Voor de liefhebber van Italiaanse pocket-rockets.
Je zou het niet zeggen, maar zowel Abarth als de Fiat 500 gaan alweer 11 jaar mee. Dat is een behoorlijk lange periode, niet alleen voor een zittend VVD-politicus, maar al helemaal voor een automodel. Meestal wordt een model om de 6-7 jaar ververst. Maar zoals wij allemaal weten denken ze bij FCA (het moederbedrijf van Fiat en Abarth) daar heel anders over. De Abarth-versie van de Fiat staat alweer sinds 2008 in de prijslijsten. Sindsdien zijn er bijna ontelbare varianten bijgekomen. Voor Abarth voldoende reden om het gamma weer even strak te trekken.
Om het modelgamma overzichtelijker te maken is er nu uit vijf verschillende uitvoeringen. Het begint met de Abarth 595 (afbeelding boven). Deze heeft 145 pk onder de kap. In principe voldoende om je je mee te vermaken. Wil je ietsje meer dan kan dat met de 595 Pista (afbeelding onder), die 160 pk kan loslaten op de voorwielen. Deze heeft de ‘Record Monza’-sportuitlaat standaard voor het betere auditieve genot. Ook heeft de 595 Pista beschikking over Koni dempers aan de achterkant en ‘Abarth Telemetry’, een geinige gimmick die inzicht geeft in de telemetrie tijdens bijvoorbeeld een trackday.
Voor wie wat meer stijl wenst, is de 595 Turismo (afbeelding onder) een uitkomst. Deze heeft nog meer vermogen dan de Pista, 165 pk in totaal. Daarmee kan de Abarth 595 Turismo van 0-100 km/u sprinten in 7,3 seconden. Maar het verschil is vooral de uitstraling van de auto. De Turismo is meer op luxe en stijl gericht, mede dankzij een lederen interieur.
Stap 4 is de 595 Competizione (afbeelding onder). Ook deze maakt gebruik van de 1.4 viercilinder turbomotor, maar krijgt 180 pk mee. Ook krijgt de Competizione een sperdifferentieel mee. 0-100 km/u in de Competizione duurt slechts 6,7 seconden. Niet verkeerd voor een A-segment auto. Om de boel weer tot stilstand te brengen is de Abarth 595 Competizione voorzien van Brembo-remmen. Het onderstel heeft Koni-dempers rondom en in het interieur vind je dikke schaalstoelen.
Het absolute topmodel is de Abarth 695 Rivale. Ook deze heeft 180 pk tot zijn beschikking. Deze uitvoering is in samenwerking met Riva gemaakt. De Rivale is gespoten in twee kleuren: Evening Blue en Shark Grey. Het interieur is voorzien van hout en leder. Wanneer de nieuwe serie Abarths naar Nederland gaan komen en wat ze gaan kosten is vooralsnog niet bekend.
50 reacties
De versie met Carbon is de Rivale 175 Anniversio. Die is inmiddels uitverkocht.
Persoonlijk vind ik de ‘gewone’ Rivale mooier. Vandaar dat mijn vrouw deze rijdt 695 Rivale Cabrio met schakelflippers
Mijn voordeel is dat we in Duitsland wonen. Daar kost de Rivale, in de uitvoering die wij hebben, “maar” 32k
In Nederland kost ‘ie, met dank aan de CO2 belasting (energielabel H), 48k (Althans zo heb ik ‘m bij Wim Prins in Nunspeet zien staan)
Daarnaast hebben we nog 4 Alfa’s waar begin 2019 nog een Giulia Veloce TI (speciaal model voor de Duitse markt) in Blu Misano bij komt. (óf een jonge gebruikte Quadrifoglio óf een Maserati Ghibli)
Maar vroeg me af of ze die andere turbo ook al tot 180 pk hadden gekregen
Met die garrett kun je er nog wel wat meer uit krijgen
Dat is veel, en voor dat geld kan je een hoop leuks kopen, maar wát is de Abarth 500 een gaaf ding! Italië op zijn best.
https://goo.gl/images/Ra3fng
Mijn vrouw heeft een 695 Rivale met 180pk, mijn daily drive is een verlaagde (KN schroefveren) Giulietta 2.0 jtdm Veloce met 210 Squadra Tuning peekaa’s.
Die Rivale is dankzij z’n lagere gewicht, de kortere wielbasis en het TTC meer een gooi & smijt karretje dan de Juul.
Mijn vrouw heeft de 180pk Rivale. Dat rijdt als een kart.
Af en toe pik ik m wel eens in, als ik zin heb om te gummen😂
’t ding is dan ook in de markt gezet voor de man die al een Ferrari heeft en iets passends voor zijn zoon of dochter zoekt.
Er zat echter een Krapravovic brulpijp onder en hij was gechipt.
Dat ding had de bijnaam ‘de Ducati’ en ik ging graag op zaterdag de verplichte lunch kroketten halen met dat ding. Eigenlijk had iedereen de pest toen’ie verkocht werd, hoewel de opvolger een Abarth SS de opvolger was en meer capabel was, had die lichtblauwe tweepitter het gewoon.