
Hoewel het afgelopen weekend vooral in het teken stond van Max Verstappen gebeurde er nog meer autogerelateerde zaken op onze aardbol. Een veiling vol lekkers in Monaco bijvoorbeeld.
Er werd zoals vanouds weer met geld gesmeten tijdens een veiling van RM Sotheby’s. Geen bizarre records ditmaal, maar nog steeds bedragen waar je duizelig van kunt worden. Van de 10 duurste auto’s werden er zes voor meer dan een miljoen euro verkocht. Met grote afstand spande de Ferrari 340 America Barchetta uit 1951 de kroon met een veilingprijs van 7,2 miljoen euro. De volledige top 10 met alle prijzen check je hieronder. De totale opbrengst van de veiling in Monaco kwam neer op 27,5 miljoen euro. De eerstvolgende grote veiling van RM Sotheby’s zal plaatsvinden in het derde weekend van augustus in Californië.
1. 1951 Ferrari 340 America Barchetta – €7.280.000
2. 1997 Porsche 911 GT1 Evolution: €2.772.000
3. 1966 Ferrari 275 GTS: €1.792.000
5. 1955 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing: €1.232.000
6. 1952 Ferrari 212 Inter Cabriolet : €1.176.000
7. 1988 Porsche 959 ‘Komfort’ Stage II: €896.000
8. 1995 Lamborghini Diablo SE30 Jota: €672.000
9. 1939 Bugatti Type 57 Cabriolet: €660.800
10. 1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring: €610.400
Ben ik de enige die het lijstje liever andersom had gezien, met oplopende prijzen, dat houdt de spanning er nog een beetje in als het over de duurst geveilde auto’s gaat.
@Corrado16v: Zonder te kijken snel naar beneden scrollen en dan omhoog swipen!
@corrado16v: ot: een heel fijn lijstje, mijn voorkeur gaat naar een van de Porsches, met op plaats 1 die GT1.
@Corrado16v: Dit is inderdaad net zoiets als de F1-race van zondag omgekeerd kijken. Wetende dat Max gewonnen heeft, ben je dan benieuwd naar hoe Hamilton en Rosberg het gezellig hebben gehad met elkaar.
@Corrado16v: Nee, je bent niet te enige. Maar begin aub niet je zit me ‘Ben ik de enige’ het is tegenwoordig zo irritant en het schreeuwt om aandacht en ‘likes’. Natuurlijk ben je nooit de enige, er zijn 7+ miljard mensen op de wereld, er moet wel eentje zijn die je mening deelt. Hetzelfde principe op autoblog en de onderwerpen die hier besproken worden, er is altijd iemand die je mening deelt… Oké? /rant ;)
@NiNja: Haha, dat was absoluut niet mijn bedoeling hoor, ik baalde alleen een beetje dat de verrassing er een beetje vanaf was. Als het me alleen om de likes te doen was had ik er denk ik een spannendere opmerking van moeten maken. Mijn welgemeende excuses ;)
@Corrado16v: Haha, ja I know. Ik was ook verbaasd toen ik zag dat de prijzen opeens omlaag gingen ipv anders om. Maar ja, dat ‘am I the only one?” is so vreselijk irritant geworden door al die memes. Gewoon niet origineel meer.
Ik kan zo snel niet vinden of die Porsche 911 GT1 de straatlegale versie is? Zo ja, dan sla ik mijn spaarpot stuk!
@pomoek: http://www.topspeed.com/cars/car-news/one-off-porsche-911-gt1-evolution-auctioned-for-314-million-ar173280.html
pak die hamer maar!
Wauw die Porsche gt1 is echt zalig
Ben totaal geen Porker fan, maar die 911 GT1… hebbehebbe!
Die GT1 is gewoon p*rn ?
@jesse_rutjes: En dan nog te bedenken dat ze zijn vertrokken van een 996! Dat maakt hem helemaal af!
Tucker, 212, 959, Bugatti, wauw. Van dit rijtje snap ik wel aardig dat ze flinke prijzen vangen, wat niet altijd gezegd kan worden.
@Citrofiel:
Er staat ook een Citroen TA Roadster tussen ;-)
http://www.rmsothebys.com/mc16/monaco/lots/1939-citroen-15-cv-roadster/1079309
@Rob: Kwijl… Ik heb ergens opgevangen dat die niet is verkocht. Logisch, wat een bizarre verwachte prijs. Een TA Cabrio gaat voor een paar ton, meer niet. Aan de andere kant, dit specifieke exemplaar is wel een uniek ding en mijn absolute #1 droomauto.
Uuhhh. En 275 NART dan? 17 miljoen €
@schedel1: die is niet verkocht volgens mij. Was een ‘pass’.
Begin toch te twijfelen als ik de loterij win… GT1 of CLK GTR. Gelukkig hoef ik de keuze nooit te maken :)
Wat ik interessanter vind zijn de auto’s die niet verkocht zijn, zoals de eerder hier genoemde 205 T16 Group B. Zo zijn er nog wel meer auto’s waarvan de reserve niet gehaald is.
Was overigens een Nederlandse veilingmeester dit keer.
Eerst volgende leuke veiling is trouwens Villa Erba op 23 mei. Komend weekend dus.
@stephane8200: 30 juli Motor City. Villa Erba was vorig jaar, pardon.
Die Porsches zijn allemaal bonkers, wat een astronomische bedragen die daarvoor gegeven worden!
Knijters! Wat een mooi spul! Kunnen jullie ook een lijstje met de goedkoopste auto’s van de veiling geven?
@mrrallycross:
Oke dan, speciaal voor jou, ik heb alleen de auto’s genomen:
-1948 Studebaker Champion Deluxe (€6.160)
-1932 FIAT 508 (€8.400)
-1983 FIAT Spider 2000 (€8.400)
-1962 FIAT 1101A (€12.320)
-1956 FIAT 600 (€12.320)
-1925 Peugeot Type 172 BC (€12.320)
-1937 Citroen 11BL Berline (€12.320)
-1978 Mercedes-benz 280 Estate (€12.880)
-1931 Austin 7 Four-seater (€13.340)
-1951 FIAT 500C Topolino (€13.440)
Volgende keer zelf even opzoeken hè? ;-)
Aaawh, kijk dan wat een poepie:
http://www.rmsothebys.com/mc16/monaco/lots/1951-fiat-500-c-topolino/1079682
En dat voor 13k. Zou ik liever hebben dan een straatlegale raceauto, waarbij ik met absoluut niet kan voorstellen dat je er op de openbare weg mee wil rijden….
@Rob: Met die Toop wel dan? Op de snelweg moet je echt niet komen, en ietsjes helling betekent al gauw terug naar 2 of zelfs 1. Ik heb een keer meegereden in een rij Toopjes, ik reed bijna rondjes om ze heen met een Citroën Traction 11B…
In de Topolino heb ik zelf helaas nog niet gereden, moet ik maar eens gaan doen. Eigenlijk mag ik er dan pas echt wat over zeggen hè.
@Citrofiel:
Het is een ‘C-tje’, dus met een beetje geluk 16pk, LOL!
Nee, op de moderne snelweg hoort ie niet thuis. Heuvelachtig terrein vergt ver vooruit denken. Maar in het relatief vlakke Twentse landschap moet het op een zonnig dagje best aangenaam brommen zijn. Wel rekening houden met inhalende wielrenners en tractoren! ;-)
Nee, een TA is vast 100x beter, geloof je direct. Schijnt nog aardig ‘modern’ te rijden, toch? Maar ik vind het zo’n ontzettend schatje die Topolino, nog schattiger dan de latere 500…
@Rob: Ben het 100% met je eens hoor, lijkt me briljant om te rijden hier in Twente. En dat hij traag is accepteert iedereen. Bij diezelfde rit met Toopjes kregen we van alles en iedereen voorrang, gewoon omdat ze het zo’n geweldig gezicht vonden.
De TA heeft inderdaad als voordeel dat het iets harder werken is, maar dat hij verder aardig mee kan komen met modern verkeer. (Hoewel je op de snelweg ook wel tussen het vrachtverkeer belandt) Je voelt nog dat je ouderwets rijdt, maar je rijdt niet in de weg.
Eigenlijk wil ik ze gewoon allebei… Maar eerst een keertje in de Toop van paps rijden. Ik zie wel een beetje op tegen het double clutchen, dat wordt de eerste keer dat ik dat moet doen omdat het echt nodig is. In een Acadiane deed ik het ook wel eens, dat was iets handiger met terugschakelen bergop in Zuid-Limburg maar niet strikt noodzakelijk. Geeft wel een extra dimensie aan het rijden, ik voelde me goed! ;-D
De Tucker 48 graag! Alleen al om het verhaal van Preston Tucker. Wellicht een keer een leuk idee voor een artikel.
Had de 300sl en 2.7rs hoger verwacht, is de bubbel aan het barsten?
Blijkbaar is er voor ‘gewone’ auto’s weinig interesse in Monaco. Even een stukje lijst doorlopend, die Cadillac 62, Citroën DS, Maserati QP3, Studebaker Champion en Rolls Royce Phantom II had ik veel hoger ingeschat.
Die GT1?
De goedkoopste
Die Porsha. !
Ik zal u eeuwig dankbaar zijn !
En er mee rijden !
Die Diablo!
Doe mij de gt1 maar!
Doe mij de 959 maar.