• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo willen Audi en BMW de bestuurder buiten spel zetten

Auteur: Dizono, gepost 6 januari 2015 om 16:01 – 38 Reacties

Audi A7 Autonoom


Mercedes-Benz mag met de futuristische F 015 de show stelen in Las Vegas, ook Audi en BMW zitten niet stil als het gaat om autonoom rijden. Een A7 kwam zelfs zelfstandig naar de beurs gereden.

In je neus peuterend en al krantlezend de parkeerplaats bij je werk opdraaien, dat is de toekomst die we al jaren krijgen voorgeschoteld. Een toekomst die, als het aan onze Bratwurst-minnende buren, niet zo heel ver weg is. Mercedes-Benz pakt het met de F 015 het grootst aan tijdens de belangrijke CES-elektronicabeurs in Las Vegas, maar ook Audi en BMW zetten de bestuurder buiten spel.

BMW heeft een aantal i3’s op het dak van een parkeergarage gezet en deze kunnen zelf een leeg plekje zoeken en zichzelf inparkeren. Kom je terug van het shoppen, dan kun je via je smartwatch of smartphone je auto weer verzoeken naar de uitgang te rijden. Klinkt leuk, handig zelfs, maar ze zijn wel een beetje laat: Audi liet een soortgelijk systeem al in 2013 zien, eveneens op de CES en ook Volvo was er later in 2013 ook al druk mee.

BMW i3

Ga maar lekker met de bus
Freude am Fahren mag dan het motto zijn van de Beierse autofabrikant, de nieuwe aan het navigatiesysteem gekoppelde ‘mobiliteitsplanner’ laat je rustig de bus pakken als dat een paar minuten sneller blijkt te zijn. Dat is weliswaar autonoom rijden, maar niet precies zoals we ons dat voorgesteld hadden. Verdere comfortverhogende innovaties zijn een app waarmee de koters op de achterbank naar eigen gerief K3 door de speakers laten schallen (niet handig), parkeersensoren aan de zijkant die lelijke aanvaringen met paaltjes voorkomen (wel handig) en een wallbox die rekening houdt met zonne-uren en een laag stroomtarief (handig als je in een land woont waar ze weten hoe de zon eruit ziet). Alleen een app die je kinderen met het OV laat reizen als hij merkt dat jouw bloeddruk al aan de hoge kant is, ontbreekt nog.

Zocht Audi’s autonome A7 twee jaar terug al zelf een plekje in de lokale parkeergarage, dit jaar kwam Audi’s vierdeurscoupe op eigen houtje vanuit San Fransisco naar Las Vegas gereden, een ritje van bijna 900 kilometer. Overigens kan de A7 alleen autonoom rijden op snelwegen, rijdt je een stad in, dan begint de auto te piepen en moet je het stuur weer overnemen. Wie bang is dat zelfstandige auto’s als makke lammetjes op de rechterbaan blijven plakken, dat lijkt nog mee te vallen: dankzij vijf radar’s, een laser-scanner en een stuk of wat 3D-camera’s kan de A7 zelfstandig van baan wisselen en inhalen als hij dat veilig acht. De autonome topsneleheid bedraagt daarentegen een wat magere 112 kilometer per uur. De Duitsers kennende wordt dat vanzelf opgehoogd tot 250 km/u, een gentlemens agreement zeg maar…

Ook interessant!

  • Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
    Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
  • Video: BMW X5 M50d kan Audi A7 niet bijhouden
  • Video: Audi A5 crasht tegen BMW 4 Serie. Hard.
  • Video: BMW bestuurder gebruikt knipperlicht

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, autonoom, BMW, ces-2015

Vorig bericht: « Dit zijn de 5 slechtst presterende automerken van 2014
Volgend bericht: Alpine-concept komt nog deze maand naar je scherm »

Lees Interacties

Reacties

  1. hillegaar zegt

    6 januari 2015 om 16:16

    mag ik de bekeuringen dan ook doorsturen?

    Login om te reageren
    • zakar36 zegt

      6 januari 2015 om 16:21

      @hillegaar:

      Aaah nu wordt het leuk, natuurlijk niet!!! Je kan niet van een kale carrosserie plukken..

      Login om te reageren
    • benzinehoofd zegt

      6 januari 2015 om 18:19

      @hillegaar: En daar raak je precies het belangrijkste pijnpunt van autonoom rijden – en gedelegeerd management in het algemeen. Als ik verantwoordelijk ben, houd ik ook graag de touwtjes in handen…

      Login om te reageren
  2. kapiteinaudi zegt

    6 januari 2015 om 16:17

    Tja, voorsprong door techniek. Wat moet ik nog meer zeggen?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      6 januari 2015 om 17:01

      @kapiteinaudi: En nog altijd een achterstand op Mercedes. Dus wat wil je zeggen inderdaad?

      Login om te reageren
      • kapiteinaudi zegt

        6 januari 2015 om 18:22

        @berlinetta: Dat het knap is wat Audi en Mercedes doen.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          6 januari 2015 om 18:48

          @kapiteinaudi: Dan klopt de slogan van Audi nog altijd niet.

          Login om te reageren
    • tupperware zegt

      6 januari 2015 om 18:59

      @kapiteinaudi:
      Mijn gebeden zijn gehoord, Audi gaat zelf hun rijders buiten spel zetten..
      Loopt nu met hoedje toeterend rond de tafel..

      Login om te reageren
    • sydney zegt

      7 januari 2015 om 06:57

      @kapiteinaudi: Ik zet ooit m’n roze bril af bijvoorbeeld?

      Login om te reageren
  3. arii zegt

    6 januari 2015 om 16:18

    Serieus, alle auto fabrikanten: go fuck yourself met je autonome auto’s. Autorijden moet juist moeilijker worden zodat alle wegen niet overvol zitten met tokkies die amper het verschil tussen hun pedalen weten en zich afvragen waar een richtingsaanwijzer voor is bedoeld. Zover gaat het jammergenoeg nooit komen maar ik vind dat autonoom rijden niet de toekomst is. Autorijden wordt echt verpest voor de liefhebbers.

    Login om te reageren
    • endofline zegt

      6 januari 2015 om 17:04

      @arii: Wat een negatief beeld. Een autonome wagen kan je ook zelf besturen. Lijkt me juist super want het dagelijkse bumperen in de spits heeft niets met rijden te maken. Als het rustig is en even kan neem ik dan met plezier het stuur weer over.

      En voor de vele sukkels op de weg is het juist een zegen. Een autonome wagen zal minder snel ongelukken veroorzaken waar iedereen baat bij heeft. Heb je minder files en kunnen we weer lekker doorrijden.

      Login om te reageren
      • airisforballoons zegt

        6 januari 2015 om 17:31

        @endofline: niet als het perfect werkt en de eerste auto’s zonder stuur geleverd worden.

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        6 januari 2015 om 19:29

        @endofline: Mja, probleem is dat de eerste ongevallen met autonome auto’s zullen veroorzaakt zijn door bestuurde auto’s. Waarna er nog vele zullen volgen, waarna Europa – en NL vast op kop – de bestuurde auto gaan terugdringen.

        Dus niet: ‘ik neem het stuur als het even kan’,

        Maar: ‘ik neem het stuur op de plaatsen en tijdstippen dat het toegestaan is, waarbij extra flits- en trajectcontrole wordt ingezet om mijn onverantwoord, immoreel en milieuverziekend gedrag te bestraffen’.

        Login om te reageren
    • sydney zegt

      7 januari 2015 om 07:09

      @arii: Je spreekt jezelf behoorlijk tegen.

      Login om te reageren
  4. Sracerr zegt

    6 januari 2015 om 16:22

    we doen het omdat het kan ( en dus moet) stelletje verspugers!. Mogen we straks nog wel zelfstandig naar de plee van BMW?

    Login om te reageren
  5. trustmeiamanengineer zegt

    6 januari 2015 om 16:24

    Ik hou van rijden, maar zou er absoluut geen probleem mee hebben om de saaie (woon/werk) snelwegritjes autonoom af te leggen.

    Login om te reageren
  6. motiondrive zegt

    6 januari 2015 om 16:27

    Audi die een bestuurder buiten spel zet ok. Maar BMW die een bestuurder buiten spel zet? Dat is eigenlijk hetzelfde als iemand anders sex laten hebben met je bloedmooie vrouw omdat het je eigenlijk teveel moeite kost…

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      6 januari 2015 om 16:34

      @motiondrive: haha, nee, dat is alleen iemand anders de verplichte minuten van het pompen laten doen. Het uitkleden, erin steken en klaarkomen mag je nog wel zelf doen !

      Login om te reageren
      • motiondrive zegt

        6 januari 2015 om 16:35

        @gregorius: Ik geloof niet dat die zelfrijdende BMW je nog laat driften, dat doet die etter ook gewoon zelf. Alle lol voor de Bimmert, 0 lol voor de bestuurder.

        Login om te reageren
        • endofline zegt

          6 januari 2015 om 17:13

          @motiondrive: Dat soort dingen moet je ook niet met een nieuwe wagen willen doen. Die laten het nu al niet toe (ESP, ACR etc….) of als ze het toelaten dan zijn de nieuwe wagens meestal te goed waardoor je zo snel de bocht in moet dat het ook niet veilig/leuk meer kan.

          Nee liever een twee leuke oldtimer erbij voor de weekendritjes.

          Login om te reageren
          • motiondrive zegt

            6 januari 2015 om 18:03

            @endofline: Ook geheel mee eens. Maar jammer dat nieuwe wagens daar steeds kinderachtiger over worden… er komt een hele generatie jongeren aan die nooit meer zullen weten hoe leuk een auto kan zijn… zonde… krijg er tranen van in mijn ogen.

            Login om te reageren
    • prop zegt

      6 januari 2015 om 19:58

      @motiondrive:

      Dat is hét doel van BMW juist. Binnen een aantal jaar minimaal tot de 3-serie voorwielaandrijving met dwarsgeplaatste 3 cyl. motoren.

      De premiumperceptie voor het volk zullen ze ongetwijfeld in stand weten te houden maar de freude am fahren moet een stapje terug doen door regelgeving

      Login om te reageren
      • motiondrive zegt

        6 januari 2015 om 20:00

        @prop: Jij hebt zojuist mijn toekomstdromen kapot gegooid… ik weet het, maar ik wil het niet weten…

        Login om te reageren
  7. norge zegt

    6 januari 2015 om 16:29

    Gelukkig rijd ik in een auto waarin jezelf wil sturen…

    Login om te reageren
  8. gregorius zegt

    6 januari 2015 om 16:29

    @ Audi A7 gedeelte: 112 kph is 70 mph. Limiet in Cali en het stukje in Nevada richting Las Vegas; je mag dus niet harder: zal dus wel een puntje van herkenning voor de Amerikaan zijn.
    Is het overigens ook niet zo dat MB, Audi en BMW een cruise control limiet hebben van 200 kph?
    Overigens wel leuk. Had eigenlijk ook wel verwacht dat MB dit al zou hebben op de nieuwe S.

    Login om te reageren
    • melkkoe zegt

      6 januari 2015 om 18:02

      @gregorius: nee, mijn audi heeft een cruise control limiet van 250. Overigens durf ik het toch niet aan om de cc lang op 250 te laten staan.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        6 januari 2015 om 19:03

        @melkkoe:
        Kan ik me voorstellen, elke week een nieuw blok, daar zou ik ook niet vrolijk van worden..

        Login om te reageren
        • Homer55 zegt

          6 januari 2015 om 20:02

          @tupperware: Met een paar kannen olie als reserve zou het misschien lukken.

          Login om te reageren
  9. mrrallycross zegt

    6 januari 2015 om 17:16

    Ik rijd liever zelf

    Login om te reageren
  10. E34M5Touring zegt

    6 januari 2015 om 17:30

    Dat uitgerekend een Audi systeem alleen rechtdoor kan… Go figure…

    Login om te reageren
    • marc94 zegt

      6 januari 2015 om 23:51

      @E34M5Touring: dat is net zo achterhaald als dat jou schermafbeelding-auto alleen maar rechtdoor kan. Of is dat niet achterhaald?

      Login om te reageren
  11. knipperlichtje zegt

    6 januari 2015 om 17:30

    Dat zal inderdaad het begin zijn van autonoom rijden, handen vrij op de snelweg. Benieuwd hoe lang het duurt voordat je auto op verzoek een privétaxi kan zijn.

    Ps: Parkeersensoren aan de zijkant zitten al op verscheidene MQB-vaggers. Natuurlijk wel alleen als je optioneel parkpilot bestelt.

    Login om te reageren
    • endofline zegt

      6 januari 2015 om 19:46

      @knipperlichtje: Dat zou natuurlijk helemaal top zijn maar weinig realistisch omdat er altijd een chauffeur eindverantwoordelijk moet zijn. Jammergenoeg want anders zou je de kinderen in de automatisch auto naar school stoppen terwijl pa lief nog even zit te ontbijten.

      Wel realistisch is dat het samenwerk als het ultieme veiligheidsysteem om stomme dingen te voorkomen. Kunnen de verzekeringsmaatschappijen ook hun polis aanpassen. Bij mijn weten krijg je in de UK nu al dikke korting als je bijvoorbeeld een wagen met rem assistentie hebt (radar + automatisch remmen)

      Login om te reageren
  12. rufctr01 zegt

    6 januari 2015 om 19:41

    Heb ik geen moeite mee om de auto lekker te laten rijden. Onderweg lekker werken, tukken of tv kijken.

    Login om te reageren
  13. jovdv zegt

    6 januari 2015 om 20:00

    Tijd om een voorraadje wagens in te slaan lijkt het mij :(

    Login om te reageren
  14. xjs678qr zegt

    6 januari 2015 om 20:20

    Fantastisch in een aantal gevallen, bvb eigenlijk te moe van skivakantie terugrijden. Of moet je morgen al vroeg aan de andere kant van land zijn? Dan stel je de avond ervoor je GPS in ga je gewoon op de oprit in je wagen slapen!

    Voor de rest: in manuele mode denk de bestuurder dat ie zelf rijdt, eens het serieus mis dreigt te gaan, neemt de automatische besturing terug over. Tenslotte kunnen deze wagens veel vaker op de limiet gaan rijden (hun reactie snelheid gaat in nanoseconde n, niet in halve seconden)…

    Zouden de passagiers nog steeds de driving mode kunnen kiezen dan?

    Login om te reageren
  15. vincent0608 zegt

    6 januari 2015 om 22:37

    Ik wil wel eens zien hoe dat gaat in de sneeuw

    Login om te reageren
  16. n42b18 zegt

    6 januari 2015 om 23:04

    Zie bepaalde mensen er wel voor aan om de auto’s voor de grap leeg rond te laten rijden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North