Dit zijn 6 budgetknallers om kerstbomen mee te scoren

Auteur: , 74 Reacties

It's the most wonderful time of the year.

BMW 550i Touring (E61) '06

Sinterklaas is weer voorbij, dus we kunnen weer drie weken luisteren naar Youp van ’t Hek, Wham!, Band-Aid. Of je zet gewoon lekker dit lijstje op, veel relaxter. Maar waar je niet onder uitkomt is het halen van een kerstboom.

Natuurlijk zijn we allemaal begaan met het milieu, maar er moet natuurlijk wel gewoon een kerstboom in de woonkamer komen te staan. Uiteraard een echte. Zodat deze langzaam maar zeker kan aftakelen, terwijl wij ons rantsoen rode wijn en gevogelte verorberen.

Maar zo’n kerstboom is nog best onhandig qua formaat en moet natuurlijk opgehaald worden. Omdat iedereen nu vanwege het milieu een Tesla rijdt, heb je een fatsoenlijke auto nodig om de kerstboom plus de grote kerstinkopen te kunnen doen. Aangezien kerst ook nog eens peperduur is, letten we ook een beetje op het budget. Dit zijn 6 ultieme gegadigden:

Volvo V70 R AWD
€ 7.950
1999
324.512 km

Uiteraard moeten we beginnen met het ultieme kerstboomvervoer in de vorm van een Volvo. Deze V70 R voldoet aan alle eisen: ruim, snel en die is wel lekker in de winter. De echte Volvo-fanaat vindt die AWD niets en gaat voor een 850 T-5R in het geel, maar deze jongere uitvoering in het Laser Blue ziet er geweldig uit. Natuurlijk, de kilometerstand is een beetje fors, maar Volvo’s zijn dan meestal net ingereden.

Volvo V70.R '99

Opel Vectra OPC Stationwagon (C)
€ 6.950
2006
197.868 km

Een auto met Volvo-esque kwaliteiten is deze Vectra OPC in ‘Wagon-vorm. De Vectra Stationwagon staat namelijk op het platform van de Signum, dus met een langere wielbasis. Deze auto’s zijn daardoor heel erg ruim. In OPC-uitvoering is het ook nog eens een heel snelle auto. Deze variant heeft 255 pk, latere OPC’s hadden 280 pk. In vergelijking met de identieke Saabs 9-3 Aero met deze motor is de Vectra ook nog eens goedkoper. Qua kilometers kan deze Vectra er nog wel even tegenaan. Naast voldoende ruimte voor kerstbomen zit je zelf op puike Recaro’s. Dit exemplaar staat alleen op de verkeerde wielen. Niet alleen de verkeerde maat en model, maar ook een te kleine rolomtrek. Kan vast verholpen worden.

Opel Vectra OPC Stationwagon '06

BMW 550i Touring High Executive M-Sport (E61)
€ 9.945
2006
276.170 km

Toegegeven, ik ben een enorme snob. Dus ja, ik kijk naar merken. Dus bij deze BMW 550i wordt ik vanzelf erg blij. Een enorm dikke Duitser die ogenschijnlijk er goed uitziet. Zo’n M-Sport pakketje smoelt toch wel altijd lekker en qua uitrusting kom je niets te kort. Qua power ook niet, want de V8 is goed voor 367 pk, alhoewel de adverteerder 3 pk méér belooft. Na het bekijken van de foto’s komt de badge-snob toch weer naar boven, want de banden kunnen écht niet. Dan heb je een van de fijnste stationwagons ooit gebouwd, staat ‘ie op ‘Hi-Fly’ knakenbanden. Dan weet je dat er ook niet serieus wordt omgegaan met de andere complexe zaken van deze auto. Wellicht zijn die banden het enige en heb je voor 10 mille zeer vlot kerstboomtransport.

BMW 550i Touring High Executive M-Sport (E61) '19

Chrysler 300C Touring 5.7 Hemi V8 AWD Touring (LX)
€ 9.250
2006
244.317 km

Ondanks dat de Chrysler 300C een raszuivere Amerikaan lijkt te zijn, is niets minder waar. Dit is namelijk de stationwagon-versie en die werd gebouwd in Oostenrijk. De auto staat op een aangepast W210-platform van Mercedes, dus eigenlijk is er weinig Amerikaans aan, op dat gave design en geweldige V8 na, dan. Die V8 is lekker groot (5.7 liter) en levert met 340 pk meer dan voldoende vermogen, alhoewel deze motoren bovengemiddeld potent aanvoelen. Mag ook wel, want de auto weegt 1.950 kilogram. Gelukkig is er meer dan voldoende ruimte voor kerstbomen.

Chrysler 300C Touring 5.7 Hemi V8 AWD (LX) '06

Saab 9-5 Aero Sport Estate (YS3E)
€ 9.250
2006
347.928 km

Dit moet een ware traktatie voor de ware Saab-fanaat zijn. Een hele late 9-5 Aero met de ‘Dame Edna’-look én de enorme 19″ Hirsch-velgen inclusief motortuning. Net als de Bentley Arnage had het grote model minder cilinders dan het kleinere model. De 9-5 heeft namelijk slechts een viercilinder. Wel een enorm krachtige 2.3 die je ook nog eens lekker kan kietelen. Dus die voorbanden kun je wel lekker oproken bij het invoegen op de snelweg. Dit exemplaar heeft wel wat kilometers erop zitten, maar ziet er nog altijd erg fraai uit.

Saab 9-5 Aero Estate Hirsch

Nissan Stagea 25T X Four (V34)
€ 8.995
1997
149.694 km

Een snelle Duitser of Zweed is erg leuk, maar ook wel een beetje voorspelbaar. Een snelle Japanner is daarom wel zo verfrissend. Helemaal in het geval van deze Nissan Stagea, want deze auto is nooit in Europa geleverd. Sterker nog, de auto is enkel met het stuur rechts geleverd. Dat is bij dit exemplaar ook het geval. Het is een automaat, dus het is wel iets sneller wennen. De motor is een RB25DET, in dit geval goed voor zo’n 290 pk. Spotgoedkoop is ‘ie niet en onderdelen scoren kan nog weleens lastig zijn, maar dan heb je wel iets unieks met meer dan voldoende ruimte voor kerstbomen.

Nissan Stagea 25T X Fout (V34) '97

Mercedes-Benz E55 Combi (S210)
2001
€ 6.950
188.908 km

Uiteindelijk kan er maar één absolute koning zijn als het gaat om supersnel kerstboom-transport. Dat is deze E55 AMG Combi. Ten eerste vanwege de laadruimte, die met bijna 2.000 liter enorm is. Qua vermogen en koppel zit je ook meer dan goed, want de E55 levert namelijk 354 pk en 510 Nm. Daarmee kun je de gehele dag rondcruisen op 250 km/u. Nog een voordeel is de prijs, want je vindt ze voor zeer schappelijke bedragen. Natuurlijk kan er wat kapot aan gaan is reparatie en onderhoud erg prijzig. Maar zoek je de ruimste snelle kerstboom vervoerde voor een bescheiden prijs, kijk niet verder.

Mercedes-benz E55 AMG (S210) '01



74 reacties

Voor mij de e55. Heerlijk ingetogen
@gloudertje: Uitlaat steekt te ver uit.
@vondick: alleen als ‘ie warm is. Dan wordt het ‘AMG’ logo zichtbaar
@jpsienen: bij de originele auschpuff dan…
@vondick: maar anders dan dat is de wagen visueel zo ingetogen dat dat je er ook uitvaarten mee kunt gaan rijden.
@vondick: Is vast te fixen.
@vondick: is geen originele, die waren hoekig toch? Deze zijn rond, lijkt wel een opzetstuk.
Wat heeft die Saab een dikke velgen. Maar als ik kijk naar de prijzen en de km standen, dan zou ik ook gaan voor de E55 AMG.
@mikje90: gelet op de bekleding van de E55 zou het me niet verbazen wanneer er een 3 of 4 voor de kmstand hadoetem staan.
@j4cks0n: …had moeten…
@j4cks0n: precies, waarschijnlijk is de werkelijke km-stand van de E55 het hoogst van het lijstje.

Standen tussen de 100k en 200k bij meer dan 20 jaar oude kilometervreters zijn wat mij betreft genoeg reden om op z’n minst zeer grondig onderzoek te doen.
Succes met deze youngtimers. Neem je portemonnee mee. En je cheque boekje want het onderhoud wordt lachen.
@loserboi932: ook de volvo?
@rolov: die niet, want net ingereden.
@awesome: Leuke tekst voor op een verjaardag. Ook op een Volvo kun je leeg lopen.
@techniekmeneer: klopt, als de onderdelen niet uit een Ford-magazijn kunnen komen, worden ze al snel een heel stukje duurder. De ervaringen van een vriend van me heeft mij er van weerhouden er een te kopen.
@awesome: Zeker! En ik spreek uit ervaring na mijn V70R en deze had ‘slechts’ 280000km. De prijs van de onderdelen valt tegen!
@wolfke: de kans dat je blok in de soep loopt is ook bovengemiddeld groot vanwege de te dunne cylinderwanden.
@wolfke: de volvo in dit artikel was mijn V70. Ik heb ‘m van de hand moeten doen vanwege de kosten. Zware auto en een zwaar gaspedaal :-)
@rolov: Juist
Zijn dit nou echt budgettoppers, of alleen als je brandstof- en onderhoudskosten niet meetelt?
Dan ook echt alleen de kerstboom halen en snel weer van de hand doen, voor de eerste problemen naar voren komen.
@brt: Waarom gelijk van de hand doen?

Ergste wat je kan overkomen zijn naalden die afvallen… Of hier en daar een tak die uitvalt… Of een piek die een scheef staat.

Gewoon uitkijken dat je hem bij een handelaar koopt die de kluit niet belazerd. Of er één zonder kluit kopen, dan kunnen ze je daarmee ook niet belegeren.
@moveyourmind: *belegeren = belazeren
Ik mis de C70 en 9-3 cabrio.

Geheel in stijl de kerstboom halen met een Zweedse open slee. Kan je tenminste ook een fatsoenlijke boom meenemen.
@moveyourmind: Ferrari Portofino
Ik mis een Peugeot met V6 in het rijtje.
Nissan voor mij graag
Ik heb altijd al een zwak gehad voor die 300C met Hemi V8. Wat een bullebak. Heerlijk.
@RRRobert: alleen zo jammer dat de awd versie altijd die lelijke velgen had.
@enjoypunani: velgen kunnen er toch af of is dat niet bij die 300c?
Blijft een groot misverstand: de 300(C) staat op een Chrysler-platform, met componenten van Mercedes.

Ot: ik zou zo’n oldskool Saab wel kunnen waarderen.
Wie geeft hier >€9k uit voor een auto die meer dan 3 ton heeft gelopen?
@okdoei: het zegt gewoon niet alles. Zoals het artikel ook zegt. Onderhoud en gebruik zeggen alles. Als op tijd alles is vervangen of van de nodige vloeistoffen en smeermiddelen is voorzien. En er is geen lomperik aan de gang geweest die hem koud op zijn staart trapt, zegt de km stand bijna letterlijk niks.
@vondick: Een auto is meer dan alleen een motor.
@okdoei: tja, met sommige auto’s kan dat makkelijk. De 550i uit dit verhaal dan weer net niet. De banden zijn waarschijnlijk €5 per set incl verzendkosten van aliexpress, dit geeft al gauw een idee hoe de rest van de auto is onderhouden.
Ford Mondeo Wagon 2.5T Titanium S-Pack. 👍
@bernoulli: vijfcilinder en goede besturing en wegligging inderdaad!
@Onehp: klopt. Spijtig dat je bij alle fords van die generatie de bedrukking van de bedieningsknoppen wegwrijft bij het gebruiken. Al veel gezien.
@nasty: Pff klopt. Veel gekeken naar een Focus ST maar die hebben daar ook veel last van zeg. Sommige met dik minder dan 100k op de klok maar de knoppen al helemaal afgesleten. Echt zonde, doet echt afbreuk aan zo’n auto vind ik.
Uw onderhoudsadres heet u alvast van harte welkom…
Alleen het blok an de e55 is al meer waard
De Nissan <3
De Benz is zeker de beste deal. Zou die potentieel nog in waarde toenemen? AMG versies van zijn voorganger, de S124, zijn een stuk duurder (en mooier… deze S210 heeft wel heel erg de lijkwagen look).
Ik zou overigens toch gaan voor de 300C. Lekker onverstandig, maar smoelt wel een stuk beter. Of de Nissan trouwens, maar dat stuur he…
De V70 graag, vooral in deze kleur. Dan nog voorzien van de heldere koplampen vanuit de C70 USA, en de V70 is perfect. Mooier dan een goudkleurig exemplaar. Die E55 amg wordt overigens wel erg lelijk oud, dan liever een E39 540i touring, waarvan het dadh b pars nog steeds erg mooi is, of bovenstaande 550i touring.
Het is toch juist prima dat die BMW op knakenbanden staat? Kun je mooi oproken en een setje nieuwe fatsoenlijke banden aan de kerstman vragen.
Wat een geld voor zulke oude bakken met 3 ton op de teller.. 10k en gegarandeerd ellende.. Nee bedankt.
@techniekmeneer: dat dacht ik ook al… 550i met 275000 km voor bijna 10k. Gekkenwerk.
@racerx: ja idd die moet het meeste nog afschrijven…
Een amg met die kmstand voor die prijs kun je vergeten , Opel vind ik 3 keer niks , een rechtsgestuurd obscuur Japans gebakje hoeft ook niet van mij en zo’n Germaanse Amerikaanse begrafeniskar laat ik ook lekker aan me voorbij gaan. Doe maar de Volvo mits onderhoudsboekjes fatsoenlijk ingevuld zijn!
Wat een fijn artikel weer. Dit is waarom ik Autoblog lees. Mn dagelijkse portie nieuws met een knipoog 😊
@amphiby: ja hier ook. Bedankt @willeme
Een rode Volvo 850R Estate graag. 🎉
Voor mij de V70 R. Maar dan wel de FWD, scheelt 150 kg.
550i, met afstand. Prachtig als Touring, nog moderne looks en met comfortstoelen niet te versmaden. Heerlijke V8 ook. 300.000km. vragen wel om een goede bak koppelomvormer en de standaard E61 kwalen zullen misschien ook aangepakt moeten worden.
@skinny058: wat denk je van de standaard x50i kwalen? Klepseals mag je fixen, koelleiding door het blok ook. Ben je €6k verder bij een specialist. Maar… verder gaat er weinig stuk bij dat blok.
@basecamp: Deze liefhebber auto’s gaan zelden weg als ze net verspijkerd zijn. Dus aan achterstallig en preventief onderhoud bij de specialist ben je zo 3-5k kwijt. Bij een V8 misschien iets meer, ach…
@basecamp: met die km stand en wat geluk is ie al in orde gebracht? Banden laten eventueel anders vermoeden, al is het beter dan vier banden van verschillende merken, type, maat en slijtage…
@basecamp: Zulke auto’s zijn inderdaad slimmer wanneer je zelf een beetje handig bent. Maar dat staat toch los van het feit dat het een heerlijke machine is? Net als de M5? Ook duur in onderhoud en het liefst als hand bak.
Ik mis die andere Duitser. Rs6 of S6 met die vier ringen erop😋 En als je het over style hebt, een snelle Alfa 159 is ook lekker.
@johan_dehaan: die twee stonden bij de garage 🤔
Ik haal mij kerstboom eigenlijk altijd op de fiets, ik.moet die naalden niet in de auto.
Die e60/e61 BMW’s zijn me toch een potje slecht…
@papa: Wat een onzin opmerking. Waar baseert u dat op?
De V70R blijft een mooie bak. Zeker in die kleur. Maar de AWD zou voor mij een reden zijn die auto niet te kopen. Het AWD systeem is van het type dat geen/nihil verschil mag hebben in de afrol omtrek van de banden (profieldiepte). Dat betekent dus regelmatig de wielen wisselen van voor naar achter en zou kunnen betekenen dat wanneer je 1 band lek rijdt, je 4 nieuwe banden moet kopen om het AWD systeem heel te houden.
@volvo480gtt: serieus ! Dus de enige keus die verstandigerwijs overblijft is de Opel :(
Voor kerstbomen zijn cabrio.s t meeste geschikt vin ik
Kerstboom op de dakdragers op t dak. Ideaal geen naalden in de auto!
@rutgerg: als je met gang naar huis rijdt dan kom je aan met een tak op t dak zonder naalden..
Wat een heerlijk rijtje weer! Doe mij de Saab maar.
Oef die Saab!!! Daar word ik me een partij ouderwets hebberig van!
Ik vind ‘budget’ wel tegenvallen eigenlijk…
Ik ga altijd een beetje kwijlen bij de V70, maar van dit lijstje is de Chrysler mijn favoriet. Al mis ik de Outback 3.0 H6. Niet de snelste, wel de verstandigste…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).