Dit zijn de 14 duurste tweedehands auto’s uit Nederland

Auteur: , 39 Reacties
Donkervoort

In Nederland! We mogen best trots zijn op ons kleine kikkerlandje.

In vergelijking met andere Europese landen worden er in Nederland niet echt veel auto’s gebouwd. De autoindustrie in ons land stelt niet zo heel erg veel voor. Eigenlijk is DAF het enige echte Nederlandse volumemerk geweest, ondanks het gebruik van Franse techniek (Renault-motoren).

Dat wil niet zeggen dat er weinig ‘Nederlandse’ auto’s zijn. Bij het voormalige NedCar (nu VDL) in Born werden en worden enorm veel verschillende auto’s gebouwd. Op dit moment is BMW hoofdafnemer voor hun voorwielaangedreven modellen als de X1, MINI Cabrio en MINI Countryman.

Daarom voor vandaag een overzicht van de auto’s die in Nederland gebouwd zijn. Mocht je een automuseum willen beginnen of eigenaar zijn van de AutoTron of het Louwman museum, dan hebben we goed nieuws. Van elk model hebben we de duurste opgezocht. Dit zijn ze!

Mitsubishi Carisma 1.9 TD
€ 2.950
2000
128.524

We beginnen met deze Mitsubishi Carisma. Het is de goedkoopste duurste Nederlandse auto. Je kan er nog een tijdje mee vooruit, want ondanks dat er een zelfontbrander in ligt, heeft deze auto slechts iets meer dan een ton achter de rug. De Mitsubishi Carisma werd in samenwerking met Volvo in Born gebouwd. In technisch opzicht lijken de auto’s op elkaar: ze staan op hetzelfde platform. De dieselmotor is noch van Mitsubishi of Volvo, maar van Renault. Het is nog een echte ouderwetse diesel, met indirecte inspuiting en een ouderwets turbogat.

Mitsubishi Carisma 1.9 TD Liftback

DAF 66 Super DeLuxe
€ 3.450
1974
92.424 km

Eigenlijk hoort een DAF in elke verzameling thuis. Het zijn zulke unieke en geinige autootjes. Net als bij de Carisma kun je de spruitjeslucht bijna door de foto’s heen ruiken. Deze DAF 66 ‘SL’ heeft natuurlijk ook een Variomatic transmissie, een van de beste uitvindingen op autogebied. De bak heeft eigenlijk ontelbaar overbrengingen waardoor de motor zich altijd in het goede toerenbereik bevindt. Ook kun je net zo hard achteruit als vooruit rijden. Voor een redelijk beperkt bedrag heb je een guitig klassiekertje voor de deur staan.

Daf 66 SL '72

Volvo S40 2.0 Sport Edition
€ 4.450
2004
161.324 km

Jammer dat men Volvo’s altijd denkt aan stationwagons, want de S40 is nog altijd een knappe verschijning om te zien. Met name een Tundragroene S40 T4 met Gaspra-velgen staat hoog op mijn verlanglijstje. Helaas is die erg zeldzaam, anders maakte deze auto goede kans om de duurste S40 van Nederland te worden. Nu is het deze S40 ‘Sport Edition’ die het duurst is. Het is goed te zien dat dit een heel laat uitloopmodel is: Tourer-grille, gave 17″-wielen, een kek kleurtje en zwarte afwerking in de koplampen. Alles nog even opgefrist om het model nog interessant te houden voor de consument. Tweedehands zijn dat natuurlijk de ware pareltjes.

Volvo S40

Mitsubishi Space Star 1.8 Comfort Aut.
€ 4.950
2004
149.596

Jazeker, ook de Space Star staat op het platform van de S40 en Carisma. Het was een beetje de Scénic tegenhanger van de Renault (Mégane) Scénic en met succes, want ze verkochten best goed destijds. Deze Space Star is een hele late ‘Shogun’-uitvoering met de 1.8 GDI motor en een automaat. Hiermee maakte je echt indruk op de parkeerplaats van de Bingo. Voor 5 mille heb je de duurste van Nederland.

Mitsubishi Space Star 1.8 GDI Aut. Shogun '05

Smart ForFour 1.0 Spring Edition III
€ 5.950
2006
72.018 km

Eigenlijk is het best raar dat de Smart ForFour geen succes is geworden. De auto ziet er bovengemiddeld funky uit en er was zelfs een Brabus-uitvoering! Dat is deze ForFour niet. Deze ForFour heeft namelijk de episch trage 1.0 motor onder de kap. Het is een Spring Edition, wat dat inhield: geen idee. De wieldopjes zijn niet origineel en ook de radio is aftermarktet. Maar ja, daar is wel wat aan te doen. De kilometerstand is wel erg laag, dus vandaar de relatief hoge prijs.

Smart ForFour 1.0 Spring Edition III '06

Volvo V40 1.9 D Europa Elegance
€ 7.450
2003
86.710 km

Tegenwoordig is de Volvo V40 een hatchback in het C-segment, maar vroeger was het een middenklasse stationwagon als alternatief voor auto’s als de Lancia Lybra SW, Rover 75 Tourer of Peugeot 406 Break. Deze lichtgroene V40 is bijna een museumstuk, zo nieuw ziet ‘ie er nog uit. Natuurlijk, 86.000 km is niet niets, maar voor een diesel van deze leeftijd is het opmerkelijk. De motor is een 1.9 diesel van Renault, ditmaal de dCi. Mocht je nog een leuke Youngtimer zoeken om veel kilometers mee te maken, dan is zo’n V40 een serieus alternatief. Het is net wat prettiger dan een Toyota Aygo leasen op de zaak.

Volvo V40 1.9D Europa '03

Volvo 340 1.4i Special
€ 7.900
1990
31.319 km

Veel Nederlandser dan deze Volvo wordt het niet. De 340 is misschien wel de archetypische Nederlandse auto: veilig, saai, traag en lekker comfortabel. Veel exemplaren staan er niet meer te koop van de 300-serie. Veel modellen zijn omgebouwd tot trackday auto. De achterwielaangedreven auto is behoorlijk betrouwbaar en kan met een paar aanpassingen fungeren als een redelijke circuit-auto. Dat moet je niet gaan doen met deze 340, want dit exemplaar is nog helemaal okselfris.

Volvo 340 1.4i Special '90

Mitsubishi Colt 1.3 Edition 2 Aut.
€ 11.495
2012
18.625 km

De Mitsubishi Colt was aanzienlijk populairder dan de Smart ForFour. Dat is op zich ook vrij eenvoudig te verklaren. De Colt was veel ruimer, goedkoper en maakte gebruik van dezelfde techniek. Deze Colt met 1.3 motor en automaat is een waar museum-stukje. De auto heeft in zijn leven niet meer dan 18.625 km gelopen! Dat doet @desjonnies in een midweekje. Zoals je mag verwachten ziet de auto er uit alsof ‘ie nieuw is. Verder ook prima uitgerust: originele wielen, fabrieksradio, automaatje en een airco. Zo goed als nieuw, zo je zeggen. Dat geldt overigens ook voor de prijs, want voor 12 mille heb je ook een nieuwe auto.

Mitsubishi Colt 1.3 Edition 2 Aut. '12

Volvo 480 ES Automaat
11.900
1994
54.764 km

Ook de 400-serie werd geproduceerd in Nederland. Er was een praktische 440 hatchback en een zakelijk verantwoorde 460 sedan. Ook was er een geinige coupe, de 480. Misschien is het officieel een Shooting Brake, maar het is nog altijd een opzienbarend apparaat. Dat het superbrave Volvo destijds ook dít durfde te bouwen. Dit exemplaar is geen Turbo, maar een relatief modale 2.0 Automaat. Het bijzondere zit ‘m in het feit dat de auto één eigenaar heeft gehad en zeer weinig kilometers heeft gelopen.

Volvo 480 ES Aut. '94

Mitsubishi Outlander 2.0 Edition 2 Aut.
€ 18.995
2012
78.497 km

Het is toch wel ironisch. De tweede generatie werd in Nederland gebouwd, maar was niet uitzonderlijk populair. De derde generatie was als PHEV niet aan te slepen in Nederland, helaas was de productie al weer verhuisd naar Japan. Deze Mitsubishi Outlander was tevens de basis voor de Citroen C-Crosser en de Peugeot 4007. Deze Mitsubishi Outlander is een voorwielaandrijver met tweeliter benzinemotor. Niet heel bijzonder, maar de lage kilometerstand maakt veel goed. De auto ziet er verder ook keurig uit. Sterker nog, deze generatie ziet er gewoon stoerder uit dan de latere generatie.

Mitsubishi Outlander 2.0

Donkervoort D8 Cosworth
€ 55.000
1994
7.164 km

Op dit moment staat er één Donkervoort te koop op AutoTrack.nl. Daarmee is het natuurlijk meteen ook de duurste, goedkoopste, traagste, snelste, lelijkste en mooiste Donkervoort op AutoTrack. Deze Donkervoort D8 Cosworth is een jaren ’90 model van vóór de Audi-periode. Dat betekent een lekker hitsige Cosworth-motor onder het kapje. In dit geval is dit blok goed voor 308 pk. In combinatie met het extreem lage gewicht van 630 kg kun je wel stellen dat deze auto behoorlijk van zijn plek gaat. De prijs is nog niet eens zo heel erg gek. Een MINI is duurder!

Donkervoort D8

MINI Countryman John Cooper Works All4 Chili
€ 55.880
2018
7.218 km

Het blijft elke keer toch confronterend om te zien hoe duur een nieuwe MINI kan zijn. Neem deze Countryman bijvoorbeeld: die moet nog 56 ruggen opbrengen! Voor een MINI! Nu moeten we eerlijk zijn, het is een compacte crossover met veel vermogen, veel luxe en zelfs vierwielaandrijving. Er staan overigens duurdere Countrymans op het internet, alleen zijn dat nog splinternieuwe exemplaren. Dus mocht je een zwarte MINI Countryman wensen met alle opties, hoef je geen nieuwe te bestellen, maar pik je gewoon deze op.

Mini Countryman Cooper S ALL4 Chili '18

MINI Cooper S Cabrio John Cooper Works Chili
€ 59.450
2018
3.361 km

Net als de Countryman hierboven, is dit een perfecte auto mocht je in de MINI-configurator toch op dezelfde uitvoering uitkomen. Ook deze MINI is voorzien van de meeste opties, de sterkste motor en een automaat. Kortom, alles wat we 20 jaar geleden niet nodig hadden en alleen op een S-Klasse konden bestellen zit nu gewoon op een MINI. Dan heb je wel een bommetje, want met 231 pk wil dit prima vooruit. Wel zeggen dat je hem voor je vrouw hebt gekocht. Een man in een open MINI ziet er zo mal uit.

MINI Cooper S Cabrio '18

BMW X1 xDrive20i High Executive
€ 60.950
2018
4.000 km

Bij een BMW klinkt 60 mille toch net even minder exorbitant dan bij een MINI. Dat is natuurlijk je reinste kolder, want beide auto’s zijn in technisch opzicht behoorlijk gelijk. In dit geval staat er een keurige X1 met een High Executive pakket en wat leuke extra’s. De auto maakt zijn stoere uiterlijk enigszins waar, met de xDrive vierwielaandrijving. De auto is dit jaar op kenteken gezet en heeft slechts 4.000 km gelopen. Voor 60 mille staat de de duurste auto uit Nederland via Autotrack.nl voor de deur.

BMW X1 High Executive



39 reacties

ooh wordt de X1 ook in Nederland gebouwd, wat geinig.
@Donstil: countryman en x1 delen zelfde platform. Kijk maar naar de versnellingspook (x1 en countryman zijn identiek) ten opzichte van de ‘echte’ bmw’s
@trust: excuses klopt niet versnellingspook haal ik door de war met de 2 active.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Oei, van die Donkervoort krijg ik het wel een beetje warm.. nu nog 55 mille verzamelen
Wat een lijst, ik was al zo verdrietig vanavond. Behalve de Donkervoort uiteraard! Maar volgens AutoTrader is de duurste 2e hands 215k, dat klinkt toch lekkerder…
@etronabt: Dit artikel behoort tot de verplichtingen van het sponsorcontract.
Die donkervoort is echt heerlijk
De X1 zou ik ver achterin een hoekje onder een dikke laag stof verstoppen als ik een museum voor Nederlandse auto’s zou beginnen…

Hoewel, de gril zou ik eruit halen en pontificaal bij de ingang plaatsen met een paar scharnieren eraan als toegangspoort.

Voor Spyker, die jammer genoeg ontbreekt in dit lijstje, zou ik dan weer wél een mooie prominente plek in het museum inrichten. Met modellen van het oorspronkelijke Spyker, maar ook met de fraaie modellen die onder Victor Muller uit zijn gebracht.

En uiteraard moét er minimaal één auto van Swaab in het museum komen, al zal ik stad en land af moeten reizen om een Swaab te vinden:

https://conam.info/historie/fabrikanten-autos-en-motorfietsen/fabrikanten-beschrijvingen/3237-swaab-special
@moveyourmind: ga je ook koffie verkopen van Douwe Egberts of van van nelle ?
@tjongejongejonge: Uiteraard, niet ikzelf maar mijn vrouw. Ik heb al een foodtruck voor dat doel aangeschaft, kijk toch eens wat een fraai stukje Neerlands automobiel schoon:

https://youtu.be/313v-29ezQ0

Ik heb bewust voor deze Daf YA 328 met benzinemotor gekozen, want ik heb het milieu hoog in het (oranje) vaandel staan.
Wat is die Colt (nog) duur zeg!
Geen 2-hands Bug Chiron of McLaren P1 GTR te koop in de lagere landen?
@iphonistvongates: zijn die gebouwd in Nederland? Want daar gaat t in dit artikel om.
@iphonistvongates: wanneer zijn die in Nederland gebouwd dan?
@iphonistvongates: die zijn niet in Nederland geproduceerd, wat het criterium is om in dit lijstje opgenomen te kunnen worden.
@iphonistvongates: inderdaad waarschijnlijk over het hoofd gezien. Die Chiron-fabriek in Giethoorn is behoorlijk indrukwekkend en de McLaren productie in Staphorst draait overuren
@henk123456: plaatwerkerij van Bugatti is toch onlangs naar Urk verplaatst?
@henk123456: My bad, sorry. Ik kreeg gisteren een controller van mijn xBox naar mijn hoofd gesmeten omdat ik min of meer voorspelde dat Vettel ging crashen of schade zou rijden in het begin van de race. Ik heb nog steeds last van de impact. Vanochtend wist ik geen enkele van mijn 156 wachtwoorden meer. Gelukkig wist ik wel de controlevraag om te kunnen inloggen op 1Password dus.. Nu moet ik nog mijn testament aanpassen om mijn neefje te straffen voor de controller.
@iphonistvongates: Dan heb je nog mazzel dat je niet in een vlaag van verstandsverbijstering een Chiron hebt gekocht
Had verwacht dat er wel een duurdere s40 te vinden zou zijn. Best leuke auto in deze uitvoering.

Ook valt de Daf wel mee
@pallas: zijn er misschien ook wel, maar AB is gebonden aan wat er op Autotrack.nl aangeboden staat ivm sponsoring. Voorheen was dat bijvoorbeeld Marktplaats en Autoscout24
@2wheeler: meestal wordt dat ook wel genoemd in de titel of inleiding, maar in dit artikel niet.
@2wheeler: Dat zal het zijn, had er vlot een aantal gevonden op het almachtige internet..
Mis het fysiek uitpluizen van een ouderwetse Autotrader o.i.d. wel een beetje
@pallas: ja dat was ook mijn gedachte!
Wauw die 480. Begint toch wel te jeuken als ik er weer een zie. Zelfs als t geen turbo is. Maarja voorlopig goedkoop doortuffen in de Uno
Heerlijk zeg! Nadat ik als Daf-liefhebber na jaren afgelopen donderdag m’n eerste Daf gekocht heb verschijnt er dit lijstje met een plaatje van een Daf erin! Top!
Er is misschien nog wel meer te vinden wat in Nederland is gebouwd (of eigenlijk geassembleerd), zie merken als DKW, Ford, Fiat, Kaiser, Tesla, .. https://fd.nl/fd-persoonlijk/1122007/in-vogelvlucht-door-onze-autogeschiedenis
Dat zijn toch geen mini’s. Die countryman is hoger en bijna groter dan mijn Focus.
@soes750: Tsja, zo is een Touareg geen Volkswagen, en een Velar amper een Land Rover.aar het staat erop dus het is zo. Ik ken ook mensen die Bakker heten maar geen idee hebben hoe een oven werkt
Wat zou zo’n Nuna Solar auto moeten opbrengen?
60 mille voor dat BMW hok…
Als je een zaaddodende bejaardemobiel zoekt, kan je net zo goed de Space Star kopen.
Houd je 55 mille over voor de Donkervoort.
Waarom zijn er twéé Mini’s in deze lijst opgenomen en maar één Volvo uit de 400 serie? Hier, drie ‘dure’ pareltjes:

Volvo 460 2.0i, sedan, handgeschakeld, 1996, < 29dkm, € 7900,-
https://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/400-serie/37383917

Volvo 460 1.8i GLE, sedan, handgeschakeld, 1993, < 12dkm (!), € 7900,-
https://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/400-serie/39905699

Volvo 440 1.8i hatchback, CVT, 1996, < 25dkm, € 6395,-
https://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/400-serie/40215560
@RRRobert: vooral die met CVT moet er eigenlijk tussen. Zo’n beetje de laatste nazaat van de Daf.
Ik mis de link naar de Donkervoort advertentie, die vond ik nou net interessant om even te checken!
Naast het al genoemde Spyker hadden ook Carver en Carice wel in dit overzicht gemogen.
Nekaf? DAF ya126?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).