• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit werd niet de Lamborghini Miura

Auteur: Author, gepost 17 oktober 2017 om 13:04 – 3 Reacties

Dit werd niet de Lamborghini Miura


Maar een gaaf apparaat is het wel!

Door velen wordt de geweldig mooie Lamborghini Miura beschouwd als de eerste échte supercar die de wereld zag. In de jaren ’60 waren auto’s met middenmotor gecombineerd met achterwielaandrijving verre van gangbaar en Lambo was één van de eerste merken die deze layout groot maakten.

Het uiteindelijke ontwerp voor de koets van de Miura kwam van Marcello Gandini, destijds werkzaam bij Bertone. De kans bestaat echter dat Gandini zich tot op zekere hoogte liet inspireren door de Tigre die je op de plaatjes bij dit artikel ziet.

Tigre

De Tigre (1965) was een ontwerp van Carrozzeria Touring en bedoeld als proefballon voor een Lamborghini met middenmotor. Daarvoor had Touring al de lijnen van de 350 GT neergepend. Die auto kun je zien als de voorloper van de uiteindelijke Miura.

Verder is helaas heel weinig bekend over de Tigre. Wel was het ontwerp voor die tijd aardig vooruitstrevend. Zo was de grille minder prominent aanwezig dan bij andere auto’s uit die tijd en viel de Tigre op door z’n gedrongen proporties en vrij korte neus, waar natuurlijk geen motor in lag.

Of ‘ie mooier is dan de Miura? U mag het zeggen.

Tigre

Ook interessant!

  • Gespot - Bloedgave Lamborghini Miura, gewoon in Nederland
  • De enige echte Lamborghini Countach is terug
  • Beer sloopt deur van Lamborghini
    Video: beer sloopt deur Lamborghini
  • Lamborghini kondigt tweemaal V12 geweld aan

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

carrozzeria-touring, concept, Klassiekers, Lamborghini

Vorig bericht: « Renault: “we zijn te braaf geweest”
Volgend bericht: Officieel! De Polestar 1 met 600 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. subaru555 zegt

    17 oktober 2017 om 13:16

    De overdwars-geplaatste V12 is natuurlijk nooit echt gangbaar geworden. Maar het was wel de allereerste echte supercar (met een mooier ontwerp dan deze, oei)!

    Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    17 oktober 2017 om 13:19

    Hij heeft er inderdaad veel van weg. Het is maar goed ook dat de Miura de Miura werd zoals hij is. Droomauto.

    Login om te reageren
  3. e36thuglife zegt

    17 oktober 2017 om 14:06

    Nou voor een middenmotor heb die een neus waar Wimpie Holleeder jaloers op mag zijn. daar past gewoon een dikke V12 in als het midden iets minder plat zou liggen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North