
In 2014 liep de Nederlandse automarkt met 6,9% terug, richting een teleurstellende 387.835 nieuwverkopen. Maar welke automerken vingen de hardste klappen? Nou, de volgende 5 merken.
Zoals je ziet was het slagveld in 2014 bezaaid met Aziaten. 4 van de 5 hardste dalers komen uit Japan of Korea. De klap was echter het hardst voor Ford, dat meer dan een derde van de verkopen, en hiermee maar liefst 2,3% marktaandeel zag verdampen. In 2014 hadden de dalers gezamenlijk 17,6% van de Nederlandse automarkt in handen, tegenover 23,3% het jaar ervoor. Het kan verkeren.
| Merk | Verkopen 2014 | Verkopen 2013 | Verschil |
|---|---|---|---|
| Ford | 20.783 | 31.780 | -34,6% |
| Toyota | 20.460 | 28.781 | -28,9% |
| Kia | 17.291 | 23.445 | -26,2% |
| Hyundai | 8.235 | 11.143 | -26,1% |
| Honda | 1.501 | 2.016 | -25,5% |
| TOTALE MARKT | 387.835 | 416.674 | -6,9% |
Overigens waren er nog 3 merken die slechter presteerden: Fisker (-100%), Chevrolet (-91%), en Landwind (-54%). Deze hebben we echter niet opgenomen omdat ze respectievelijk failliet waren, hun Europese activiteiten afbouwden, en (met 6 verkopen) te klein waren om representatief te zijn.
Bron cijfers: Bovag/Rai vereniging





Iets met; goede auto’s rijden langer…
@norge: Iets met; overleden doelgroep…
@E34M5Touring: Maar niet hersendood…
@norge: Klopt, die moeten er eerst nog 1 kopen…
@E34M5Touring: iets met geen ruim aanbod hebben van 14% leasers
@norge: Iets met; na jarenlang stijgen is je vijver op een gegeven moment wat leger.
@sydney: Inderdaad, dat geld voor een paar van de merken. Van Ford had ik dit niet verwacht..
@norge: Ford heeft een groot dealernetwerk verloren dit jaar (Koops Furness). Die kregen, toen het bekend werd, ook vrij snel een verkoop stop. Dat doet de cijfers geen goed natuurlijk.
@norge: ik eigenlijk ook niet, ik zie de fiesta, focus en mondeo toch vrij veel rijden.
En was de fiesta op een moment niet de best verkochte auto van europa ofzo??
@g40freak: ja en nee, ik zie er ook veel rijden maar die zijn vaak ouder dan 1 jaar.
@g40freak: Fiat doet het heel leuk met de 500 en die is toch nagenoeg gelijk aan de Ka, aangezien ze in dezelfde fabriek worden gebouwd. Wellicht gokt Ford dus verkeerd.
@norge: iets met er niet in gezien willen worden lijkt me stukken waarschijnlijker.
@bofkont: Dat soort dingen maak ik me niet druk om. Het is de man, niet zijn auto die indruk moet maken..
@norge: haha ik maak me meer druk om de rijeigenschappen en hoeveel plezier ik er aan kan hebben. Indruk maken is sowieso onzin ;)
@bofkont: Hetzelfde als ik dus…
Tja…en wat doe je dan als onverzadigbare (r)overheid zijnde. De belastingen op auto’s wéér eens verhogen. Gaat nooit wat worden met dit land hier.
@ralf: het probleem is vooral dat de Roverheid ieder jaar het complete autobelastingstelsel op de schop nemen. Automerken kunnen daar onmogelijk op acteren en dus zie je jaarlijks gigantische schommelingen als een merk toevallig een belastingtechnisch gunstige auto heeft.
De autodealers kunnen hier moeilijk op inspelen. Hoe kan een dealer nou groeien als het zomaar -25% ziet in 1 jaar en t jaar erop weer een compleet raadsel is wat de overheid gaat doen.
Goh. Wat een verlies voor het straatbeeld. Minder witgoed op wielen. Balen.
Die daling van Toyota zal puur door de Prius komen, dat komt bij de nieuwe (helaas) wel weer goed..
@pindakoning: Jep:
TOYOTA PRIUS PLUS 165 2.489 -93,4%
TOYOTA PRIUS 286 3.731 -92,3%
Zou dit niet beter zijn…?
Dit zijn de 5 slechtst presterende automerken van 2104 op de Nederlandse markt.
@zesinlijn: ik durf nu nog niet te voorspellen hoe de verkopen er over 90 jaar uitzien hoor ;)
@zesinlijn: 2014 natuurlijk…
Ben trouwens ook wel benieuwd wat het wereldwijd is.
Na alle mineur de laatste tijd is er dus toch nog positief nieuws over de Nederlandse automarkt te melden! Laat deze trend doorzetten de komende jaren, dan zal het straatbeeld daar flink van opknappen.
@supercharger: dat klopt. 50 shades of grey met bmw, audi en mercedes
@nasty: Beter 50 kleuren grijs dan alleen zwart of wit. En de lijnen zijn stukken speelser bij die merken dan bij de 4 Aziatische merken in het lijstje. Oww wacht, misschien verkopen ze gewoon minder omdat de concurrentie simpelweg beter is ?
@dawwg: dat moet het zijn.
@dawwg: beter? Dan een japanner? Bij de duitse premium-groep mag je je al gelukkig prijzen als je de eerste 40k km nog geen problemen hebt gehad.
@dawwg: en Franse wagens verkopen beter omdat ze goedkoop zijn. Niet beter, maar goedkoop. Dat ze er nadien elk halfjaar met problemen bij de dealer staan berekenen ze nog niet in.
Kia en Hyundai vallen me op. Ik zie ze heel veel maar kennelijk verkoopt het niet fantastische.
Nu de 5 best presterende!
@henkhupelschoten:
De vijf best verkochte merken in 2014:
1. Volkswagen (42.693 stuks/11,01% marktaandeel), 2. Peugeot (36.940/9,52%),
3. Renault (30.510/7,87%%), 4. Opel (23.432/6,04%) en 5. Volvo (22.002/5,67%).
De vijf best verkochte modellen in 2014:
1. Volkswagen Golf (inclusief Golf Plus en Golf Sportsvan) (17.906 stuks/4,62% marktaandeel), 2. Renault Clio (14.684/3,79%), 3. Peugeot 308 (14.360/3,7%)
4. Skoda Octavia (13.919/3,59%), en 5. Volvo V40 (10.985/2,83%).
Bron: Bovag.
@Esprit_de_Flandre: Dat de 308 nog meer verkocht is dan de 40 is wel een prestatie; die auto is pas in de loop van het jaar op markt gekomen toch ? Verder fijn te zien dat het vooral mooie & praktische (doch * enigszins * saai) auto’s verkopen ipv alleen goedkoop blikvoer dat meer lijkt dan het is …
En Spyker dan? Haha ging ook niet helemaal lekker…
@3246cm252kw: Maar dat had geen invloed op de verkoopcijfers ten opzichte van het voorgaande jaar.
@3246cm252kw: Van 0 auto’s naar 0 auto’s. Daling 0%. Een heel stabiel merk…
@Esprit_de_Flandre: Nee, niet 0%, maar -, want: Division by Zero !-)
@Esprit_de_Flandre: ja klopt maar toch wel de slechtste wat verkopen aangaat helaas :-(
Honda moet hoognodig aan de bak om de boel weer op te krikken; wat meer modelkeuze, efficiëntere motoren en automaten en zeer zeker de prijsstelling aanpassen.
@406_v6: Mwoaah, de Europese markt is voor Honda een leuk extra’tje…
Niet van levensbelang dus.
@406_v6: ze verkopen als gek in Azië en noord Amerika. Dat ze in Nederland niet verkopen interesseert hun geen zier :)
@nasty: in Azië zie de civic ontzettend veel. Zonder hybride teminste.
@406_v6: Aan de looks zal het vast niet liggen. Honda heeft mooiere modellen dan pakweg Opel of VW. Qua motoren weet ik het niet.
Zijn de prijzen zo hoog bij Honda? En wat bedoel je dan met hoog? Basisversie van Civic en Accord kosten ongeveer evenveel als basisversie Golf resp. Passat. Dat lijkt me wel een terechte prijsstelling, zeker als de basisuitrusting op gelijk niveau of hoger is.
Meer modellen, dat zou wel handig zijn. Alleen, veel Japanse modellen zijn te vreemd – te Japans – om op de Europese markt voor winst te kunnen zorgen. Een model specifiek voor de Europese markt ontwikkelen is duur en dus moeten ze zeker zijn dat het zal verkopen. En dat zijn ze niet. Misschien moeten ze gaan samenwerken met een Europees merk, om een modelletje te delen. Naast de Kangoo en Citan ook nog zo eentje met een Honda-badge bvb. Moet doenbaar zijn…
@Esprit_de_Flandre: Neeeeeeee, geen Honda Kangoo! Honda zou bv samen kunnen (werken)met Suzuki (in EU). Vullen elkaar prima aan!
@Esprit_de_Flandre: Honda mooie modellen,. WTF ? Kijk op http://www.honda.nl en noem mij 1 mooi / spannend model dat leverbaar is ? Ik zie ze echt niet hoor, alleen een afschuwelijke web 1.0 website met renders in 90s JPG kwaliteit … zegt volgens mij genoeg.
@dawwg: PS: Zeg ik als groot S2000 fan ….
@dawwg: Website is echt bagger… zeker na de recente “vernieuwing”. configurator uit het jaar kruik. Persoonlijk vindt ik de laatste Accord zeker de moeite waard; alleen dan weer zo’n af-fabriek navigatiesysteem wat minstens 5 jaar achterloopt :(
5-traps automaat ook niet echt meer up-to-date, wel een nieuwe 9-traps ZF in de CR-V, nieuwe motoren laten ook op zich wachten.
@dawwg: Ik vind de Civic een mooi ding, een pak origineler dan Golf/Astra/Focus, Accord loopt wat op z’n laatste benen natuurlijk, maar nog steeds een mooie verschijning, Jazz idem, CR-V is mooier dan iX35/RAV4/Tiguan/4008…
Akkoord, in het verleden waren er nu en dan leukere modellen, zoals idd een S2000. Probleem is dat je niet groot/stabiel/winstgevend wordt van leuke modellen. Integendeel. Toyota is groot geworden op de rug van de Corolla, een auto die door niemand omschreven wordt als mooi/spannend. Maar het verkoopt wel. VW doet hetzelfde met de Golf.
O ja, en ik heb nog nooit een website mijn autokeuze laten bepalen…
Ik had toch mitsubishi verwacht, vanwege dat phev-ding.
Heeft hier in nl puur te maken met die verotte bijtelling
Ben ik de enige die 387.835 nieuwe auto`s eigenlijk best veel vind voor zo`n klein landje, in deze tijden? Valt me eerlijk gezegd echt niets tegen, had het veel lager ingeschat.
Kia en Hyundai in de lijst verrast me echt, had verwacht dat de verkopen juist alleen zouden toenemen met hun recente modellen. Had eerder een Opel of Renault in de lijst verwacht.
@TimmiX: Weinig als je nagaat dat er in de topjaren dik 550k nieuwe auto’s verkocht werden. In datzelfde Nederland.
Fotootje is volgens mij van voormalig topman Mullaly maar IIRC is die inmiddels vertrokken.
Voordat ik dit artikel had open geklikt wist ik al dat Honda hier tussen stond. Wat een droevigheid qua verkoopaantallen, 1501 maar in 2014 – En dat ze wel degelijk goede modellen op dit moment: Civic, Tourer, en Jazz. Waar het echt te kort schiet is de marketing van Honda Nederland.
Eerlijk gezegd sta ik er wel van te kijken dat Ford en Toyota ertussen staan.
Buiten Ford om zie ik geen probleem. Vind het wel prima eigenlijk
1 reden waarom honda hier weinig moeite doet:
In Japan alleen al verkocht honda van de nieuwe jazz in 1 week tijd 50.000 stuks
Als je dan ziet dat honda nl er met alle modellen bijelkaar 1500 verkoopt dan is men 33 jaar bezig om de verkopen van 1 week in 1 land te evenaren…snappie!!!
En kijk eens op honda USA daar staan gewooon dikke coupes etc
Subaru verkoopt in een jaar minder auto’s dan Toyota in een dag… ik denk dat Toyota het niet zo erg vind dat ze 30% minder verkopen. Gooien die hufters gewoon weer 10.000 euro boven op de prius-plugin, gaan ze effe slijmballen bij de VVD en hebben we straks weer subsidiepotten tot aan L&P parkeerplaats.