Abarth geeft ons een verse lading Hot Hatches

Auteur: , 50 Reacties

Voor de liefhebber van Italiaanse pocket-rockets.

Je zou het niet zeggen, maar zowel Abarth als de Fiat 500 gaan alweer 11 jaar mee. Dat is een behoorlijk lange periode, niet alleen voor een zittend VVD-politicus, maar al helemaal voor een automodel. Meestal wordt een model om de 6-7 jaar ververst. Maar zoals wij allemaal weten denken ze bij FCA (het moederbedrijf van Fiat en Abarth) daar heel anders over. De Abarth-versie van de Fiat staat alweer sinds 2008 in de prijslijsten. Sindsdien zijn er bijna ontelbare varianten bijgekomen. Voor Abarth voldoende reden om het gamma weer even strak te trekken.

Abarth 595 '19

Om het modelgamma overzichtelijker te maken is er nu uit vijf verschillende uitvoeringen. Het begint met de Abarth 595 (afbeelding boven). Deze heeft 145 pk onder de kap. In principe voldoende om je je mee te vermaken. Wil je ietsje meer dan kan dat met de 595 Pista (afbeelding onder), die 160 pk kan loslaten op de voorwielen. Deze heeft de ‘Record Monza’-sportuitlaat standaard voor het betere auditieve genot. Ook heeft de 595 Pista beschikking over Koni dempers aan de achterkant en ‘Abarth Telemetry’, een geinige gimmick die inzicht geeft in de telemetrie tijdens bijvoorbeeld een trackday.

Abarth 595 Pista '19

Voor wie wat meer stijl wenst, is de 595 Turismo (afbeelding onder) een uitkomst. Deze heeft nog meer vermogen dan de Pista, 165 pk in totaal. Daarmee kan de Abarth 595 Turismo van 0-100 km/u sprinten in 7,3 seconden. Maar het verschil is vooral de uitstraling van de auto. De Turismo is meer op luxe en stijl gericht, mede dankzij een lederen interieur.

Abarth 595 Turismo '19

Stap 4 is de 595 Competizione (afbeelding onder). Ook deze maakt gebruik van de 1.4 viercilinder turbomotor, maar krijgt 180 pk mee. Ook krijgt de Competizione een sperdifferentieel mee. 0-100 km/u in de Competizione duurt slechts 6,7 seconden. Niet verkeerd voor een A-segment auto. Om de boel weer tot stilstand te brengen is de Abarth 595 Competizione voorzien van Brembo-remmen. Het onderstel heeft Koni-dempers rondom en in het interieur vind je dikke schaalstoelen.

Abarth 595 Competizione '19

Het absolute topmodel is de Abarth 695 Rivale. Ook deze heeft 180 pk tot zijn beschikking. Deze uitvoering is in samenwerking met Riva gemaakt. De Rivale is gespoten in twee kleuren: Evening Blue en Shark Grey. Het interieur is voorzien van hout en leder. Wanneer de nieuwe serie Abarths naar Nederland gaan komen en wat ze gaan kosten is vooralsnog niet bekend.



50 reacties

Jammie, nog altijd leuke bommetjes.
Die blauwe is wel een snoepje !
Vraag me af zit er in die 180 pk modelletjes een grotere turbo als in de andere
@supertjeduc: ja dat hebben ze 100%. Die hoor je ook fluiten door de uitlaat. Riva model heeft standaard ackrapovic 😍
@supertjeduc: jazeker op de 180pk versie zit een grotere turbo. Wel leuk om te vermelden dat bij de Riva uitvoering er standaard een akrapovic onder zit en naast echt houtinleg ook kan kiezen voor carbon.
@kevin82:
De versie met Carbon is de Rivale 175 Anniversio. Die is inmiddels uitverkocht.
Persoonlijk vind ik de ‘gewone’ Rivale mooier. Vandaar dat mijn vrouw deze rijdt 695 Rivale Cabrio met schakelflippers
@tweetyv6: omdat jij ‘m mooier vindt? Als jij deze ff voor je vrouw gekocht hebt, mag ik dan vragen wat voor werk je doet? :D
@theblazerunner: Ik heb een management functie bij een productiebedrijf in de vliegtuigindustrie.
Mijn voordeel is dat we in Duitsland wonen. Daar kost de Rivale, in de uitvoering die wij hebben, “maar” 32k
In Nederland kost ‘ie, met dank aan de CO2 belasting (energielabel H), 48k (Althans zo heb ik ‘m bij Wim Prins in Nunspeet zien staan)

Daarnaast hebben we nog 4 Alfa’s waar begin 2019 nog een Giulia Veloce TI (speciaal model voor de Duitse markt) in Blu Misano bij komt. (óf een jonge gebruikte Quadrifoglio óf een Maserati Ghibli)
@supertjeduc: Ja daar zit een grotere turbo op. Bij de 595 in ieder geval wel nog. Daar had de turismo een IHI turbo en de competizione een Garrett turbo.
@supertjeduc: dat is interessant! Ik lees bij Squadra Tuning dat de 1.4 met 160pk een IHI turbo heeft en de 180pk een Garrett variant en grotere injectoren
@ouwedibbes83: heb op die van mij ook die garrett
Maar vroeg me af of ze die andere turbo ook al tot 180 pk hadden gekregen
Met die garrett kun je er nog wel wat meer uit krijgen
@supertjeduc: de 160pk krijgen ze niet heel veel verder, zoals ik t lees is dat blok af fabriek al ver opgeschroefd en dat laat weinig ruimte voor softwarematige tuning. Jouw Garrett biedt dat wel enigszins, die tilt Squadra naar de 195 pk / 305 nm
Prijzen zullen denk ik gauw over de € 30.000 gaan voor de 145 pk en richting € 35.000 voor de 160 pk variant met dankzij de WTLP.

Dat is veel, en voor dat geld kan je een hoop leuks kopen, maar wát is de Abarth 500 een gaaf ding! Italië op zijn best.
Wel eens in zo’n gechipt gebakkie gereden. Gorgelt en brult erover en is best rap maar toch blijft het altijd een vrouwenautootje. Zitpositie is ook echt ruk maar ziet er allemaal wel geinig uit. Zolang je maar geen wit dashboardbestelt, dan is het net een wasmachine.
https://goo.gl/images/Ra3fng
@allesmetturbo: inderdaad, kei leuk maar voor een beetje volwassen kerel heb je echt een kut zitpositie.. maar voor een dagje is t echt lache!!
Zitpositie is in alle moderne kleine wagens te hoog, in deze valt t best mee maar ik ben klein van stuk. Ik rij in een oude S puur omdat ik een klein maar geinig wagentje wilde dat ook nog zonder schaamte de linkerbaan van de snelweg op kan. En het leuke is dat men graag ruimte maakt voor een aanstormend 500je. Het is een auto waarvan niet alleen ik, maar ook de omgeving vrolijk wordt. Zijn er zwakke punten? Oh zeker! Maar na een wasbeurt kijk er altijd lachend naar om en zo ook als ik hem tegemoet loop. En al die mannen die het een vrouwenwagen noemen rijden aan in een nietszeggende auto met nepuitlaten haha. Laat mij maar.
Doe mij maar een Alfa Giulietta met 241 pk uit een 1750 voor hetzelfde geld.
@kobus1967: Dat rijdt bij lange na niet zo strak als de Abarth.
Mijn vrouw heeft een 695 Rivale met 180pk, mijn daily drive is een verlaagde (KN schroefveren) Giulietta 2.0 jtdm Veloce met 210 Squadra Tuning peekaa’s.
Die Rivale is dankzij z’n lagere gewicht, de kortere wielbasis en het TTC meer een gooi & smijt karretje dan de Juul.
Dit nieuws was al een paar maanden te lezen op de Abarth site…
@lecomte: wat knap van jou.
@hplh: Ik vind het eerder knap dat het nu pas als nieuws wordt gebracht
Ik vond het er altijd een beetje potsierlijk uitzien, zo’n opgeleukt damestasje. Het rijdt ongetwijfeld als een malle, maar in mijn ogen blijft het een sportauto met een persoonlijkheidsstoornis.
@potver7: Is het nou een damestas of een sportauto?
@lecomte: Sporttas :-)
@tweetyv6: Die vind ik wel leuk! Ik ga de mijne een sporttas noemen.
@potver7: Rij er maar eens in.
Mijn vrouw heeft de 180pk Rivale. Dat rijdt als een kart.
Af en toe pik ik m wel eens in, als ik zin heb om te gummen😂
Wat zou ik met liefde eens een dikke Abarth aan de tand willen voelen. Een kanon als de 695 Biposto bijvoorbeeld. Veel te duur voor wat je er voor krijgt natuurlijk, maar echt een dikke bom op wielen. Stiekem zou ik wel zo’n ding willen hebben.
@viezefreddyw: Inderdaad, dat bakkie is geniaal. Stiekem geniet ik ervan dat ze dit soort auto’s nog maken.
@viezefreddyw: Ik heb een turismo, gechipt tot 180pk. Eigenlijk een belachelijke auto. Gaat feitelijk niet enorm hard, zitpositie is te hoog, hij is te duur, maar de beleving is echt geweldig. Genot om hem af en toe uit de garage te halen.
@steiger: Kan ik mij goed voorstellen man. Veel plezier er mee maar dat lukt vast wel.
@viezefreddyw:
’t ding is dan ook in de markt gezet voor de man die al een Ferrari heeft en iets passends voor zijn zoon of dochter zoekt.
@desjonnies: Geen zoon of dochter, ik hoef voorlopig nog niks te zoeken gelukkig.
@desjonnies: ha ha klopt, alleen heb ik hem voor mijn vrouw gekocht….
Beetje een guilty pleasure voor mij. Zal zeer waarschijnlijk nooit een kopen om meer redenen zoals de prijs, imago en het feit dat ik niet de kleinste ben met mijn 2,04m. Maar wat zou ik graag de Turismo kopen als de Abarth een mogelijkheid zou zijn. Bij voorkeur zoals die in het artikel samengesteld is
@beast95: Waarom zou je als volwassene je druk maken om imago?
Er zitten te weinig koplampen op de voorkant.
@loserboi932: dan ga je hem toch even re-designen?
Waarom komt er nou niet eens een keer een abarth tipo?.
Zo’n gele Abarth is wel kicken, alhoewel mat zwart het ook goed doet op deze als 1 van de weinigen.
Dit oogt en rijdt toch zeker een stuk leuker dan zo een Polo GTI? Die laatste is dan maar een brave burgerbak.
@karhengst: ik vind die laatste niet echt een succes nee.
Mijn vriend de Fiat dealert had een lichtblauwe 500 twin-air als demo, helemaal retro met een wit stuurwiel en accessoires, beetje wijvending.
Er zat echter een Krapravovic brulpijp onder en hij was gechipt.
Dat ding had de bijnaam ‘de Ducati’ en ik ging graag op zaterdag de verplichte lunch kroketten halen met dat ding. Eigenlijk had iedereen de pest toen’ie verkocht werd, hoewel de opvolger een Abarth SS de opvolger was en meer capabel was, had die lichtblauwe tweepitter het gewoon.
Het lijkt me fantastisch om eens een dagje mee te stoeien, maar ik vind ze veel te vrouwelijk/schattig. Voor dat geld zou ik liever een Mini JCW halen. Die vind ik om de een of andere reden wel cool.
@berlinetta: Ik vind de Mini’s ook wel aardig vrouwelijk/schattig. De Abarth is dat ook natuurlijk, maar wel lekker dik aangepakt. De Mini mist dat wat mij betreft een beetje. Plus het feit dat de Mini niet meer zo mini is…
Ik heb lunchtrommels die groter zijn dan deze auto. En dan gaat het met 165pk nog steeds 7.5 sec duren voordat je op de 100 zit??
@timt: Het gaat niet altijd om 0-100km in 4 sec. ofzo. Rijbeleving is ook een ding en de meeste auto’s in NL zijn langzamer dan 7.5 sec op de 100km.
ik heb twee fiats 500 gehad. ze rijden echt voor geen meter
@reggie-boy_rood: waarom er dan nog 1 kopen als die 1ste je al niet beviel?
Ik wil die Rivale in de kleur van de Competitione

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).