive wereld, lijkt mij.
Dat gezeik op de trui moet maar eens afgelopen zijn hier.In mijn ogen is de beste man een realist die met soms harde maatregelen onze merken klaarmaken voor de tweede helft van deze eeuw.
@sydney
Had het niet beter kunnen verwoorden
Hoog tijd dat die vent met pensioen gaat, wat een zak vin ik dit joh
Je kunt hier of moeilijk over doen of naar het grotere plaatje kijken, je kunt van z’n salaris nog geen wieldop ontwikkelen.
@knipperlichtje: geef me een week aan CAD tijd en een halve ton voor tooling en jij hebt je wieldop.
Snap nogsteeds niet hoe hij dit concern en een F1 team kan leiden tegelijk
LOL @ ‘lekker bezig’ en ‘gigantisch goed’. Die faalhaas heeft
fiat teruggebracht naar wat 500tjes
lancia kapotgemaakt op alle mogelijke manieren
alfa laten verloederen tot een soort seat
maserati roofbouw laten doen waardoor het merkimago een duik neemt en verkopen van alle modellen nog steeds maar een fraktie is van pakweg de verkopen van een 7serie
chrysler gekocht dat nu zit met dertien miljard schuld
Resultaat
verkopen europa om te lachen
verkopen row noppes
100% afhankelijk van de us markt waar men op de tweede housing bubble afstevent.
Toppie.
Och, ik mag hem ergens wel, hij durft tenminste te zeggen wat anderen denken of niet uit durven te spreken.
Hij heeft ooit gezegd dat er drie – vier Europese spelers over blijven – hij heeft gelijk.
Hij heeft een meesterlijke zet gedaan Chrysler over te nemen de overleving voor de Fiat Auto Group
Ondanks het feit dat een onnozele hierboven van mening is dat Chrysler nu goed draait omdat de Amerikaanse economie weer groeit, HIJ Heeft wel het LEF en of de VISIE gehad om het te doen simpel.
Marchionne zat natuurlijk in Italië wel met een groep fabrikanten die jarenlang elkaars bloed wel konden drinken FIAT, Alfa en Lancia waren nou niet bepaald vrienden en degene die op de hoogte zijn van de geschiedenis van de Britse auto industrie en de fusies die daar hebben plaatsgevonden en de industrie kapot hebben gemaakt, zullen begrijpen dat de samenwerking tussen Alfisti, Fiat-isti en Lancia-tisti niet bepaald vlekkeloos verloopt.
Voeg eraan toe dat het Italianen zijn en dat in landen als Italië er nog steeds gedeeltelijk een arbeids- ethos heerst van het Groot Britanniän van VOOR Margaret Thatcher.
Daarnaast maken de Duitsers momenteel de dienst uit.
Niet alleen in de auto-industire, maar in heel Europa en zijn of is het alleen Duitsland wat profiteert van de Euro.
Italië en Frankrijk hadden allang een devaluatie of twee drie van hun munteenheid aan hun broek gehad als ze nog onafhankelijk waren geweest en niet in de val van de Euro waren getrapt.
Duitsland had dan met een geheel ander probleem gezeten, namelijk een vele te sterke nationale valuta.
Daarom vind ik het hele gezeur over het succes en de superioriteit van de Duitse auto industrie voor een groot gedeelte geneuzel, ze profiteert gewoon van de zwakkere Europese broeders, dat is volgens mij ook deels de reden dat men (vooral de Duitsers) de Grieken niet uit de Euro willen hebben, ik ook niet, ik wil dat WIJ eruit gaan !
Maar wie ben ik ?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik durf te wedden dat hij graag een jaarsalaris zou mislopen als het zou betekenen dat “zijn” mensen twee topproducten zouden ontwikkelen die ook echt aan slaan op de key markets…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-