
De Verenigde Staten is een mooi land waarin veel te zien is, en wij moedigen elke bezoeker dan ook van harte aan er een road trip te maken. We houden er echter ook van als onze lezers weer heel terugkomen. Vermijd daarom de volgende 10 auto’s als je bij je verhuurbedrijf je wielen oppikt.
Het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) heeft een omvangrijk onderzoek gepubliceerd, waarui blijkt dat het risico dodelijk te verongelukken in een moderne auto in 3 jaar met een derde is gedaald. Echter, het maakt wel uit in welke auto je rijdt, de onderlinge verschillen zijn groot.
Er werd gekeken naar 2011-modellen (of gelijkwaardige types van eerdere jaargangen) over de periode 2009-2012. In 2012 kwamen op de Amerikaanse wegen per 1 miljoen geregistreerde voertuigen nog 65 mensen om, fors meer dan in Nederland.
Veiligste auto’s
De Mercedes GL, Volvo XC90, en Lexus RX – niet toevallig allemaal forse SUV’s – worden als meest veilige voertuigen gekenmerkt, maar ook de Audi A4 staat in dat rijtje. Allemaal scoren ze 0 doden per miljoen geregistreerde voertuigen.
Dodelijkste auto’s
Dan de negatieve uitschieters. Het is een lijst met exclusief Koreanen, Japanners, en Amerikanen. Er staan 3 GM-modellen in, in hoeverre dit verband houdt met de contactsleutelkwestie is nog niet te zeggen.
Highest rates of driver deaths
More than 46 driver deaths per million registered vehicle years, 2011 and equivalent earlier models, 2009-12
Overall driver deaths per million registered vehicle years
1. Kia Rio 4-door car mini 149
2. Nissan Versa sedan 4-door car small 130
3. Hyundai Accent 4-door car mini 120
4. Chevrolet Aveo 4-door car mini 99
5. Hyundai Accent 2-door car mini 86
6. Chevrolet Camaro coupe sports car large 80
7. Chevrolet Silverado 1500 Crew 4WD pickup large 79
8. Honda Civic 2-door car small 76
9. Nissan Versa hatchback 4-door car small 71
10. Ford Focus 4-door car small 70
Wordt er ook meegenomen hoeveel er van deze auto’s er rondrijden in de VS lijkt mij wel belangrijk.
@mrrallycross: word per miljoen auto’s geteld
@luuktb: dus 250K Rio’s verkocht en 1 dodelijk ongeluk maakt ook 4 doden per miljoen verkochte auto’s?
@luuktb: nou daar gaat ie dan: stel je hebt een auto waarvan er 2 zijn geregistreerd in de us, jij komt om bij een ongeval.
je telt per miljoen dus dan extrapoleer je. Betekend dat je 500.000 doden per miljoen auto’s hebt. Onzinnig lijstje dus
@ettie: stel je leest eerst het onderzoek voor je ontzettend voor de hand liggende domme opmerkingen gaan maken..
@lambo4all: ja super man, het is een rekenvoorbeeld. Er moeten minimaal 100.000 geregistreerde vehicle years zijn. Dat maakt de berekening niks anders alleen de getallen. Als er 100.000 zijn waarvan er 10 dodelijk verongelukken krijg je 100 doden per miljoen. Je hebt veel te veel factoren die meespelen.
@ettie: je denkt dat je een goed argument hebt maar met elke zin laat je zien dat je er gewoon geen zak van snapt..
@lambo4all: of je snapt het zelf niet. Maar kom zelf eens met een argument dan
@lambo4all: en snapt @awesome het dan ook niet volgens jou?
@lambo4all: jij stemt zeker op de sp of niet? Schreeuwen dat iemand anders het fout doet maar eigen ideeën, ho maar.
@mrrallycross: lijkt mij ook ja.. Nietszeggend lijstje dit
@rijbewijzer: inderdaad. Zegt hoogstwaarschijnlijk meer over het type/soort bestuurder van de top 5 “hokken” dan over de veiligheid van de betreffende koets.
@mrrallycross: er staat in de tekst per miljoen geregistreerde voertuigen, moeilijk he dat lezen
@lucas23: Voor jou blijkbaar ook want het is drie kwartier voor jou ook al geroepen.
@sydney:
Wel gek dat de A4 dan in dat lijstje als veilig wordt omschreven, in geen honderd jaar dat er in de VS 1 miljoen van die hokken rondrijden….
Nietszeggend lijstje dus dat het goed gedaan zou hebben in december….
@jrk68: Ooit van extrapolatie gehoord? Er wordt teruggerekend naar 1 miljoen auto’s en verrekend in het percentage, ook als het maar 100.000 auto’s betreft.
@weem:
Uiteraard, maar jij kan lullen tot je een ons weegt, dat geeft altijd ee vertekend beeld, zeker als je een paar auto’s om gaat rekenen naar 1miljoen…, dat moet zelfs een fanboy als jij toch snappen….
@jrk68: Misschien moet je volgende keer gewoon op het linkje bij het artikel klikken (en http://www.iihs.org/iihs/topics/driver-death-rates lezen)
@weem: En wat gebeurt er als je 0 extrapoleert?
Dan is bijvoorbeeld een widowmaker als de Shelby Cobra even veilig – als het maar een zeldzame auto is, waarvan er in dit jaar geen crasht.
@mout: Als er 0 A4’s waren verkocht had ie niet in het lijstje gestaan, of anders naast die 100.000+ andere modellen auto’s die niet in de VS verkocht worden.
Of het aantal A4’s significant is om genoemd te worden is een tweede, maar blijkbaar meer dan al die andere ‘niet verkochte’ modellen, hoewel ik mag aannemen dat de makers van dit lijst hun huiswerk hebben gedaan. Dat laatste is alleen is dat lastig te controleren als de verkoopaantallen niet worden genoemd.
@jrk68: je kan uutrekenen hoeveel dodelijk ongelukken er per milioen zouden zijn als er maar een 100000 rond rijden bijvoorbeeld. Dat is niet zo moeilijk hoor dus het is best betrouwbaar
@jrk68: Die reactie was denk ik niet voor mij bedoeld..Ben het overigens wel met je eens.
@sydney: toen ik mn reactie aan het types was stond nog geen enkele reactie. Na het versturen realiseerde ik me dat het inderdaad een overbodige reactie was geworden.
Niet zo gek de top 5 zijn kleine auto’s en als er dan een hillbilly met zijn Escalade of Ford f150 naar binnen komt zeilen weet je bij voorbaat dat je verliest.
tellen hartaanvallen door bijvoorbeeld een onverwachte fiat multipla mee?
@meneer:
Nee, buiten dat het erg flauw is is je opmerking ook niet bijster snugger, de Multipla ga je in de VS niet tegenkomen..
Misschien heeft de Pontiac Aztec wel hetzelfde effect..
@tupperware: vooral bij een beige zou ik me rotschrikken. Grote kans dat er iemand nog wat blauwe kristalletjes niet zo lief komt terugvragen.
@meneer: Waarschijnlijk wel. Echter komt het op 0 hartaanvallen uit, aangezien de Multivlaai daar nooit is verkocht ;)
Audi A4 netjes hoor!
@audirijder: Er zijn gewoon 0 crashes met een Audi A4 geweest, die statistieken zouden er niet anders uitzien als de A4 de onveiligste auto die ooit geproduceerd is was geweest. Overigens mag je ook wel verwachten dat je in een uitzonderlijk veilige auto rijdt als je E-segment geld voor een D-segment wagen betaald ;)
@dikdraak: correctie, er staat nergens 0 crashes, alleen 0 doden…
@Jipp: Nope. Je had even door moeten klikken naar het onderzoek voor je een dergelijke ongefundeerde uitspraak doet: http://prntscr.com/5z9wuh.
@dikdraak: het enige wat ik daaruit kan opmaken is dat een A4 niet bij wen dodelijke crash betrokken is. Iets wat ook kan verklaren waarom er een chevrolet silverado tussen staat. Die rijden veel rond in de vs. De kans om betrokken te raken bij een dodelijk ongeluk is daarbij heel groot. Dus dat ze bij dodelijke crashes betrokken zijn is ook logischer.
@Jipp: Dan lette jij niet op toen het bij wiskunde over tabellen aflezen ging. Er staat toch echt dat de A4 bij 0 single-vehicle crashes (= om een boom vouwen of in de vangrail vliegen), 0 multi-vehicle crashes (twee of meer voertuigen die in elkaar vliegen) en 0 roll-overs (spreekt voor zich, lijkt me) betrokken was.
@audirijder:
Zegt erg weinig, wat er niet is kan ook niet crashen….
Er rijden er gewoon te weinig van in de VS om goed beeld te vormen.
Zelfde met de GL, wat ik dan wel knap vind voor zo’n hoog instabiel hok….
0 rollovers doe…
@jrk68: De GL verkoopt juist wel goed in de VS lijkt me. Worden er denk ik meer van verkocht dan bijvoorbeeld de Escalade ESV en QX56, wat toch wel de belangrijkste concurrenten zijn.
Ik maar denken dat december lijstjes maand was….
Er staat geen auto bij die ik niet zou durven huren, het zijn niet zozeer de auto’s die gevaarlijk zijn maar de eikels die ze besturen….
@tupperware: eens, maar daar gaat dit lijstje niet over. Beetje open deur intrappen dit lijstje, bij een crash is de grotere auto veiliger…
Ligt er maar net aan hoeveel er rondrijden, zon camaro is snel en er rijden er veel , ook zijn er veel mongolen murica dus dit rijtje zegt niks.
@bmwm8gc: Er wordt per miljoen geregistreerde exemplaren geteld.
@dikdraak: ja dat klopt, je weet alleen niks over de voertuigbeheersing van de mensen die de auto’s rijden.
Zo zie je maar. Domme sukkels die niet kunnen rijden kopen deze auto’s…
Zit jouw favoriete wagen hier tussen? Even achter je oren krabben,…..
;-)
@baasbas: Mijne er speciaal voor verkocht :p
KIA, Killed In Action
Ik houd tevens niet van kleine lichte auto’s. Je legt het altijd af tegen de zwaardere.
Zou niet willen weten wat er gebeurt, indien je met een Ford ka frontaal met 100 kmph tegen een Audi q7 knalt. Volgens mij ben je dan hartstikke dood.
Klein rotautootje = sneller dood. Dat wisten we toch al lang?
@parker:
Daar gaan we weer met parkers grote onzin show….
Ik rij al 30 jaar in knap kwetsbare auto’s, die dingen die je makkelijk over het hoofd ziet, niet voorzien van tig airbags om mijn onzekerheid te camoufleren en weet je?
Na in die jaren enkele miljoenen kilometers te hebben gereden leef ik nog steeds….
@jrk68:
Geheel mee eens! Alles staat of valt met verkeersinzicht. Het hedendaagse verkeer is enorm voorspelbaar. En hoe drukker het wordt, hoe beter die stelling opgaat.
@jrk68: Kleine auto’s zijn voor mensen die goed kunnen rijden, de rest gaat maar in zo’n flatgebouw op wielen zitten…
@norge: kleine auto’s zijn voor ambtenaren en paupers met een laag leasebudget. Kortom niks geweldigs aan.
@audirijder: sterker nog: ze zouden verboden moeten worden, ze zadelen de samenleving op met onnodig hoge zorgkosten door hun iele kooiconstructietjes.. Als je geen normale auto kunt betalen dan ga je maar fietsen..
@norge: Volvo 240 eigenaar toch? :p
@E34M5Touring: Uitzonderingen bevestigen de regel ….
@jrk68: ik ken iemand die al 60 jaar rookt en ook nog nooit longkanker heeft gehad.
Het gaat hier om de kans op een ongeluk met dodelijke afloop en die kans is veel groter in een kleinere lichte auto. Dat jij nog leeft heeft er niets mee te maken.
@jrk68:
Sommige ongelukken heb je zelf weinig controle over (e.g. aangereden worden) En ik denk dat je moeilijk kunt ontkennen dat je veiliger zit in een suv als je eenmaal dat ongeluk hebt. Het probleem met suvs is de relatieve grote, als iedereen suv rijdt is het voordeel weg en heb je een tank nodig om veiliger zijn dan de rest.
Neemt niet weg dat porker een eersteklas frust is en suvs onzinnige k*tautos zijn.
@super:
Tja, als anticiperen niet je ding is wel..
Mensen zijn gewoon met van alles bezig behalve met autorijden.
Als ik altijd mijn recht zou eisen dan zou ik waarschijnlijk niet oud worden, echter ik kan mij wel vinden in zijn verhaal. Ook ik ben nog nooit van mijn sokken gereden.
Mijn geheim, kijk uit je doppen en weet dat sommige merken bereden worden door malloten, die kun je het best laten gaan.
Die vinden hun Waterloo ook wel zonder mij..
@jrk68: Natuurlijk ook een onzin redenatie, in een grote auto met tal van veiligheid systemen zit je veel veiliger dan een kleine auto met minimale/geen kreukel zones en zonder airbags.
@jrk68: als je een aanrijding hebt met een andere auto heb je in de meeste gevallen gewoon meer kans in een zwaardere auto. Kan je het mee eens zijn of niet maar dat zijn wel de feiten. Dat jij veel kilometers hebt gereden in onveilige auto’s heeft daar weinig mee te maken. Jij hebt blijkbaar al die zware hokken goed kunnen ontwijken.
@lekbak:
Dan bevestig jij zijn verhaal toch? Het is niet de kleine auto die voor onveiligheid zorgt. Het is de bestuurder die wel of geen verkeersinzicht heeft en zijn auto zonder krassen thuis weet te brengen.
@Original_Arnoud: dit hele artikel en onderzoek gaat er juist om welke auto’s veiliger zijn bij een crash. Het stadium van goed rijden ben je dan al voorbij, dat doet er niet meer toe.
Alle reageerders hier die het over de skills van de bestuurders hebben snappen dus niet waar dit artikel over gaat en zijn alleen maar bezig hun eigen lul te verlengen.
Dit gaat puur over botsen, niet over rijden. En als je dan botst is een grote auto veiliger en ben je dus sneller dood in een kleine auto.
Als je dat lijstje zo bekijkt moet met name Chevrolet met die Silverado zich diep gaan schamen… En inderdaad, het zal ook meewerken dat het halve land daar met enorme pickups rondrijdt, dan zit je in je kleine Aziaat niet echt lekker. Ik zou in dat verband ook wel eens een correlatie lijstje willen zien hoeveel van die dodelijke ongelukken in die kleine auto’s veroorzaakt werd door een dikke Amerikaanse pickup van 2-ton+
@kees66:
Te veel, maar zolang je van die onzekere kneusjes hebt die denken dat ze meer dan 2 ton blik nodig hebben om hun kadaver te verplaatsen zal dat niet veranderen….
Aangezien dat soort hokken meestal gereden worden door lieden met het IQ van een Orang Oetang zou een IQ test van mij een onderdeel van het rijexamen mogen zijn….
Alles dat lager scoort dan 140 komt de weg niet meer op, heb ik met mijn 144 eindelijk een beetje ruimte….
@sir_smokalot: Wordt het lekker rustig rijden voor ons….Klinkt een beetje vreemd dit….. :)
@norge: helemaal als smoke zijn reactie weer weg haalt..
gheheh, ik voorzag onwenselijke discussies.
Ik kan me goed voorstellen dat de crashbestendigheid van een kleine Koreaan in een land vol knetterharde SUV’s en pick-ups minder is dan in een land gevuld met Polo’s Bluemotion…
Conclusie Duitse auto’s zijn het veiligst :)
Niets nieuws.
@bofkont:
Over onzin redenaties gesproken….
Doe dit onderzoek in Duitsland en de yanken komen als veiligste uit de bus….
@bofkont: Nee Zweedse..
Lekker. Propaganda van Amerikaanse bakbeestbouwers en oliebedrijven.
Over drie maanden een nieuw rapportje: Death by EV (insert ’tum tum tuuuum!’ tune…)
Het zijn ook nogal schrale modellen die in het lijstje staan, dus wat dat betreft is het wel geloofwaardig.
Jezus christus, die versa sedan is ook een verschrikkelijke bak, hij heeft een grote kofferbak en daar is ook alles mee gezegd. De automaat is echt verschrikkelijk, op de snelweg met een kleine heuvel schakelt hij niet uit zichzelf door, daardoor een keer om te kijken hoever hij doorgaat met ongeveer 120-130 in de 2 met een gierende motor een heuvel op gereden richting Daytona. Dat was de eerste keer dat ik een compact car bestelde om terug te rijden naar het vliegtuig en ook meteen de laatste..