
300 pk zonder elektrohulp? Dat wordt flink diep in de buidel tasten dezer dagen: dit zijn de goedkoopste auto’s met 300 pk die het doen zonder stekker.
Soms vraag je jezelf dingen af die best geschikt zijn voor een Autoblog-lijstje. Zoals: stel dat je wat pit wil onder je rechtervoet, hoe veel geld moet je dan uitgeven dezer dagen? Nou, we kunnen je melden: als je minstens 300 pk ziet als veel pit, hoef je slechts 41 mille uit te geven. Dan krijg je een 339 pk sterke MG HS PHEV. Die naast een sterke elektromotor een 1.5 liter viercilinder erbij heeft.

En da’s logisch, want veel van de goedkope auto’s met meer dan 300 pk zijn EV’s of PHEV’s. Die hebben de laagste BPM-boete. Tussen de 40 en 60 mille heb je voldoende keus, maar altijd moet er een stekker in het stopcontact om tot dit vermogen te komen. Je kan het willen. Maar je leest Autoblog, dus waarschijnlijk niet.
Goedkoopste auto’s met 300 pk, zonder stekker
Vandaar dat we het even anders hebben gedaan. Wat zijn de goedkoopste auto’s van Nederland mét 300 pk maar zónder stekker? We hebben ons best gedaan om alles af te struinen en we zijn op het volgende gekomen. Ter verduidelijking: we hebben van elke motor of vermogensuitvoering van een bepaald merk of bepaalde motor de goedkoopste versie gepakt (anders zou het hele lijstje bestaan uit BMW’s die ’40i xDrive’ achter hun naam hebben staan). Dat wordt ineens een heel ander lijstje. En eentje waar je toch wel een beetje van schrikt. Dat laatste wordt wel duidelijk als we de auto’s met je doornemen.
10. Mercedes-Benz E 450 4Matic AMG-Line (W214)
3.0 zes-in-lijn
367 pk
117.253 euro
We beginnen met de nieuwe bolide van onze politie. Want die hebben sinds dit jaar de 367 pk sterke versie van de Mercedes E-Klasse te pakken. Ook die mag voor ietsje minder dan 120.000 euro van eigenaar wisselen, maar dan heb je wel direct de AMG-Line. En een dikke zescilinder, met mild hybride ondersteuning. Zoals je dat vroeger noemde in de E-Klasse: de middenklasse. En die middenklasse kost nu dus meer dan een ton. Leuk feitje: op de elfde plek, die we even nét niet meetellen, staat de Maserati Grecale. Een Maserati die op tien na de goedkoopste is van Nederland. Ergens wel heel bijzonder.

9. Audi RS 3 Sportback (8YA)
2.5 liter vijf-in-lijn
400 pk
110.160 euro
Ook op plek acht van de goedkoopste auto’s met 300 pk een auto die voorheen altijd bij de duurdere jongens werd gezet. De Audi RS 3, nog met zijn vijfcilinder. 400 pk sterk, dat dan weer wel. Maar dat kost je ook flink wat: 110.000 euro in dit geval. Wel leuk: er is geen meerprijs voor de Limousine, dus als je een kont wil is dat gratis. Dat bedoelen we spreekwoordelijk voor het geval er vrouwen meelezen.

8. BMW X3 M50 xDrive (G45)
3.0 zes-in-lijn
398 pk
106.524 euro
De net geen 400 pk sterke versie van de nieuwe BMW X3 is de momenteel nieuwste evolutie van de B58 zes-in-lijn. Die motor komen we nog één keer tegen, want hij is wel het krachtigst in de X3. Vandaar ook dat de X3 nog boven de 100.000 euro zweeft, ondanks dat je er een flinke SUV voor terug krijgt.

7. BMW 540d xDrive (G60)
3.0 zes-in-lijn (diesel)
303 pk
99.971 euro
We blijven even bij BMW, want dit is de goedkoopste diesel van Nederland zonder stekker met meer dan 300 pk. Net minder dan een ton. En wel de B57 zes-in-lijn diesel in de BMW 5 Serie, met vierwielaandrijving. Tsja, het lijkt erop dat dikke diesels een beetje in het verdomhoekje komen, want echt veel concurrentie heeft de 540d niet meer. De zescilinder diesel van Mercedes in de E450d kost alles vanaf 126 ruggen en de Audi A6 TDI is er niet (en die verwachten we ook niet).

6. BMW M240i xDrive (G42)
3.0 zes-in-lijn
374 pk
95.031 euro
Oké, nog één BMW dan, en eigenlijk de auto die de regel ‘niet twee keer dezelfde motor’ verbreekt. Want ook dit is een B58, alleen de iets eerdere versie met 374 pk. Deze motor is natuurlijk leuk(er) in een auto als de BMW M340i, maar in de 2 Serie scheelt het net. En dan heb je dus een ‘klassieke’ BMW in kleine verpakking. Daarover gesproken: we hebben ook gekeken naar de Z4 voor de goedkoopste BMW met handbak, maar dan heb je het toch echt over ruim 114.000 euro. Als dat zelf schakelen je dus aan je achterste kan corroderen (en die kans is groot), is de 2 Serie 20 mille goedkoper.

5. Mercedes-AMG A35 (W177)
2.0 vier-in-lijn
306 pk
93.798 euro
Wil je de auto die erom bekend staat dat het de krachtigste viercilinder ter wereld is, maar dan zonder dat denderende vermogen, dan moet je de Mercedes-AMG A35 hebben. Als hatchback is ‘ie het goedkoopst op 93.000 euro. Die 306 pk is wel echt een stuk minder dan de A45 S, maar goed, qua geld scheelt het ook weer een slok op een borrel. Die start namelijk vanaf 117.000 euro. Voor dat geld rijd je dus ook een zescilinder E-Klasse. Dan kunnen die 54 extra paarden je ook weinig meer schelen, toch?

4. Audi S5 Sportback (B10)
3.0 V6
367 pk
92.787 euro
Je zou verwachten dat we al het zescilindergeweld nu wel hebben gehad, maar dan heb je de Audi S5 nog niet gezien. Deze 367 pk sterke sedan of estate gebruikt een V6, de enige in deze lijst. En de goedkoopste: voor ietsje minder dan de AMG A35 heb je een dikke V6 in je middenklasser. Al geven we toe: goedkoop is anders.

3. Honda Civic Type-R (FL5)
2.0 vier-in-lijn
329 pk
91.680 euro
Datzelfde geldt voor een ietwat verrassende intro voor de top 3, waarvan we al hebben verklapt dat dit allemaal om viercilinders gaat. De Honda Civic Type-R is het buitenbeentje van de top 3. Omdat ‘ie toch met zijn 90.000 euro echt schreeuwend duur voelt. Maar goed, dan heb je wel de snelste voorwielaandrijver op de Nürburgring en een heerlijk gespecialiseerde hete hatchback.

2. Volkswagen Golf R (CD1) / Audi S3 (8YA)
2.0 vier-in-lijn
333 pk
85.990 euro
De op één na goedkoopste auto met meer dan 300 pk is onze goede oude vriend, de Volkswagen Golf. De nieuwe R met 333 pk van na de facelift is met 85.990 euro één van twee auto’s die onder de 90 mille duikt als je 300 pk wil zonder stekker. Ergens gewoon bizar, want de Golf start vanaf 33.000 euro en da’s ook niet niks. De snelste R ooit is wel heerlijk speelgoed en vergeleken met de Type-R wel de auto die je wil als je ook wel eens niet op het circuit bent. Je kan overigens voor precies hetzelfde geld een Audi S3 scoren, mocht je een andere koets wensen.


1. MINI JCW Countryman ALL4
2.0 vier-in-lijn
300 pk
75.990 euro
En de goedkoopste? Da’s weer een BMW, maar dan van MINI. Met de nieuwe ’35’-aandrijflijn van het UKL-platform krijg je precies 300 pk, maar zit je ook flink onder wat je voor een Golf R of S3 betaalt. Daarmee is de MINI SUV met 300 pk uit zijn viercilinder niet perse goedkoop, maar heb je wel een lekker dikke versie met JCW-onderdelen. En het is op zijn minst bijzonder dat je voor een SUV minder betaalt dan de 1 Serie hatchback als M135.






De MINI Countryman is goedkoper dan alles wat in dit lijstje staat, maar is vergeten?
Er scheelt wel meer aan het lijstje. Een Audi S3 is zo’n 25k goedkoper dan de RS3 en heeft ook dik over de 300 pk. Die zou zelfs op plek 2 staan in de lijst.
@fisto @PunicaOase: de Countryman was op de vergelijkingssite duurder, dat zal ik even corrigeren (die komt inderdaad op de plek van de 1 Serie), want qua aandrijflijn is die identiek aan de M135, M235, X2 M35, X1 M35, etc.
S3 zal ik even een eervolle vermelding geven: ook die is technisch identiek aan de Golf, maar is ook nu precies even duur. Gekke strategie, dat wel.
Top!
Schrikken dat je tegenwoordig minstens 80K kwijt bent voor 300 pk, terwijl dat tegenwoordig echt geen extreme getallen zijn.. grrrrr die autobelastingen hier :-(
Zeker, net als de Jaguar XE S P300 AWD heeft ook 300pk en kost € 77.507
@JanJansen: als jij een Jaguar-dealer kan bellen die voor je een hagelnieuwe XE bouwt, zet ik hem erbij.
Alles van Jag op de website staat namelijk bij ‘op voorraad’. Er wordt geen auto meer nieuw gebouwd tot de Type 00 komt.
En geen van deze lijst kan mij bekoren om er 1 aan te schaffen als ik in de markt was. De enige die dat een beetje kan doen is de RS3, maar als ik zoveel geld uitgeef aan een auto, koop ik echt geen hatchbackje. Voor 110K (basis zonder opties) kan je ook een mooie Gallardo/F430/991 GT3 etc kopen om maar 3 voorbeelden te noemen
Eens! Voor rond de 100K zijn er veel leukere en waardevastere bolides te vinden.. Als ik geen kids had zou ik een deftige 911 of R8 kopen..
Begrijp nog steeds niet waarom Audi de RS3 Facelift niet van 48v Mild Hybrid heeft voorzien.
Het zou niet zo moeilijk moeten zijn om het zelfde systeem als bij de S3 toe te voegen.
Prachtige wagen de nieuwe X3 👌
Gewoon een leuke tweedehands kopen met weinig km. Zag een Stelvio bij Wim Prins uit ‘23 met 26d km. Full spec voor 64 k€. Officieel 280 pk maar eigenlijk altijd 300 pk en anders helpt Squadra je voor 600 euro naar meer.
Zullen we een occasion editie doen? En dan eentje met een beetje betrouwbare exemplaren?
Lelijke hokken allemaal zeg