Dit zijn de brandstofaccijnzen per 1 januari 2015

Auteur: , 46 Reacties

Verrassing. Ze gaan omhoog!

Tankfoto.jpg

De accijnstarieven voor volgend jaar zijn bekend. Ondanks herhaaldelijke oproepen, pleidooien en smeekbedes van brancheorganisaties om even geen verhoging meer door te voeren, om zo pomphouders in de grensstreek meer lucht te geven, doet de overheid er weer een klein procentje bij. De accijns op benzine wordt met 0,9% verhoogd en komt uit op 76,6 cent per liter. De dieselaccijns gaat eveneens met met 0,9% omhoog en noteert straks 48,2 cent. De accijns op het in populariteit teruglopende LPG wordt met 4% (de vierde trap van de verhoging uit het belastingplan 2012) verhoogd van 17,4 naar 18,1 cent per liter en komt inclusief de voorraadheffing uit op 18,5 cent per liter. Eigenlijk ongelooflijk dat de accijns op lpg in vijf jaar tijd met 114 procent is gestegen. En dan moet de BTW er nog overheen.

Een overzicht van de brandstofaccijnzen van de afgelopen jaren (in eurocenten).

Accijns
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Benzine71,9972,4273,6475,4676,7277,41
Diesel42,7042,9543,6744,8348,5849,01
LPG8,648,699,3710,1517,8318,50

Gaan we daar wat van merken? Wel, het verschil in accijnzen tussen Nederland en de buurlanden loopt hiermee verder op. Nederland indexeert accijnzen op brandstoffen automatisch, in tegenstelling tot de buurlanden, waardoor we steeds verder uit de pas lopen met Duitsland en België. Toch is de totale brandstofprijs nog steeds aan het zakken als gevolg van de dalende olieprijs en de OPEC-crisis.

Een massaal boegeroep over deze accijnsverhoging zal waarschijnlijk uitblijven. Voorlopig blijven we euforisch dat we in het land op sommige plekken al voor minder dan 1,50 euro per liter Euro95 kunnen tanken. Alleen de grenspomphouder die moet overleven op koffie zal blijven morren.

Is de overheid LPG aan het uitfaseren?

De accijnsverhoging op LPG maakt onderdeel uit van een eerder voorgenomen trapsgewijze verhoging. Volgens brancheorganisatie NOVE lijkt er sterk op dat de Nederlandse overheid het product LPG versneld wil uit faseren. Daar waar de verkoop van (het relatief milieuvriendelijke) LPG in de rest van Europa in de lift zit, dondert het hier in elkaar, in 2014 tot en met september met maar liefst 22,8%. Gek, want er was een tijd dat Nederland juist koploper op LPG-gebied was.

Foto: Crystal Renn Models Agent Provocateur, omdat we slecht nieuws graag met toffe pics brengen



46 reacties

De ratten!
@ihrte: hoezo? Hoe duurder autorijden wordt, hoe minder auto’s op de weg, hoe meer ruimte er voor mij is op de weg. Chapeau!
@parker: dus niet !
Allemaal weer even bukken. Zo is dat ook weer gebeurd.
@eMbe: Said Cinar aanhanger?
@maxx1: ik ga nu even een leuke erin gooien: ‘benzine is te goedkoop’.. Olie is een fossiele brandstof. Je moet niet raar staan te kijken als het erover 50 jaar niet meer is. En dan is de prijs nog zo ‘laag’
@eMbe: jij zegt wat ik dacht, ik had er alleen nog bij gezegd zonder glijmiddel…
@850t5r: Met aanloop.
@eMbe: en van een berg af en wind mee…
Leuk die accijns die hier voor zorgt. Als men nu een vast bedrag aan accijns zou heffen, maar nee het moet procentueel zijn……

Acijns is 129% over de productprijs. Dus 1 cent verhoging van de benzineprijs, betekend 2,29 cent prijsverhoging.

En daar betalen we ook nog eens 19% BTW over.

Dus 1 cent prijsverhoging vanuit de brandstofproducent betekent, 2,73 cent verhoging aan de pomp. Absurd toch?
@reobnednab: da’s niet waar, lees het stuk anders ff goed door.
@reobnednab: doe even een wiki’tje over hoe accijns werken. Geen relatie met de kale brandstof prijs.
@reobnednab: het is al even 21% hoor:O
Tijd voor verkiezingen, en dan hopen dat er een partij is die voor het gebruik (geen misbruik) van de auto, en niet zo milieu-gestoord is door Nl vol te plaatsen met windmolens.

1 vulkaan veroorzaakt meer uitstoot als alle auto’s in Europa. De natuur houd zichzelf in balans.
20 jaar geleden werdt ons beloofd dat we 10 jaar geleden met boten over de noordpool gingen varen naar Azie, er is nog géén enkele boot die het is gelukt, op een duikboot na.
@eedwin: het klimaar veranderd gewoon door hoor sunshine, maak je daar maar niet druk over. Hoe langer je erover doorzeurt hoe dommer je door lijkt.

On topic: beetje jammer dit weer.. Maarja je doet er niks tegen..
@eedwin: een orkaan kunnen we ook niet reguleren, uitstoot van CO2 door auto’s wel. Het is gewoon geen vergelijking, appels met peren. Tuurlijk zou het leuk zijn als er een partij was die wat vrijer zou zijn wat milieuwetgeving betreft, maar feit blijft nog steeds dat het milieu veranderd door menselijke oorzaken, dus moeten we daar ook zelf voor boeten hoe crû dat ook klinkt.
@coenijn: Het milieu veranderd altijd al. De mens heeft hier een hele kleine invloed op. En die is er niet minder om doordat je steeds meer moet betalen voor iets wat “milieuvriendelijker” is als LPG.

Ik heb het geluk dat ikzelf niet zo veel km meer maak voor mijn werk, en nu rij ik op benzine ipv lpg. En tank in Dld met €0,20 per l voordeel.
@eedwin: tuurlijk veranderd het milieu altijd, dat hoort ook. Maar wat nu de laatste ~150 jaar gebeurd is een enorme piek in de gemmidelde temperatuur waarbij het de laatste 50 jaar pas echt hard ging. Het kan dan gewoon bijna niet anders dan dat t door de industrialisering komt. Ik kan bronnen opzoeken als je ze wil.
@eedwin: ik hoor het al, jij hebt er verstand van.
Waarom weren ze overal (oude) diesel auto’s maar zorgen ze er wel voor dat benzine vele malen duurder is dan diesel door de accijnzen.. Beetje tegenstrijdig niet?
@bohdib: wakker worden, wegenbelasting.
Vanmorgen bij de oosterburen Super E10 a 1.279. Daar doe ik graag 5km voor omrijden.
Waaaaaaaaaaaaat!? Zijn die gasten van de pot gerukt!!?

Lezen die gasten nooit de krant? Onvoorstelbaar..
Ach ja, de uitkeringen moeten ergens van betaald worden.
De bandenspanning mag dus wel iets hoger dan die van de Merc in de foto. (Shit ik keek naar de band, ben ik nu homo?).
Emigratie komt met stappen dichterbij… Ben zo langzamerhand wel klaar met alle excuses om overal meer voor te betalen in dit strontland! Werk word zwaar belast, en alles wat je dan overhoud en uitgeeft om maandelijks van te leven word zwaar belast, funfactor 0 zeg maar…
@jipino: Gast je ziet toch dat ze zwaar leunt op de achterkant :P
@deepep: Gast je ziet toch dat zij hooguit 12 kilo weegt, dus dat dat niets uitmaakt?
@jipino: Dat is zo dat je extra vaak je auto kan laten volgooien door haar.

Misschien ben je toch homo!
gisteren 1,33 getankt bij de zuiderbuurtjes, rij ik graag 5km voor om. lokale total vroeg 1,61.. scheelt toch weer 12euro (30cent keer 40liter)
@beunhez: Mazzelaar, ik ga verhuizen ;)
Lpg wordt nu trouwens niet extra belast, dus snap de opmerking over uitfaseren niet.

Ik denk dat het nog steeds voor veel mensen interessant kan zijn.
Ach ja steel niet de overheid duld geen concurrentie .
Ik denk dat we officieel de eerste politicus die zegt: “Ja, maar de prijzen zijn afgelopen jaar erg gedaald, dus ….. ” vogelvrij mogen verklaren!
Gelukkig woont deze jongen vlak bij de Heimat. Dus dat gewoon 30 centjes de liter minder blijven betalen. Jammer dat de overheid onze pomphouders in de grensstreek geen voortbestaan gunt. Fijn volk daar in Den Haag.
@soes750: fijn volk daar in de grensstreek dat de pomphouders geen voortbestaan gunt.

(straks niet klagen als je in een uitgestorven dorpje zonder middenstand leeft he…)
@escort77: altijd als eerst naar je eigen portemonee kijken. Daarna kun je je eventueel druk gaan maken over die van een ander.
@escort77: hele vreemde reactie, begrijpelijk wat je zegt aan de ene kant.. andere kant is het toch wel te bizar voor worden als je pakweg 20 euro per tank bespaard ( en laten we zeggen 1 keer per week denkt voor een forens, dus 52 x 20 = ) 1040 op jaarbasis door simpelweg een stukje verder te tanken.. voor sommige mensen zowat 75 % van een netto maandsalaris als t niet 100% is.. ik vind dat geen gun factor meer, een gunfactor vind ik om je sla voor een duppie meer bij de boer te halen ipv de albert heyn.

Ik zelf doe de moeite niet.. als ik naar belgie rijd kost het me pakweg 10 euro brandstof en een hoop tijd.
@escort77: mij hoor je niet klagen toch. Maar goed, je hebt een punt. Gelukkig is alles in de Heimat goedkoper. Wordt t hier straks lekker rustig.
@soes750: ach voor die pomphouders is het 7 magere jaren en dan 7 vette jaren. Pas 2014 was het kantelpunt dat diesel in Duitsland goedkoper werd dan in Nederland. Dus als ze al die vette winsten van de afgelopen vette jaren gewoon in de graanschuur gelegd hebben is er niks aan de hand voor de pomphouders in de grensstreek.
Mooi zo! Ik vind dat ze het zo duur moeten maken dat 75% van de auto bezitters het niet meer kan betalen. Kan ik tenminste lekker rustig doortuffen. Is toch absurd al die arbeiders met hun pauper leasewagens op de weg!
Zolang het koningshuis de grootste aandeelhouder bij de shell is zal de benzine nooit goedkoper worden
@cthijs: Dat zijn ze niet, grote deelnames en wijzigingen daarin worden verplicht geregistreerd bij de AFM en worden gemeld.Mevr. Carvalho-Heineken heeft onlangs nog een boete gekregen omdat ze een wijziging in deelname niet tijdig had doorgegeven.
Weer een typische Nederlandse maatregel om een milieuvriendelijkere brandstof zoals lpg uit te faseren, in ieder geval gunstig voor de prijs als er weinig van verkocht wordt !
Diesel nu voor slecht 1.13 in het pitoreske België, wees welkom ;)
Rot toch op met die idiote accijns!!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).