![race](https://static.autoblog.nl/images/wp2017/NSU-TT-Jagermeister-livery.jpg)
Hoe dan!?!
De titel van dit bericht roept waarschijnlijk de nodige vragen op, dus is het tijd voor wat uitleg. Cynici zullen zeggen dat Audi zoals we dat nu kennen binnen VAG niet meer is dan wat Lexus is voor Toyota. Een merk dat in het leven geroepen is om iets hoogwaardigere auto’s te kunnen verkopen, voor veel meer geld. Het verschil is dat de naam ‘Lexus’ geen historie had in de autowereld en de naam Audi wel.
De geschiedenis van Audi is een vrij lang verhaal van overnames en fusies in de Duitse auto industrie. Het merk Audi is op die manier terug te herleiden naar Auto-Union, dat op haar beurt ontstond uit de merken Audi, Horch, DKW en Wanderer. In 1965 werd Auto-Union gekocht door Volkswagen.
Vier jaar later trof dat lot ook een ander automerk, genaamd NSU. Je kent dit merk wellicht van de Ro-80 met wankelmotor. Auto-Union en NSU werden onder de paraplu van Volkswagen samengevoegd tot Audi NSU Auto Union AG. Vanaf 1985 werd deze ingewikkelde naam gesimplificeerd tot Audi. Zodoende zou je, mits je geen cynicus bent, kunnen zeggen dat het moderne Audi genen heeft van een heleboel merken, waaronder NSU. En laat dat merk nu in de jaren ’60 al een TT gebouwd hebben!
De NSU TT was de snelle versie van de NSU Prinz. Zoals toen nog vaker voorkwam, zat de luchtgekoelde motor achterin en had de auto achterwielaandrijving. Qua rij-eigenschappen zal ‘ie dus waarschijnlijk spannender zijn dan de moderne TT’s op Golf-basis.
De eerste NSU TT (NSU 1000 TT) had een 1,1 liter motor. Later volgde nog de NSU 1200 TT met 65 pk en -jawel- de NSU TTS met 70 pk. Zoals de naam al suggereert heeft de 1200 TT een 1,2 liter motor. De TTS heeft opvallend genoeg een opgefokte 1,0 onder de kap. De autootjes waren praktisch genoeg om ingezet te worden door gezinnen, maar er werd ook veelvuldig mee geracet, getuige de foto boven dit artikel van een TT met Jäger-livery.
In 1973 werd de NSU TT uitgefaseerd. De auto zou de voorwielaangedreven Golf teveel in de weg zitten en de fabrieksruimte in Neckarsulm moest vrijgemaakt worden om Audi’s te produceren. Vanaf 1998 is de naam TT dus weer terug binnen het concern, maar los van het ‘sportieve randje’ is de auto verder bijna het tegenovergestelde van het origineel. Beslis zelf of je dat iets of niets vindt.
NSU…..dat is lang geleden zeg.
Naast Audi het enige Auto Union merk dat ik ken. Ik meen ooit gelezen ( of van iemand gehoord te hebben) dat Audi eigenlijk Horch in het Latijn is. Maar of dat ook zo is?
Wanderer ken ik niet en een Horch heb ik nog nooit gezien. Ja de Priz en RO80 wel.
Leuk artikel @jaapiyo
@milan0: Horch = luisteren, Audi = luisteren. Ergo: horch = Audi.
Ik bedenk me nu ook dat e VW K70 eigenlijk een NSU was, was die K70 ook niet wat later Audi80 werd?
@milan0:
Nee de DKW F102 was de Audi 60-80 serie, de DKW had echter een tweetakt motor.
Zou graag eens een 1200 tts bezitten!
@n0zem: 1200 óf tts uiteraard
@n0zem: hebben nog een deel van de achter bumper liggen, heb je alvast 1%?
Deez’ werden het meest in oranje geleverd en dan bedoel ik knal-oranje.
De 1200 TT was stoer met een lief randje, de dubbele koplampen, de geperforeerde stalen velgen à la Borrani’s, stoer dashboard met een tweespakig sportstuur, het was een echte boy-racer en het enige hete rij-ijzer uit het rijk der hunnen, kijk de Fransen hadden de Simca’s Rallye 1 en 2, Renault de R8S en de Gordini, de Britten de Cooper en Cooper S, de Escort Mexico en de Vauxhall Viva Brabham een Lotus Cortina, Italianen Abarth en Hf by Lancia en deze kleine stoere Duitser stond zijn mannetje tussen dit geweld.
Ooit, ooit kon ik er eentje kopen, gebruikt als boodschappenwagentje van de vrouw des huizes, ik had een oude Renault vier en had -mijn- TT al helemaal ingericht: motorkapje achter open, vier dikke Cibié Oscars voor en de onmisbare oliekoeler bumpers en wieldoppen voor de oud ijzerboer.
Helaas, ik studeerde en kwam 400 gulden tekort, mijn pa, loaded zei eenvoudig nee, ik een ervaring rijker en een illusie armer.
Ik ben er nooit overheen gekomen: uit pure wraak heb ik 9 jaar geleden een Renault R8S gekocht en eigenlijk nooit ene meter mee gereden.
Boy racers, de auto’s uit mijn jeugd.
@desjonnies: op het circuit stond de Imp ook zn mannetje, jammer dat daar nooit een echt hete versie van is geweest. Prima racewagentje met zn alu blokje.
@desjonnies: en de jerrycans met zand voorin, ook daar aan gedacht?
@dutchking: ik wilde net zeggen, moest je niet een paar stoeptegels voorin leggen omdat de TT het begin van de onderstuur traditie van Audi was?
@desjonnies: We worden oud hé, ik zie ze nog zo voor me, de DKW F102 met zijn steeds defecte vrijloop.
De tt en tts’en.
Ik wordt er stil van.
Leuke bakkies, zeker de hitsige TTS’jes met hun openstaande motorkleppies om de warmte kwijt te kunnen. Er was ook nog iemand met het lumineuze idee dat blok in een motorfiets te hangen, de intussen legendariache Münch Mammut TTS.
@dizono: https://i.pinimg.com/originals/98/6a/f5/986af58aae1f3876757bc948bf536caf.jpg
@dizono: in de tijd dat een BMW R65 al dik was, was Friedl Munch toch wel een hele baas om dat NSU blok in een motorfiets te hangen. Was in de jaren 70 wel een dure bedoening, geloof dat hij er meer dan 20’000 gulden voor vroeg.
Mooi spul hoor, van Audi.
@thomassnelweg: Audi had daar niets mee te maken, laat ons zeggen dat Audi eerder een vervolg van DKW is..
@thomassnelweg: Daarna ging het alleen maar bergafwaarts.
Mooi artikel Jaapiyo! Weer wat geleerd en mooi gevonden link naar vroegere TT.
Zie ik daar rechts op die foto van de NSU met kenteken 74-02-EN Rob Slotemaker? Hij was een begrip in de Nederlandse autosport historie.
@skeletje: Dat klopt.
@skeletje: goed gezien. Wat een held ?
Tegenwoordig moet alles gedownsized worden.In de jaren ’70 hadden ze ook kleine motoren met achterwielaandrijving.Komt er vandaag de dag niet 1 autofabrikant op het idee om dit soort auto’s weer op de markt te brengen? Dat waren leuke en betaalbare autootjes.Renault twingo is momenteel de enige met blokje achterin maar dat zie je niet van buitenaf.
@alfarobert: Er was binnen VAG het idee om de NSU naam weer te gaan gebruiken om een betaalbare sportive auto met motor achterin te maken.
Dit zou dan de TT-R moeten gaan worden, is er uiteindelijk nooit gekomen,en of het idee er nog is betwijfel ik.
https://i0.wp.com/www.audiblog.nl/wp-content/nsuttr2010th0.jpeg
@alfarobert:
Ik rijd sinds begin dit jaar in een Alfa Mito multi air Veloce met TCT 6-bak, neen niet zo keihard en hardcore als de Honda’s, Peugeot’s Renault’s en Ford maar eerder een contemporaine ode aan de boy racers van destijds en voor mijn gebruik meer dan capabel. Avanti !
@desjonnies:
Leuk karretje. Vind ze alleen best aan de prijs. Of ze houden hun waarde, tis maar hoe je het bekijkt.
In de juiste uitvoering wel een klassiekertje in wording.
@alfarobert:
De huidige Renault Twingo vind ik anders inferieur aan de eerste Twingo.
Leuk hoor het motortje achterin en die achterwielaandrijving. Je merkt er alleen niks van en had eerder het idee op pad te zijn met een Axiam….
Gaaf zo met die Jagermeister livery.!
@ikleesookoverautos: gaaf ook dat die kleur ook standaard op de straatversie zo werd geleverd.