Officieel! De Polestar 1 met 600 pk

Auteur: , 68 Reacties

Het was al bekend dat de huistuner van Volvo met een eigen model zou komen. Dit is 'm dan!

De Polestar 1 is de eerste auto die als standalone van de tuner in de markt wordt gezet. Het apparaat is goed voor 600 pk en 1.000 Nm en moet medio 2019 van de band rollen in China. De gelijkenissen met de Volvo Concept Coupé uit 2013 zijn evident en da’s bepaald geen straf voor de oogjes!

Polestar 1 wordt geen zuivere EV. Het accupakket wordt namelijk geholpen door een bescheiden verbrandingsmotor. De volledig elektrische range bedraagt 150 kilometer en da’s voor een hybride behoorlijk ver. De meeste modellen komen niet verder dan een kilometer of 50. Op papier, wel te verstaan.

Polestar 1

Het apparaat staat op Volvo’s Scalable Platform Architecture (SPA). Toch benadrukt Polestar dat zo’n 50% van de auto in eigen huis werd ontwikkeld. De 2+2 GT krijgt geavanceerde dempers van het Zweedse Öhlins en de koets werd opgetrokken uit koolstofvezel, om zo de stijfheid te verhogen en het gewicht en het zwaartepunt te verlagen. Dankzij de dubbele elektromotor op de achteras kan torque vectoring worden toegepast voor nog meer stabiliteit in bochten.

Net als bijvoorbeeld Tesla zal Polestar alleen auto’s verkopen via internet. Het woord verkopen kun je overigens tussen aanhalingstekens plaatsen, aangezien het merk met een soort abonnementsdienst op de proppen komt. Naast de onthulling van de Polestar 1 verklapt het merk dat er een volledig elektrische “2” komt, die de degens kruist met de Tesla Model 3.

Daarnaast bevestigt Volvo dat het samen met moederbedrijf Geely een bedrag van 640 miljoen euro investeert in het elektrische automerk Polestar. Van dat geld wordt een fabriek in China gebouwd waar de onder andere de Polestar 1 gebouwd gaat worden. Wie zit te watertanden achter z’n scherm heeft trouwens mazzel. De orderboeken voor de Polestar 1 gaan vandaag open!



68 reacties

Kan je dan ook maandelijks opzeggen?
@ab1963: gratis proefperiode van 1 maand? En binnen de maand weer opzeggen want dat trekt de beurs waarschijnlijk niet…
Potjandrie. De Duitsers mogen wel gaan uitkijken. Laatst in de Lexus LC gezeten: wat een gave bak is dat! En deze roept een beetje hetzelfde gevoel op. Een bijzonder fraaie en gave coupé die op zijn eigen manier cool is. Nice.
@willeme: Of de Duitsers nu moeten gaan uitkijken valt moeilijk te bepalen. Zoals hier al zo vaak is gebleken, kunnen velen maar moeilijk verkroppen dat er ’n wezenlijke verandering plaatsvindt in de aandrijftechniek van “onze” auto. En zolang er renderende vraag blijft naar grote en zware motoren op fossiele brandstof, zullen fabrikanten die blijven aanbieden. Ik denk echter, dat ook zij beslist wel intensief bezig zijn om zich voor te bereiden op de veranderende toekomst.
OT: Prachtige coupé! En vanwege ’t feit dat hij zich weet te onderscheiden van het bekende aanbod, vind ik hem juist bijzonder aantrekkelijk.
@9000cse: Ja, dat is zo. Alhoewel die ‘grote motoren’ hard aan het aftrainen zijn. (downseizing, turbo etc).

Ik bedoelde het voornamelijk qua stijl. Ik heb het gevoel dat BMW en Audi en in mindere mate Mercedes een beetje de draad kwijt zijn om een schitterende auto te bouwen. Deze Polestar en de LC zijn typisch auto’s die de Duitsers zouden moeten kunnen maken.
@willeme: Vind het interieur anders lelijker dan een gemiddelde Volvo. Maar goed; de Duitse grote merken zullen inderdaad niet zo snel one-offs bouwen; maar het blijft dan ook een beetje appels met peren vergelijken, de best verkochte auto’s zijn nog altijd de oersaaie Polo’s en Golfen (slechts voorbeelden mensen, niet meteen boos worden !) van deze wereld …
@9000cse: grote en zware motoren? Een voorbeeldje, mijn eigen auto (750d x-drive) weegt 195 kilo minder dan een tesla. Dus wat is er nou groot en zwaar aan die motoren?
@snel70: Mogelijk heb ik m’n mening niet juist genoeg weergegeven. Wat ik bedoelde te zeggen is, dat er nog steeds een renderende vraag is naar auto’s met een motor met grote cilinderinhoud. Dat bedoelde ik met “zwaar”. Als ik zie, dat deze Polestar 600 pk produceert en 1.000 Nm met ’n 2.0ltr 4-cilinder, vergelijk dat dan eens met de conventionele motoren die vergelijkbare prestaties leveren.
@9000cse: Ik begrijp hem. Echter de polestar trekt geen 600 pk en 1000nm uit een 2 liter blok zoals je schrijft. Verders een interessante wagen voor de coupe rijder.
@snel70: Kleine nuance: Ik schreef MET ’n 2 ltr., niet UIT ’n 2 ltr.
@9000cse: daar heb je helemaal gelijk in ; )
Shut up and take my Zweedse Kronen. Man wat een heerlijke auto.
Ik vind hem echt geweldig, maar mis de Volvo logo’s toch wel. Beter hadden ze van Polestar geen “zelfstandig” merk gemaakt.
@Edge: had ik ook, met Volvo-logo’s was hij denk ik nog veel mooier geweest dan hij nu al is.
@jobberns: ja, voor het design zal het echt een heel groot verschil maken….
@suheyl: Ja, toch wel. Het probleem zit hem erin dat we deze wagen en deze designrichting al sinds 2013 als Volvo kennen, met het kenmerkende logo vrij aanwezig in de grille. Daardoor ‘klopt’ het design niet meer als je het logo weghaalt, en lijkt dit eerder het werk van een tuner dan van een merk dat als op zichzelf staand door het leven wil. Het voelt een beetje als zo’n Brabus of Carlsson waarbij men de Mercedes-ster in de grille vervangen heeft door hun logo’s.

Ik denk dat het persoonlijk beter was geweest als Polestar een volledig nieuw ontwerp had gemaakt, of wanneer men Polestar gewoon als sublabel van Volvo had gepresenteerd zoals Mercedes dat met AMG doet. En dan gewoon een Volvo-logo in de grille en op de kont. AMG heeft immers ook hun snellere varianten van de Mercedes-modellen (A45, C43, E63 etc.) maar heeft ook modellen die alleen als AMG te krijgen zijn zoals de AMG GT of Project One.
@Edge: precies wat je zegt, het design ‘klopt’ niet meer zoals bij een V90 bijvoorbeeld! Ik sluit me volledig bij je aan 😄
@Edge: @suheyl: dat is precies wat ik bedoel, het design ‘klopt’ niet meer zonder dat kenmerkende logo in de grille! Het is net dat kleine detail dat hem af zou maken.
@edge: Ja en nee, soms pakt het beter uit om als zelfstandig merk neer te zetten. Volvo is en blijft toch een saai merk voor mij. Omdat Volvo er nu “niet” mee geassocieerd wordt vind ik de auto al een stuk aantrekkelijker.
@bassx: Klopt, maar nu krijg je toch een beetje het Alpina-idee. Het gros van de mensen ziet een BMW met andere logo’s, terwijl wij kenners weten dat Alpina niet zomaar een tuningboer is. Voor het presenteren als eigen merk was wat mij betreft een eigen design beter geweest.
Wat een gladde pornobak, zeg! Wat gaat zo’n abbo kosten, 1000 per maand? Dat is wel interessant!
Mooi apparaat! Jammer dat het geen 100% hybride is, ik kan niet wachten op de Polestar 1 ES. Rijden er al veel in China gemaakte auto’s in Europa? Ik kan me er even geen voor de geest halen.
@pomoek: Geloof dat dat er inmiddels al een hoop zijn. Volgens mij wordt bij Volvo nu zowel de S60/V60 en S90/V90 (deels) in China geproduceerd.
@pomoek: Serieuze vraag wat bedoel je met 100% hybride? 100% elektrisch en 100% verbrandingsmotor ken ik. Hybride is toch altijd een samenvoeging van deze twee?
@isn1981: brainfart van ouwe pomoek. Ik bedoelde 100% EV. ;-).
@pomoek: Hoezo zou je hem helemaal elektrisch willen? Nu zit er nog enigzins emotie of beleving in.
eindelijk een echt mooie vol… ehm, polestar

Maar simplistisch strak en toch stoer!
ik vind het een mooi ding.
Een mix tussen een Ford Mustang en Volvo S90. Bepaald geen lelijke kar, maar een iets meer eigen gezicht had ik leuker gevonden.
@viezefreddyw: had liever er een P1800S achtige achterkant er op gezien! Nummertjes van ABBA op en karren met je Zweedse kar
Ik zal Mijn pa eens tippen. Die wil elektrisch gaan rijden. Reden dat we al jaren geen contact meer hebben.

Hey pap, hoe is ie.. lang niet gesproken..

OT: ik vind hem heel vet! Prachtig ontwerp nooit gedacht dat ik dat zou zeggen van een Volvo die geen Volvo is.

Al mag de huidige V90 er zeker wezen.
Mooie auto, maar van het marketingprogramma van Volvo / Polestar snap ik niets. Ja we gaan het anders doen. Nieuwe brand voor elektrische auto’s en dan starten met een C90 T8 met extra grote accu. Had eigenlijk wel verwacht dat Polestar full electric was en Volvo voorlopig PHEV.
Ja lekkere Vulva hoor!!!
Maar hoe is die aandrijving dan geregeld? Boost die burner motor dan alleen de accu’s of heeft ie ook een directe link met de as en met welke as dan? FWD? RWD? AWD? En quanta costa?
Wat kost da?
Echt wel gaaf! 2.0 4 pitter turbo + een hele dikke elektro tor?
@dutchdriftking: In de tekst staat dat het een bescheiden verbrandingsmotor is. Geen idee of dat de 2.0 zal zijn. Wellicht een driepitter? Ik weet niet of Volvo die heeft.
@berlinetta: Driepitter komt in de XC60 als het goed is, dus dat zou goed kunnen + Hybride.
@trustmeiamanengineer: drie cilinder in een xc60? Is volvo gek geworden? Als ik een 3 cilinder wil dan koop ik eem scooter!
@dutchdriftking: Volgens de polestar site:

Engine Type
2 litre In-line 4-cyl. supercharged and turbocharged

Electric Motors
2 rear axle electric machines + Crank ISG
@youtoofan: Is dat niet gewoon de T8 aandrijving?
@woot: Met een zwaardere elektromotor waarschijnlijk dan. Was even het 600 pk gedeelte vergeten..
Handig zo zonder logo in de gril. Nu in ik er mijn eigen “Ferrari-schildje-met-eland” erop plakken.
@pietertjep85d: Mét logo ziet het er thans niet slecht uit.. https://imgur.com/a/n6gWn
Bepaald geen lelijke auto en de techniek klinkt veelbelovend, maar geen echte verkopen? Zijn ze nu helemaal gek geworden. Leaseconstructies zijn prima voor de zakelijke markt, maar private lease grenst wat mij betreft aan Het Grote Kwaad. Hebben we dan écht helemaal niets geleerd van de schuldencrisis? Maandelijks flink betalen en zodra er iets verkeerd gaat kan je het contract niet betalen, heb je een schuld, ben je je auto kwijt en heb je alsnog niets. Het is net communisme, maar dan met knalharde kapitalistische motivatie vanuit het politbureau.
@mgmgb: precies geld wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven.

@mgmgb: heb jij een hypotheek?
@hijman85:
Nee, helaas moet ik huren. Maar een hypotheek is iets anders (als je aflost en de hypotheek niet hoger is dan de waarde van het huis). Mits je een huis niet verwaarloost blijft het constant in waarde of stijgt de waarde zelfs. Je hebt dus een solide onderpand. Dat beschermt je in geval van financiële problemen, of kan je zelfs geld opleveren op de lange termijn.
Graag in cremegeel
Wauw! Fantastisch!
Heel erg dik!
Blubberdik! De achterkant lijkt hier op een of andere manier een stuk beter gelukt dan bij de s90. Zeer fraaie coupe geworden dit!
-edit: merci! Gefixt-
@helpp: helpp met dubbel P … wauw
@str8six: straight six met een 8 … wauw
Wat een beauty! Dat het een hybride is kan mij geen reet schelen, al vind ik het jammer dat hier geen 5 of 6 cilinder in zal komen. Noem mij ouderwets maar ik vind dat bij een performance merk geen naaimachinetje hoort zoals je die in reguliere Volvo modellen kan vinden.
@dberkwood: het kan je dus eigenlijk wel wat schelen?
Jezus wat een mooie auto! Had eigenlijk wel wat meer originaliteit verwacht van Polestar maar dit mag er zijn!
Mooie auto! Hoewel ik me afvraag hoeveel kopers hiervoor een RS, M of AMG model zullen laten staan…
Wat een geweldige wagen! Inderdaad jammer dat er nergens een Volvo logo opstaat. Dit had een mooie imagobooster kunnen zijn.
Anderzijds is het ook wel slim van ze, Volvo is niet bepaald een merk waarbij je zo’n auto verwacht.
Heel erg gave bak zeg! Benieuwd hoe ze hem gaan positioneren prijstechnisch.
Wow!
Ik vraag mij af hoe 2.0 600pk vol gaat houden in duurtest….gaan ze ook over 4 ton zoals 2.3t5
@elemento: ik ben er ook benieuwd naar! Als je kijkt naar de 2.0 van MB met 381 PK moet er toch wel een serieuze Duracel bij om op de 600PK uit te komen. Daarnaast lijkt het me sterk dat het blok van Polestar überhaupt net zo potent is als die van Das Haus.
Ik moet eerlijk zeggen: I like
via Android app
Wat een heerlijke bak!!

Ben ik gek of kun je hier een beetje een Mustang in zien?
Gaaf ding, maar wat staat die vent op foto 1 er zuur bij zeg!
Eindelijk een Volvo zonder die afgrijselijk diagonale streep vanvoor en giga-Volvo-letters vanachter. Ik wacht hier al jaren op. 1! Maar zonder ronde uitlaten moet ik er ook niks van hebben. – 1
Waanzinnig, tenminste in het wit. Op één of andere manier is de zwarte minder aantrekkelijk.
Komt hij ook nog in het Polestar-smurfen blauw? Of zal dat de Polestar-versie van de Polestar worden? Dus de Polestar 1-R
Ziet er leuk uit alleen vind een 4 cilindertje te weinig voor zo’n bak.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).