Zo willen Audi en BMW de bestuurder buiten spel zetten

Auteur: , 38 Reacties

Mercedes-Benz mag met de futuristische F 015 de show stelen in Las Vegas, ook Audi en BMW zitten niet stil als het gaat om autonoom rijden. Een A7 kwam zelfs zelfstandig naar de beurs gereden.

Audi A7 Autonoom

In je neus peuterend en al krantlezend de parkeerplaats bij je werk opdraaien, dat is de toekomst die we al jaren krijgen voorgeschoteld. Een toekomst die, als het aan onze Bratwurst-minnende buren, niet zo heel ver weg is. Mercedes-Benz pakt het met de F 015 het grootst aan tijdens de belangrijke CES-elektronicabeurs in Las Vegas, maar ook Audi en BMW zetten de bestuurder buiten spel.

BMW heeft een aantal i3’s op het dak van een parkeergarage gezet en deze kunnen zelf een leeg plekje zoeken en zichzelf inparkeren. Kom je terug van het shoppen, dan kun je via je smartwatch of smartphone je auto weer verzoeken naar de uitgang te rijden. Klinkt leuk, handig zelfs, maar ze zijn wel een beetje laat: Audi liet een soortgelijk systeem al in 2013 zien, eveneens op de CES en ook Volvo was er later in 2013 ook al druk mee.

BMW i3

Ga maar lekker met de bus
Freude am Fahren mag dan het motto zijn van de Beierse autofabrikant, de nieuwe aan het navigatiesysteem gekoppelde ‘mobiliteitsplanner’ laat je rustig de bus pakken als dat een paar minuten sneller blijkt te zijn. Dat is weliswaar autonoom rijden, maar niet precies zoals we ons dat voorgesteld hadden. Verdere comfortverhogende innovaties zijn een app waarmee de koters op de achterbank naar eigen gerief K3 door de speakers laten schallen (niet handig), parkeersensoren aan de zijkant die lelijke aanvaringen met paaltjes voorkomen (wel handig) en een wallbox die rekening houdt met zonne-uren en een laag stroomtarief (handig als je in een land woont waar ze weten hoe de zon eruit ziet). Alleen een app die je kinderen met het OV laat reizen als hij merkt dat jouw bloeddruk al aan de hoge kant is, ontbreekt nog.

Zocht Audi’s autonome A7 twee jaar terug al zelf een plekje in de lokale parkeergarage, dit jaar kwam Audi’s vierdeurscoupe op eigen houtje vanuit San Fransisco naar Las Vegas gereden, een ritje van bijna 900 kilometer. Overigens kan de A7 alleen autonoom rijden op snelwegen, rijdt je een stad in, dan begint de auto te piepen en moet je het stuur weer overnemen. Wie bang is dat zelfstandige auto’s als makke lammetjes op de rechterbaan blijven plakken, dat lijkt nog mee te vallen: dankzij vijf radar’s, een laser-scanner en een stuk of wat 3D-camera’s kan de A7 zelfstandig van baan wisselen en inhalen als hij dat veilig acht. De autonome topsneleheid bedraagt daarentegen een wat magere 112 kilometer per uur. De Duitsers kennende wordt dat vanzelf opgehoogd tot 250 km/u, een gentlemens agreement zeg maar…



38 reacties

mag ik de bekeuringen dan ook doorsturen?
@hillegaar:

Aaah nu wordt het leuk, natuurlijk niet!!! Je kan niet van een kale carrosserie plukken..
@hillegaar: En daar raak je precies het belangrijkste pijnpunt van autonoom rijden – en gedelegeerd management in het algemeen. Als ik verantwoordelijk ben, houd ik ook graag de touwtjes in handen…
Tja, voorsprong door techniek. Wat moet ik nog meer zeggen?
@kapiteinaudi: En nog altijd een achterstand op Mercedes. Dus wat wil je zeggen inderdaad?
@berlinetta: Dat het knap is wat Audi en Mercedes doen.
@kapiteinaudi: Dan klopt de slogan van Audi nog altijd niet.
@kapiteinaudi:
Mijn gebeden zijn gehoord, Audi gaat zelf hun rijders buiten spel zetten..
Loopt nu met hoedje toeterend rond de tafel..
@kapiteinaudi: Ik zet ooit m’n roze bril af bijvoorbeeld?
Serieus, alle auto fabrikanten: go fuck yourself met je autonome auto’s. Autorijden moet juist moeilijker worden zodat alle wegen niet overvol zitten met tokkies die amper het verschil tussen hun pedalen weten en zich afvragen waar een richtingsaanwijzer voor is bedoeld. Zover gaat het jammergenoeg nooit komen maar ik vind dat autonoom rijden niet de toekomst is. Autorijden wordt echt verpest voor de liefhebbers.
@arii: Wat een negatief beeld. Een autonome wagen kan je ook zelf besturen. Lijkt me juist super want het dagelijkse bumperen in de spits heeft niets met rijden te maken. Als het rustig is en even kan neem ik dan met plezier het stuur weer over.

En voor de vele sukkels op de weg is het juist een zegen. Een autonome wagen zal minder snel ongelukken veroorzaken waar iedereen baat bij heeft. Heb je minder files en kunnen we weer lekker doorrijden.
@endofline: niet als het perfect werkt en de eerste auto’s zonder stuur geleverd worden.
@endofline: Mja, probleem is dat de eerste ongevallen met autonome auto’s zullen veroorzaakt zijn door bestuurde auto’s. Waarna er nog vele zullen volgen, waarna Europa – en NL vast op kop – de bestuurde auto gaan terugdringen.

Dus niet: ‘ik neem het stuur als het even kan’,

Maar: ‘ik neem het stuur op de plaatsen en tijdstippen dat het toegestaan is, waarbij extra flits- en trajectcontrole wordt ingezet om mijn onverantwoord, immoreel en milieuverziekend gedrag te bestraffen’.
@arii: Je spreekt jezelf behoorlijk tegen.
we doen het omdat het kan ( en dus moet) stelletje verspugers!. Mogen we straks nog wel zelfstandig naar de plee van BMW?
Ik hou van rijden, maar zou er absoluut geen probleem mee hebben om de saaie (woon/werk) snelwegritjes autonoom af te leggen.
Audi die een bestuurder buiten spel zet ok. Maar BMW die een bestuurder buiten spel zet? Dat is eigenlijk hetzelfde als iemand anders sex laten hebben met je bloedmooie vrouw omdat het je eigenlijk teveel moeite kost…
@motiondrive: haha, nee, dat is alleen iemand anders de verplichte minuten van het pompen laten doen. Het uitkleden, erin steken en klaarkomen mag je nog wel zelf doen !
@gregorius: Ik geloof niet dat die zelfrijdende BMW je nog laat driften, dat doet die etter ook gewoon zelf. Alle lol voor de Bimmert, 0 lol voor de bestuurder.
@motiondrive: Dat soort dingen moet je ook niet met een nieuwe wagen willen doen. Die laten het nu al niet toe (ESP, ACR etc….) of als ze het toelaten dan zijn de nieuwe wagens meestal te goed waardoor je zo snel de bocht in moet dat het ook niet veilig/leuk meer kan.

Nee liever een twee leuke oldtimer erbij voor de weekendritjes.
@endofline: Ook geheel mee eens. Maar jammer dat nieuwe wagens daar steeds kinderachtiger over worden… er komt een hele generatie jongeren aan die nooit meer zullen weten hoe leuk een auto kan zijn… zonde… krijg er tranen van in mijn ogen.
@motiondrive:

Dat is hét doel van BMW juist. Binnen een aantal jaar minimaal tot de 3-serie voorwielaandrijving met dwarsgeplaatste 3 cyl. motoren.

De premiumperceptie voor het volk zullen ze ongetwijfeld in stand weten te houden maar de freude am fahren moet een stapje terug doen door regelgeving
@prop: Jij hebt zojuist mijn toekomstdromen kapot gegooid… ik weet het, maar ik wil het niet weten…
Gelukkig rijd ik in een auto waarin jezelf wil sturen…
@ Audi A7 gedeelte: 112 kph is 70 mph. Limiet in Cali en het stukje in Nevada richting Las Vegas; je mag dus niet harder: zal dus wel een puntje van herkenning voor de Amerikaan zijn.
Is het overigens ook niet zo dat MB, Audi en BMW een cruise control limiet hebben van 200 kph?
Overigens wel leuk. Had eigenlijk ook wel verwacht dat MB dit al zou hebben op de nieuwe S.
@gregorius: nee, mijn audi heeft een cruise control limiet van 250. Overigens durf ik het toch niet aan om de cc lang op 250 te laten staan.
@melkkoe:
Kan ik me voorstellen, elke week een nieuw blok, daar zou ik ook niet vrolijk van worden..
@tupperware: Met een paar kannen olie als reserve zou het misschien lukken.
Ik rijd liever zelf
Dat uitgerekend een Audi systeem alleen rechtdoor kan… Go figure…
@E34M5Touring: dat is net zo achterhaald als dat jou schermafbeelding-auto alleen maar rechtdoor kan. Of is dat niet achterhaald?
Dat zal inderdaad het begin zijn van autonoom rijden, handen vrij op de snelweg. Benieuwd hoe lang het duurt voordat je auto op verzoek een privétaxi kan zijn.

Ps: Parkeersensoren aan de zijkant zitten al op verscheidene MQB-vaggers. Natuurlijk wel alleen als je optioneel parkpilot bestelt.
@knipperlichtje: Dat zou natuurlijk helemaal top zijn maar weinig realistisch omdat er altijd een chauffeur eindverantwoordelijk moet zijn. Jammergenoeg want anders zou je de kinderen in de automatisch auto naar school stoppen terwijl pa lief nog even zit te ontbijten.

Wel realistisch is dat het samenwerk als het ultieme veiligheidsysteem om stomme dingen te voorkomen. Kunnen de verzekeringsmaatschappijen ook hun polis aanpassen. Bij mijn weten krijg je in de UK nu al dikke korting als je bijvoorbeeld een wagen met rem assistentie hebt (radar + automatisch remmen)
Heb ik geen moeite mee om de auto lekker te laten rijden. Onderweg lekker werken, tukken of tv kijken.
Tijd om een voorraadje wagens in te slaan lijkt het mij :(
Fantastisch in een aantal gevallen, bvb eigenlijk te moe van skivakantie terugrijden. Of moet je morgen al vroeg aan de andere kant van land zijn? Dan stel je de avond ervoor je GPS in ga je gewoon op de oprit in je wagen slapen!

Voor de rest: in manuele mode denk de bestuurder dat ie zelf rijdt, eens het serieus mis dreigt te gaan, neemt de automatische besturing terug over. Tenslotte kunnen deze wagens veel vaker op de limiet gaan rijden (hun reactie snelheid gaat in nanoseconde n, niet in halve seconden)…

Zouden de passagiers nog steeds de driving mode kunnen kiezen dan?
Ik wil wel eens zien hoe dat gaat in de sneeuw
Zie bepaalde mensen er wel voor aan om de auto’s voor de grap leeg rond te laten rijden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).