• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit zijn de 11 meest onveilige auto’s van 2015

Auteur: Author, gepost 15 januari 2016 om 08:41 – 58 Reacties

Dit zijn de 10


Na de allerveiligste keuzes presenteren we je ook de types waar je beter geen brokken mee maakt.

In het lijstje met de best presterende auto’s op de EuroNCAP-test waren het vooral SUV’s die de boventoon voerden met de alom geprezen Volvo XC90 voorop. Bij de rode lantaarndragers is het de ene bestelbus na de andere die voorbij komt vliegen, maar wat staat daar op #1?

Jazeker, het is de onlangs gefacelifte Lancia Ypsilon. Met name wat betreft volwassen inzittenden en actieve veiligheidssystemen scoort het Italiaantje matig. Het is overigens wel de enige van de geteste auto’s die slechts twee povere sterren op z’n rapport kreeg. Het rijtje van de Renault Trafic tot en met de BMW Z4 kreeg drie sterren, de rest van het lijstje kreeg er vier.

U wilt het graag met eigen ogen checken? Geen stress, klik hier. Wel opvallend trouwens dat ook een behoorlijk populair autootje als de Hyundai i20 erbij staat. Al heeft die dus vier sterren, en dat is inmiddels beter dan auto’s die vroeger vijf sterren hadden.

PositieType
1Lancia Ypsilon
2Renault Trafic
3Opel Vivaro
4Fiat Panda Cross
5BMW Z4
6Opel Karl
7Volkswagen Caddy
8Audi TT
9Nissan Navara
10MINI Clubman
11Hyundai i20

Foto: Brum na een heftig avondje stappen

Ook interessant!

  • Apple auto niet langer via Hyundai of Kia
  • Dikke Hyundai i20 N
    Dikke Hyundai i20 N is een lekker bommetje
  • Hyundai Custo
    Nieuwe Hyundai Custo is de ideale luxe vakantie auto
  • Dit is de Hyundai Kona N!

Nieuwste artikelen

  • Koop de Lambo van Rico Verhoeven op Marktplaats
  • Elon Musk kondigt de meest epische demo ooit aller tijden aan
  • Deze Ferrari moet 1 miljoen opbrengen, maar je kan er niks mee
  • Dit reden de eigenaren van BALR toen het nog wél goed ging
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, BMW, caddy, clubman, crashtest, euroncap, Hyundai, i20, karl, Lancia, lijstjes, MINI, navara, Nissan, Opel, Renault, trafic, TT, veiligheid, vivaro, Volkswagen, ypsilon, z4

Vorig bericht: « Helaas, dit seizoen geen Aston Martin in de Formule 1
Volgend bericht: Popnagels op een GranTurismo: doe maar niet »

Lees Interacties

Reacties

  1. ferrariman zegt

    15 januari 2016 om 08:45

    Wie rijder er nou in in Hyundai i20 hahaha

    Login om te reageren
    • nasty zegt

      15 januari 2016 om 08:48

      @ferrariman: mijn vader

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        15 januari 2016 om 08:52

        @nasty: kun je je nog laten adopteren?

        Login om te reageren
        • nasty zegt

          15 januari 2016 om 09:13

          @roppp: hoe kleiner het autootje, des te groter de vaderschapskwaliteiten :) Sneu voor de vaders die zware wagens rijden en nooit tijd hebben voor hun kinderen. Met 31 jaar ben ik ook al iets te oud voor adoptie :)

          Login om te reageren
        • Joel_D zegt

          15 januari 2016 om 09:23

          @roppp: en waar rijdt jouw vader dan in als ik vragen mag? Niets mis met een i20 hoor…..

          Login om te reageren
          • roppp zegt

            15 januari 2016 om 10:45

            @joel_d: mijn vader vaart al enige jaren over de eeuwige jachtvelden….. :-(

            Login om te reageren
      • leemster zegt

        15 januari 2016 om 09:15

        @nasty: arme vent

        Login om te reageren
      • reactief zegt

        15 januari 2016 om 10:02

        @nasty: en ik maar denken dat zo’n i20 zaaddodend is… ;-)

        Login om te reageren
        • roppp zegt

          15 januari 2016 om 14:45

          @reactief: nasty is 31, toen waren er nog geen i20’s. Volgens mij zaten we toen met die door Guigiaro ontworpen Pony’s (die nog harder roestten dan welke Italiaanse auto ook).

          Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      15 januari 2016 om 08:48

      @ferrariman: moest hem even googlen, qua design valt de i20 reuze mee.

      Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      15 januari 2016 om 08:50

      @ferrariman: Niet iedereen doet zijn rondjes in een Ferrari. Doe maar een cursus Nederlands.

      Login om te reageren
    • Winsemius zegt

      15 januari 2016 om 08:58

      @ferrariman: is veiliger dan een TT of Z4 :)

      Login om te reageren
    • benzinehoofd zegt

      15 januari 2016 om 09:10

      @ferrariman: Ik een dag (leenauto). Ik heb weleens in ergere auto’s gereden.

      Login om te reageren
    • baap zegt

      15 januari 2016 om 09:15

      @ferrariman: en jij rijdt?

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        15 januari 2016 om 10:13

        @baap: ouwe -gejatte-?fiets waarschijnlijk ?

        Login om te reageren
      • ferrariman zegt

        15 januari 2016 om 17:34

        @baap: volkswagen passant gte passat

        Login om te reageren
        • baap zegt

          15 januari 2016 om 17:44

          @ferrariman: Een Volkwagen Passant GTE Passat? Hmm, die ken ik niet.. staat ook niet in de lijst met verkrijgbare auto’s! Oftewel, geloof er geen snars van..

          Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      15 januari 2016 om 10:57

      @ferrariman: ik heb leren rijden in een i20, niks mis mee!

      Login om te reageren
  2. rufctr01 zegt

    15 januari 2016 om 08:47

    Van de BMW Z4 en TT sta ik wel van te kijken.

    Login om te reageren
    • dampu020 zegt

      15 januari 2016 om 09:36

      @rufctr01: hoezo? Is gwn wen auto om te rijden. Niet om je te beschermen

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 januari 2016 om 09:43

      @rufctr01: bij de TT is er puntenaftrek omdat deze geen noodrem assistent heeft.

      Login om te reageren
      • ettie zegt

        15 januari 2016 om 12:34

        @mashell: z4 idem

        Login om te reageren
  3. rodger zegt

    15 januari 2016 om 08:52

    De aanwezigheid van BMW en Audi vind ik nog het meest bijzonder, die pretenderen toch altijd “premium” kwaliteit te bouwen.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      15 januari 2016 om 08:54

      @rodger: het is vast mogelijk om een onveilige auto te bouwen met premium materialen.
      Ik ben dan ook heel benieuwd hoeveel sterretjes een Rolls Royce ziet in deze test.

      Login om te reageren
      • scottishcarspotter2000 zegt

        15 januari 2016 om 09:19

        @roppp: in n Rolls zit er sowieso een kilometer motorkap voor je, ik denk dat die redelijk goed scoort ;)

        Login om te reageren
        • Sir_Vmax zegt

          15 januari 2016 om 11:50

          @scottishcarspotter2000: Een veilige auto betekent meer dan een kilometer motorkap. Dat is voor de bestuurder veiliger bij een aanrijding van voren. Maar een fietser of voetganger krijgt toch echt een Griekse tempel in zijn gezicht gestempeld.

          Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      15 januari 2016 om 08:56

      @rodger: Dat klopt, maar premium betekent bij die merken dat je meer betaalt voor hetgeen een concurrent voor minder geld levert.

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      15 januari 2016 om 11:28

      @rodger: Dat geeft maar weer eens aan wat voor “bullshit” de kreet priemiejum eigenlijk is…

      Login om te reageren
  4. victornator95 zegt

    15 januari 2016 om 08:53

    Zijn de renault trafic en de opel vivaro niet gewoon weer technisch dezelfde auto? Zo ja, dan snap ik de op elkaar volgende positie. Zo nee, hoe presteren ze het om allebei een product te maken dat zo slecht scoort

    Login om te reageren
    • skid zegt

      15 januari 2016 om 09:14

      @victornator95: Slecht is relatief. Aangezien het tegen elkaar afgezet wordt, heb je nu eenmaal betere en minder goede. Slecht zal het allemaal niet zijn, als ze de normering van, pak em beet, 2013 of 2014 gebruiken, pakken ze wellicht zomaar een ster extra.

      Daarbij zijn de geteste modellen soms niet uitgerust met alle veiligheidssystemen die in Nederland wel standaard worden meegeleverd of als optie verkrijgbaar zijn. Dan heb je zo weer een ster extra te pakken en een notering van 10 tot 20 plekken hoger (of lager als je uitgaat van het “slechte” lijstje).

      Dan wordt ook nog de score voor voetgangersveiligheid meegerekend. Prettige wedstrijd als je een bestelbus moet koppen, dat verlies je in de meeste gevallen…

      Relativering, dames.en heren, is het sleutelwoord.

      Login om te reageren
      • victornator95 zegt

        15 januari 2016 om 09:27

        @skid: ik bedoelde echter ook niet dat het slechte producten zijn, enkel dat ze slecht scoren. Slecht is inderdaad een ontzettend relatief begrip..

        Naar mijn ervaring zijn de bestuurders van bestelbusjes gevaarlijker dan de busjes zelf. Zie ze af en toe rijden alsof ze race ambities hebben :p

        Login om te reageren
        • skid zegt

          15 januari 2016 om 10:56

          @victornator95: Jup, welkom in mijn branche.

          Taxibus chauffeurs…… :-(=)

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            15 januari 2016 om 11:14

            @skid: die heb je ook in twee smaakjes. De taxibus die gewoon taxi is, en de taxibusjes die vaak bejaarden mongooltjes enzo vervoeren. Die laatste groep zitten vaak ook zwakzinnige bestuurders in die niet alleen erg langzaam rijden, maar ook nog eens slecht.

            Login om te reageren
            • martinus zegt

              15 januari 2016 om 11:41

              @lekbak: door de gemeente ingehuurd, dus zo goedkoop mogelijk. Daardoor weer een ondernemer die een gesubsieerde arbeidsongeschikte in een her integratie traject rondrijdt, ipv iemand in loondienst.

              Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        15 januari 2016 om 09:28

        @skid: klopt als een bus wat je zegt!

        Login om te reageren
    • potver7 zegt

      15 januari 2016 om 09:29

      @victornator95: Het zijn niet alleen technisch dezelfde auto’s, maar ook optisch. Alleen de neus en achterlichten zijn anders. Dat gezegd hebbende, kunnen ze best verschillende NCAP-scores halen, want er wordt niet alleen naar de constructies gekeken maar ook naar standaard geleverde veiligheidssystemen en daar kunnen beide merken natuurlijk andere keuzes maken.

      De Trafic en Vivaro scoren trouwens met name zo slecht doordat er voor de passagiers geen standaard airbags en gordelspanners zijn gemonteerd, en bestuurder noch passagier hebben zij-airbags (allemaal wel als optie leverbaar). En de hoofdsteunen zijn amper geschikt om een whiplash te voorkomen, iets wat in 2016 toch beter zou moeten kunnen.

      Login om te reageren
    • jochempie zegt

      15 januari 2016 om 10:34

      @victornator95: Ja het zijn dezelfde producten. Ik weet niet waarom, maar bij de trafic plofte de passagiersairbag niet!!

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    15 januari 2016 om 08:55

    De top 5 zijn op de Panda na ook al wat oudere modellen. Dus dat is opzich ook niet heel raar. De eisen gaan tenslotte elk jaar omhoog.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      15 januari 2016 om 08:58

      @dutchdriftking: Nou de Panda is ook al wat jaartjes op de markt geloof ik (2,5?). Wat dacht je van de Karl en de TT? Die zijn gloedjenieuw.

      Login om te reageren
      • thefuelofsatan zegt

        15 januari 2016 om 10:31

        @berlinetta: was de Karl niet een opgewarmde Corsa op een aangepast onderstel?

        Login om te reageren
      • clarkson zegt

        15 januari 2016 om 17:23

        @berlinetta: Vanaf begin 2012.

        Het gaat hier trouwens om een panda cross. Die staat hoger op zijn pootjes vergeleken met de normale fiat panda. En daardoor gevaarlijker voor de medeweggebruiker? Raar eigenlijk want dan zou iedere suv/crossover laag scoren.

        Login om te reageren
    • GWBoes zegt

      15 januari 2016 om 09:36

      @dutchdriftking:
      de ypsilon en de panda zijn idd al modellen van 2011, blijkbaar zijn de facelift en de cross dermate anders dat ze opnieuw getest moesten worden.
      Voor de test van 2015 is er een “full width” crash bijgekomen. Van de panda weet ik het niet maar in het rapport van de yp staat dat hij daar vooral slecht op scoort.
      Dat toont dan wel aan dat auto’s vooral ontworpen worden op de chashtest die ze moeten doorstaan goed doorloepn.

      Login om te reageren
  6. uselessblogger zegt

    15 januari 2016 om 09:03

    de z4 behaalde in 2009 (huidig model) nog de volle vijf sterren. de huidige 3 sterren heeft enkel te maken van bepaalde veiligheidssystemen die ontbreken omdat ze nog als optie staan aangewezen of niet te verkrijgen zijn. zeker geen onveilige wagen dus.

    Login om te reageren
    • uselessblogger zegt

      15 januari 2016 om 09:49

      @uselessblogger: ‘van’ moet ‘met’ zijn, het is nog vroeg

      Login om te reageren
  7. rob5nismo zegt

    15 januari 2016 om 09:37

    Humor brum??

    Login om te reageren
  8. flik2punt0 zegt

    15 januari 2016 om 10:17

    Tja bij een ongeluk denk je exht niet gelukkig had mijn auto zoveel sterren…

    Login om te reageren
  9. roberto zegt

    15 januari 2016 om 10:19

    De VW Caddy.. als je langer bent dan 1.85 kan je al niet met goed fatsoen in de auto zitten. Ik ben zelf 1.96, ik denk dat ‘als ik in een Caddy rijd’ en een ongeluk krijg, ik eerder over de airbag vlieg dan er tegen aan..

    Login om te reageren
  10. norge zegt

    15 januari 2016 om 11:27

    De Hyundai begijp ik juist wel…De Z4 en TT daareentegen…

    Login om te reageren
  11. reistje zegt

    15 januari 2016 om 11:54

    Onveiligst laat mij niet lachen…. Het is tegenwoordig gewoon een wedstrijdje om 5 sterren te halen bij NCAP om zo te doen alsof je auto superieur is.

    Login om te reageren
  12. linkador zegt

    15 januari 2016 om 11:57

    Jammer dat er niet meer Subi’s getest worden. De Forester had in 2012 91% bestuurder en 91% inzittenden gehaald.

    Login om te reageren
  13. humpyourdog zegt

    15 januari 2016 om 11:59

    Ze zouden aparte scores moeten maken voor actieve en passieve veiligheid, zou een veel beter beeld vormen voor de consument. De meeste actieve veiligheidsfeatures zijn in mijn ogen namelijk sterk overroepen.

    Login om te reageren
  14. kilum zegt

    15 januari 2016 om 12:07

    De “slechtst” scorende. 4/5 sterren is zeer acceptabel. Eigenlijk is alleen de Lancia echt waardeloos. De rest is best ok. Vroeger was het al heel wat als je 3 sterren scoorde. Toen kwam in eens Renault langs met de eerste auto die 5 sterren scoorde. (Megane geloof ik) Daarvoor werd altijd gedacht dat deze score nooit mogelijk zou zijn. Dus zo heftig is dit niet.

    Login om te reageren
  15. desjonnies zegt

    15 januari 2016 om 12:26

    Tegen debielen is zelf een wagen met 100 NCAP sterren niet bestand……

    https://crazycrashes.files.wordpress.com/2007/10/van_crash-1.jpg

    https://www.goskippy.com/wp-content/uploads/Audi-TT-crazy-crash.jpg

    Login om te reageren
  16. escort77 zegt

    15 januari 2016 om 13:04

    Je mag 2 sterren voor een stadsautootje toch niet vergelijken met 2 sterren voor een bedrijfswagen of sportwagentje?

    Die sterren zeggen alleen iets over relatieve veiligheid t.o.v. vergelijkbare auto’s uit dezelfde klasse.

    Login om te reageren
  17. Calimero zegt

    15 januari 2016 om 13:12

    @thefuelofsatan de karl is een Chervrolet Spark met Opel logo’s en de naam Karl.

    Login om te reageren
  18. ardonjr zegt

    15 januari 2016 om 14:09

    Hier het filmpje van de Ypsilon: https://www.youtube.com/watch?v=CKz7KU3A-3Q
    Lijkt me allemaal wel mee te vallen eigenlijk als ik het zo bekijk.. Nu weet ik niet zo goed wat die sterren precies inhouden. Maar als ik zo kijk ga je niet dood ofzo als je een dergelijk ongeluk maakt met die auto.

    Login om te reageren
  19. fredex zegt

    15 januari 2016 om 16:14

    Een VW caddy, dan zou je verwachten dat een VW Touran ook in de lijst zou moeten staan…

    Login om te reageren
    • norge zegt

      15 januari 2016 om 18:45

      @fredex: Een Caddy heeft nog niet de helft van de veiligheids systemen die de Touran heeft standaard , en daar gaat het om …Niet wat je er bij kan kopen..

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North